Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mari kontrari

Vil det telle negativt om jeg skriver jobbsøknad på bokmål når utlysningen er på nynorsk?

Eller skal man alltid svare på samme målform, på samme måte som engelsk utlysning som regel krever engelsk søknad? Jeg kan skrive på nynorsk, men bruker bokmål i det daglige, så føler det blir litt rart i og med at jeg vil bruke det i jobben om jeg får den (så sant jeg ikke blir bedt om å forfatte enkelte skriv på nynorsk).

Kan legge til at det ikke er en stilling i en nynorsk-kommune eller lignende som skulle tilsi at arbeidsmålform er viktig.

Endret av mari kontrari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Hvilket land bor dere i ?Jeg kunne og tenkt meg å jobbe i et annet land,men er litt redd for at det kommer til å være umulig å finne jobb :(

Om du er ung finnes det mange utvekslings- og frivilligordninger som i det minste kan gi erfaring og kontakter i land du er intressert i. Om ikke har NAV informasjon og linker til jobber i utlandet, og du kan jo søke fritt i EU. Om det ikke er et bestemt sted du vil kan du jo finne jobb først og så flytte dit om du får en jobb?

Har du høyere utdanning som du vil bruke, eller er det noen bestemt type jobb du tenker på? Er du t.d. geolog går det fort fint med bare engelsk i de store selskapene, men mange steder vil du nok ha behov for å kunne det lokale språket, særlig for jobber som ikke krever en bestemt utdannelse.

Et alternativ kan forøvrig være å kikke etter jobber der du jobber for en norsk arbeidsgiver i utlandet, for eksempel som reiseguide eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så frustrert da jeg ønsker et jobbskifte,og har nok utdannelse (innenfor et område jeg vil bort fra) og ingen vil gi meg sjansen da det selvsagt er andre mer kompetente søkere. Man får jo aldri erfaring fordi ingen vil gi deg den!!!

Anonym poster: 520937be2e5ceda8007d41635266d87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purelove

Jeg er så frustrert da jeg ønsker et jobbskifte,og har nok utdannelse (innenfor et område jeg vil bort fra) og ingen vil gi meg sjansen da det selvsagt er andre mer kompetente søkere. Man får jo aldri erfaring fordi ingen vil gi deg den!!!

Anonym poster: 520937be2e5ceda8007d41635266d87a

Ikke sant?? Erfaring er jo en fordel, men bør ikke være et krav.. Herregud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ung finnes det mange utvekslings- og frivilligordninger som i det minste kan gi erfaring og kontakter i land du er intressert i. Om ikke har NAV informasjon og linker til jobber i utlandet, og du kan jo søke fritt i EU. Om det ikke er et bestemt sted du vil kan du jo finne jobb først og så flytte dit om du får en jobb?

Har du høyere utdanning som du vil bruke, eller er det noen bestemt type jobb du tenker på? Er du t.d. geolog går det fort fint med bare engelsk i de store selskapene, men mange steder vil du nok ha behov for å kunne det lokale språket, særlig for jobber som ikke krever en bestemt utdannelse.

Et alternativ kan forøvrig være å kikke etter jobber der du jobber for en norsk arbeidsgiver i utlandet, for eksempel som reiseguide eller lignende.

Takk for tips! ;) Jeg jobber med saken og håper det ordner seg etterhvert :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ouch, sendte to søknader i går, men mistet mobilen idag og måtte sperre kortet :/ Da har jeg ihvertfall ikke sjangs..

Send mail til dem med den nye kontaktinformasjonen, f.eks. midlertidig telefonnummer eller e-post. Det går helt sikkert fint.

-----

Var på en lite jobbintervju i dag, men jeg får nok ikke den jobben av flere årsaker. Jeg var i utgangspunktet innstilt som nr. 6 og hadde nok ikke fått kommet på intervju hvis det ikke hadde vært for at jeg ringte dem.

I tillegg klarte jeg å glemme å sende meldekort sist periode og må søke på nytt om gjenopptak av dagpenger, jeg som nettopp har gjort det. Jeg må slutte å stole på hukommelsen, men jeg har aldri glemt dette før. Forstår det ikke ... og jeg hadde trengt dagpengene denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det telle negativt om jeg skriver jobbsøknad på bokmål når utlysningen er på nynorsk?

Eller skal man alltid svare på samme målform, på samme måte som engelsk utlysning som regel krever engelsk søknad? Jeg kan skrive på nynorsk, men bruker bokmål i det daglige, så føler det blir litt rart i og med at jeg vil bruke det i jobben om jeg får den (så sant jeg ikke blir bedt om å forfatte enkelte skriv på nynorsk).

Kan legge til at det ikke er en stilling i en nynorsk-kommune eller lignende som skulle tilsi at arbeidsmålform er viktig.

