Gå til innhold

Redbird mot verden


Redbird

Anbefalte innlegg

Uff, jeg har visst neglisjert KG! :sjokkert:

Det skjer ikke allverdens i hverdagen min, men LITT har jo skjedd.

Vi har fått svar fra kommunen og søknaden om startlån ble ikke godkjent. 450 000,- og NO GO...Antageligvis fordi vi "tjener for mye" men alvorlig talt, hvordan skal man kunne få seg egen bolig før man er 50 om man ikke får litt hjelp.....?? :regler: Så ingen fin leilighet på oss... :grine: Ennå en nedtur. TAKK FOR DET.

På mandag tok min bestekompis meg med ut på shopping! Jeg er blakk...men det betydde visst ingenting for dette var "Redbird-pleiedagen" og jeg skulle ikke tenke på penger. :fnise: Så jeg kom hjem med litt kjøkken-stasj, en artig opphengssak til smykker, en HAUG med bøker og verdens beste "Mint hot chocolate" med en stor pose minimarshmallows!! :hjerte: Tenk å ha sånne venner som bruker tid og penger på deg når du ikke har det bra. :rodmer:

Til uka får jeg og Manden lønn og vi har bestemt oss for å åpne en konto med to kort som skal være forbrukskontoen vår, en konto hvor vi setter inn et fast beløp hver måned til bensin og mat. Så vet vi akkurat hva vi kan bruke på det i måneden og det som står på våre egne kontoer kan brukes på andre ting, som klær, kino, møbler osv. :nigo: Dermed kan vi kanskje begynne å forstå hvordan vi kom fram til et såpass høyt beløp til "livsopphold" som vi gjorde på startlån-søknaden!

Men Manden har uansett ikke gitt opp på boligdrømmen, han er klarere på sparing og økonomi nå enn noengang! :fnise:

Og det beste er at nå vet vi ca hvor mye penger vi kan bruke på andre ting hver måned, så neste uke skal vi på IKEA og få orden på badet vårt. Nye høyskap og sånt praktisk skap til å ha over vaskemaskinen! Blir bra!! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, dumt med det startlånet! Men, som "erfaren" boligkjøper, vet jeg at det finnes veier rundt regelen om egenkapital! ;) Dere kan ha en kausjonist (selvsagt da bare på de 450 000 som trengs til egenkapital), eller høre med banken om muligheten for å låne ekstra til egenkapital. Det fikk vi i alle fall! Med to stabile inntekter skulle jeg mene det finens måter å gjøre det på. Som du sier, det blir jo umulig å komme seg inn på boligmarkedet ellers! Og å spare opp 450 000 tar jo en hel evighet...

Så bra den vennen din høres ut!!!! Heldiggrisen!! :) :) :) Det er lite som er bedre avledning i trasige tider enn litt "retail therapy"! ;) Mens dere venter på drømmeboligen kan dere jo stæsje dagens bolig litt i stedet!

Ha en super dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med lånet :( Håper det finnes en løsning! Kan ikke huske at vi trengte egenkapital da vi kjøpte for 4 år siden :klo: Men det er vel blitt strengere...

Lurt med separate kontoer til mat/forbruk, og shopping :jepp: Vi har eget bensinkort, eget matkort, og forskjellige kontoer til buffer og kortsiktig sparing. Setter over penger til de forskjellige kontoene hver gang vi får lønn, og det lille som blir igjen på kontoen min hver måned kan jeg bruke til akkurat hva jeg vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt med det lånet :( Håper det ordner seg om ikke alt for lenge så dere får kjøpt drømmeboligen.

Veldig lurt med egne kontoer for mat, bensin osv. Det har jeg også prøvt å innføre her, men klarer ikke få kjære med på det.. Så det ender med at han alltid har mer å rutte med enn meg, men det innser han ikke..

Det er godt å høre at du har så god venn! Du fortjente virkelig en sånn god dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dumt med det startlånet! Men, som "erfaren" boligkjøper, vet jeg at det finnes veier rundt regelen om egenkapital! ;) Dere kan ha en kausjonist (selvsagt da bare på de 450 000 som trengs til egenkapital), eller høre med banken om muligheten for å låne ekstra til egenkapital. Det fikk vi i alle fall! Med to stabile inntekter skulle jeg mene det finens måter å gjøre det på. Som du sier, det blir jo umulig å komme seg inn på boligmarkedet ellers! Og å spare opp 450 000 tar jo en hel evighet...

