Gå til innhold

Venninne "tar avstand" fra meg - fordi jeg har prøvd weed


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som babler i vei om at dere ville kuttet ut folk som bruker weed, stig ned fra deres høye hest! Det er ikke dere som bestemmer hvordan vennene deres skal være! Så lenge de ikke røyker weeds i deres nærvær, så er ikke det en ikke eksisterende problemstilling. Det er bare å si i fra at det ikke er ønskelig å røyke seg en joint eller hva gut vet, så vil de aller, aller fleste respektere dette.

Selv røyker jeg ikke joint/ weeds, og har gitt beskjed om at det ikke er ok at det røykes i mitt nærvek, greit, ingen problem. Hva de gjør andre steder, eller på annet plass, er ikke min sak. De er vennene mine uansett hva de gjør utenom treff med meg. Gjensidig respekt kalles det.

Mange av dere som ikke fortjener å ha venner i det hele tatt!

Anonym poster: 42464ffaf835c67ff972538929d808c5

Heldigvis så velger man venner, og man trenger ikke å forholde seg til mennesker som man ikke passer sammen med eller vil forholde seg til. Jeg passer ikke sammen med folk som røyker cannabis og misbruker andre narkotiske stoffer. Jeg prøver ikke å kontrollere andres liv og kan ikke fortelle andre hvordan de skal leve livet sitt, men jeg kontrollerer mitt eget liv og bestemmer hvem jeg vil omgås med. Meg og en som bruker narkotiske stoffer har så forskjellig syn på mye, at jeg ikke vil ha den personen som venn, og det må da være lov.

Anonym poster: bc2db81a34f89c885b6e43bc8c3ddb5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som babler i vei om at dere ville kuttet ut folk som bruker weed, stig ned fra deres høye hest! Det er ikke dere som bestemmer hvordan vennene deres skal være!

Selvfølgelig kan man det! Altså, man kan ikke bestemme hvordan folk skal være, men man kan bestemme hvem man har lyst til å være venner med.

Jeg har ikke kuttet ut noen som bruker weed, ser heller ikke ned på de jeg kjenner som gjør det, men man velger sine venner ut i fra deres holdninger og interesser, på godt og vondt. Noen ganger velger man å opprettholde et vennskap fordi en spesiell ting med personen er så super, og andre ganger vil man helst ikke omgås med en person fordi man har totalt forskjellige holdninger på noe som er veldig viktig for deg som person. Og hva som er viktig bestemmer ikke du eller jeg, for det er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han jeg driver på med røyker en gang i blant. Jeg liker det ikke, tvert i mot så hater jeg det, men jeg kan ikke bestemme hvordan han skal leve sitt eget liv. Han er tvers igjennom en fantastisk person, så at han velger å bruke tid, energi og penger på den driten så må han for guds skyld bare gjøre det.

Veit ikke helt hva jeg skal si om venninnen din. Man velger jo selv hvem man ønsker å være sammen med, men synes dette var litt i drøyeste laget av henne. Kom deg videre du, og finn deg venner som støtter deg uansett hva du velger å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns venninen din overreagerer om hun tar avstand til deg på grunnlag av at du har prøvd weed. Folk gjør ganske mye forskjellig jeg personlig ikke liker, men jeg ser på helheten til menneskene jeg velger og omgåes.

Om du hadde sittet å dampet konstant og hun har et anstrengt forhold til weed og rusmidler derimot så kan jeg forstå avgjørelsen hennes om avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn egentlig - hva så? Da kan man jo bare la være å være sammen med en voldsmann når han er voldelig? Hva så om han\hun er kriminell? Da kan man jo bare la være å være sammen med ham\henne når hun\han gjør kriminelle handlinger. Hva så om venninna di baksnakker og legger ut rykter om andre? Da kan man jo bare lukke ørene mens hun holder på. Hva så om han\hun er sykelig sjalu? Da kan man bare la være å være sammen med mannen\dama når hun starter med beskyldninger.

