Gå til innhold

nynorsk = spynorsk!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke vitsen med å skulle lære seg to skriftspråk, men jeg har jo ikke noe i mot nynorsk. Jeg går ikke rundt å misliker skriftspråket og blir heller ikke irritert når noen skriver nynorsk, men det er litt frustrerende da jeg ikke forstår alle ordene. Jeg forstår jo at det er en viktig del av faget, men jeg tenker på elever som sliter og elever som aldri får bruk for det. Det tar mye tid å lære seg det, tid en kunne brukt på viktigere fag. Jeg sier ikke at norsk ikke er et viktig fag, men å lære seg begge skriftspråkene syns jeg ikke er nødvendig.

Viktig at man skal kunne lese hele Norges befolkning? De fleste, etter at de er ferdig på videregående, vil ikke fortsette å skrive nynorsk, og glemmer mye av det de har lært. Ca. 80% har bokmål som første skriftspråk, og majoriteten av de kommer ikke til å fortsette å skrive nynorsk etter at de er ferdig på VGS.

Anonym poster: d1cad24252140643b6611184f41b44e4

Igjen, her er det fullt av selvmotsigelser. Du sier jo selv at det er frustrerende å ikke forstå nynorsk, samtidig som du sier at man ikke bør benytte tid på å lære det i skolen. Så med andre ord, du er fornøyd med at du ikke klarer å forstå nynorsk? Er det uviktig å kunne forstå hva 20 % av Norges befolkning skriver? Du vil altså bare fjerne det helt, fordi man sliter med det? Herregud, er man ikke på skolen for å lære?

Endret av Drue
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RompeRusk

Matematikk er da mye viktigere enn nynorsk. Uten matematikk hadde vi ikke klart å løse noen av verdens mest komplekse problemstillinger. Å sammenligne nynorsk med matte er tåpelig.

Matematikk er da mye viktigere enn nynorsk. Uten matematikk hadde vi ikke klart å løse noen av verdens mest komplekse problemstillinger. Å sammenligne nynorsk med matte er tåpelig.

Hvorfor er det tåpelig? Personen jeg siterte, sa at h*n ikke trengte nynorsk i videre arbeid.. Vel, jeg trenger ikke avansert matematikk i videre utdanning jeg heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Prosentregning er også greit å lære hvordan man gjør. Det er tragisk å lese innlegg av BI-studenter som lurer på hvor de må betale for en vare når det er 30 prosent avslag :klo: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Prosentregning er også greit å lære hvordan man gjør. Det er tragisk å lese innlegg av BI-studenter som lurer på hvor de må betale for en vare når det er 30 prosent avslag :klo: .

De må da fortsatt betale i kassen? :fnise:

Men ja, jeg ser hvor du vil. Synes bare det er tåpelig at enkelte foreslår å fjerne enkelte ting fra skolepensum, bare fordi "de ikke skal bruke det videre"... Man kan jo ikke akkurat begynne å tilpasse den enkeltes elevs pensum! Tross alt er det jo stort sett hele vestlandet og store deler av nord-norge som bruker nynorsk som hovedmål (Knip meg om jeg tar helt feil her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk veldig sansen for nynorsk, jeg. Selv om jeg er en bokmålsjente selv så føler jeg at nynorsken er mye mer "ekte norsk".

det ER jo og det ! :) Nynorsken er basert på norske dialekter mens bokmål er basert på dansk HVA er mest norsk tro ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nynorsk some hovedmål i grunnskolen. Da jeg kom på videregende byttet jeg. Min søster byttet allerede på ungdomsskolen.

Jeg ble fortalt at vi skulle ha nynorsk som hovedmål siden det er nærmere egen dialekt (nord-bergensk). Men når jeg da skrev nynorsken på den måten som var nærmest måten jeg snakker på, fikk jeg beskjed om at det var feil. Måtte holde meg til samme "linje" av nynorsk. Da falt jeg av. Var ikke poenget med nynorsken at den skulle være sånn folk faktisk pratet?

