Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Skal søke på min første "voksenjobb" nå etter endt mastergrad, kjenner jeg synes det er ekstra skummelt når jeg leser her. Livredd for å gå flere år uten jobb, kan selvfølgelig fortsette i deltidsjobben min og har en backup-plan om å ta fag til høsten....

Har én jobb jeg vil søke på som ikke er relevant for graden min, men som jeg kvalifiserer for bare fordi jeg har en mastergrad (mastersyke ftw), og fordi jeg har vært ansatt under denne stillingen før (altså, stillingen som lyses ut var sjefen min da jeg jobbet der).

Tviler på at jeg blir innkalt til intervju engang, men man må vel starte et sted.

Anonymkode: ae768...67b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.3.2017 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Nå får du seriøst gi deg?! Tror du virkelig arbeidsledigheten er et resultat av denne regjeringens planer! Lenge leve naivitet og skylapper sier bare jeg.

Anonymkode: 73cc1...0ff

visst faen er det det!

Anonymkode: 87bb4...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke en ting.

ei jeg kjenner har vært i sitt yrke i ca 20 år. Hun orket ikke å jobbe som det lenger, og byttet jobb. Fikk jobb i barneskolen, og jobber der, uten noe som helst erfaring med 400,- i timelønn. Her om dagen fortalte hun at hun har også fått jobb på lensmannskontor, og skal jobbe der når skolen har fri. Wtf?!

Hvordan er det mulig?!

Mennesker som har lang skolegang og plenty med erfaring sliter med å få jobb, mens noen ikke trenger å løfte en eneste finger får jobb.?

Forklar det for meg den som kan.?

Anonymkode: 824ab...009

kjennskap og vennskap

Anonymkode: 87bb4...087

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt siden tidlig i januar på sommerjobb og over 50 søknader er sendt ut, fremdeles ikke noe respons :( Fortvilet og stresset over alle rundt meg som påpeker at jeg  få meg sommerjobb. Jeg prøver jo så godt jeg kan :( 

Anonymkode: 5d5bc...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke en ting.

ei jeg kjenner har vært i sitt yrke i ca 20 år. Hun orket ikke å jobbe som det lenger, og byttet jobb. Fikk jobb i barneskolen, og jobber der, uten noe som helst erfaring med 400,- i timelønn. Her om dagen fortalte hun at hun har også fått jobb på lensmannskontor, og skal jobbe der når skolen har fri. Wtf?!

Hvordan er det mulig?!

Mennesker som har lang skolegang og plenty med erfaring sliter med å få jobb, mens noen ikke trenger å løfte en eneste finger får jobb.?

Forklar det for meg den som kan.?

Anonymkode: 824ab...009

Vennskap og nettverk. Ikke noe nytt. Jeg har påpekt dette veldig lenge men ingen hører på meg. 

Hilsen,

en med mer enn 20 års arbeidserfaring og master+doktorgrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Vennskap og nettverk. Ikke noe nytt. Jeg har påpekt dette veldig lenge men ingen hører på meg. 

Hilsen,

en med mer enn 20 års arbeidserfaring og master+doktorgrad

Jeg tror jo tidligere man får dette ut av skallen jo raskere kommer man ut i arbeid. Jo raskere jobber man med seg selv heller enn å skylde på det ene etter andre jo bedre. Det er ikke alle som har venner og nettverk i jobbmarkedet men de klarer jaggu å stå på egne bein og skaffe seg enn jobb istedenfor å hele tiden syte. 

Anonymkode: b6f3e...8d5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Vennskap og nettverk. Ikke noe nytt. Jeg har påpekt dette veldig lenge men ingen hører på meg. 

Hilsen,

en med mer enn 20 års arbeidserfaring og master+doktorgrad

Jeg har fått alle mine jobber uten venner eller nettverk. Dette fikk du også høre fra mange andre i en tråd du lagde. Men du fortsetter å mase om det. Hvorfor? Fordi du vil tro på det og ikke sannheten. 

