Gå til innhold

Er rettskriving virkelig så vanskelig?


Envy

Anbefalte innlegg

Så med andre ord har du skrevet et veldig selvmotsigende innlegg?

Nei - med andre ord så fremstår innlegget mitt som veldig upresist, fordi du pirker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg over enkelte skrivefeill, på samme måte som mange andre helt sikkert irriterer seg over mine. Selv om jeg ikke skriver rett ut dialekt bruker jeg ofte slang og engelske uttrykk (i tillegg til vanlige skrivefeil som faktisk forekommer hos de aller fleste). Bottom line for meg er om det er slitsomt å lese hva personen skriver eller ikke - blir det for komplisert og for mange skrivefeil dropper jeg å lese det, men stort sett går det greit, selv om jeg kan irritere meg nå og da over enkelte ord.

Rettskriving er ganske vanskelig faktisk, når du tenker over det: hvor mange regler finnes det egentlig for hva man bør skrive i hvilken sammenheng? For noen faller det naturlig, men ikke for alle. Så ja, det kan til tider være veldig irriterende dersom du er veldig opptatt av rettskrivning, men det enkeste er å bare la det passere dersom personen faktisk gjør seg forstått :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser mest over er hvordan mange gjør samme type feil

- og det konsekvent.

" Hvem " og " Hvordan " som konsekvent brukes i steden for

" Hvilke/n" og " Hvilken type/ hvilke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Tar meg den frihet å rette litt.

"Roter med komma og og/å."

"Som sikkert mange ville skrevet."

Ja, tydeligvis er rettskrivning så vanskelig ;)

Anonym poster: bb7190f38c766c8b1eb021099771f290

Du fikk ikke me dei påenget henes. Vi kan ale skrive fæil iblant, menn enkelet ser jo ut till å ikke ha føllt me på skolen i det hele tatt. Eller så er dem bare slappe å skriver fæil fårdi det bare er sånn mann gjør. endel skriver jo f.eks på dialekt, slik som ordlyden høres ut. Spesielt folk fra nord-norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, sikkert derfor jeg skrev "skrivd" også :gjeiper:

Men man sier jo faktisk "søstra di" akkurat sånn som det skrives, så ser ikke helt sånne feil nei.

Og alle dere som må pirke, jeg begynte innlegget med å innrømme at jeg også har rettskrivingsfeil, poenget mitt var snodige feil som ikke på noen måte burde kunne være forvirrende.

Og hvorfor kan jeg ikke få skrive "roter med kommaer eller og/å"? Hvorfor må det være og i mellom der? Hvis jeg hadde skrevet "og" i mellom der, ville det jo sett ut som det var de eneste to tingene jeg skriver feil, det er det helt sikkert ikke. Derfor nevnte jeg dem som eksempler, og valgte å bruke "eller" i mellom.

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns "skrivd" er en grovere feil enn "søstra de". Sånne feil gjør jeg en sjelden gang i blant om jeg er sliten og lei, men ser det selvfølgelig med en gang etterpå. Det å bomme på dobbelkonsonant ser jeg på som samme type feil, som at tastaturet er dårlig eller at man var slapp i fingrene. "Jeg" kunne fort blitt "je" i forige setning om jeg ikke så det og rettet det opp og er av samme type feil som du nevner.

Skrivefeil er grovest når de er gramatiske. Orddelingsfeil, feil bruk av hun/henne, og/å, og generelt missoppfatning av enkle regler og struktur.

En annen ting jeg syns er mest interessant er at jenter er forran gutter skriftlig i skolen. Men her på kg ser jeg langt dårligere språk enn på diskusjon.no og andre mannedominerte forum, og jeg som norsk 3-er elev skriver bedre enn snittet her inne, som er et klart flertall av kvinner som garantert har bedre karakterer enn meg i faget. Forøvrig syns jeg også de mannelige brukerne øker skriftspråkvaliteten her, ikke bare i rettskriving, men også med substans og innhold i innleggene. Noe er alvorlig galt i skolen i dag og feil prioriteringer i forhol til karakterbelønninger, da lengde, personlig følesesperspektiv, tema, riktige holdninger og struktur er viktigere enn rettskriving, gramatikk, argumentasjon og akademisk ordforråd. Som nok er grunnen til den økene problemstillingen du fremmer.

