Gå til innhold

Dyregod med en spire i magen


Dyregod

Anbefalte innlegg

Kjenner så altfor godt til det med å ikke sove.... Man blir rett og slett helt gal! Jeg føler så utrolig med deg... Føles nesten som galskap når jeg tenker på hvor tette jentene dine er, men det var jo akkurat sånn med oss også.. Og hvis vi klarer det, så klarer dere det også :klem: Prøv så godt du kan å gi pappan litt ansvar også, for det var der det lå for meg - at jeg aldri klarte å spørre om hjelp. Det er fortsatt noe jeg har store problemer med, for jeg skal liksom klare alt selv.

Håper mme kan hjelpe litt - det er så viktig at jentene har en nogenlunde oppegående og uthvilt mamma, misforstå meg rett :klemmer:

Takk, Dine :klemmer:

Godt å høre at det er flere som har hatt det sånn, men klart seg bra ;)

Det gikk faktisk strålende i natt da. Jeg hadde endel melk da vi la oss ogda fikk hun spist masse, så hun sov i 3t i strekk! Deretter sov hun 2 timer og så 1,5 time. Så jeg føler meg så mye bedre idag. Hun har spist av meg konstant idag da, så er spent på natta. Får håpe hun spiser seg opp til natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å høre at det gikk bedre i natt!!! :) Det kommer til å gå kjempe fint skal du se, hun er bare så ny at hun trenger å skjønne hva som er greia først rett og slett ;)

Våkner storesøster av henne om natten eller? Husker jeg var auperstresset over det i starten, men det gikk seg heldigvis til det også :) Nå må vi trene opp lillesøster her til å være litt vant til lyder, for storebror sover godt gjennom mye støy nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det gikk bedre i natt!!! :) Det kommer til å gå kjempe fint skal du se, hun er bare så ny at hun trenger å skjønne hva som er greia først rett og slett ;)

Våkner storesøster av henne om natten eller? Husker jeg var auperstresset over det i starten, men det gikk seg heldigvis til det også :) Nå må vi trene opp lillesøster her til å være litt vant til lyder, for storebror sover godt gjennom mye støy nå :)

Storesøster våknet noen ganger da hun skrek på det verste, ja... Hun våknet gråtende og var litt redd. Jeg kjenner jeg også blir litt stressa av det. Vi har jo soverom veggivegg. Men de venner vel seg til det :) Mye som går seg til. Når lillesøster har grått på det verste har jeg tenkt :"Det går over, det går over! Bare en periode!" For det er det jo heldigvis :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener :) Det er kjempe stressende, men det går faktisk over selv om det ikke virker sånn :) Gleder meg til å følge med fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra her! Mye bedre nå som jeg får sovet litt mer. Lille M spiser veldig mye, hun tømmer begge brystene på en mating (ikke hver gang ). En stor jente trenger mye mat ;)

På natta sover hun max 2 timer av gangen, ammer lenge og ofte, men dette går seg vel til! Jeg ligger og ammer når jeg er veldig trøtt,men liker det ikke fordi jeg sovner og hun blir så varm inntil meg... Er så redd for krybbedød jeg.

Jeg har hatt endel barseltårer da, er veldig sårbar og tar lett til tårene. Det var ikke sånn sist, men tror at den lange ventetiden over termin og den starten vi hadde da mannen måtte dra hjem etter et par timer... Og påfølgende natt. Følte meg veldig alene og sårbar da. Men nå.går alt bedre og begynner å venne meg til å ha to :) Veldig koselig da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det akkurat sånn jeg også. 9 dager over, mannen måtte hjem etter to timer, jeg sov ingenting og en på 2 hjemme som krevde sitt. Så føler sånn med deg!! :klem: Jeg lå mye og ammet uten å ta henne opp etterpå og kjente mye på det mens det stod på, men det gikk veldig fint :) Mannen sov nesten ikke i sengen på et halvår da, men... Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det akkurat sånn jeg også. 9 dager over, mannen måtte hjem etter to timer, jeg sov ingenting og en på 2 hjemme som krevde sitt. Så føler sånn med deg!! :klem: Jeg lå mye og ammet uten å ta henne opp etterpå og kjente mye på det mens det stod på, men det gikk veldig fint :) Mannen sov nesten ikke i sengen på et halvår da, men... Hehe