Det som irriterer meg litt med nynorsken er hvor krampeaktig enkelt kjemper for dens eksistens. Ingen språk varer evig. Hvordan vi prater forandrer seg litt for hver generasjon. Om ingen ønsker å benytte seg av ett språk så bør man heller la det dø med litt veridghet enn å holde det kunstig i live, forhatt og hivende etter pusten.

For de som enda ønsker å skrive på nynorsk er det selvsagt helt i orden. Og jeg synes ikke vi skal kutte ut nynorsk i skolen, men kanskje kutte litt ned på mengden? Jeg synes uansett det er for mye norsk undervisning. Jeg hadde satt mye større pris på mer samfunsfag, histore og matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi fjerne alt som er litt vanskeleg frå skolen? Snakk om å sy puter under armane på skuleelevane! Niks , det er sunt å bruke tid , krefter og hjerneceller mest mogleg . :)

Og ang side-/ hovedmål ; skal sidemål kuttes ut så må nynorskfolket kutte ut bokmål da ... Korleis går det da ? Eg bestiller alltid skjema på nynorsk, berre på trass for å vise at nynorsken lever . Og eg er gjerne med å protesterer vilt om nokon vil fjerne nynorsken frå skulen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Henda i været: hvor mange her bruker kunnskapen om sinus og cosinus i hverdagen? Eller evnen til å finne verdien av en ukjent faktor? :opplyser:

Og: Hvor mange her skjønner hva nyhetsankeret på tv sier når hin uttaler "ein mann vert skoten i dag, men sjukebil vert raskt tinga til staden"? :opplyser:

begge hendene mine er høgt oppi veret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

De må da fortsatt betale i kassen? :fnise:

Men ja, jeg ser hvor du vil. Synes bare det er tåpelig at enkelte foreslår å fjerne enkelte ting fra skolepensum, bare fordi "de ikke skal bruke det videre"... Man kan jo ikke akkurat begynne å tilpasse den enkeltes elevs pensum! Tross alt er det jo stort sett hele vestlandet og store deler av nord-norge som bruker nynorsk som hovedmål (Knip meg om jeg tar helt feil her)

Jeg tror du misforstod meg litt. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til dere som mener vi skal fjerne nynorsken fordi det er "vanskelig" er at argumentet er ugyldig. Man blir ikke bedre i bokmål av å droppe nynorsk. Desto mer og flere språk man lærer, desto bedre blir man i språk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til dere som mener vi skal fjerne nynorsken fordi det er "vanskelig" er at argumentet er ugyldig. Man blir ikke bedre i bokmål av å droppe nynorsk.

Jo, for ved å droppe nynorsk vil elever ha mye bedre tid til å skrive bokmål, klart det å presse flere fag inn i skoledagen svekker læringen på hvert enkelt fag ettersom at det blir mindre tid å bruke på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn jeg har forstått det, så var det ikke så mye som var direkte henta fra norrønt. Aasen valgte til og med bevisst bort en del former fra norrønt til fordel for former som var tilstede i ulike dialekter, som f.eks. "skaali" istedenfor "skaalin", selv om P.A. Munch ville det motsatt. Det tyder på at han har hatt som mål å kontstruere et skriftspråk basert på det levende språket. Det ville vært lite hensiktsmessig å ta utgangspunkt i norrønt med tanke på det. Grunnen til at norrønt ofte nevnes i forbindelse med Aasen, er jo at dialektene han tok utgangspunkt i, hadde bevart en del av det norrøne :) For "Aasen tok utgangspunkt i norrønt"-forklaringa gir jo egentlig bare mat til nynorskhaterne, som mener at nynorsk er altfor konstruert. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Språkhistorie er ikke min sterkeste side.

Fakta: Jeg hadde fritak fra nynorsk, men holder nå på å bli norsklærer.