En velger hvem en vil omgåes med, og det han en full rett til å gjøre. Det er tross alt ditt liv, og du trenger ikke å omgåes med slike mennesker om du ikke vil eller det ikke er forenlig med dine verdier og ditt liv.

Dette kan ikke sammenliknes. En voldelig person skader andre. Kriminell kan bety så mangt - det er kriminelt å laste ned filmer fra nettet, og det er kriminelt å smugle inn en ekstra kartong med røyk fra Sverige. Og en person som baksnakker andre sårer folk.

En som røyker marijuana i ny og ne skader ingen. Eller jo, om man kjøper importert hasj/weed er man vel med på å støtte et kriminelt miljø som ikke er bra. Men hva om man kjøper fra noen som dyrker selv? Da skader man virkelig ingen, ergo kan det ikke sammenliknes med eksemplene du kom med.

Så klart har man full rett til å omgås de man vil omgås med, men argumentet med at det kan trigge fram vonde minner fra en dopbefengt barndom skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fjaser du bare.

Har du selv vokst opp med rusmisbrukere? Hvis nei; shut the fuck up, på godt norsk.

Så folk som ikke har det, har derfor ikke rett til å uttale seg? Vemmeligste jeg har hørt. Er forskjell på bruk, misbruk og utprøving, vetu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som babler i vei om at dere ville kuttet ut folk som bruker weed, stig ned fra deres høye hest! Det er ikke dere som bestemmer hvordan vennene deres skal være!

Anonym poster: 42464ffaf835c67ff972538929d808c5

Nei, men vi bestemmer hvem vi ønsker å ha i livet vårt. Jeg er INGEN ønsker om å ha dopskaller i livet mitt. Til det er livet for kort og verdifult til å kastes bort på slike undermålere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke sammenliknes. En voldelig person skader andre. Kriminell kan bety så mangt - det er kriminelt å laste ned filmer fra nettet, og det er kriminelt å smugle inn en ekstra kartong med røyk fra Sverige. Og en person som baksnakker andre sårer folk.

En som røyker marijuana i ny og ne skader ingen. Eller jo, om man kjøper importert hasj/weed er man vel med på å støtte et kriminelt miljø som ikke er bra. Men hva om man kjøper fra noen som dyrker selv? Da skader man virkelig ingen, ergo kan det ikke sammenliknes med eksemplene du kom med.

Så klart har man full rett til å omgås de man vil omgås med, men argumentet med at det kan trigge fram vonde minner fra en dopbefengt barndom skjønte jeg ikke.

En voldelig person trenger ikke å skade en annen person. Det er mulig å ha en voldelig oppførsel uten at det skal gå utover andre - men ikke alle setter pris på en slik oppførsel og vil ikke ha en sånn person i livet - på samme måte som en person ikke vil ha en som bruker narkotiske stoffer i livet. En må selv kunne bestemme hvem en vil ha i livet uten å bli møtt med fordommer og krasse svar. Det spiller ingen rolle om en som røyker cannabis skader noen eller ikke, men en som holder på med slike ting er så annerledes enn f.eks meg at jeg aldri kunne vært venn med en slik person. H*n står for mye jeg står i mot, og en slik person er jeg ikke interessert i å ha i livet mitt.

Anonym poster: bc2db81a34f89c885b6e43bc8c3ddb5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har et valg om å være eller ikke være din venn, slik såm du har ett valg om å holde på med eller ikke holde på med narkotika.

du får prøve hva du vil, men di aller færreste klarer selv å innse når ¨prøvinga¨ har gått over til bruk.

så jeg skjønner skepsisen... jeg hadde nokk tenkt meg om flere gangen om min veninne hadde begynt med slik eksprimentering. jeg har meg selv og min datter å ta vare på , så man må være litt kritisk til hva og hvem man omgås, synes nå jeg! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke venninnen din og synes at hun overreagerer veldig.

