Gå til innhold

Er rettskriving virkelig så vanskelig?


Envy

Anbefalte innlegg

Men når jeg er på forum så gidder jeg ikke stresse, jeg leser ikke gjennom det jeg leser og skriver så fort som mulig.

Anonym poster: 62033ec93d73c27067a720555d543ebd

Ikke nødvendigvis et spørsmål til deg AB, men er det virkelig stress å skrive korrekt? Jeg har også skrivefeil innimellom, men prøver da til enhver tid å skrive riktig, uansett om det er forum, chat, handlelapp eller fagtekst.

Endret av LukaFrost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kanskje slem nå, men jeg tror ikke at 90 prosent (kan virke sånn her) av dem som er slurvete med rettskrivning, har dysleksi som de skylder på. Bare skyt meg!

Sikkert 90 %. Feilene man vanligvis ser er vel heller ikke typiske tegn på dysleksi. Folk er bare domme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 90 %. Feilene man vanligvis ser er vel heller ikke typiske tegn på dysleksi. Folk er bare domme.

Dumme.

Anonym poster: 154bba0110256f782c750dfa1da3fc3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver feil hele tiden på forum, på facebook skriver jeg dialekt så det teller jo ikke.

Da benytter jeg anledningen til å spørre deg: Hvorfor gjør du det? Jeg bare lurer, siden flere av mine venner gjør det samme. Spesielt trøndere liker å skrive på dialekt. Så er de da også overrepresentert hos "Kontrollorgan for retarderte statuser og debattinnlegg". :laugh:

Anonym poster: aa42105b42b1526d47170f98592276b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så teitisk med folk som skriver på dialekt. I det hele tatt er det irriterene med så mange som liksom har "dysleksi". I våre dager skal liksom alle slippe til når det gjelder alt mulig, samme hva.

Hva blir det neste? Rullestoltrasé opp til 10-meters stupetårnene i svømmehaller, for alle må jo få lov å være med.

Anonym poster: fb96ce7bc8f30f2c45e8eb5f3dcdcafb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så teitisk med folk som skriver på dialekt. I det hele tatt er det irriterene med så mange som liksom har "dysleksi". I våre dager skal liksom alle slippe til når det gjelder alt mulig, samme hva.

Hva blir det neste? Rullestoltrasé opp til 10-meters stupetårnene i svømmehaller, for alle må jo få lov å være med.

Anonym poster: fb96ce7bc8f30f2c45e8eb5f3dcdcafb

Jeg synes det var en utmerket god idè.

Anonym poster: 154bba0110256f782c750dfa1da3fc3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så teitisk med folk som skriver på dialekt.

?

Anonym poster: cc54458d5b1280286189d785eb4cae3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Din dusting! Hva er problemet ditt? Idioting, altså.

Anonym poster: fb96ce7bc8f30f2c45e8eb5f3dcdcafb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg hater skrivefeil. Spesielt de ekstreme som orddeling, forskjell på hva/var, dialekt og bokmål osv...

Facebook er helt overspammet av pinlige skrivefeil. Mange er skrevet av folk 20+, men man skulle virkelig tro at det var av noen på 10-.

Her er noen av de som er øverst på newsfeeden min akkurat nå:

"Ont i hode mitt idag,å savna kjæresten :("

"I dag har vi hatt besøk å fått et kjøkken bord og fått sotte det på plass, så nu e det pølse grateng på menyen :)"

"Årets første mandarin er skrella å spis, NAMMM:))) Julebrusen er også spretta:) Det hva gott. Koselig mens man sitt å pakka inn alle jule gavan:)"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg hater skrivefeil. Spesielt de ekstreme som orddeling, forskjell på hva/var, dialekt og bokmål osv...

Facebook er helt overspammet av pinlige skrivefeil. Mange er skrevet av folk 20+, men man skulle virkelig tro at det var av noen på 10-.

Her er noen av de som er øverst på newsfeeden min akkurat nå:

"Ont i hode mitt idag,å savna kjæresten :("

"I dag har vi hatt besøk å fått et kjøkken bord og fått sotte det på plass, så nu e det pølse grateng på menyen :)"

"Årets første mandarin er skrella å spis, NAMMM:))) Julebrusen er også spretta:) Det hva gott. Koselig mens man sitt å pakka inn alle jule gavan:)"

Løsningen på problemet er å forby enkelte mennesker å skrive på nettet. Man må rett og slett ta et sertifikat som gjør at en får lov å publisere tekst, også på internett. Gjør man det likevel uten sertifikat, så bør det vanke en tusenlapp i bot eller noe sånt. Da blir man kvitt problemet.