Nynorsk er i hovudsak bygd på dialektane, ja, men han brukte vel norrønt mykje som ein slags "mal" for å finne ut kva som var "ekte" norsk, og kva som ikkje var det. Det er jo grunnen til at mange ord på bokmål som kjem frå tysk og dansk, er luka ut frå nynorsken, fordi perioden då det norrøne språket byrja å døy ut (frå 1300-talet med unionen med Sverige, svartedauden, Kalmarunionen osv fram mot reformasjonen), døydde dei særnorske formane ut nett pga meir kontakt med både svenskar, danskar og ikkje minst tyskarar. Samanhengen med norrønt var jo ei trend i tida, med nasjonalromantikk og framelsking av gamle idealar. P.A Munch var jo veldig på den nasjonalromantiske linja, så ikkje rart han ynskja dei norrøne formane. Aasen var nok mest oppteken av at skriftspråket skulle byggje på talemålet, medan Munch som var historikar var mest oppteken av den norske historia og ikkje naudsyneleg korleis språket skulle fungere i praksis.

Endret av imli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Kvifor skal eigentleg dei som sliter på skulen lære engelsk? Det gjer jo alt mykje vanskelegare for dei. Og kva med matte, ein god del sliter jo med det au. Hadde kanskje vore betre å kutta det ut?

Nå gjør du deg bare vanskelig. Engelsk og matte er en titusenganger mer nødvendig enn nynorsk både senere i livet og innenfor videre utdanning, jeg trenger ikke engang forklare deg hvorfor.

Og du snakker med en som er tallblind og griner av gangetabellen. Jeg hadde heller sittet med nynorsk grammatikk hver dag i flere timer fremfor å ha matte. Dessuten er det ikke snakk om å fjerne nynorsk 100% og gjøre det forbudt, jeg foreslo å gjøre det frivillig slik at de som skal bli norsklærer kan velge det på videregående som et programfag, slik som med psykologi og R-matte. Så kan de som ikke har planer om å bruke dette videre være i fred. Selv tar jeg samfunnsfag og økonomi på vg3, og slipper både spansk og matte dette året. MEN jeg har nynorsk, som til og med lærerne himler med øynene over. Det er en grunn til at folk tagger spynorsk over ordbøkene og forbanner Ivar Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør du deg bare vanskelig. Engelsk og matte er en titusenganger mer nødvendig enn nynorsk både senere i livet og innenfor videre utdanning, jeg trenger ikke engang forklare deg hvorfor.

Og du snakker med en som er tallblind og griner av gangetabellen. Jeg hadde heller sittet med nynorsk grammatikk hver dag i flere timer fremfor å ha matte. Dessuten er det ikke snakk om å fjerne nynorsk 100% og gjøre det forbudt, jeg foreslo å gjøre det frivillig slik at de som skal bli norsklærer kan velge det på videregående som et programfag, slik som med psykologi og R-matte. Så kan de som ikke har planer om å bruke dette videre være i fred. Selv tar jeg samfunnsfag og økonomi på vg3, og slipper både spansk og matte dette året. MEN jeg har nynorsk, som til og med lærerne himler med øynene over. Det er en grunn til at folk tagger spynorsk over ordbøkene og forbanner Ivar Aasen.

Eg sa heller ikkje at matte var eit bortkasta fag, gjorde eg vel? Alle fag er viktige, men dei vert ikkje like viktige for alle i framtida. Men me veit ikkje om lille Lise kjem til å verte førskulelærar, vaskedame eller marinbiolog, så alle må lære alle faga. Ingen kan seie som 6-åring (eller 16-åring for den saks skuld) kva dei kjem til å få bruk for som vaksne. Det er ikkje noko poeng i å ha sidemål som valfag på vgs. Då har jo ikkje elevane fått grunnopplæringa fyrst, og det vil vera meiningslaust. Det vert som å ha 2mx (det heiter kanskje ikkje det lenger, men du skjøner greia) som valfag utan å ha lært grunnleggande matte gjennom grunnskulen. Uansett, du er veldig ung, og veit ikkje om du kjem til å få bruk for nynorsk eller ikkje. Det kan endre seg etter at du er ferdig med skulen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er synd at eit så vakkert og poetisk skriftmål er blitt til noko som folk spyr av. Sjølv har eg hatt nynorsk som hovudmål på folkeskulen, men måtte endra til bokmål då eg kom på ungdomsskulen, eller realskule som det heitte før i tida.