Godt å høre at jeg ikke er alene om å ha/hatt det sånn :) Jeg koste meg bare sist, men hadde jo et annet utgangspunkt. Vi hadde god tid, jeg/vi kunne sove så lenge vi ville og bare ta livet med ro.. også krevde ikke E så mye. Men jeg har jo en ganske rolig baby nå også, men hun krever litt mer. Men det er vel hele situasjonen som har gjort at jeg føler det sånn, ikke stakkars uskyldige lillesøster. Storesøster er så søt med henne da, koser masse... Men hun kan plutselig reagere hvis jeg går rundt og bærer på lillesøster eller sier jeg ikke har tid. Skjønner henne jo kjempegodt! Må bare lære meg å takle det.:)

Håper du har det fint, Dine. Hadde vært hyggelig å treffes igjen en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde absolutt vært veldig hyggelig! :-) Jeg jobber jo, men har jo ettermiddager og helger jeg kan møtes på cafe evt :) Både med og uten lillesøster, så skjønner jeg jo godt om du ikke orker å ha med begge to eller dra fra aller minstemor enda :) Bare si fra når du orker du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, lillemor er veldig avhengig av nærhet for tiden. Jeg har vel hatt hendene fri til sammen 1 time idag... Hun gråter ikke så mye så skal ikke klage,men hun klarer ikke sove alene noe særlig. Men det er jo ikke rart da, hun er jo bare to uker idag! Sånn var jo storesøster også, men det gikk jo over. De har jo tross alt ligget trygt inne i magen i 9 mnd så det er nok skummelt å ligge alene :)

Hun spiser veldig ofte, det er ikke noe system på det, gir henne når hun er sulten eller viser tegn. Det er alt fra hver halvtime til ca 3 timer imellom. Veldig sjeldent det går mer enn 2 timer da.

Vi har sett babybilder av storesøster og ser at de er veldig like! Men lillesøster er mer lik meg, storesøster har tydelige trekk fra pappa. Så blir spennende å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy, for jeg syns det var omvendt, at storesøster er veldig lik deg :)

Vi hadde det akkurat sånn ift spisingen og soving den første tiden vi også. Men som du sier så går det seg heldigvis til, selv om det er grusomt kjedelig og slitsomt når det står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy, for jeg syns det var omvendt, at storesøster er veldig lik deg :)

Vi hadde det akkurat sånn ift spisingen og soving den første tiden vi også. Men som du sier så går det seg heldigvis til, selv om det er grusomt kjedelig og slitsomt når det står på!

Ja, noen sier E ligner meg, gjerne de som ikke kjenner mannen ;) Men hun er jo lik meg også da.

Lillesøster ligner på meg når jeg var baby, hun er litt rundere og litt annerledes øyefasong.

Jeg tenker så på hvordan det skal gå på mandag å levere i barnehagen. Det går helt sikkert bra da, men nå er det jo så vidt jeg får spist fordi lille skal ha mat hele tiden, og bli båret rundt. Og E er jo overalt på morgenen og skal jo gjøre alt annet enn det jeg ber om. Men dette venner jeg meg nok til, er bare så nytt nå :) Vi kjører til bhg så må bare komme oss i bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lillemor har så mye vondt i magen på kvelden :( Hun uffer og akker seg og gråter endel fra 21 tiden. Håper ikke det er kolikk på gang... Håper det gir seg etter hvert. Hun roer seg av å bli båret med litt trykk på magen. Får så vondt av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dere slipper kolikk, det er forferdelig. Har du prøvd å google babymassasje? Ei venninne hadde kolikkbaby, og lærte seg akupunkturpunktene for magen. Hun sverget til massasje og trykk på punkter, og babyen ble mye bedre veldig fort. Verdt et forsøk, det ligger jo garantert noen videoer på YouTube!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere slipper kolikk, det er forferdelig. Har du prøvd å google babymassasje? Ei venninne hadde kolikkbaby, og lærte seg akupunkturpunktene for magen. Hun sverget til massasje og trykk på punkter, og babyen ble mye bedre veldig fort. Verdt et forsøk, det ligger jo garantert noen videoer på YouTube!

