Dyregod Skrevet 24. juli 2015 Forfatter #1081 Del Skrevet 24. juli 2015 Seriøst, før så nærmest lo jeg av de som sa de ikke rakk å dusje, spise og andre nødvendigheter i nyfødtperioden. Nå er jeg vel der litt selv. Jeg brukte 2,5 timer på å få i meg frokosten idag, lillemor har sovet 1,5 time tilsammen fra kl 8.30 og nekter å ligge alene. Bæretøy har jeg prøvd, men hun blir så sinna av det... Såeh, jeg får spise ikveld, hun pleier å sove 3 timer i 19 - tiden. Jeg har nå kjøpt minifom som jeg skal forsøke med et par dager. Håper ikke det er skadelig for lillemor at hun sover så lite!? Man hører jo at disse små skal sove 16 timeri døgnet... Det hadde vært noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malicious Skrevet 24. juli 2015 #1082 Del Skrevet 24. juli 2015 Uff, så kjedelig! Eller.. Savner egentlig litt klengende baby, men forstår deg godt! Er mannen noe hjemme / ferie som kan lage mat til deg? Viktig å spise og drikke, men det vet du sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 24. juli 2015 Forfatter #1083 Del Skrevet 24. juli 2015 Uff, så kjedelig! Eller.. Savner egentlig litt klengende baby, men forstår deg godt! Er mannen noe hjemme / ferie som kan lage mat til deg? Viktig å spise og drikke, men det vet du sikkert Ja, mannen skal ha ferie 3 uker nå Det blir godt å dele på det. Men så er jo storesøster hjemme også nå, så vi må passe på at hun ikke kjeder seg på dagen. Det er koselig med klengete baby, men ikke når hun bare er misfornøyd. Men det går seg til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 25. juli 2015 #1084 Del Skrevet 25. juli 2015 Det er garantert ikke skadelig med lite søvn, men slitsomt er det! Deilig å ha mannen hjemme noen uker da Jeg syns min lille endrer mønster hele tiden, så om noen dager kan det jo hende at din lille sover masse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 25. juli 2015 Forfatter #1085 Del Skrevet 25. juli 2015 Det er garantert ikke skadelig med lite søvn, men slitsomt er det! Deilig å ha mannen hjemme noen uker da Jeg syns min lille endrer mønster hele tiden, så om noen dager kan det jo hende at din lille sover masse? Ja, det er sant at det endrer seg hele tiden. Vi hadde jo faktisk soverekord i natt med 3,5 timer i strekk! Veldig fornøyd med det. Men vi skal kontakte helsestasjonen på mandag, for hun virker så misfornøyd hele tiden og vil ha pupp hele tiden,men ikke spise... Så vi mistenker enten at hun har noe låsninger eller ubehag eller melkeallergi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 25. juli 2015 #1086 Del Skrevet 25. juli 2015 Mistenker allergi eller refluks. Typisk for sur refluks er at barnet støtt og stadig viser tegn på å spise men ikke spiser mye. Det er fordi melka nøytraliserer magesyren som kommer med refluksen og hjelper altså litt.. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 25. juli 2015 Forfatter #1087 Del Skrevet 25. juli 2015 Mistenker allergi eller refluks. Typisk for sur refluks er at barnet støtt og stadig viser tegn på å spise men ikke spiser mye. Det er fordi melka nøytraliserer magesyren som kommer med refluksen og hjelper altså litt.. Lykke til! Ja, det kan være det... Hun gråter som bare det her nå, men roer seg iblant med at pappa går og holder kolikkgrepet. Det roer henne som regel. Hun ble kjempesint nå når jeg skulle se om hun var sulten. Skreik med munnen vidåpen og puppen i munn... Ah, dette er så frustrerende. Aner ikke hva vi kan gjøre for å hjelpe henne. Blir fint å prate med helsestasjonen håper jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 25. juli 2015 #1088 Del Skrevet 25. juli 2015 Jeg vil ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men om det er greit, litt tips? Jeg skjønner du vil på helsestasjon, men der er det nok også mange som sier at gråting og slikt er normalt og ikke har de noe særlig autoritert og tør ikke gi medisinske råd som ikke er "by the book". Jeg vil si, kom deg til legen med henne, og informer deg selv, les mye, før du drar dit så du ikke blir avskrevet som typisk mor. Les om refluks og tegnene, eventuelle virkninger, les om medisinene, Normalt sett, om det er refluks og/eller allergi, blir