Gå til innhold

Ikke skriv engelsk i norske tekster!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se der ja... :fnise:

Sist jeg sjekka så skrives det da mail?

Hvis du mener at jeg har dratt inn et engelsk ord, så les det jeg skrev omigjen :P Jeg bryr meg lite om korrekt grammatikk og bruk av norske ord på internett. Dette er internett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

e-post?

Igjen; jeg skriver engelske ord/ og slang ganske ofte på internett. Hvor har jeg sagt at jeg ikke gjør det? :P Hvis det er så forferdelig for dere så får dere holde dere unna internett. Jeg klarer ikke å slutte å påvirkes av engelsk da jeg bruker det i ganske stor grad i hverdagen. Noen ganger kommer jeg ikke på hva et ord heter på norsk engang, kun hva det heter på engelsk.

Men jeg skal kanskje ignorere de jeg faktisk må snakke engelsk til, de får jommen meg lære seg norsk når de skal være i landet i et halvt år!?

Endret av hermoine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; jeg skriver engelske ord/ og slang ganske ofte på internett. Hvor har jeg sagt at jeg ikke gjør det? :P Hvis det er så forferdelig for dere så får dere holde dere unna internett. Jeg klarer ikke å slutte å påvirkes av engelsk da jeg bruker det i ganske stor grad i hverdagen. Noen ganger kommer jeg ikke på hva et ord heter på norsk engang, kun hva det heter på engelsk.

Men jeg skal kanskje ignorere de jeg faktisk må snakke engelsk til, de får jommen meg lære seg norsk når de skal være i landet i et halvt år!?

Ordbok, da.

Eller kanskje bare oversette med en gang? http://translate.google.com

Anonym poster: 1c4dccd709081875469d9f2c29b7033c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordbok, da.

Eller kanskje bare oversette med en gang? http://translate.google.com

Anonym poster: 1c4dccd709081875469d9f2c29b7033c

hehe ja jeg har en ordbok i baklomma hele tiden :P pleier å dra den frem når jeg sitter og skravler tull med venninnene mine. Veldig viktig at jeg sier "flaut!!" og ikke "awkward" ! De blir så sure om jeg ikke gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet tilbake fra USA gikk jeg litt til med at det forekom litt for ofte at jeg bare kom på det engelske ordet for det jeg ville si. Jeg tok det som et personlig nederlag hver gang det hendte, noe som da resulterte i at jeg etter hvert klarte å uttrykke meg bare ved hjelp av norske ord.

Jeg har jo forstått at dette ikke er et mål som jeg nødvendigvis deler med alle, men for meg er det viktig å klare å uttrykke meg på norsk.

For øvrig synes jeg at enkelte legger litt for mye i enkelte engelske ord de bruker. Et godt eksempel er «awkward» som jeg tviler på at har en så bred definisjon som enkelte later til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir litt for enkelt, synes jeg. Bruk av engelsk på den måten TS beskriver, er i stor grad en identitetsmarkør. Det er altså ikke bare fordi en har et dårlig ordforråd eller at en tror en "ser tøffere ut". Det er en del av idenditeten deres, og har en veldig mye større og mer kompleks sosiologisk forklaring.

Njæ, tror du legger litt for mye i det. Mange har dårlig ordforråd, og mange vil framstå som innmari internasjonale, og bruker derfor engelske ord, og unnskylder det med at de har bodd i USA, England eller noe. Jeg har da selv bodd i USA, men glemmer ikke morsmålet mitt av den grunn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæ, tror du legger litt for mye i det. Mange har dårlig ordforråd, og mange vil framstå som innmari internasjonale, og bruker derfor engelske ord, og unnskylder det med at de har bodd i USA, England eller noe. Jeg har da selv bodd i USA, men glemmer ikke morsmålet mitt av den grunn..