Anonym poster: 731ef1cce4211bccfd45d9930e9e1f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns "skrivd" er en grovere feil enn "søstra de". Sånne feil gjør jeg en sjelden gang i blant om jeg er sliten og lei, men ser det selvfølgelig med en gang etterpå. Det å bomme på dobbelkonsonant ser jeg på som samme type feil, som at tastaturet er dårlig eller at man var slapp i fingrene. "Jeg" kunne fort blitt "je" i forige setning om jeg ikke så det og rettet det opp og er av samme type feil som du nevner.

Skrivefeil er grovest når de er gramatiske. Orddelingsfeil, feil bruk av hun/henne, og/å, og generelt missoppfatning av enkle regler og struktur.

En annen ting jeg syns er mest interessant er at jenter er forran gutter skriftlig i skolen. Men her på kg ser jeg langt dårligere språk enn på diskusjon.no og andre mannedominerte forum, og jeg som norsk 3-er elev skriver bedre enn snittet her inne, som er et klart flertall av kvinner som garantert har bedre karakterer enn meg i faget. Forøvrig syns jeg også de mannelige brukerne øker skriftspråkvaliteten her, ikke bare i rettskriving, men også med substans og innhold i innleggene. Noe er alvorlig galt i skolen i dag og feil prioriteringer i forhol til karakterbelønninger, da lengde, personlig følesesperspektiv, tema, riktige holdninger og struktur er viktigere enn rettskriving, gramatikk, argumentasjon og akademisk ordforråd. Som nok er grunnen til den økene problemstillingen du fremmer.

Anonym poster: 731ef1cce4211bccfd45d9930e9e1f1d

Grammatisk ;)

Anonym poster: bb7190f38c766c8b1eb021099771f290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser mest over er hvordan mange gjør samme type feil

- og det konsekvent.

" Hvem " og " Hvordan " som konsekvent brukes i steden for

" Hvilke/n" og " Hvilken type/ hvilke"

Dialekt fra østfold :) "Hvem film" osv. er svært vanlig å si her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke vanlig her i Østfold! De som ikke besto norsk i 2. klasse er det vanlig for, dog.

Hører det hele tiden blant 30-60 åringer i Sarpsborg og Fredrikstad iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil ordbruk, ikke dialekt.

Hele språket vi har i dag er jo feil sammenlignet med det de språket de brukte i vikingtiden.

"Feil" kan sidestilles med "i utvikling".

Anonym poster: fb96ce7bc8f30f2c45e8eb5f3dcdcafb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt fra østfold :) "Hvem film" osv. er svært vanlig å si her.

Det er ikke dialekt.

Det er en konsekvent feil bruk av ord / talefeil.

Samme med schjøtt, schjole, schjino, schjøpe.

Endret av O___o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er feil ordbruk, ikke dialekt.

Nei.

Anonym poster: c4bccb96d9e6bd56624d240b676f998b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dialekt.

Det er en konsekvent feil bruk av ord / talefeil.

Samme med schjøtt, schjole, schjino, schjøpe.

For å sitere linken til anynom ovenfor

"For determinativt hvem er utbreitt i austnorsk talemål, omtrent i "dialektar i kystnære område frå Oslo og sørover til sørlandsk i vest og svensk i aust"."

"Det er ikke korrekt norsk, men vanlig i dialekter og sosiolekter på store deler av Østlandet."

Så nei, ikke direkte dialekt - men mange fra samme sted sier det på lik måte.

Og siden du trekker inn sj/kj - kan ikke det sammenlignes med den vestnorske skarringen? Kanskje ikke enda, men det blir fler og fler som sier "schjøtt" - så jeg ville ikke sett bort i fra at det blir et kjennetegn med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, så lenge mange nok gjør den samme feilen - lenge nok

så er det å definere som dialekt? :klo:

"En dialekt betegner variasjoner i et språk, karakteristisk for en gruppe av språkbrukerne, definert geografisk "

Så hvis alle på et definiert område gjør samme "feilen" på samme måte vil jeg si ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dialekt fra østfold :) "Hvem film" osv. er svært vanlig å si her.

Én sak er dialekt, hvordan du snakker. En annen sak er å skrive korrekt. Til og med folk fra innerste bygda klarer da å skrive bokmål, eventuelt nynorsk eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én sak er dialekt, hvordan du snakker. En annen sak er å skrive korrekt. Til og med folk fra innerste bygda klarer da å skrive bokmål, eventuelt nynorsk eller begge deler.

Enig i det (og bare så det er sagt snakker jeg ikke slik engang), men ser jo mange som skriver dialekt eller enkelte dialektord - b.la. ts som skrev "skrivd". Eller alle trønderne og nordlendingene som skriver på dialekt på face.

Endret av melly666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...