det som regel bare verre om ikke det ikke blir forandring, spesielt ved sur refluks. Det kan brenne og etse enda mer og dette kan, om ubehandlet og ille, lede til sår i spiserøret. I tillegg blir barnet sjelden mett siden det hindrer å spise bra nok. Hyppig ville spise og kun bare bittelitt, er typisk for at det hjelper en liten stund med at det nøytraliserer syren. Vanlig refluks er "bare" at det kommer opp og gjerne i prosjektil men videre er barnet glad og fornøyd siden magesyren ikke etser.. Vi fikk ikke gjort noe før ca 3 mnd, og jeg skulle så ønske vi hadde stått på enda tidligere. Han var konstant misfornøyd, sov aldri på dagtid, og ville max drikke 60 ml av gangen. Gråt seg i søvn da han var så trøtt, uten å være mett. Jeg håper ikke du synes jeg invaderer livet ditt her altså, men som jeg sa før, å lese om hvordan dere har det og jenta di gjør også vondt i minnet hos meg og jeg ønsker så at dere skal få hjelp i tilfelle det er det vi hadde! De fleste babyer har det jo ikke, men noen må jo ha det. Sånn er det bare. Noen ganger er man del av statistikken. Det er som en kopi av mitt eget og jeg skulle så gjerne ønske, for hans del selvfølgelig mest, at noe ble gjort tidligere, og det hadde ikke skjedd via helsestasjonen. Igjen, sorry hvis du føler jeg trår over grenser her, det er ikke meningen. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 25. juli 2015 Forfatter #1089 Del Skrevet 25. juli 2015 Jeg vil ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men om det er greit, litt tips? Jeg skjønner du vil på helsestasjon, men der er det nok også mange som sier at gråting og slikt er normalt og ikke har de noe særlig autoritert og tør ikke gi medisinske råd som ikke er "by the book". Jeg vil si, kom deg til legen med henne, og informer deg selv, les mye, før du drar dit så du ikke blir avskrevet som typisk mor. Les om refluks og tegnene, eventuelle virkninger, les om medisinene, Normalt sett, om det er refluks og/eller allergi, blir det som regel bare verre om ikke det ikke blir forandring, spesielt ved sur refluks. Det kan brenne og etse enda mer og dette kan, om ubehandlet og ille, lede til sår i spiserøret. I tillegg blir barnet sjelden mett siden det hindrer å spise bra nok. Hyppig ville spise og kun bare bittelitt, er typisk for at det hjelper en liten stund med at det nøytraliserer syren. Vanlig refluks er "bare" at det kommer opp og gjerne i prosjektil men videre er barnet glad og fornøyd siden magesyren ikke etser.. Vi fikk ikke gjort noe før ca 3 mnd, og jeg skulle så ønske vi hadde stått på enda tidligere. Han var konstant misfornøyd, sov aldri på dagtid, og ville max drikke 60 ml av gangen. Gråt seg i søvn da han var så trøtt, uten å være mett. Jeg håper ikke du synes jeg invaderer livet ditt her altså, men som jeg sa før, å lese om hvordan dere har det og jenta di gjør også vondt i minnet hos meg og jeg ønsker så at dere skal få hjelp i tilfelle det er det vi hadde! De fleste babyer har det jo ikke, men noen må jo ha det. Sånn er det bare. Noen ganger er man del av statistikken. Det er som en kopi av mitt eget og jeg skulle så gjerne ønske, for hans del selvfølgelig mest, at noe ble gjort tidligere, og det hadde ikke skjedd via helsestasjonen. Igjen, sorry hvis du føler jeg trår over grenser her, det er ikke meningen. Mvh Jeg syns absolutt ikke du trår over noen grenser, jeg syns det er veldig snilt av deg å dele erfaringer. Jeg vil gjøre alt for å hjelpe jenta mi for det gjør så vondt å se henne sånn. Jeg får nok ikke time med det samme hos lege så tenkte uansett å dra på hs for å veie og prate med noen. Fikk veldig god hjelp sist med storesøster. Dette er en annen helsestasjon da, men håper god hjelp her også. Jeg fikk henvisning til sykehuset for reflux sist, på hs. Så kan jo være de kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 26. juli 2015 Forfatter #1090 Del Skrevet 26. juli 2015 Igår gråt lillesøster i 3 timer før hun sovnet for kvelden. Jeg spiste sterk mat igår, det kan jo ha vært medvirkende? Hun sov heldigvis 3 timer i strekk når hun sov i natt, men brukte lang tid på å få henne til å sove også våknet storesøster kl 0530. Jeg sov litt