Jeg hadde forstått det bedre om du røyket mye og fast, og ble veldig preget/sløv av det. Det er ikke noe gøy å være rundt slike mennesker. Men at man har prøvd det et par ganger, eller røyker i ny og ne, ser jeg ikke helt problemet med. Ja, det er ulovlig, det er jo et argument. Men det vil da ikke gå utover venninnene?

Det er veldig mange som røyker hasj relativt sjeldent. Dem vil du aldri merke noe som helst på, unntatt akkurat når de røyker.

Akkurat som at man ikke vil merke forskjell på en person som er avholds og en person som tar en fest noen ganger i måneden. Det er først ved overdrevent bruk/misbruk av man merker personlighets-forandringer.

I tillegg er det ikke slik at det som er ulovlig automatisk er umoralskt. Det er jo ulovlig å drikke alkolhol på offentlige plasser, men er det umoralsk? Nei, bortsett fra om man blir ravende full og til sjenanse for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik med cannabis at hvis du røyker det regelmessig og ofte, så blir rusen lengre og mye dypere, den kan bli en kronisk tilstand - noe jeg tror skjer ofte med cannabisrøykere. De er nesten alle trege og sløve. Tro det eller ei (hvis du selv røyker så vil du motsi alt som er negativt med cannabis) - så gjør det noe med hjernen din som kan\er skadelig over lengre periode. Å bruke google og lese alle tolkningene skrevet av kvasimennesker, er aldri lurt - det er så mye vås som cannabisrøykere skriver, de leser forskningsartikler, men har ingen bakgrunn for å forstå hva som står der, og dermed starter tolkningene, som det er så pinlig å lese at du får hodepine av det.

Anonym poster: bc2db81a34f89c885b6e43bc8c3ddb5b

nei du jeg røyker ikke. jeg drikker ikke heller. så det er ganske greit sånn det. men jeg sier jeg kjenner flere som faktisk røyker og som fungerer som vanlige mennesker. jeg kjenner faktisk til flere som sliter som et helvette med alkohol. som faktisk ikke klarer å være produktive mennesker i samfunnet. mens de jeg kjenner som røyker. er absolutt produktive mennesker.

Anonym poster: 5c8ca25271bb1845bb3c344c85a3d3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg skjønner venninnen din. Hun må få velge selv hvem hun vil omgås, og jeg hadde heller ikke ønsket å omgås hasjrøykere.

Det at hun har dårlig erfaring i forhold til rusmidler burde også gjort deg bevisst på hvordan hun kom til å reagere. Ikke alle skjønner forskjellen mellom hasj og heroin, og for noen spiller det egentlig ingen rolle om det er forskjell i selve stoffene. Narkotika er ulovlig og ikke alle ønsker å henge med mennesker som er på feil side av loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ha prøvd cannabis er ikke rusmisbruk! Din fordomsfulle uvitende jente som bare har forakt for mennesker med rusproblemer.

Ja, jeg har vokst opp med en sprøytenarkoman bror som bedriv tiden sin med og stjele, gjøre faenskap, svindle, slå ned folk, rasere inventar, være uforutsigbar, vold, gjenganger i fengsel og driver hærverk på sin egen familie.

Og du da, hva er din fortelling? Hvorfor klarer ikke du og være i samme rom som en rusmisbruker?

Jeg sa da ganske klart at jeg overhode ikke sidestilte TS sine forsøk med misbruk - derav at jeg synes venninnen overdriver.

Så gav jeg en mulig forklaring på hvorfor hun overdriver - som er ganske utbredt og vanlig.

Jeg klarer fint å være i samme rom som en rusmisbruker, og at du prøver å fremstille meg som å sette meg over rusmisbrukere eller andre grupper i samfunnet kommer du ingen vei med. Det er fjas fra ende til annen for å lage billige poeng.

Om du altså har en historie med dette forstår jeg ikke hvordan du kan sammenlikne rusmisbruk og den dysfunksjonalitet og helvete som følger med det - med spiseforstyrrelser/tykke mennesker og whatnot.

Det har INGEN form for sammenlikningsgrunnlag på noe vis.