Nei, det er bare brev sendt til det offentlige som skal besvares på nynorsk (er jeg veldig sikker på ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også jobbsøker nå... Er i et vikariat som jeg er sykemeldt fra. Vikariatet går ut 1. november, jeg har blitt lovet ny kontrakt når den jeg har går ut, men dette er muntlig. Så har jeg blitt behandlet som dritt siden jeg ble sykemeldt så tror jeg kan se langt etter den kontrakten, og nå ønsker jeg den ikke heller. Problemet er bare det at vi har ikke råd til at jeg er uten lønn :( Søkte på en masse jobber, men hørte ingenting. Så nå er selvtilliten på bunn og jeg har ikke et pent ord å si om meg selv. Kommer bare på negative sider. Hvor skal jeg finne motivasjon og selvtilliten til å søke igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg planlegger å si opp leiligheten og bo i skogen. Jeg har kun et vikariat fram til jul, etter det ingenting. Og jeg er alene, ingen å dele utgiftene med. Og ikke har jeg mer som jeg kan selge heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg planlegger å si opp leiligheten og bo i skogen. Jeg har kun et vikariat fram til jul, etter det ingenting. Og jeg er alene, ingen å dele utgiftene med. Og ikke har jeg mer som jeg kan selge heller

Høres ikke noe ålreit ut MalloryK. Dette jobbsøkegreiene kan være ganske deprimerende greier! Håper du finner noe nytt å drive med før vikariatet ditt går ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det verste er å ikke få en jobb som man faktisk er kvalifisert til, som man har jobbet med flere steder. Jeg tørr heller ikke spørre hvorfor jeg ikke får jobbene.

Uff, en gang jeg skulle på intervju så himlet hun som skulle intervjue meg med øynene når hun så meg. Skjønte jo at løpet var kjørt, men jeg ville gjerne få snakket for meg. Jeg er ikke vakker å se på nei, men hvorfor skal det gjøre noe f.eks i en kundesenterjobb? Jeg er så lei av dette. Jeg har regninger å betale jeg og

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purelove

Ja, det verste er å ikke få en jobb som man faktisk er kvalifisert til, som man har jobbet med flere steder. Jeg tørr heller ikke spørre hvorfor jeg ikke får jobbene.

Uff, en gang jeg skulle på intervju så himlet hun som skulle intervjue meg med øynene når hun så meg. Skjønte jo at løpet var kjørt, men jeg ville gjerne få snakket for meg. Jeg er ikke vakker å se på nei, men hvorfor skal det gjøre noe f.eks i en kundesenterjobb? Jeg er så lei av dette. Jeg har regninger å betale jeg og

Hæ? himle med øynene fordi du ikke er "vakker"????? det er det dummeste jeg har hørt.. Er det sån at "mindre pene" mennesker skal grave seg sjæl å dø?? Tror ikke at du ikke får jobb bare fordi du ikke er "vakker", sikkert noe du tror bare. Du er helt sikkert nydelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så må man også utstråle selvtillitt på intervju. Uff, tenk hvis vi alle kunne få komme på intervju til drømmejobbene våre? Jeg kunne snakket i dagesvis om samme tema hvis jeg fikk muligheten. Kjedelig å bare jobbe på gulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ølbriller

Slenger meg på her, jeg! Ivrig student i desperat jakt på deltidsjobb. Så lei av å leve på tilbudsmat og klær fra Fretex! :)

Driver med en søknad til et parfymeri nå, selv om de ikke har noen stilling utlyst. Men jeg har hørt at mange bedrifter ikke lyser ut stillinger i det hele tatt utenfor firmaet, så krysser fingrene og håper på napp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her, jeg! Ivrig student i desperat jakt på deltidsjobb. Så lei av å leve på tilbudsmat og klær fra Fretex! :)

Driver med en søknad til et parfymeri nå, selv om de ikke har noen stilling utlyst. Men jeg har hørt at mange bedrifter ikke lyser ut stillinger i det hele tatt utenfor firmaet, så krysser fingrene og håper på napp!

Du trenger ikke låse deg fast i den tro at du må jobbe for *andre* for å tjene til livets opphold.

Det finnes andre måter å tjene penger ...den mest lønnsomme er å jobbe for deg selv med noe.

Å legge ned 150+ timer i måneden en plass som ansatt blir å tjene penger for alle andre enn en selv egentlig. Det er ingen fremtid i å jobbe for andre ...en må jobbe for seg selv, ingen andre som gjør det.

De fleste foretak/bedrifter er dårlig og ineffektivt organisert. Noe som fører til stadig dårligere og dårligere forhold for dem som faktisk må gjøre jobben. Man lever og arbeider i nåde hos inkomptente sjefer som man aldri vil ha noen garanti for at vil snakke pent om deg til andre arbeidsgivere uansett.

Jeg innså ihvertfall det etter noen år at hvorfor skal jeg jobbe og se på at ting blir så dårlig styrt når det ikke skal noe til for å gjøre det 10ganger bedre selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av tankegangen bør være den at en må se seg selv som ekstremt verdifull og sjelden hva person og kvaliteter angår. Så er det opp til en selv å vurdere om jobben er verdig nok å knytte til seg meg som en ressurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...