Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Huff, jobbsøking synes jeg er kjempe vanskelig. Lite jobber ute og går og der det er jobb er det bokstavelig talt mer enn 100 andre søkere. De ønsker jo selvsagt en eldre og mer erfaren enn jeg.

Lei av å gå hjemme nå, rett og slett.

det problemet har jeg også, har ikke gode referanser ifra forrige jobb, så vil liksom starte på nytt, men da sier jo alle at nej du har ikke nok erfaring, så er virkelig ikke lett komme få seg jobb som ung*23*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått yrkesfag men mangler studiekompetanse,tok 2 fag som privatist i 2008.Skal jeg ta med disse 2 faga på Cv`en eller er det ikke noe vits siden jeg ikke har hele studiekompetansen uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det med for å vise at du har gjort noe og for å slippe hull i CV'en, hvis det var det eneste du gjorde i den perioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting. På tirsdag var jeg på intervju og fikk beskjed om at jeg gikk videre til 2.runde. Men nå sjekket jeg mailen min og da har jeg fått standard avslag brev om at jeg ikke har gått videre. Hæ? Hva skjedde der? Nå spør jeg meg selv om jeg skal sende mail tilbake (eller ringe) og spørre hvorfor hun ombestemte seg.

Jeg har fått svar på mailen min. Hun hadde fått en søknad fra en intern søker i siste liten og da valgte de å ansette den personen. Men jeg var blant en av to som var igjen. Kompliment det, men allikevel irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært på intervju og føler meg så pumpa, akkurat som jeg har solgt sjela mi og sitter naken tilbake. Selvsagt var det interne søkere så jeg skjønner ikke at de gjør seg bryet med å kalle inn i bøtter og spann. Dessuten var det skjev kjønnsfordeling, nok av damer fra før. Virker lovende dette. Kan visst bare se meg om etter "neste mulighet".

Anonym poster: 87bb467f2b9741b9319720c9b492a087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar på mailen min. Hun hadde fått en søknad fra en intern søker i siste liten og da valgte de å ansette den personen. Men jeg var blant en av to som var igjen. Kompliment det, men allikevel irriterende.

Da syns jeg hun kunne forklart deg det på en ordentlig måte i stedet for å sende ut en standard mail, når du hadde blitt lovet å komme med på andre runde med intervjuer. Irriterende at arbeidsgivere kan oppføre seg sånn!

AB: Interne søkere ja... De er vel lovforpliktet til å utlyse stillingen uansett, hvert fall hvis det er en stilling tilknytta staten, tror jeg. Så det er vel derfor det er så mange jobber som egentlig er gitt bort allerede. Gjør det ikke akkurat enklere for jobbsøkere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

Aj og fysj! NÅ som jeg sjekker hvor søknaden jeg jobber med skal sendes inn ser jeg at det, grøss og gru, skjer via standardisert søknadsskjema som må fylles ut. Min verste nemesis i jobbsøkerjakten. Det er selvsagt også et, for meg, nytt system, altså kan jeg ikke laste over og jobbe videre fra det jeg alt har på blant annet jobbnorge og lignende sider.

Død og pine (mine kunnskaper og erfaringer passer aldri helt inn i slike skjema) :bond:

Endret av mari kontrari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nok et avslag i dag. Var forberedt da siden søknadsfristen gikk ut for nesten to mnd siden. Hadde vært 222 søkere! Er visst ikke bare jeg som er på utkikk etter sekretærjobb nei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg hun kunne forklart deg det på en ordentlig måte i stedet for å sende ut en standard mail, når du hadde blitt lovet å komme med på andre runde med intervjuer. Irriterende at arbeidsgivere kan oppføre seg sånn!

AB: Interne søkere ja... De er vel lovforpliktet til å utlyse stillingen uansett, hvert fall hvis det er en stilling tilknytta staten, tror jeg. Så det er vel derfor det er så mange jobber som egentlig er gitt bort allerede. Gjør det ikke akkurat enklere for jobbsøkere...

Dette syns jeg er noe skikkelig dritt, og veldig respektløst. Folk bruker lang tid på å skrive søknad, går og er kjempenervs for intervju og bruker masse tid på å forberede seg. Av og til kjøper man seg også nye klær til intervju for å ha noe man tror passer i bedriften. Og så har man egentlig aldri hatt sjangs uansett.

Skikkelig dårlig gjort å holde folk for narr på den måten der.

Anonym poster: 5aac83fe5341853e40396d3a684e1820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er noe skikkelig dritt, og veldig respektløst. Folk bruker lang tid på å skrive søknad, går og er kjempenervs for intervju og bruker masse tid på å forberede seg. Av og til kjøper man seg også nye klær til intervju for å ha noe man tror passer i bedriften. Og så har man egentlig aldri hatt sjangs uansett.

Skikkelig dårlig gjort å holde folk for narr på den måten der.