Jeg tror du legger litt for lite i det. Ja, for all del, mange vil framstå som "internasjonale", men det i seg selv er et stort område, og henger tett sammen med større sosiologiske faktorer. Det at du har bodd i USA, ser jeg ikke som relevant i det hele tatt. Faktisk synes jeg det er latterlig når folk trekker inn egne erfaringer i diskusjoner som handler om tendenser i en hel befolkning. Det blir litt som å si "onkelen min røyka tjue om dagen, men han levde til han ble 85" (ergo: røyk er ikke farlig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du legger litt for lite i det. Ja, for all del, mange vil framstå som "internasjonale", men det i seg selv er et stort område, og henger tett sammen med større sosiologiske faktorer. Det at du har bodd i USA, ser jeg ikke som relevant i det hele tatt. Faktisk synes jeg det er latterlig når folk trekker inn egne erfaringer i diskusjoner som handler om tendenser i en hel befolkning. Det blir litt som å si "onkelen min røyka tjue om dagen, men han levde til han ble 85" (ergo: røyk er ikke farlig).

Ja, det var jo litt av en sammenligning.

De som skriver norengelsk er som regel fjortisser som tror de er kule, og som vil framstå internasjonale. Heldigvis vokser de fleste det av seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo litt av en sammenligning.

De som skriver norengelsk er som regel fjortisser som tror de er kule, og som vil framstå internasjonale. Heldigvis vokser de fleste det av seg.

Men hvem er vi til å nekte dem i å mene at de er kule? De føler at det er dem - det er en del av identiteten deres. Du har sikkert dine identitetsmarkører i ditt språk. Hvem sitter på fasiten her? Og jeg tror ikke nødvendigvis at engelsk innblanding henger sammen med et dårlig ordforråd. Du skal ikke undervurdere de språklige og sosiale ferdighetene slike mennesker viser gjennom språkbruk og kodeveksling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Drue. Bare fordi at noen bruker engelske ord innimellom så kan en ikke bare utifra det si at den personen har dårlig ordforråd, prøver å være kul e.l. Noen blir påvirka lettere av slang og engelske ord enn andre, det betyr ikke at de har dårlig ordforråd.

Jeg har aldri bodd i utlandet, men jeg er fks leder for en gruppe med mange internasjonale studenter, men også norske studenter. Så det går mye blanding i norsk og engelsk. Noen av de internasjonale studentene forstår også litt norsk, så noen ganger kan vi gjerne ende opp med en samtale der hvert fjerde ord er norsk, eller hvert fjerde ord er engelsk eller noe sånt :P

Jeg er også mye med en fyr som flyttet til Norge da han var 14, og han føler seg mye tryggere med engelsk innimellom, så det går mye i tilfeldige engelske ord der også. Pluss at jeg snakker mye engelsk på internett. Jeg har fått MYE engelsk slang fra internett.

Hvis jeg hadde bedt noen norske venner i world of warcraft om å gi meg en "gjenvekst" (regrowth. en healing spell fra world of warcraft. Jeg klarer ikke oversette healing spell engang. Helende tryllekunst??), så hadde de ikke skjønt bæret av hva jeg sa.

Engelsk blir mer og mer internasjonalt, og de av oss som faktisk bruker mye engelsk sammen med våre norske venner har vel en større tendens til å bli påvirket.

Jeg trives med å snakke engelsk, syntes det er kjempegøy, og jeg har et godt språkøre.

Får jeg en jangse til å snakke engelsk, så gjør jeg det. Er jeg i utlandet så melder jeg meg alltid frivillig til å bestille maten på restauranten og sånn :P

Så det er ikke så farlig for meg å alltid snakke/skrive norsk hver eneste gang. Jeg tenker ikke noe over det til vanlig. Men selvfølgelig, i mer formelle tekster så holder jeg meg til norsk. Jeg kan norsk, men jeg har blitt mye påvirket av engelsk. Jeg syns ikke det er noe som bør være negativt.

Jeg har lært meg mange nye engelske ord fra internett/media, og det hjelper meg jo bare til å bli bedre i engelsk:)

Jeg hadde også tidligere dialekt, men den forsvant etter at jeg flyttet til Bergen. Jeg ble så påvirket av slik de snakket at jeg begynte å gjøre det selv. (jeg byttet ut a-endinger med -en endinger og sånt)

Det samme kan skje med folk når de blir mye påvirket av engelsk også. Folk er forskjellige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...