Gå til innhold

Er rettskriving virkelig så vanskelig?


Envy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurer egentlig litt på hvorfor så mange skriver rumpe med O?

Anonym poster: 344d38809f8164a626780181ff35ffdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje slem nå, men jeg tror ikke at 90 prosent (kan virke sånn her) av dem som er slurvete med rettskrivning, har dysleksi som de skylder på. Bare skyt meg!

Kanskje dei beint fram er tungnæme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kanskje dei beint fram er tungnæme?

Det kunne vera ein moglegheit, nokre av dei kan hende.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jo utvikla seg til å bli latterlig. Den går vel omtrent sånn her:

bruker 1: Jeg har mange skrivefeil selv, men hvorfor skriver folk dette (sett inn et valgfritt ord) ordet feil?

bruker 2: Du har en skrivefeil i denne setninga. Selv har jeg også skrivefeil, men jeg synes det er rart å se at folk skriver (sett inn et valgfritt ord) feil (særlig på facebook)

bruker 3: bruker 2: du mangler et komma her, og du har en feil her

bruker 1: bruker 2: jeg sa at jeg hadde skrivefeil selv, det var bare at jeg lurte på hvorfor folk skriver dette (sett inn et valgfritt ord) feil. For jeg synes nemlig at det er lett. Det er andre ord jeg skriver feil.

bruker 2: bruker 3: jeg sa ikke at jeg skriver feilfritt.

Kort fortalt, dere synes de feila andre skriver, er latterlige, mens de dere selv skriver, er greie, særlig siden dere på forhånd har unnskyldt dere for at dere ikke skriver feilfritt. Det gjelder flere i tråden her. Ser dere virkelig ikke ironien i det?

Jeg sier som Schanke: "dette va omtrent som en fyllefest på et irsk bryggeri".

Endret av Drue
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, sikkert derfor jeg skrev "skrivd" også :gjeiper:

Men man sier jo faktisk "søstra di" akkurat sånn som det skrives, så ser ikke helt sånne feil nei.

Og alle dere som må pirke, jeg begynte innlegget med å innrømme at jeg også har rettskrivingsfeil, poenget mitt var snodige feil som ikke på noen måte burde kunne være forvirrende.

Og hvorfor kan jeg ikke få skrive "roter med kommaer eller og/å"? Hvorfor må det være og i mellom der? Hvis jeg hadde skrevet "og" i mellom der, ville det jo sett ut som det var de eneste to tingene jeg skriver feil, det er det helt sikkert ikke. Derfor nevnte jeg dem som eksempler, og valgte å bruke "eller" i mellom.

Du kan ikke bruke "eller" imellom av den enkle grunn at det blir feil. Dårlig norsk rett og slett.

Anonym poster: bb7190f38c766c8b1eb021099771f290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns bare det var så ironisk at en bruker som selv har grunnleggende feil kritiserer andre som har det.

Vennen din på facebook kan ikke skrive "legger" korrekt, og du, envy, kan ikke bøye og skrive ordet "skrevet" korrekt.

Anonym poster: d98ee3dad5db359811770d033786d15a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg faktsik ikke tørr og skrive noen innlegg på dette forumet. Første gangen jeg laget en tråd, fikk jeg kritikk over skrivefeilene mine. Bruk tiden til noe annet dere som klager.

Og for å ikke irritere noen, sier jeg på forhånd beklager for eventuelle skrivefeil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg faktsik ikke tørr og skrive noen innlegg på dette forumet. Første gangen jeg laget en tråd, fikk jeg kritikk over skrivefeilene mine. Bruk tiden til noe annet dere som klager.

Og for å ikke irritere noen, sier jeg på forhånd beklager for eventuelle skrivefeil.

Jeg skal ikke kritisere deg for noe, men jeg reagerte bare på at TS selv ikke kan skrive riktig. Og når hun sier at "hun selv skriver feil til tider", så burde hun ikke kritisere andre. Andre skriver også feil til tider.