Men eg er heldig, for eg kan svare folk på begge målføre om det krevst. Og eg har stor glede av bøker og tekst på nynorsk. Arne Garborg er min favoritt og eg synes alle studentar skulle lesa ei av bøkene hans, til dømes "Bondestudentar".

Så eg er samd med dykk som meiner at det er feil å kutte ut alt som synest å vera vanskeleg eller komplisert. Kunnskap er ikkje tungt å bera.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skrive på nynorsk. Ting som ikke brukes i hverdagen havner raskt i glemmeboken. Jeg synes likevel det er viktig med nynorsk (selv om jeg hadde jublet den gang jeg var 16 hvis noen hadde fjernet faget), og tror at ved å lære nynorsk så lærer man også å forstå andre norske dialekter bedre. Spesielt i de områdene hvor dialekten ligner på bokmål er det viktig å lære å forstå norsk med en annen vri.

Nynorsk er et ganske så forhatt fag dessverre, og jeg tror at det handler mye om den generelle holdningen fra både lærere og elever. Det er ikke bare lov å hate nynorsk, det er nesten forventet! Er vanskelig å like et fag hvis læreren selv synes det er pyton.

Jeg startet med å si at jeg ikke kan skrive på nynorsk, men noe har jeg jo lært. Jeg forstår det hvis jeg leser eller hører det på tv, og det beste er at jeg ikke legger merke til det. Her om dagen gikk det plutselig opp for meg at en bruker her inne skrev på nynorsk. Jeg ble overrasket, for jeg hadde lest innlegg av personen før, uten å noen gang lagt merke til det. Når det er tekst på TV legger jeg ikke merke til at det er nynorsk før det eventuelt kommer opp et ord som er lite brukt og veldig annerledes, og først da går det opp for meg at jeg har sett på en film i over 1 time med nynorsk tekst. Så nynorsk blir faktisk brukt i hverdagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for ved å droppe nynorsk vil elever ha mye bedre tid til å skrive bokmål, klart det å presse flere fag inn i skoledagen svekker læringen på hvert enkelt fag ettersom at det blir mindre tid å bruke på disse.

Nynorsk er ikke et eget fag, det er en del av norskfaget. Når du lærer å skrive nynorsk blir du også flinkere til å skrive bokmål. Det er ikke slik at det er plass til en viss mengde kunnskap inne i hodet ditt, og at bokmålet dyttes ut når du lærer nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

For de som enda ønsker å skrive på nynorsk er det selvsagt helt i orden. Og jeg synes ikke vi skal kutte ut nynorsk i skolen, men kanskje kutte litt ned på mengden? Jeg synes uansett det er for mye norsk undervisning. Jeg hadde satt mye større pris på mer samfunsfag, histore og matte.

Kutte ned?! Sidemålsundervisningen er da vel ganske lav allerede? Det vil si, i alle fall var den det for rundt 12 år siden, da jeg gikk på ungdomsskolen. Et par timer i uka, mener jeg å huske, og ikke før i 10. klasse! Selv hadde jeg da hatt nynorsk som hovedmål i 10 år allerede, og behersket språk generelt godt, så jeg hadde ingen problemer utover ren skolemotivasjon(som hadde helt andre årsaker), men nå i ettertid kan jeg tenke meg hvordan det må ha vært for dem som hadde hatt bokmål helt fram til da.

Ellers er jeg enig med dem som argumenterer med at man aldri vet sikkert hva Tom på 10 eller Lise på 15 vil ha bruk for når de fyller 25. Ei jeg vet om, hatet engelsk da hun gikk på ungdomsskolen. Nå er hun sammen med en engelskmann ... Han lærer riktignok norsk nå, men fram til han lærte seg det måtte de jo da kommunisere på engelsk. Jeg syns samfunnsfagtimene var et sabla ork, likeså med økonomi da jeg hadde det på videregående. 10 år senere angrer jeg bittert på at jeg ikke var mer engasjert i både samfunnsfag og økonomi dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...