Det skal jeg absolutt forsøke. Man blir helt rådvill og hjelpesløs når de skriker sånn :( Heldigvis er det sånn at vi klarer å roe henne ned, så hun er ikke utrøstelig. Men hun har noen voldsomme sprutgulp som kommer etter hun har hatt vondt i magen og da blir hun helt rolig og sovner etterpå... Storesøster hadde melkeintoleranse første året og gulpet også mye, så tenkte å kutte melk fra kosten en uke. Håper ikke det er det egentlig, for det er kjedelig å måtte gå et år uten melk. Men alt for jenta mi så klart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh deja vu.. Refluks? Det har min sønn. Sprutguøp og prosjektilgulp. Kumelkallergi i tillegg. Om det er refluks kan det etse i spiserøret og det gjør vondt og da sover barna ofte dårlig. Ikke alt er kun kolikk, luft i magen. Hadde virkelig gått videre med dette. Våre første 3 mnd var forferdelige før han fikk melk uten spor av kumelk og vi må tykke inn melka. En venninnes sønn hadde også medisiner for den etsende refluksen. Er veldig hlad jeg gikk videre med dette til legen. En uke etter riktig mat var han allerede myre bedre og sov mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oh deja vu.. Refluks? Det har min sønn. Sprutguøp og prosjektilgulp. Kumelkallergi i tillegg. Om det er refluks kan det etse i spiserøret og det gjør vondt og da sover barna ofte dårlig. Ikke alt er kun kolikk, luft i magen. Hadde virkelig gått videre med dette. Våre første 3 mnd var forferdelige før han fikk melk uten spor av kumelk og vi må tykke inn melka. En venninnes sønn hadde også medisiner for den etsende refluksen. Er veldig hlad jeg gikk videre med dette til legen. En uke etter riktig mat var han allerede myre bedre og sov mye!

Takk for at du deler erfaring! Hun liker best å sove på siden, det lar seg heldigvis gjøre i babynestet. Kan det ha noe med refluks å gjøre? Ellers får jeg se om jeg skal unngå melkeprodukter en ukes tid og se om det vil hjelpe. Vi tenkte også å dra på helsestasjonen for å veie henne. Tror hun går opp greit, men kjekt å få det bekreftet. Kanskje vi kan få pratet med noen da også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han sov best på siden, venstre siden gjør at også den lukke-mekanismen forblir lukket, og ikke skyter ut refluks. Hvis det kommer noe da er det som regel gulp. På høyre side fungerer det ikke på samme måte.

Mange refluks-barn liker seg best på side-mage. Min gryntet mye i søvne og det var umulig å sove med han i rommet. Måtte flytte han på sitt eget rom. Dette var før vi skjønte at det var ikke bare refluks, men også kumelkallergi. Mange barn med refluks har det som konsekvens av kumelkallergi. Så altså, hos mange barn når de får melk uten kumelkprotein så går også refluksen over. Det var ikke tilfellet her, så man vet aldri. 

 

Det jeg opplever er at mange leger prøver å legge det på at "babyer skriker jo" og "har jo vondt i magen". Det var jeg fullt klar over, men jeg visste at her var det mer på ferde. Om de sover SÅ dårlig, har SÅ vondt i magen og er så utilfredse er det ofte noe annet. Så ofte at det blir avskrevet som kun "kolikk". Vi gikk over på MME med helt ribbet for noe, siden han reagerte på melk som allerede var kort på kumelkproteiner. Mange barn merker man stor forskjell på kun etter noen dager så det er jo virkelig noe du kan prøve! 