Min historie er vel relevant for innsikten jeg har, men jeg gidder da ikke ha en konkurranse med deg, og ser heller ikke hvordan å fortelle noe sånt til en debattant som deg vil være hensiktsmessig.

La oss bare si at jeg har en solid bakgrunn for å uttale meg, det betyr jo ikke at TS sin venninne har de årsaken jeg henviste til som mulige.

Jeg kan forstå at de som har vokst opp med narkotikamisbruk kan få vonde minner trigget ved å være sammen med en som er påvirket av noe middel (unntatt alkohol, ettersom mange ser ut til å skille det fra alt annet).

Men sånn egentlig - hva så? Da kan man jo bare la være å være sammen med folk når de røyker. Så lenge en person ikke røyker ofte endrer jo ikke vedkommende personlighet eller væremåte i det hele tatt ellers, så hvordan kan da vonde minner liksom trigges? Hvordan forklarer dette behovet for å kutte ut en person som enten har prøvd hasj, eller røyker en sjelden gang nå og da?

Jeg skjønner det ikke helt.

Tenkte akkurat det samme.

Så skjønner ikke helt jeg heller.

Nei, det kan du si.

Samtidig er det slik at en mulighet er som jeg henviste til tidligere; tanken på det kan være for mye å forholde seg til.

En person som er vokst opp i ekstreme tilfeller vil ofte ha vanskelig for å vite med sikkerhet at dette ikke eskalerer - erfaringen til vedkommende tilsier jo at de før har mistet alt til rusmisbruk, enten i form av liv eller trygghet.

Vonde følelser og manglende trygghet over mange år vil trumfe ut rasjonaliteten(som jo er at noen som røyker noen ganger i året ikke vil prøve heroin og bli avhengige).

Det blir for slitsomt å stole på at noen du er glad i ikke skal havne i det som alle andre i fortiden din har havnet i ved samme handlinger - og man kutter de ut for å ikke miste enda flere.

Eller, fordi man ønsker å leve et godt liv på egne premisser - helt fri fra det enorme mørke skyen som før har ligget over en. Det er vel forståelig?

Så er det aspekt nr.2, som er at det kan føles respektløst at noen nær en kan benytte stoffer som førte til denne brorens død(eller andre tilsvarende opplevelser) - og her kommer gjerne prinsippdiskusjonen inn.

Men igjen: TS bruker jo ingenting, hun har prøvd et par ganger for lenge siden slik jeg forstår det.

Om noen da nekter å slutte med bruk, så kan det oppleves som om rusen er mer verdt enn vennskapet og deg, og da er man tilbake på fortidens opplevelser om at rusmisbruk alltid kom først(som nå gjentar seg i vennskap).

Det er ikke noe å forstå, det handler ikke om rasjonalitet - men om traumatiske opplevelser over tid som rett og slett bare gjør at man ikke orker forholde seg til det.

Noen får det til, andre gjør ikke. Og det kan føles ganske provoserende og/eller leit for endel å høre at man "bare kan se bort fra det" når det er noe som har ødelagt hele livet deres.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du si.

Samtidig er det slik at en mulighet er som jeg henviste til tidligere; tanken på det kan være for mye å forholde seg til.

En person som er vokst opp i ekstreme tilfeller vil ofte ha vanskelig for å vite med sikkerhet at dette ikke eskalerer - erfaringen til vedkommende tilsier jo at de før har mistet alt til rusmisbruk, enten i form av liv eller trygghet.

Vonde følelser og manglende trygghet over mange år vil trumfe ut rasjonaliteten(som jo er at noen som røyker noen ganger i året ikke vil prøve heroin og bli avhengige).

Så er det aspekt nr.2, som er at det kan føles respektløst at noen nær en kan benytte stoffer som førte til denne brorens død(eller andre tilsvarende opplevelser) - og her kommer gjerne prinsippdiskusjonen inn.

Men igjen: TS bruker jo ingenting, hun har prøvd et par ganger for lenge siden slik jeg forstår det.