Anonym poster: 5aac83fe5341853e40396d3a684e1820

Derfor kan det være lurt å forsøke å godsnakke litt hvis man f. eks ringer bedriften i forkant av søknad. Man kan ofte greie å fiske ut av vedkommende om det egentlig dreier seg om en intern søker som i praksis har fått jobben men at de nå bare må oppfylle formalkravet om utlysning. Dette kan f. eks vise seg gjennom at de ikke er så interesserte i å svare på spørsmål, er usedvanlig korte i svarene etc. Enkelte svarer også ja om man spør rett frem om det er interne søkere.

Anonym poster: 4f404420ca8ac095f90c575cf01f126b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg som synes det er helt umulig å få butikkjobb når man søker på nettet?

Jeg vet ikke hvor vanskelig det er i forhold til andre jobber. Men må si at jeg uansett er gald jeg fikk den butikk-jobben jeg nå har!

Anonym poster: 92a02eb6282776b1d405058b23f3f454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det egentlig som oppsøker bedriftene selv? :) det er i hvert fall sånn jeg har fått mine tidligere jobber, jeg har ringt dem selv, sagt at jeg har lyst til å jobbe der og spurt om jeg kan sende dem en søknad. :) butikkjobber, pluss en faglig relevant sommerjobb.

Jeg var på jobbsøkerkurs, og der sa de at bare 20 % av jobbene blir lyst ut, eller noe sånt... Så det har jeg gitt litt opp... Men studerer ennå, og trenger ikke fast jobb før i juni, så jeg har god tid ennå.

Men ik, for en jobb det er å søke jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da syns jeg hun kunne forklart deg det på en ordentlig måte i stedet for å sende ut en standard mail, når du hadde blitt lovet å komme med på andre runde med intervjuer. Irriterende at arbeidsgivere kan oppføre seg sånn!

AB: Interne søkere ja... De er vel lovforpliktet til å utlyse stillingen uansett, hvert fall hvis det er en stilling tilknytta staten, tror jeg. Så det er vel derfor det er så mange jobber som egentlig er gitt bort allerede. Gjør det ikke akkurat enklere for jobbsøkere...

Enten synes jeg at hun kunne ha ringt meg eller ikke sendt meg et standard avslagssvar på mail men heller en forklaring. Veldig irriterende!! Men men.. Får ikke gjort noe mer med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar på mailen min. Hun hadde fått en søknad fra en intern søker i siste liten og da valgte de å ansette den personen. Men jeg var blant en av to som var igjen. Kompliment det, men allikevel irriterende.

Det syns jeg faktisk var litt frekt! Eller ganske frekt!! Syns de burde ringt deg og beklaget seg jeg! Blir likevel ikke sjokkert over at sånt skjer..

Fikk nok et avslag i dag. Var forberedt da siden søknadsfristen gikk ut for nesten to mnd siden. Hadde vært 222 søkere! Er visst ikke bare jeg som er på utkikk etter sekretærjobb nei......

Nei, du er ikke alene der :P Jeg søker også sånne jobber, men så har jeg ikke veldig relevant erfaring da jeg alltid har jobbet i butikk eller omsorgsboliger. Vil gjerne ha en sånn jobb nå fordi jeg ønsker 8-16 pga barn og fordi jeg fortsatt kan drive med kundeservice, men vet at om det er en drittdag så jobber jeg uansett en ålreit tid. Trenger ikke grue meg hele dagen fordi jeg skal jobben kvelden eller noe sånt.. Søkte nylig på det jeg vil kalle drømmejobben, men har liksom ikke trua selvom jeg brukte 3 dager på å skrive søknaden og bli fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabel :)

Heisann! Jeg har vært på leting i 3 måneder etter nedkutting der jeg jobbet på deltid. Jeg går på skole nå!

Jeg har fått interjuv på et gullsmed til tirsdag... Hva skal jeg ha på meg????? Det er en gullsmed... Hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Melder meg ufrivillig inn i klubben for arbeidsledige. Gått arbeidsledig siden jeg flyttet til Oslo i Juni :(

Har nå etterhvert fått penger og noe å gjøre via Nav, men er bare rastløs og missfornøyd der. Starter i fast jobb i desember, men det er en god stund til ja. Så nå søker jeg- og maser etter- deltidsjobber. Evt. arbeidspraksis via nav innen mitt fagfelt. Skal prøve meg på jobbklubb på mandag, og jobbmesse i slutten av mnd. Akkurat nå prøver jeg det meste :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad i dag!Jeg ringte en interiørbutikk, de trengte folk og jeg fikk jobb på dagen!Blir nesten heltid også så det blir spennende!Elsker interiørbutikker:D For se hvordan det blir med mer utdanning etterhvert..

Håper dere får snart jobb også:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg som synes det er helt umulig å få butikkjobb når man søker på nettet?

Det beste er å ringe butikken du ønsker å jobbe på og spørre dem om det er ledig stilling, og/eller å bare levere søknad direkte til butikken. Mange butikksjefer liker å se hvordan søkeren er.

Det er ikke mange butikker som bruker gamle søknader fordi de antar at vedkommende allerede har fått jobb eller ikke er intressert lengre. Har fått dette inntrykket av online søknader også om de ikke trenger folk med en gang.

Anonym poster: 23d87c9a13aa54aeda527f9158398678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...