Så bra den vennen din høres ut!!!! Heldiggrisen!! :) :) :) Det er lite som er bedre avledning i trasige tider enn litt "retail therapy"! ;) Mens dere venter på drømmeboligen kan dere jo stæsje dagens bolig litt i stedet!

Ha en super dag! :)

Dette høres jo bra ut! :Nikke: Og det kan se ut som om vi får hjelp nå! Meglerdamen fra leiligheten vi så på ringte Manden idag og hun tok kontakt med et firma som kan hjelpe oss til å finne den beste banken. (eller noe sånt...jeg datt litt ut...hehe...) Men uansett, Manden ble overfalt på telefonen etterpå! :fnise: DnB og Eiendomsfinans ringte han samtidig. :ler: Og han fra Eiendomsfinans virket veldig positiv og sa at vi hadde mer enn nok bra og stabil inntekt til at de kunne hjelpe oss i bøttevis. Så jeg har nå sendt over papirene han trengte, så får vi se! :tommelopp:

Manden skulle ringe opp personen fra DnB også nå. :Nikke: Håpe håpe håååååpe!

Ang kausjonist: Det går nok ikke for oss, moren min er uføretrygdet, det er også svigerfar og pappa er foreløpig bare vikar...! Så er ingen økonomi å støtte seg på der dessverre.

Men vi SKAL fikse dette selv! :regler:;)

Så kjedelig med lånet :( Håper det finnes en løsning! Kan ikke huske at vi trengte egenkapital da vi kjøpte for 4 år siden :klo: Men det er vel blitt strengere...

Lurt med separate kontoer til mat/forbruk, og shopping :jepp: Vi har eget bensinkort, eget matkort, og forskjellige kontoer til buffer og kortsiktig sparing. Setter over penger til de forskjellige kontoene hver gang vi får lønn, og det lille som blir igjen på kontoen min hver måned kan jeg bruke til akkurat hva jeg vil :)

Så bra! Smart med så mange forskjellige kontoer da! Men tror vi skal begynne med en og evn oppgradere etterhvert, om det funker fint. :fnise: Blir også litt deilig å vite at pengene som er igjen på lønnskontoen er miiiiiine! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjellige måter å spare på.

Nå er det jo snakk om i mediene at BSU bare er noe tull, MEN - det er en veldig fin måte å spare på! Start opp hver deres, og fyll opp så mye dere kan nå, før nyttår! De bankene vi var i ift lån, satte BSU-sparing HØYT!

Spare 20.000,- i året, og få skattefradrag på 4000,-. Og kontoen er lukket frem til den dagen pengene skal brukes på hus.

Dersom dere har ekstra med penger, så ville jeg kanskje satt penger i uavhengig fond. (Ikke gjennom bank, da disse krever gebyrer) Det er en risk for å miste pengene, men er sjelden! Min samboer sparte i fond for en stund tilbake, og fikk meget god avkastning! Og nå vurderer vi å gjøre det sammen. Dette må være penger som man har "råd til" å tape.

Krysser fingrene MAX, for at dnb eller eiendomfinans kan hjelpe dere! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det ordner seg med både sartlån og div andre bankgreier :Nikke::pls:

Gode venner du har, gull verdt! Og den dingsen, den ser jo bare genial ut, hvor kan man kjøpe en slik og hva er prisen? (kan godt sende PM )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det ordner seg for dere med lån og leilighet og greier.. om ikke akkurat med engang. Sparing er gull verdt, om en litt "kjedelig" når det står på. Spennende at det kan virke som dere får noe lån på gang, da.. ;)

Og guri for en snill venn du har, som skjemte deg slikt bort! Jeg er sikker på du er vel verdt det ;)

Fiiiine fuglen...

Er forresten halvveis i bok 2 i Skye O`Malley, men hatt et par dagers pause nå. Det ble liksom litt vel mye intriger og menn og styr... hihiihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode mannen! :hjerte:

Håper at det ordner seg med lån og egen leilighet snart! Med gode inntekter brude dere vel være attraktive hos noen! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg med både sartlån og div andre bankgreier :Nikke::pls:

Gode venner du har, gull verdt! Og den dingsen, den ser jo bare genial ut, hvor kan man kjøpe en slik og hva er prisen? (kan godt sende PM )

Den smykkedingsen? :) Den er fra Tilbords, av alle steder og koster 499,- eller 399,-...!

Klart det ordner seg for dere med lån og leilighet og greier.. om ikke akkurat med engang. Sparing er gull verdt, om en litt "kjedelig" når det står på. Spennende at det kan virke som dere får noe lån på gang, da.. ;)

Og guri for en snill venn du har, som skjemte deg slikt bort! Jeg er sikker på du er vel verdt det ;)

Fiiiine fuglen...