lenger enn det, men hun var så urolig at jeg ikke fikk sovet mye. Så vi er rimelig slitne idag. Vi får jo ingen ledig tid til å hente oss inn. Håper kvelden blir bedre! Storesøster har jo ferie fra bhg i 3 uker nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boks Skrevet 26. juli 2015 #1091 Del Skrevet 26. juli 2015 Jeg får så vondt av dere alle sammen. Sender masse gode tanker og klemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 26. juli 2015 Forfatter #1092 Del Skrevet 26. juli 2015 Jeg får så vondt av dere alle sammen. Sender masse gode tanker og klemmer Takk Foreløpig har dagen og kvelden vært bedre enn på flere dager. Hun hadde grønnaktig avføring istad, leste at dette kan ha sammenheng med noe man har spist som hun reagerer på. Hun gråt jo veldig igår så kanskje hun reagerte på det jeg spiste? Sterk mat utgår isåfall ... Men det er noe mer som plager henne fremdeles så vi tar en tur til hs imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boks Skrevet 26. juli 2015 #1093 Del Skrevet 26. juli 2015 Takk Foreløpig har dagen og kvelden vært bedre enn på flere dager. Hun hadde grønnaktig avføring istad, leste at dette kan ha sammenheng med noe man har spist som hun reagerer på. Hun gråt jo veldig igår så kanskje hun reagerte på det jeg spiste? Sterk mat utgår isåfall ... Men det er noe mer som plager henne fremdeles så vi tar en tur til hs imorgen. Uff. Tenk så mye greiere det hadde vært om de små kom med et lite panel man kunne lest av.. Håper dere finner ut av hva som plager jenta deres så dere kan nyte litt også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 27. juli 2015 #1094 Del Skrevet 27. juli 2015 Ja, tenk om de kom med en sånn baby-for-dummies-bok... Det hadde jeg tatt i mot med glede! Det høres jo ut som om det er smart med en tur til legen, men det skader jo overhodet ikke å dra på helsestasjonen en tur også. Har du mannen hjemme nå når storesøster har ferie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 27. juli 2015 Forfatter #1095 Del Skrevet 27. juli 2015 Får ikke vært på helsestasjonen før imorgen da de har drop in. Så idag må vi finne på noe med storesøster, hun blir sprø av å gå hele dagen hjemme. Heldigvis har mannen fri disse ukene også. Det var et krav fra meg 😁 Istad tilbød jeg meg å ha begge barna så mannen fikk sovet litt, det gikk nesten smertefritt Vi må bare gjøre det sånn så vi ikke går på veggen her. Igår våknet hun typisk opp i 23tiden og holdt det gående til kl 0130. Og når storesøster våkner må jo mannen stå opp. Men nå har vi jo ferie så da skal vi få til litt søvn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 28. juli 2015 Forfatter #1096 Del Skrevet 28. juli 2015 Fødselshistorien kommer etter hvert,må bare få tid nok ledig til å skrive den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 29. juli 2015 Forfatter #1097 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) Fødselshistorien: Jeg hadde vært på overtidskontroll 9 dager over termin og hadde da ca 1 cm åpning og var så vidt begynt å modne. Jeg fikk da ny time dagen etter for å få satt inn ballongkateter. Men dagen etter hadde jeg kommet over stadiet for ballongkateter og jeg ble da strippet og sendt hjem igjen med ny time dagen etter for modningspiller... Kl 12 hadde vi time, jeg våknet opp og var skikkelig nervøs. Jeg så nyfødte overalt og begynte å grine bare ved tanken på at vi snart skulle ha en sånn. Kl 13 fikk jeg første tablett og lå en time før vi kunne røre oss. Lite skjedde på 4 timer så da fikk jeg en ny tablett kl 17. Da begynte det å skje litt mer. Jeg måtte ligge rolig i en time etter tabletten ble satt inn og hadde da fått endel smårier. Jeg fikk en ctg-måler på magen for å registrere rieaktivitet og ble igjen sjekket i 19tiden- 4 cm åpning og i aktiv fødsel! Jeg ble flyttet over på føden til min store glede. Vi fikk et familierom og vi tok tiden på riene fra ca 20tiden. Da var det 1-2 min imellom. De var ikke så vonde foreløpig og jeg hadde ingen smerter i pausene. Det var en jordmor innom en gang i blant, men vi var stort sett på egenhånd siden det tydeligvis var veldig hektisk der! Jeg begynte å få kraftigere rier og jeg fikk