 

jeg får helt vondt i hjertet når jeg leser innleggene dine fordi jeg hadde så vondt, på grunn av at han hadde så vondt og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Håper det ordner seg snart for dere, og jeg følte en slags lettelse når det ble konstatert at det sanns var allergi og refluksen. Da var det endelig noe vi kunne gjøre, og etter dette ble det som sagt bedre! Ikke la deg avskrive hvis magefølelsen din sier at dette er ikke bare luft i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han sov best på siden, venstre siden gjør at også den lukke-mekanismen forblir lukket, og ikke skyter ut refluks. Hvis det kommer noe da er det som regel gulp. På høyre side fungerer det ikke på samme måte.

Mange refluks-barn liker seg best på side-mage. Min gryntet mye i søvne og det var umulig å sove med han i rommet. Måtte flytte han på sitt eget rom. Dette var før vi skjønte at det var ikke bare refluks, men også kumelkallergi. Mange barn med refluks har det som konsekvens av kumelkallergi. Så altså, hos mange barn når de får melk uten kumelkprotein så går også refluksen over. Det var ikke tilfellet her, så man vet aldri.

Det jeg opplever er at mange leger prøver å legge det på at "babyer skriker jo" og "har jo vondt i magen". Det var jeg fullt klar over, men jeg visste at her var det mer på ferde. Om de sover SÅ dårlig, har SÅ vondt i magen og er så utilfredse er det ofte noe annet. Så ofte at det blir avskrevet som kun "kolikk". Vi gikk over på MME med helt ribbet for noe, siden han reagerte på melk som allerede var kort på kumelkproteiner. Mange barn merker man stor forskjell på kun etter noen dager så det er jo virkelig noe du kan prøve!

jeg får helt vondt i hjertet når jeg leser innleggene dine fordi jeg hadde så vondt, på grunn av at han hadde så vondt og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Håper det ordner seg snart for dere, og jeg følte en slags lettelse når det ble konstatert at det sanns var allergi og refluksen. Da var det endelig noe vi kunne gjøre, og etter dette ble det som sagt bedre! Ikke la deg avskrive hvis magefølelsen din sier at dette er ikke bare luft i magen..

Nei, jeg føler at det er noe mer enn luft... Vi er jo bare vant med storesøster som nesten ALDRI gråt som nyfødt... Virkelig, hun var så rolig. Så derfor vet jeg ikke hva som er "normalt", men når man tydelig kan se de har det vondt er det ikke normalt. Vi tenkte å dra til en manuellterapeut også, bare for å sjekke om det kan være noe låsning. Men jeg tror egentlig ikke det. Men hun spenner seg jo veldig på kvelden, derfor tror mannen at hun har vondt i ryggen. Men jeg tror det kommer av vondt i magen.

Hun ligger rolig på begge sider, merker ikke noe spesielt på den ene eller andre siden. Hun har ikke grått så mye foreløpig idag, håper at det ikke er så ille ikveld... Vi får jo aldri lagt oss før 1-2 tiden fordi hun ikke roer seg før det. Men det gikk heldigvis greit igår og vi fikk lagt oss litt før kl 1. Mannen må jo siden vi har storesøster som våkner 6-7 tiden.

Men jeg har håp om bedring snart og tenker at vi skal komme oss igjennom dette uansett og ta tak i det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å dra på hytta på fjellet i ferien, altså om 2-3 uker. Mine foreldre og min søster med to barn skal være der også, og det er helt ypperlig for storesøster. Men jeg er veldig splittet siden jeg egentlig tenker at det blir litt stress å kjøre 4,5 timer med to barn og en katt... Men vi ser her hjemme at storesøster trenger noe mer enn å gå hjemme og subbe... Vi merket det idag, at hun blir veldig sjalu på lillesøster når hun ikke har så mye å finne på. Hun reagerer faktisk mest når mannen har lillesøster. Hun gikk bort til lillesøster og pappa da jeg lagde middag og sa : "Neei, MIN pappa...!". Får vondt av henne :( Så da tenker vi at å bare være hjemme med oss i 3 uker er mer stress enn å reise på hytta ;) Der skjer det litt mer for henne. Men så må alle 4 dele rom da, så håper ikke lillesøster vekker henne... Aah, valgets kval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...