Er forresten halvveis i bok 2 i Skye O`Malley, men hatt et par dagers pause nå. Det ble liksom litt vel mye intriger og menn og styr... hihiihi...

Hehe! Ja det er bra mye drama og mannfolk i Skye-bøkene ja! :ler: Men det er mye flott historie også. I siste boka i Skye-serien så grein jeg som et barn. Man blir så glad i disse fargerike menneskene! Man investerer jo masse tid i bøkene og da blir følelsene involvert også. :Nikke:

Nå leser jeg en bok av Philippa Gregory; "Wideacre" som er fra England 1700-tallet med en sterk, egenrådig heltinne i hovedrollen. Men...jeg må innrømme jeg denne heltinnen sliter jeg med å akseptere for hun minner meg litt om Claire, du vet, søsteren til Dom?? :sjokkert:

Gode mannen! :hjerte:

Håper at det ordner seg med lån og egen leilighet snart! Med gode inntekter brude dere vel være attraktive hos noen! :Nikke:

Håpe håpe håpe!! :pls: Vi har jo stabil og god inntekt så det er jo ingen grunn til å tro at vi ikke er betalingsdyktige.

Hun i DnB mente at grunnen til at vi fikk avslag i kommunen kunne være fordi banken bare stilte med 1.4 mill og vi måtte ha 450 000 fra kommunen, noe som kan vise at banken ikke "stoler" nok på oss og ikke vil gi oss mer. 1.4 mill er jo ikke 80 % av kjøpssummen engang, så vi forstår ikke helt hvorfor de gikk så lavt....DnB vil jo gi oss bevis på 2.150.000!!! Vi får se når brevet fra kommunen kommer....

Merkelige saker... :kari:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for DNB!! :hoppe: Trodde alle banker ga 80% jeg...? Hmm... Høres i alle fall lovende ut for dere nå da! Tenk så stas med ny bolig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleeeste banker gir 85%, noen er tydeligvis vanskeligere enn andre. :vetikke:

Men nå har jeg hørt fra han fra Eiendomsfinans og han har nå sendt over all dokumentasjon på oss til bankene og han har god tro på at det vil ordne seg! I tillegg fortalte han at han hadde lagt inn en søknad på topplån hos yabank for å dekke opp manglende egenkapital som skal dekke de resterende 15% og den er godkjent! :Nikke: Så det betyr jo at så lenge han får OK fra en bank så har vi LÅN!! :hoppe:

Han sa også at da blir utgiftene våre per måned på ca 10 000,- (bolig og topplån) :nigo:

Hurra! Må bare vente til mandag/tirsdag på svar fra bankene!! :pls: :pls:

Så var det bare de 2,5% til omkostninger da... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at dere ikke fikk dekket egenkapitalen via kommunen. Hvor mye søkte dere om? Vi fikk ja, på 300 000 trur jeg det var, så økte vi det til 500 000, å det gjekk uten problem. Nå er jo ikke akkoratt vi en av de som tjener så lite heller akkoratt. Å de er jo for å hjelpe folk å kunne få kjøpt en bolig.

Vi fikk også hjelp av sånn Eiendomsfinans eller hva det var. Det var hvertfall sånne folk som hjalp oss gratis, for å få best mulig tilbud åsånt. Kjempefornøyd me de!

Huff, de 2,5 til omkosting altså. Jeg syntes egentli det burde bli dekket av låne jeg da :fnise: Jeg syntes det er helt på tryne, at de forventes at vi skal ha 15% egenkapital, + 2,5% til omkostninger...

Jeg krysser fingrene for at alt dette går som det kviner :nigo:

Ønsker dere en fin helg, fulen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt leilighet!!!!!! :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig:

Etter hjelp fra Eiendomsfinans og pappa - som tydeligvis har en stor konto tilegnet oss... :hakeslepp: så fikk vi lån fra bnbank på 1.440.000 og topplån hos yabank på 360.000 og VOILA!!! Leilighet!!!! :bond:

Det blir den vi har sett på og virkelig ville ha også!!! :bolledeig:

Så da har vi en 2009-leilighet, 3-roms med 5-roms potensiale!!! Wiiiiiihhhhh!!!! :hoppendeglad: :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ååååå.. Gratulerer såååå masse! Det fortjente dere, virkelig :hjerte:

Det ordner seg somregel for snille jenter å gutter ;)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...