Anonym poster: d98ee3dad5db359811770d033786d15a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snippsnapp: Det skal du ikke tenke på. Alle kan skrive feil, og syntes det er idioisk at folk skal henge seg opp i surre-og småfeil. Vet jeg selv kommenterte her om store skrivefeil, men det er fordi det er vanskelig å lese. Uansett, så det var et innlegg i en trøstetråd om ei som hadde mista mora si. Når de da svarer "det var trist helt til jeg leste vorfor" .. En annen skrev "lærte ikke morra di deg å skrive før hu døde?" !!!!!!!!! Uffamei. Jeg leter aldri etter skrivefeil, men det er desverre noen som gransker ord for ord bare så de kan finne en feil. Skulle tro de var sensorer ved norskeksamen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i det. Man kan ikke kritisere andre for en feil, når en gjør det selv.

Men jeg skjønner liksom ikke at dette er ett tema engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg ikke skal tenke på det, men er lett å få litt angst for å skrive når det er så mange folk som bare elsker og/å klage og kritisere :angry:

Uff, ja det er både hensynsløst og frekt av folk og henge seg oppi skrivefeil når de kommer til så såre temaer.

Sensorer, uff ja.. Det er akkurat det som det føles som her inne.

"Karakter 2- Jobb med og/å, presens, Infinitiv, preteritum blablabla"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sensorer, uff ja.. Det er akkurat det som det føles som her inne.

"Karakter 2- Jobb med og/å, presens, Infinitiv, preteritum blablabla"

Haha, jeg vet.

Karakter 1 - du må desverre jobbe med alt. Lykke til i neste innlegg. (I'll be watching you)

Karakter 6 - Jeg har ikke noe å rette på. Da gidder jeg ikke kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jo utvikla seg til å bli latterlig. Den går vel omtrent sånn her:

bruker 1: Jeg har mange skrivefeil selv, men hvorfor skriver folk dette (sett inn et valgfritt ord) ordet feil?

bruker 2: Du har en skrivefeil i denne setninga. Selv har jeg også skrivefeil, men jeg synes det er rart å se at folk skriver (sett inn et valgfritt ord) feil (særlig på facebook)

bruker 3: bruker 2: du mangler et komma her, og du har en feil her

bruker 1: bruker 2: jeg sa at jeg hadde skrivefeil selv, det var bare at jeg lurte på hvorfor folk skriver dette (sett inn et valgfritt ord) feil. For jeg synes nemlig at det er lett. Det er andre ord jeg skriver feil.

bruker 2: bruker 3: jeg sa ikke at jeg skriver feilfritt.

Kort fortalt, dere synes de feila andre skriver, er latterlige, mens de dere selv skriver, er greie, særlig siden dere på forhånd har unnskyldt dere for at dere ikke skriver feilfritt. Det gjelder flere i tråden her. Ser dere virkelig ikke ironien i det?

Jeg sier som Schanke: "dette va omtrent som en fyllefest på et irsk bryggeri".

Hva skjer med misbruk av komma? Det er vel "Bruker" med stor B, og du mangler punktum. Endret av Snoken-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skriver feil hele tiden på forum, på facebook skriver jeg dialekt så det teller jo ikke. Jeg har ikke dysleksi, jeg er flink i norsk, går på universitet med gode karakterer. Men når jeg er på forum så gidder jeg ikke stresse, jeg leser ikke gjennom det jeg leser og skriver så fort som mulig. Har ikke noe med evnene mine å gjøre. I en eksamens oppgave, skriver jeg strålende.

Anonym poster: 62033ec93d73c27067a720555d543ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med misbruk av komma? Det er vel "Bruker" med stor B, og du mangler punktum.

Men snoken- da. Kan du ikke setningsanalyse? Det er noe som heter komma etter adjektivisk relativsetning. Jeg sitter og leser Solstad om dagen, så jeg formulerer meg automatisk med lange setninger. Forøvrig anser jeg forumskriving som svært uformell skriving, og jeg kunne ikke bry meg mindre om at jeg har skrevet bruker med liten b. Det at du henger deg opp i det, viser at du ikke eier sosiale antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...