Gå til innhold

Prøvelykke

Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Uff, skjønner godt at du blir skremt! :klem:

Men- tatt i betraktning av at han er så stor og lang, så ligger han vel et godt stykke over gjennomsnittet på de fleste mål. Vet du hvilken kurve han ligger nærmest?

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/illustrasjoner/percentilskjema-gutt-0-4-ar-hodeomkrets-vekt-14079.html

Jeg ville nok prøvd å ikke bekymre meg for mye, for et par centimeters avvik er antageligvis innenfor normalen og helt sikkert ikke akutt i den forstand at det skjer noe forferdelig i løpet av en dag eller to. Derimot ville jeg ringt helsestasjonen first thing på mandag og dratt innom for en sjekk. Heller en gang for mye enn en gang for lite!

Stor klem til deg og Kasper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og paranoiaen min ringer helsestasjonen i morgen og får en time hos doktoren tenker jeg. Kjæresten bare ler av meg og kaller det for mammahysteri og han har nok rett. Jeg er veldig katastrofetenker når det kommer til Kasper. Alle mulige scenarioer over hva som kan gå galt i en gitt situasjon må eksamineres og vurderes nøye til minste detalj. Jeg har blitt til min mor! (Hei Tenåring-Siw: Jeg beklager, jeg har sviktet deg og blitt det du sverget du aldri skulle bli - som din mamma! Sånn kan det gå.).

Takk for trøstende ord. Jeg har, til tross for at paranoiaen lunter i bakhodet, roet meg et par hakk og tror ikke lenger at Kasper har vannhode. Når det er sagt - jeg slår meg ikke til ro før han faktisk er blitt undersøkt. Bare sånn for å begrave paranoiaen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner så utrolig godt, jeg er også rimelig hysterisk når det gjelder Ella. Jeg sjekker henne hele tiden om hun puster, hehe... Men det er jo fordi det er barnet vårt, det er klart man vil det beste for dem! Lykke til på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg må le litt :fnise: Men som en "med-katastrofetenker" ler med deg og ikke av deg.

Jeg leste en gang om en som var hos psykolog pga flyskrekk og som ble bedt om å vurdere sannsynligheten for flyet styrtet hvis han turte å bevege seg opp i et fly. Han konkluderte med at det var nok rund ca 50% sannsynlighet :fnise: Jeg synes det eksempelet er så fint fordi det illustrere så godt katastrofetankenes natur.

Men hvis man ser på Mafaldas link så synes jeg han ser ganske normal ut jeg? Tassen min også hadde litt voldsom stigning i hodeomkrets den første tiden, og det kom sannsynligvis pga at han ble tatt med vakum sånn at den første hodemålingen ikke var helt riktig. Helsesøster sa også at det var vanlig at målingene på hodeomkretsen først stabiliserte slik at de fant sin kurve ved rundt 4 mnd alder.

:klem:

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankene dine! Man leter på en måte litt etter noe galt fordi man er fersk mamma og ikke er noen ekspert. Men det med hodeomkretsen har variert masse her og det fikk vi beskjed på sykehuset at målingene kom litt an på hvor man målte så de målene har jeg tatt med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hei Tenåring-Siw: Jeg beklager, jeg har sviktet deg og blitt det du sverget du aldri skulle bli - som din mamma! Sånn kan det gå.).

:hoho:

Kommer på den Proclaimers-sangen... "Don't turn out like your mother", haha. Men jammen er det ikke den veien det går med de fleste av oss, spesielt når det kommer til det å bekymre seg om avkommet. Kul og avslappet mamma? Det er lettere sagt enn gjort, gitt...

"Trøsten" kan jo være at etter hvert som Kasper blir eldre og får en stadig større aksjonsradius- og kanskje får søsken også som stabber ut i verden- så blir man bare nødt til å innse at man ikke har kontroll og legge bekymringene på hylla. Ellers ender man opp hakke peise gal. Når jeg tenker etter, ser jeg jo at det ikke er rare trøsten, men men... :fnise:

Fikk du tatt turen til helsestasjonen i dag og målt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner så utrolig godt, jeg er også rimelig hysterisk når det gjelder Ella. Jeg sjekker henne hele tiden om hun puster, hehe... Men det er jo fordi det er barnet vårt, det er klart man vil det beste for dem! Lykke til på helsestasjonen.

Godt å høre at mammaparanoiaen er levende hos flere av oss :fnise: . Da føler jeg meg ikke så alene, hehe.