Men dessverre ville jo noe sånt føre til at mange journalister vil miste jobben.

Anonym poster: fb96ce7bc8f30f2c45e8eb5f3dcdcafb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen på problemet er å forby enkelte mennesker å skrive på nettet. Man må rett og slett ta et sertifikat som gjør at en får lov å publisere tekst, også på internett. Gjør man det likevel uten sertifikat, så bør det vanke en tusenlapp i bot eller noe sånt. Da blir man kvitt problemet.

Men dessverre ville jo noe sånt føre til at mange journalister vil miste jobben.

Anonym poster: fb96ce7bc8f30f2c45e8eb5f3dcdcafb

Kan ikke noen lage et filter med retteprogram som alt som publiseres på internett må gjennom?

Anonym poster: cc54458d5b1280286189d785eb4cae3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men snoken- da. Kan du ikke setningsanalyse? Det er noe som heter komma etter adjektivisk relativsetning. Jeg sitter og leser Solstad om dagen, så jeg formulerer meg automatisk med lange setninger. Forøvrig anser jeg forumskriving som svært uformell skriving, og jeg kunne ikke bry meg mindre om at jeg har skrevet bruker med liten b. Det at du henger deg opp i det, viser at du ikke eier sosiale antenner.

Jeg falt i gulvet som spedbarn, det ga en knekk på mine sosiale antenner. Det var heller ikke en snev av ironi i innlegget mitt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det. Når jeg var liten så skrev jeg: komplimang, dum ming, jæij, domme, gærie. En bok føltes som tortur. Det skulle mye trening med pugging med f.eks k o m p l i m e n t. Samme med engelsk. Øvelse gjør mester, men det tok tid mange år. Jeg er fortsatt ikke glad i bøker, men i det minste så går det bedre nå.

Anonym poster: ec13564525cb9c548e057d6858b3c9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dyskalkuli, så jeg er helt håpløs når det kommer til tall.. Alt av datoer, matematikk eller digitalklokker har jeg problemer med. Klokka går fint, men jeg må tenke litt ekstra enn andre :)

Det er jo det samme med de som sliter med dysleksi. Jeg hater også skrivefeil, selv om jeg gjør det selv iblant :P

Men at folk skal drive å klage over det bare fordi det irriterer dem, det synes jeg er litt unødvendig. Det finnes nok av ting som er irriterende her i verden, og alle er ikke perfekte. Det ironiske er at TS skriver feil selv.

Ei veninne av meg var med i et forum en gang, og hun er ikke så veldig flink til å skrive. Alle rettet på henne hele tiden og startet tråder om hvor mye de misslikte stavefeil, så hun følte seg truffet. Hun ble lei seg og slettet brukeren.

Selv om man ikke er like flink til å stave, så har man da like mye rett til å skrive som alle andre :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her topper virkelig alt. Er medlem i en bryllups gruppe på Facebook, og dette her er da noe en bruker presterer å skrive;

e fonne uda alt i håve mn så e d å få alt i orden. He au to onga så blir jort litt. eg må jr alt udn om d som he me alkoholen d sko han ta se a. M ska gjitje okke 6/07-13 :-D glede meg :-D

Dialekt er dumt å skrive, vær så vennlig og skriv bokmål eller nynorsk.

Anonym poster: bb7190f38c766c8b1eb021099771f290

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

Ironisk nok har alle de som klager på skrivefeil, en drøss med skrivefeil selv. Dette gjelder ikke bare deg, men stort sett alle som har opprettet tråder om hvor åpenlyse noen skrivefeil er, osv.

Det er faktisk så enkelt at man ikke ser sine egne skrivefeil. Hadde man lest over innlegget, hadde man jo visst hva som var skrevet feil. Og man hadde visst hvorfor.

Endret av Rubies_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke skjære alle over én kam. ;)

Les neste setning jeg skriver, takk. "Dette gjelder ikke bare deg, men stort sett alle alle som...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...