Om noen da nekter å slutte med bruk, så kan det oppleves som om rusen er mer verdt enn vennskapet og deg, og da er man tilbake på fortidens opplevelser om at rusmisbruk alltid kom først(som nå gjentar seg i vennskap).

Det er ikke noe å forstå, det handler ikke om rasjonalitet - men om traumatiske opplevelser over tid som rett og slett bare gjør at man ikke orker forholde seg til det.

Noen får det til, andre gjør ikke. Og det kan føles ganske provoserende og/eller leit for endel å høre at man "bare kan se bort fra det" når det er noe som har ødelagt hele livet deres.

Det er mye du skriver, og mye forstår jeg også. Men jeg valgte å utheve dette :)

Brorens død eller lignende opplevelser? Weed kan ikke drepe noen, og heller ikke noe lignende. Ja, man kan bli dårlig hvis man røyker for mye (i verste fall spy), men man kan ikke dø av det.

Om TS har prøvd/gjør det av og til, skjønner jeg virkelig ikke er et problem. Folk som prøver sterkere stoffer prøver ikke det fordi de har prøvd weed først; de prøver det fordi de er noen idioter.

Ja, jeg respekter folk som ikke bruker/prøver ulovlige rusmidler. Selvsagt gjør jeg det! Men det å kutte venninnen sin ut for å ta en blås i ny og ne/prøvd det? Det skjønner jeg virkelig ikke. Weed kan ikke sammenlignes med hverken heroin/LSD/amfetamin, osv, heller. Så der datt jeg ut.

Edit igjen: Det var til Waco det.. :sjenert:

Endret av Dreamdrops
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Det er mye du skriver, og mye forstår jeg også. Men jeg valgte å utheve dette :)

Brorens død eller lignende opplevelser? Weed kan ikke drepe noen, og heller ikke noe lignende. Ja, man kan bli dårlig hvis man røyker for mye (i verste fall spy), men man kan ikke dø av det.

Om TS har prøvd/gjør det av og til, skjønner jeg virkelig ikke er et problem. Folk som prøver sterkere stoffer prøver ikke det fordi de har prøvd weed først; de prøver det fordi de er noen idioter.

Ja, jeg respekter folk som ikke bruker/prøver ulovlige rusmidler. Selvsagt gjør jeg det! Men det å kutte venninnen sin ut for å ta en blås i ny og ne/prøvd det? Det skjønner jeg virkelig ikke. Weed kan ikke sammenlignes med hverken heroin/LSD/amfetamin, osv, heller. Så der datt jeg ut.

Edit: Jeg så først da jeg posta det øverste du skrev, så beklager om jeg har skrevet noe som du allerede har sagt :) Gikk litt fort i svingene.

Jo, det kan absolutt sammenlignes. For noen.

Dette handler om egne følelser og erfaringer. Er det virkelig ikke mulig å se at noen har traumatiske

erfaringer? Hasj kan føre til rusmisbruk, abstinenser,

kriminell atferd eskaleres, psykiske og fysiske skader

osv. Hvorfor er det da ikke sammenlignbart med andre

narkotikumer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mye du skriver, og mye forstår jeg også. Men jeg valgte å utheve dette :)

Brorens død eller lignende opplevelser? Weed kan ikke drepe noen, og heller ikke noe lignende. Ja, man kan bli dårlig hvis man røyker for mye (i verste fall spy), men man kan ikke dø av det.

Om TS har prøvd/gjør det av og til, skjønner jeg virkelig ikke er et problem. Folk som prøver sterkere stoffer prøver ikke det fordi de har prøvd weed først; de prøver det fordi de er noen idioter.

Ja, jeg respekter folk som ikke bruker/prøver ulovlige rusmidler. Selvsagt gjør jeg det! Men det å kutte venninnen sin ut for å ta en blås i ny og ne/prøvd det? Det skjønner jeg virkelig ikke. Weed kan ikke sammenlignes med hverken heroin/LSD/amfetamin, osv, heller. Så der datt jeg ut.