Hehe, jeg må le litt :fnise: Men som en "med-katastrofetenker" ler med deg og ikke av deg.

Jeg leste en gang om en som var hos psykolog pga flyskrekk og som ble bedt om å vurdere sannsynligheten for flyet styrtet hvis han turte å bevege seg opp i et fly. Han konkluderte med at det var nok rund ca 50% sannsynlighet :fnise: Jeg synes det eksempelet er så fint fordi det illustrere så godt katastrofetankenes natur.

Men hvis man ser på Mafaldas link så synes jeg han ser ganske normal ut jeg? Tassen min også hadde litt voldsom stigning i hodeomkrets den første tiden, og det kom sannsynligvis pga at han ble tatt med vakum sånn at den første hodemålingen ikke var helt riktig. Helsesøster sa også at det var vanlig at målingene på hodeomkretsen først stabiliserte slik at de fant sin kurve ved rundt 4 mnd alder.

:klem:

Ja, det med vakuum har jeg ikke tenkt på. Hodeformen kommer jo gjerne ut litt annerledes enn hva som er normalt. Det var først en voldsom økning fra 37 til 40-komma-ett-eller-anna uke 0-4, og deretter vokste han litt over 2 cm på 4 uker, så det har jo begynt å flate litt ut.

Det med at de fant sin egen kurve i 4 mnd alderen visste jeg ikke, men da ble jeg litt mindre stressa her. Husker jeg helt feil, eller bodde du i Oslo og ikke så langt fra meg (Årvoll-området)? Eller, var du bare og tilfeldigvis gikk en tur her da du trodde du så meg? Grunnen til at jeg spør er at vi kanskje går til samme helsestasjon :)

Skjønner tankene dine! Man leter på en måte litt etter noe galt fordi man er fersk mamma og ikke er noen ekspert. Men det med hodeomkretsen har variert masse her og det fikk vi beskjed på sykehuset at målingene kom litt an på hvor man målte så de målene har jeg tatt med en klype salt.

Ja, begynner mer og mer innse at jeg nok bare er litt små(veldigmye)hysterisk :fnise: .

:hoho:

Kommer på den Proclaimers-sangen... "Don't turn out like your mother", haha. Men jammen er det ikke den veien det går med de fleste av oss, spesielt når det kommer til det å bekymre seg om avkommet. Kul og avslappet mamma? Det er lettere sagt enn gjort, gitt...

"Trøsten" kan jo være at etter hvert som Kasper blir eldre og får en stadig større aksjonsradius- og kanskje får søsken også som stabber ut i verden- så blir man bare nødt til å innse at man ikke har kontroll og legge bekymringene på hylla. Ellers ender man opp hakke peise gal. Når jeg tenker etter, ser jeg jo at det ikke er rare trøsten, men men... :fnise:

Fikk du tatt turen til helsestasjonen i dag og målt? :)

Hvordan går det? :kose:

Utrolig, men sant, så roet jeg meg ned over helga og har faktisk ikke fått fingeren ut og ringt helsestasjonen. Dette er nok mest fordi jeg har eksamen på fredag (utsatte den siste eksamenen min før sommeren da den var etter terminen min) og dermed leser på dagtid. Tenkte jeg enten kunne sende kjæresten ned med Kasper (men, jeg er redd han ikke tar det her på alvor og bare ler av meg, den soppen!! :laugh: ) eller vente til etter eksamen og ta han med ned neste mandag. Det blir nok det siste. Da kan jeg samtidig bestille en time til Kasper hos legen om det er nødvendig. Han virker jo frisk og fin, og legen hadde vel reagert på 6-ukerskontrollen? (Selv om han ikke målte hodet).

Oh, i går slo Kasper alle rekorder og sov i 10 timer i strekk!!! :sjokkert: Sjokkerende sovebaby dette. Han er ikke like flink på dagtid da. Han sover, men ikke mer enn en time i strekk av gangen, og ofte bare halvtimersdupper her og der (om vi ikke går tur eller kjører bil, da kan han sove leeeeenge). Kommer han til å etter hvert samle disse powernap sine til flere større? Noen som har erfaring med dette? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du roet deg litt og klarer å vente :) Han er nok frisk og rask skal du se.

Når det kommer til soving er det akkurat sånn Ella er, hun sover nå 6-9 timer på natta og bare korte dupper på dagen. Hun våkner også av de minste lyder på dagen... Jeg tenker at så lenge hun sover så godt på natta er det ikke sikkert hun trenger så mye søvn på dagen. Ikke vet jeg. Men det hadde jo vært kjekt med litt lenger soveperiode så man kan få noe gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du roet deg litt og klarer å vente :) Han er nok frisk og rask skal du se.

Når det kommer til soving er det akkurat sånn Ella er, hun sover nå 6-9 timer på natta og bare korte dupper på dagen. Hun våkner også av de minste lyder på dagen... Jeg tenker at så lenge hun sover så godt på natta er det ikke sikkert hun trenger så mye søvn på dagen. Ikke vet jeg. Men det hadde jo vært kjekt med litt lenger soveperiode så man kan få noe gjort ;)

Nå har jeg lagt Kasper til å sove i vognbagen på balkongen. Spent på hvor lenge det blir. Han kan sove lenge når vogna beveger seg (1-3 timer, alt ettersom), men våkner ofte så fort den stopper opp. Nå som han har sovnet uten å være i bevegelse er jeg spent på hvor lenge han sover. Når det er sagt så er jeg veldig happy for å ha sovebaby om natta, heller det enn en som sover mye på dagen og lite på natta :)

Innom og leser :)

Hyggelig at du er innom Dine :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig oh se at alt har gått bra med fødselen :D gratulerer igjen!!!! :D

Tusen takk og ut fra din underskrift her så gratulerer så mye kjære Fionel. Endelig!! :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk og ut fra din underskrift her så gratulerer så mye kjære Fionel. Endelig!! :bolledeig:

. Jaaaa, endelig!!!!!! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lurer kommer nok til å ordne seg etter hvert. Kan i alle fall ikke huske at jeg gjorde noe annet enn å la tiden gå, og smått om senn utkrystalliserer det seg et slags mønster. Spesielt når de begynner å få faste måltider blir det ofte en tydeligere rutine i sovingen. Først tre dagdupper, deretter to, og til slutt bare en som de kan holde på et stykke opp i barnehagealder. Så vidt jeg husker gikk det veldig greit, men det kom som sagt litt etter litt. I starten tror jeg det er mer regelen enn unntaket at de sover helt forskjellig fra dag til dag. Smule er også sånn. Den ene dagen sover hun en time etter frokost og bleieskift, neste sovner hun ikke før nærmere lunsj, og da bare en halvtime. Og sånn går no dagan :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lurer kommer nok til å ordne seg etter hvert. Kan i alle fall ikke huske at jeg gjorde noe annet enn å la tiden gå, og smått om senn utkrystalliserer det seg et slags mønster. Spesielt når de begynner å få faste måltider blir det ofte en tydeligere rutine i sovingen. Først tre dagdupper, deretter to, og til slutt bare en som de kan holde på et stykke opp i barnehagealder. Så vidt jeg husker gikk det veldig greit, men det kom som sagt litt etter litt. I starten tror jeg det er mer regelen enn unntaket at de sover helt forskjellig fra dag til dag. Smule er også sånn. Den ene dagen sover hun en time etter frokost og bleieskift, neste sovner hun ikke før nærmere lunsj, og da bare en halvtime. Og sånn går no dagan :ler:

Ja, her er det helt texas når det kommer til dagduppene, men natta har han forstått seg på og sover nå som oftest 9 timer i strekk. Skulle gjerne hatt han til å sove i en vogn som står i ro, i hvert fall 45 min. Da kan jeg nemlig ta han med på Elixia og trene mens han sover. Han gjør det jo innimellom (i hvert fall hvis man har gått i 15-30 min før, og han har sovnet skikkelig), men ikke hver dag, og det er på ingen måte forutsigbart. Innimellom krever han enten kroppskontakt eller bevegelse, slik som i dag, to ting som blir vanskelig om jeg skal prøve å løfte opp og ned en vektstang :dry: .

En trøst er det å høre at det går seg til...på sikt :) Har i hvert fall begynt å putte han i vognbagen her i leiligheta. Noen ganger sover han i 5 minutter, andre ganger 15. Får han ligge på sofaen kan han sove lenge, men det er igjen ikke etter planen min (hører du Kasper? Sove i vogna!!!). Haha, jeg får vel heller ta noen trilleturer frem til jeg ser et dagmønster. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle ønske min sov 9 timer i strekk..... *misunnelig*

Her er det som regel 2 matinger i løpet av natten, gjerne i 2/3 tiden og i 5/6 tiden gitt at jeg ammer han når jeg legger meg. Det er gjerne i bæsjebleie som må byttes etter matingen i 5/6 tiden også.

Kjenner at snart 5 måneder uten en skikkelig natts søvn begynner å tære på. Det går greit hvis dagen forløper rolig og greit, men hvis jeg må stresse eller at det skjer mye i løpet av en dag går jeg helt i kjelleren. Jeg var så sliten i dåpen at takk og lov for hjelp fra mamma og svigermor, ellers hadde det verken blitt servert kaffe eller kaker :fnise:

Men jeg øyner lys i horisonten, for snart skal vi begynne med grøt, og da regner (håper) jeg med at han begynner å sove lengre strekk. For det hender nemlig innimellom at han sover 5-6 timer i strekk før han våkner for mat, og da føles det som om jeg har uendelig med energi dagen etter.

Ifht at helsesøster fortalte at babyene først "finner" sin hodekurve rundt 4 mnd alder så går vi ikke til samme helsestasjon, jeg bor nemlig i en annen bydel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske min sov 9 timer i strekk..... *misunnelig*

Her er det som regel 2 matinger i løpet av natten, gjerne i 2/3 tiden og i 5/6 tiden gitt at jeg ammer han når jeg legger meg. Det er gjerne i bæsjebleie som må byttes etter matingen i 5/6 tiden også.

Kjenner at snart 5 måneder uten en skikkelig natts søvn begynner å tære på. Det går greit hvis dagen forløper rolig og greit, men hvis jeg må stresse eller at det skjer mye i løpet av en dag går jeg helt i kjelleren. Jeg var så sliten i dåpen at takk og lov for hjelp fra mamma og svigermor, ellers hadde det verken blitt servert kaffe eller kaker :fnise:

Men jeg øyner lys i horisonten, for snart skal vi begynne med grøt, og da regner (håper) jeg med at han begynner å sove lengre strekk. For det hender nemlig innimellom at han sover 5-6 timer i strekk før han våkner for mat, og da føles det som om jeg har uendelig med energi dagen etter.

Ifht at helsesøster fortalte at babyene først "finner" sin hodekurve rundt 4 mnd alder så går vi ikke til samme helsestasjon, jeg bor nemlig i en annen bydel.

Vi har vært eksepsjonelt heldig med søvn og ikke har vi gjort noe for det heller. Det er ene og alene Kasper sin fortjeneste. Min mamma fortalte meg nylig at jeg ikke sov 5 timer i strekk før jeg var 5 måneder gammel. Jeg tror faktisk det er mer normalt, enn 9-10 på Kasper. Søvnen kommer til å komme ja, og det vil nok hjelpe veldig med grøt. Du har jo ellers en veldig fin og snill gutt, og sover han ikke bra på dagtid?

Aha, innbilte meg at du bodde i Årvollområdet et sted. Da tok jeg feil :) Var forøvrig og fikk sjekket på helsestasjonen og de sa han fulgte sin egen kurve og reagerte ikke i det hele tatt, så da venter jeg til tremånederskontrollen om 4 uker og hører hva legen sier (som sikkert er at jeg bør roe meg ned, haha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har en skikkelig sovegutt!! Det er helt utrolig at han sover såpass lenge i strekk! Så deilig!

Det er ingenting dere har gjort for at han skal gjøre det?

Jeg skal ikke klage jeg heller, for min sover om natten, men spiser annenhver/hver 3.time. Det går heldigvis veldig greit da, for vi sovner igjen begge to, men på dagtid sover hun sjeldent mer enn 1 time i strekk, oftest er det bare 30-45 min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har en skikkelig sovegutt!! Det er helt utrolig at han sover såpass lenge i strekk! Så deilig!

Det er ingenting dere har gjort for at han skal gjøre det?

Jeg skal ikke klage jeg heller, for min sover om natten, men spiser annenhver/hver 3.time. Det går heldigvis veldig greit da, for vi sovner igjen begge to, men på dagtid sover hun sjeldent mer enn 1 time i strekk, oftest er det bare 30-45 min..

Nei, ikke noe bevisst i hvert fall. Det eneste jeg har gjort er at han har sovet hos oss (i stua, vogna, etc) på dagtid og i sin egen seng (vogge ved siden av senga) på natta. Har prøvd samsoving og ingen av oss sover noe spesielt bra da, gjør dere det?

Når det er sagt så spiser Kasper mye og ofte på dagtid, spesielt de siste timene før han legger seg. Virker som han lader opp for natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...