Anonymkode: b6f3e...8d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått alle mine jobber uten venner eller nettverk. Dette fikk du også høre fra mange andre i en tråd du lagde. Men du fortsetter å mase om det. Hvorfor? Fordi du vil tro på det og ikke sannheten. 

Anonymkode: b6f3e...8d5

Det er helt riktig at man får jobb via nettverk, er vel rundt 8 av 10 stillinger som ikke blir utlyst. Nettopp pga av dette, og det kan mange bemanningsbyråer bekrefte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt at nettverk er der jobbene er. Jeg har vært på mange jobbklubber opp gjennom årene og det er jo det vi jobber med hele tiden der. Å være nettverket til hverandre, bruke nettverket vårt og utvide nettverket. Det er selvfølgelig sånn det er enklest å få en ny medarbeider.

Det er dyrt og tidkrevende å lyse ut stillinger og så er det et sjansespill om man får den rette kanditaten som passer inn i resten av den etablerte gruppen.

Så nummer 1 er nettverk, og nummer 2 er personlig egnethet. Det er jo derfor man blir innkalt til intervju. De vil snakke med de som møter kravene teoretisk og ift arbeidsoppgaver, men de kaller jo inn folk for å sondere terrenget, finne ut om denne personen vil passe inn. Og tilføre noe. 

Selvfølgelig stemmer det som Anon sier. 

 

Anonymkode: f81c4...91e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe nytt at nettverk er der jobbene er. Jeg har vært på mange jobbklubber opp gjennom årene og det er jo det vi jobber med hele tiden der. Å være nettverket til hverandre, bruke nettverket vårt og utvide nettverket. Det er selvfølgelig sånn det er enklest å få en ny medarbeider.

Det er dyrt og tidkrevende å lyse ut stillinger og så er det et sjansespill om man får den rette kanditaten som passer inn i resten av den etablerte gruppen.

Så nummer 1 er nettverk, og nummer 2 er personlig egnethet. Det er jo derfor man blir innkalt til intervju. De vil snakke med de som møter kravene teoretisk og ift arbeidsoppgaver, men de kaller jo inn folk for å sondere terrenget, finne ut om denne personen vil passe inn. Og tilføre noe. 

Selvfølgelig stemmer det som Anon sier. 

 

Anonymkode: f81c4...91e

Takk for støtten. Det er akkurat slike erfaringer jeg har hatt i to år, så jeg prøver å bygge opp et nettverk siden jeg er relativt nyinnflyttet i området. Har ikke gitt opp enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått alle mine jobber uten venner eller nettverk. Dette fikk du også høre fra mange andre i en tråd du lagde. Men du fortsetter å mase om det. Hvorfor? Fordi du vil tro på det og ikke sannheten. 

Anonymkode: b6f3e...8d5

Jeg kan mase om det til du blir grønn i ansiktet. Noe mer du vil tilføye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i h er det mulig, spør jeg på nytt?

1. Hun har ingen erfaring, hun jobber som lærer. Gjort det siden januar og 2.nå fått enda en jobb på lensmannskontor.

Ingen som helst erfaring. 

 

Anonymkode: 824ab...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ref tidligere post; det var en ledig time for utredningen jeg skulle ha.. fikk ikke den (heller). 

Men uansett, nå har vi begynt tanken; vi skal ikke flytte. Så operasjon jobbsøk er i gang igjen, og i morgen skal jeg få printet ut noen åpne søknader, forsåvidt to hittil, men har dog sendt avgårde 1 som butikksjef på sørlandssenteret (1t reisevei hver vei) men er jo så helvetes motivert så jeg takker ja uansett. i går fikk jeg sendt av gårde en søknad, så føler jeg er a route, men nå 22 uker uten inntekt, og gjeld som hoper seg opp, begynner jeg å bli noe redd for hva som kan skje. 

Jeg har nå ventet 8 + 12 + 11 uker på dagpenger, men fordi jeg klarte å bli dødsjuk i midten av desember/januar, var ikke akkurat meldekort noe som stod høyest på listen. Er det sånn at jeg burde kunne ringe nav og høre om de kunne ha vist noe skjønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dobbelpost. 

I dag har jeg vært ute med åpne søknader, 2 av 20 (!) butikker tok i mot søknaden, og de hadde jo selvfølgelig ingenting ledig, men ville spare på den uansett. 

Så med andre ord, 1 helvetes uke med søknadskriving bare bortkastet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dillyduzit skrev:

Dobbelpost. 

I dag har jeg vært ute med åpne søknader, 2 av 20 (!) butikker tok i mot søknaden, og de hadde jo selvfølgelig ingenting ledig, men ville spare på den uansett. 

Så med andre ord, 1 helvetes uke med søknadskriving bare bortkastet. 

Tålmodighet er noe jeg kan anbefale deg. Jeg er også der at jeg mister tålmodighet. Men det virker som det begynner å løsne litt nå, har utvidet søkefeltet. Har fått innkalling til butikkjobb. Så er planen å holde på denne jobben til jeg får noe annet. Ønsker deg lykke til 😊 Vet av erfaring at dette er utrolig tøft og det tærer på når man ser at alle andre har jobb og drar på ferier hit og dit. Det det er vilje, der er det håp 👍

Anonymkode: 561c7...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tålmodighet er noe jeg kan anbefale deg. Jeg er også der at jeg mister tålmodighet. Men det virker som det begynner å løsne litt nå, har utvidet søkefeltet. Har fått innkalling til butikkjobb. Så er planen å holde på denne jobben til jeg får noe annet. Ønsker deg lykke til 😊 Vet av erfaring at dette er utrolig tøft og det tærer på når man ser at alle andre har jobb og drar på ferier hit og dit. Det det er vilje, der er det håp 👍

Anonymkode: 561c7...e0c

 

6 mnd uten jobb og noe inntekt gjør noe med en. Jeg har også begynt å utvide horisonten litt, så vi får håpe at stillingen som jeg søkte på i kr.sand vil ha meg på intervju, jeg sitter jo tross alt med mye erfaring innen butikkdrift. Spørsmålet er bare; skal jeg gå innom jernia en gang til med en åpen søknad, eller skal jeg ta hintet om at butikksjefen unngår meg? (jobbet som ass.butikksjef på jernia i Oslo, var "lovet" jobb på det nye stedet, hørte aldri noe, sendte en søknad, var innom etc 4- mnd siden sist) 

Men uansett, takk for oppmuntringen! Det hjelper veldig må humøret :)

Kan jeg dog spørre dere andre her, hvilke kommuner bor dere i, dere som sliter med å finne jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor i Aust-Agder og søker jobber i fra Kr.sand til Arendal. Landets sørgeligste jobbmarked. Vurderer å flytte, selv om det blir veldig vanskelig og er siste utvei. Vurderer Vestfold. Mye større arbeidsmarked og kortere vei mellom flere store områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 11.59, AnonymBruker skrev:

visst faen er det det!

Anonymkode: 87bb4...087

Da er det ikke noe vits å diskutere med deg for da har du ikke satt deg inn i stort. Det blir som å kaste perler for svin og det gidder jeg ikke.

Anonymkode: 73cc1...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, debattanten skrev:

Bor i Aust-Agder og søker jobber i fra Kr.sand til Arendal. Landets sørgeligste jobbmarked. Vurderer å flytte, selv om det blir veldig vanskelig og er siste utvei. Vurderer Vestfold. Mye større arbeidsmarked og kortere vei mellom flere store områder. 

 

Haha, dette er litt komisk. Vi er i  nøyaktig samme båt med tanke på sted og vurderingen av sted ang flytting. Vi får håpe en av oss (eller begge to) får jobb i dette gudsforlatte fylket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, dillyduzit skrev:

Haha, dette er litt komisk. Vi er i  nøyaktig samme båt med tanke på sted og vurderingen av sted ang flytting. Vi får håpe en av oss (eller begge to) får jobb i dette gudsforlatte fylket. 

Haha. Vittig! Enig med deg, håper det går veien for oss 😂

Jeg har teknisk bakgrunn og litt salg. Ser ut til å ha blitt noe flere ingeniørjobber, men fortsatt altfor vanskelig. 

Gudd løkk!! 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...