Edit igjen: Det var til Waco det.. :sjenert:

Nei, det var henvisning til det jeg henviste til i det forrige innlegget hvor man kan legge alle midler under ett(spesielt om de man levde med brukte mye forskjellig).

Men at hasj og diverse stoffer ikke påvirker kraftig, det er helt feil.

Det har jeg personlig erfaring med, og folk jeg kjenner som jobber i psykiatrien sier at endel av pasientene som kommer inn med med tunge psykoser ikke har inntatt annet enn hasj.

Det kommer helt an på hva man er disponert for i utgangspunktet, og det vet man sjeldent før det er for sent enten for en selv eller familiemedlemmer.

Så er det også slik at noen har sterkere anlegg for avhengighet enn andre(regner man med) - og det handler ikke om idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan absolutt sammenlignes. For noen.

Dette handler om egne følelser og erfaringer. Er det virkelig ikke mulig å se at noen har traumatiske

erfaringer? Hasj kan føre til rusmisbruk, abstinenser,

kriminell atferd eskaleres, psykiske og fysiske skader

osv. Hvorfor er det da ikke sammenlignbart med andre

narkotikumer?

Selvsagt er det mulig å se at noen har traumatiske erfaringer, men noen ganger er man nødt til å skille. Kutte ut en venninne for å ha prøvd cannabis henger ikke helt på greip.

Weed gir deg en rus i et par timer, i motsetning til amfetamin som kan vare i flere dager. Folk kan få "noia", ikke vite hvor de er, man kan bli ekstremt deprimert, ekstremt glad; det kan rett og slett ikke sammenlignes, og nå brukte jeg bare ett som eksempel.

Det verste weed kan gjøre med deg er at du spyr om du røyker for mye, eller i kombinasjon med alkohol som ei anbefales.

Poenget er at weed er helt greit så lenge du har respekt for det. Å røyke en gang i blant ser jeg ikke noe problem med. Blir det hver dag derimot, er jeg like mye i mot det som deg.

Men det mener jeg også om alkohol. En som drikker hver dag; det er heller ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var henvisning til det jeg henviste til i det forrige innlegget hvor man kan legge alle midler under ett(spesielt om de man levde med brukte mye forskjellig).

Men at hasj og diverse stoffer ikke påvirker kraftig, det er helt feil.

Det har jeg personlig erfaring med, og folk jeg kjenner som jobber i psykiatrien sier at endel av pasientene som kommer inn med med tunge psykoser ikke har inntatt annet enn hasj.

Det kommer helt an på hva man er disponert for i utgangspunktet, og det vet man sjeldent før det er for sent enten for en selv eller familiemedlemmer.

Så er det også slik at noen har sterkere anlegg for avhengighet enn andre(regner man med) - og det handler ikke om idioti.

Og det er maaange som blir klin gæren av "vanlig" alkohol. Weed blir de aller fleste rolige av, og alkohol blir de fleste mer bråkete av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var henvisning til det jeg henviste til i det forrige innlegget hvor man kan legge alle midler under ett(spesielt om de man levde med brukte mye forskjellig).

Men at hasj og diverse stoffer ikke påvirker kraftig, det er helt feil.

Det har jeg personlig erfaring med, og folk jeg kjenner som jobber i psykiatrien sier at endel av pasientene som kommer inn med med tunge psykoser ikke har inntatt annet enn hasj.

Det kommer helt an på hva man er disponert for i utgangspunktet, og det vet man sjeldent før det er for sent enten for en selv eller familiemedlemmer.

Så er det også slik at noen har sterkere anlegg for avhengighet enn andre(regner man med) - og det handler ikke om idioti.

Det har jeg også :) Og jeg er fullt klar over det. Men da er det ofte snakk om å røyke hver dag og hele tiden. Det er jo ikke akkurat bra for hjernekapasiteten. Men der tenker jeg det samme om alkohol; det å drikke hver dag skal en heller ikke gjøre.

Alt med måte, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...