doble rier- altså først en på 1 min, så en ny på 30 sek... Så jeg hadde ingen pauser imellom disse riene. Kl 21 måtte jeg ha ctg-måling, men jeg ville stå for syntes det var grusomt å sitte eller ligge med rier. Jeg sto og lente meg på en prekestol imens mannen måtte holde ctg-måleren på plass. Jeg ble sliten av å måtte stå så lenge rolig og å ikke ha noen pauser. Etter 40 min kom endelig jordmor inn og sa at jeg måtte stå lenger fordi lille ikke hadde gitt fra seg spark. Jeg måtte styrte to glass saft, men disse kom like fort opp igjen fordi kroppen hadde så vondt og reagerte. Utover hele gulvet og meg selv.... Herlig! Jeg fikk bytta klær og fortsatte ctg-målingen til kl 22, da fikk jeg ENDELIG røre meg. Men riene var blitt så intense at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. De kom som en storm kastet mot meg og ingen pauser imellom. Jeg ble sjekket for åpning og var 7-8 cm til jordmors overraskelse. Hun sa jeg hadde vært flink. Jordmor gikk igjen og jeg begynte deretter å kjenne det presset litt nedover. Jeg husket dette fra sist og sa ifra til mannen siden det gikk veldig fort sist. Det kom inn en ny jordmor som skulle hilse, jeg klarte ikke å se på henne nesten... Hun sa hun kunne hilse når rien var slutt, men jeg hadde jo rier hele tiden Jeg fikk stammet fram navnet mitt og fikk fram at det presset på. Jeg ble hjulpet over i senga og hun sjekket åpning som var 10 cm. Jeg kunne endelig presse! Jeg hadde så fryktelig vondt at jeg slet med å finne god stilling, men det ble sånn halvveis sittende på siden tror jeg Det tok to pressrier å få hodet til å komme litt ut, men så stoppet det opp, hun satt fast tydeligvis,så jordmødrene tok beina mine fram og tilbake, hit og dit for å lirke henne litt mer løs. Da tenkte jeg at de sikkert måtte bruke vakuum, så jeg presset som en helt og heldigvis kom hodet ut. En rie til så var hun ute! Hun gråt ikke med én gang så jeg fikk litt panikk noen sekunder. Hun hadde kommet så fort at hun var litt sjokkert, men hun begynte endelig å gråte og fikk fort farge igjen. Vi gråt og gråt og var utrolig lykkelige for å ha fått en nydelig jente til! Kl 22.38 var hun ute. Navlestrengen var så kort at hun måtte ligge nede på magen min før den ble klippet De sa at hun så ut som en veldig lang baby og det stemte jo, 56 cm og 4045 g var vår herlige jente En ganske bra, men veldig intens og vond fødsel. Klarte meg uten smertelindring siden det gikk såpass fort. Jeg var innstilt på det siden jeg klarte meg uten sist. Er glad for det for jeg var i god form etter fødsel Endret 29. juli 2015 av Dyregod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malicious Skrevet 29. juli 2015 #1098 Del Skrevet 29. juli 2015 Herlig lesing! Og pressingen gikk jo kjempefort!! Jeg holdt på i minst en time har jeg blitt fortalt (husker jo ikke noe i smertekoma). Frister det til gjentagelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 29. juli 2015 #1099 Del Skrevet 29. juli 2015 Grøsser litt, men jeg fikk lest Det hørtes intenst ut ja! Kort pressefase er jo drømmen. Flink du! Jeg presset i over en time før jeg ikke fikk lov til å presse mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 29. juli 2015 Forfatter #1100 Del Skrevet 29. juli 2015 Jeg hadde kort pressefase med begge barna, er glad for det! Det eneste er jo at det kan gå for fort da,men det har gått bra begge gangene med både meg og barna Om det frister til gjentagelse: både ja og nei Jeg tenkte under fødselen at jeg ikke orker dette igjen, men den følelsen å få babyen ut er så fantastisk... Da er liksom "alt" glemt Men denne fødselen var verre enn forrige, siden jeg fikk stormrier pga modningspillene nå. Men jeg overlevde jo da så da tenker jeg det går bra Mannen min sa han så når hodet sto i åpningen, han skjønte ikke helt hvorfor han så det sier han, men han har heldigvis ikke fått varige mén Men han sa han veldig stolt av meg og syns jeg har gjort en fantastisk jobb og taklet det bra. Det gjør meg glad, fine mannen min Om jeg taklet det så bra vet jeg ikke da, jeg ropte ganske høyt der en stund Men det var kroppen sin måte å takle det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå