Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Wow! Det er supertidlig!! Ikke rart han spiser, han som er den mest aktive 7 måneders babyen jeg vet om ;)

Og jeg vet godt av erfaring forrige gang at det blir mer å gjøre.. Og gled deg til du ser han tar de første stegene (som sikkert ikke er altfor lenge til i hans tempo, hehe). Det var utrolig stort og vi har film av noen av de første gangene Storebror gikk og det er stort :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, så flink gutt! :) Ja, det var veldig til hastverk da ;) Men noen må jo det også! Og det kan jo være det er en fordel at han spiser godt og er stor? Ikke vet jeg, men det hørtes ut som at han får passe mat til den farten der :) Ha en god uke! Her er det -17 idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Det er supertidlig!! Ikke rart han spiser, han som er den mest aktive 7 måneders babyen jeg vet om ;)

Og jeg vet godt av erfaring forrige gang at det blir mer å gjøre.. Og gled deg til du ser han tar de første stegene (som sikkert ikke er altfor lenge til i hans tempo, hehe). Det var utrolig stort og vi har film av noen av de første gangene Storebror gikk og det er stort :hjerte:

Ja, det er helt sykt, men tror ikke det blir en vane med det første. Akkurat nå er han opptatt med å lære seg å krabbe ordentlig. Han får det til litt, men så klapper han sammen og må åle seg i stedet. Skal passe på å filme når han først går, det blir et stoooort øyeblikk ja :rodmer:

Oi, så flink gutt! :) Ja, det var veldig til hastverk da ;) Men noen må jo det også! Og det kan jo være det er en fordel at han spiser godt og er stor? Ikke vet jeg, men det hørtes ut som at han får passe mat til den farten der :) Ha en god uke! Her er det -17 idag!

Ja, han trenger en del mat, selv om han de siste dagene har vært småspist. Går litt opp og ned her også. Ha en flott uke du også. Her er det -11 og er usikker på om jeg kan la han sove ute :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er superflink! :Nikke:

Her var det -20 da vi stod opp, men nå er det bare -17... :fnise:

Edit: Glemte å skrive det jeg faktisk skulle skrive.. Lillesøster sover i gangen her iom at det er så kaldt. Hun sover fortsatt med ullboy, fleecegenser, ullstillongs og bukse utenpå, pluss ulldress fra Lillelam, lue og booties. I lammeskinnsposen :fnise: Hun sov kun 35 min, men det er helt vanlig. Det er ganske kaldt i gangen her, men vet ikke gradene. I går sov hun ute i ca -13.

Endret av Dine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er superflink! :Nikke:

Her var det -20 da vi stod opp, men nå er det bare -17... :fnise:

Brrr... blir nok innedag på oss her også, selv om vi "kun" har -11/10. Heldigvis bedre i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster sa til meg at de skal ha 4 gode faste måltider om dagen før man nattavvenner. Og apropos nattavvenningen; her har den gått åt skogen :(

Det gikk så fint en måneds tid, og så plutselig ble tassen småspist og begynte å kreve mat om natten igjen. Eller, dvs. at jeg kan velge mellom å bruke et par timer hver natt på å bysse, eller jeg kan bruke 5 min på å gi pupp hvorpå han sovner etter 10 min.

Jeg håper dette har sammenheng med tenner og at et ikke bare er at søvn og matvaner har utviklet seg i feil retning.

Så vær heller fornøyd med at Kasper spiser godt, for det er utrolig slitsomt når de er småspiste. Og han har jo vært stor gutt hele veien har han ikke?

Men har har Kasper sluppet seg og stått alene? Wow, han er tidlig ute! Tassen vår går i full fart langs sofaen, bordet osv, men han har ikke sluppet seg enda. Han går også etter Briovognen sin, selv om det er litt ukontrollert der han stabber av gårde etter den rullende vogna :fnise:

Når drar dere til Australia forresten? Og hva er planen "down under"? *misunnelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er superflink! :Nikke:

Her var det -20 da vi stod opp, men nå er det bare -17... :fnise:

Edit: Glemte å skrive det jeg faktisk skulle skrive.. Lillesøster sover i gangen her iom at det er så kaldt. Hun sover fortsatt med ullboy, fleecegenser, ullstillongs og bukse utenpå, pluss ulldress fra Lillelam, lue og booties. I lammeskinnsposen :fnise: Hun sov kun 35 min, men det er helt vanlig. Det er ganske kaldt i gangen her, men vet ikke gradene. I går sov hun ute i ca -13.

Ja, tror du Kasper kan sove ute etterpå i 11 minus? Det skal bli minus 10 etter hvert, men ikke før i 13-14-tiden i følge yr. Syns det er vanskelig. Vurderer å knallufte på soverommet, så ha vinduet halvveis oppe og legge han i vognbagen der inne (med en dyne, som om han skulle sovet i senga). Dette fordi han er mest vant til å sove i vognbagen på dagtid og er vanskeligere å få han til å sove lenge i senga.

Helsesøster sa til meg at de skal ha 4 gode faste måltider om dagen før man nattavvenner. Og apropos nattavvenningen; her har den gått åt skogen :(

Det gikk så fint en måneds tid, og så plutselig ble tassen småspist og begynte å kreve mat om natten igjen. Eller, dvs. at jeg kan velge mellom å bruke et par timer hver natt på å bysse, eller jeg kan bruke 5 min på å gi pupp hvorpå han sovner etter 10 min.

Jeg håper dette har sammenheng med tenner og at et ikke bare er at søvn og matvaner har utviklet seg i feil retning.

Så vær heller fornøyd med at Kasper spiser godt, for det er utrolig slitsomt når de er småspiste. Og han har jo vært stor gutt hele veien har han ikke?

Men har har Kasper sluppet seg og stått alene? Wow, han er tidlig ute! Tassen vår går i full fart langs sofaen, bordet osv, men han har ikke sluppet seg enda. Han går også etter Briovognen sin, selv om det er litt ukontrollert der han stabber av gårde etter den rullende vogna :fnise:

Når drar dere til Australia forresten? Og hva er planen "down under"? *misunnelig*

Du, jeg måtte også kutte helt ut nattavvenningen da det gikk samme vei her også. Ammer i to-tiden (01 i natt faktisk) nå (som før ikke var et problem å få han til å hoppe over). Må også samsove for å få han til å sove videre til tider for han KREVER nærhet. Dette er en baby som ikke har samsovet på fast basis noen gang, så jeg gir bare det han trenger jeg. Vært småspist på dagen i det siste her også faktisk så mistenker derfor behov for nattpupp såpass "tidlig" på natta, men tenker at han bare må justere det selv. Siden han er såpass tung av seg vil jeg ikke presse i han mer mat enn nødvendig så han skal sove bedre på natta. Det kan være andre ting som også plager han, tenner, mental utvikling, etc. Tipper det bare er å ri ut stormen. Før dette startet for fem dager siden sov han til 3-4 før han ville ha pupp og så sov han frem til vi skulle stå opp i seks-tiden. Det var jo vanvittig deilig, følte meg skikkelig ovenpå energimessig. Savnersaaavner.

Ja, han slapp seg plutselig, men stod ikke lenge. Han har ikke sluppet seg i dag så tipper det var mer et engangstilfelle og at han ikke gjør det på fast basis før han er litt eldre. Men, han har i hvert fall muskelstyrken og balansen til dels til å stå nå. Det er gøy å se. Har ingen briovogn, men burde kanskje ha skaffet oss? Er litt usikker, ser flere fysioterapauter advarer mot dem, men selv gikk jeg visst masse med det som baby og jeg har ingen senskader.

Planen er å coole den helt, hehe. Dra på stranda, slappe av, trene (!!), spise is, dra på utflukter, drikke vin, koooose oss :) Kjæresten vil ha meg til å være med på haidykking, galne karen :sjokkert: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er også småspist og det er slitsomt ja! Gutten vår var mer normalspist eller storspiser og det var faktisk ikke like slitsomt. Jeg sliter med å få i henne hele måltider og har kun fått i henne en hel grøtporsjon én gang og nå har hun fått grøt en-to ganger dagen i en måned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er også småspist og det er slitsomt ja! Gutten vår var mer normalspist eller storspiser og det var faktisk ikke like slitsomt. Jeg sliter med å få i henne hele måltider og har kun fått i henne en hel grøtporsjon én gang og nå har hun fått grøt en-to ganger dagen i en måned..

Forstår godt at det er tøft. Kasper spiser som regel opp alt, eller i hvert fall nesten alt, så er han småspist en liten periode så har jeg ikke så mye å klage på. Forresten, det finnes babyer som ikke liker grøt. Prøvd andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver litt diverse middag, brødskive etc. Kan de forresten få brødskive med leverpostei feks? Hvilket brød gir du isåfall? Husker nesten ingenting fra denne perioden med storebror.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går slapp Kasper taket. Han stod og holdt seg oppreist ved stuebordet og plutselig stod han der. Uten støtte. I flere sekunder. 7 mnd gammel :sjokkert::hakeslepp:

Wow! Imponerende! Vesla har forsøkt seg på det et par ganger, men det ender med bomsing ned på rumpa. Det er greit for meg, hun kan få være baby litt til! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver litt diverse middag, brødskive etc. Kan de forresten få brødskive med leverpostei feks? Hvilket brød gir du isåfall? Husker nesten ingenting fra denne perioden med storebror.. ;)

Har lest at det er best å starte med grovt brød, lettere å spise. Loff og lignende blir veldig seigt. Fant melkefri leverpostei i butikken så tenkte å prøve det. Er litt treig på brødbiten da jeg er redd av meg. Han hoster og harker så fælt. Er helt ok når jeg er rundt folk, men alene... hva om noe skjer? Må lære meg babygjenopplivning :S

Wow! Imponerende! Vesla har forsøkt seg på det et par ganger, men det ender med bomsing ned på rumpa. Det er greit for meg, hun kan få være baby litt til! :ler:

Han har alt for dårlig tid han karen her. Når det er sagt så tror jeg det var et produkt av at han ble for opptatt med det han holdt på og selv ikke var bevisst at han stod uten støtte. Han deiset ned på rumpa etter noen sekunder, men gøy var det å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang å sove ute i kulde så anbefaler leger at man ikke lar dem sove ute eller oppholde seg ute i kaldere enn -10. Det er veldig kaldt for lunger og luftveier, selv omdet er llitt lunere i vogna så ville jeg ikke gjort det her. Men det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre, men dette er altså det som anbefales. Hudleger sier at grensa bør være på -5 pga huden kan få skader, men jeg tenker at så lenge man smører kuldekrem går det nok bra. I barnehagene der jeg jobber er det ikke lov å ta ut barna ved kaldere enn -10. I hvert fall ikke sove ute, men vi pleier å ta dem utpå en 15 min llufterunde da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang å sove ute i kulde så anbefaler leger at man ikke lar dem sove ute eller oppholde seg ute i kaldere enn -10. Det er veldig kaldt for lunger og luftveier, selv omdet er llitt lunere i vogna så ville jeg ikke gjort det her. Men det er jo opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre, men dette er altså det som anbefales. Hudleger sier at grensa bør være på -5 pga huden kan få skader, men jeg tenker at så lenge man smører kuldekrem går det nok bra. I barnehagene der jeg jobber er det ikke lov å ta ut barna ved kaldere enn -10. I hvert fall ikke sove ute, men vi pleier å ta dem utpå en 15 min llufterunde da ;-)

http://m.klikk.no/foreldre/article533377.ece

Her er forresten en artikkel om det :)

Ja, kjæresten min gjorde litt research faktisk så vi ble enige om å sette grensa ved -10. I dag er det "kun" -7, men han har feber og er syk, så da la jeg han i vognbagen på et kjølig rom (har latt vinduet stå oppe, så det var kjølig, men lunt). Bruker også kuldekrem. De ganger jeg har glemt det har han blitt tørr i kinna, så det er superviktig :)

Takk for linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link :) Lillesøster har ligget ute i dag (-8), med kuldekrem og godt med klær. Men hun kommer ikke til å sove ute i mer enn -10 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare hyggelig ;)

Hvilken kuldekrem bruker dere? Vi bruker weleda baby sin og den er god, men jeg syns den lukter litt sterkt så lurer på om det finnes noen andre gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link :) Lillesøster har ligget ute i dag (-8), med kuldekrem og godt med klær. Men hun kommer ikke til å sove ute i mer enn -10 ;)

Når Kasper blir frisk igjen er det ut og sove i vognbagen. Da sover han aller best :)

Bare hyggelig ;)

Hvilken kuldekrem bruker dere? Vi bruker weleda baby sin og den er god, men jeg syns den lukter litt sterkt så lurer på om det finnes noen andre gode.

Dermica, kjøpt på apoteket. Lukter ingenting. Uten vann, parabener og andre lumskheter. Veldig fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bare innhentingsperiode fortsatt ja. Hvor stor er han nå da? :)

Ikke mer mat? Oi. Da får sannelig Kasper mye siden han får fire måltider+pupp, hehe. Han spiser ca hver time-halvannen time med god appetitt (unntatt når han sover 2++ timer, da går det jo lenger). Trodde de skulle fortsatt spise relativt ofte når de fortsatt er så små jeg? Når det er sagt så blir det ikke allverdens med amming da, han drikker ikke så mye på dagen. Blir som mellommåltider og ikke et fullverdig måltid.

Men, William er vel egentlig like gammel som Kasper så sånn sett er det vel ikke helt krise at det blir så forsinket? Spennende blir det i alle fall :)

Jeg har ikke silt bringebærfrøene nei, tanken slo meg ikke en gang :ler: Gikk bra. Er vel ikke farlig?

Han har ikke lyst på mer mat, prøver å gi han noe innimellom for å se om han trenger mer mat.

Men han bare grynter og rister på hodet. Men han tar seg gjerne en smoothie, det sier han aldri neitakk til uansett hvor stappmett han er, haha.

Han spiser veldig godt når han først spiser da, så han er jo ikke småspist?

Men skal jeg liksom begynne å kutte ned på mengden for at han skal spise oftere? Syns det blir litt rart det også?! Jeg gir han som regel til han ikke orker mer.

Han spiser 2 dl med grøt på morgen og kveld og fra et halvt til et helt middagsglass.

Men nå han jo mindre enn Kasper da, det kan jo ha noe å si på hvor mye han trenger?! Han følger jo kurven sin veldig fint. Helsesøster har ikke sagt noe enda hvertfall :P

Vi har forresten begynt med lunsj nå. Det går så som så, han spiser pupp og da er han ikke så veldig interessert i noe etterpå. Men han spiser noen skjeer da.

Han er mest glad i grøt da, så syns det er så vanskelig å vite hva jeg skal gi han til lunsj.

Hadde jeg gitt grøt hadde han sikkert spist mer, men grøt tre ganger til dagen da?

Får bare fortsette :)

Endret av Underverker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke lyst på mer mat, prøver å gi han noe innimellom for å se om han trenger mer mat.

Men han bare grynter og rister på hodet. Men han tar seg gjerne en smoothie, det sier han aldri neitakk til uansett hvor stappmett han er, haha.

Han spiser veldig godt når han først spiser da, så han er jo ikke småspist?

Men skal jeg liksom begynne å kutte ned på mengden for at han skal spise oftere? Syns det blir litt rart det også?! Jeg gir han som regel til han ikke orker mer.

Han spiser 2 dl med grøt på morgen og kveld og fra et halvt til et helt middagsglass.

Men nå han jo mindre enn Kasper da, det kan jo ha noe å si på hvor mye han trenger?! Han følger jo kurven sin veldig fint. Helsesøster har ikke sagt noe enda hvertfall :P

Vi har forresten begynt med lunsj nå. Det går så som så, han spiser pupp og da er han ikke så veldig interessert i noe etterpå. Men han spiser noen skjeer da.

Han er mest glad i grøt da, så syns det er så vanskelig å vite hva jeg skal gi han til lunsj.

Hadde jeg gitt grøt hadde han sikkert spist mer, men grøt tre ganger til dagen da?

Får bare fortsette :)

Ja, det har jo mye å si at han spiser 2 dl når han først spiser, det er jo masse mer enn Kasper spiser som en porsjon :) Han får 1.25 dl x 2 (frokost og lunsj), og fra 2/3 til et helt middagsglass. Når jeg lager egen mat lager jeg i 160-170 grams porsjoner og det er ofte nok. Lunsj blir på samme størrelse.

Jeg tror du har helt rett i at du kjenner din baby best og at det blir bare tullete å presse i mat for et skjema sier det. Virker som du gjør alt rett :kose:

Hva med å gi lunsj først og pupp etterpå? Kasper er fan av grønnsaksmos med gulrot i så går mye i det til lunsj, men på sikt skal jeg bytte ut med brød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...