Gå til innhold

Venninne "tar avstand" fra meg - fordi jeg har prøvd weed


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en samtale med en venninne jeg har kjent lenge kom det fram at jeg har prøvd å røyke weed noen ganger.

Dette ble hun helt satt ut av, og mente det var noe hun hadde nulltoleranse for. Så nå har hun "tatt avstand" fra meg sier hun, for å markere sitt syn på narkotika (hennes ord).

Stebroren hennes har slitt med rusproblemer for en del år siden, men da heroin. Hun sier det er her hennes syn på narkotika har oppstått og at jeg har sunket lavt som menneske som har prøvd narkotiske stoffer.

Jeg er litt paff av hele greia og synes dette er veldig overdrevet?! At vennskapet vårt nå er over liksom..

Må nevne at hun drikker alkohol og er ikke avholds.. Jeg prøve forsiktig å si at alkohol også er et rusmiddel, men dette kunne ikke sammenlignes med det jeg hadde gjort mente hun!

Anonym poster: de132c25fa7bece76bf1ab21b7f02234

Jeg hadde reagert på samme måte, jeg er 100% i mot narkotiske stoffer og vil ikke ha folk i omkretsen min som holder på med narkotiske stoffer. Heldigvis så er jeg i et seriøst miljø hvor slikt er helt uakseptabelt å holde på med. Så jeg forstår godt hvorfor hun vil ta avstand og mister respekt for den personen, for det hadde jeg også gjort. Men, hvis jeg visste at det kun var en engangsforeteelse og at du aldri ville rørt narkotiske stoffer igjen, så hadde jeg sett det gjennom fingrene og tatt deg inn i varmen igjen. Jeg hadde ikke kutta deg ut av livet ditt på grunn av en tabbe som du angrer på at du gjorde.

Anonym poster: e9fc3c6ea37c5e7254b121347b0bac5b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hasj er fremdeles ulovlig, uansett hva man må mene om det. Du bedriver lovbrudd og hun har dårlig erfaring med rusbruk. Jeg hadde også tatt avstand til deg, for min erfaring er at hasjbrukere blir så sløve og hasjfrelste at det ikke er noe gøy å henge med dem lenger.

Anonym poster: 8b3a48ea74cc5361dcf3b7cc1cff2683

Enig. Samme har jeg også opplevd. Har et par gamle klassevenner og en tante og onkel som røyker marihuana, de er alle sløve, trege i oppfatningen og de mestrer ikke livet så bra som de kunne gjort.

Anonym poster: e9fc3c6ea37c5e7254b121347b0bac5b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert på samme måte, jeg er 100% i mot narkotiske stoffer og vil ikke ha folk i omkretsen min som holder på med narkotiske stoffer. Heldigvis så er jeg i et seriøst miljø hvor slikt er helt uakseptabelt å holde på med. Så jeg forstår godt hvorfor hun vil ta avstand og mister respekt for den personen, for det hadde jeg også gjort. Men, hvis jeg visste at det kun var en engangsforeteelse og at du aldri ville rørt narkotiske stoffer igjen, så hadde jeg sett det gjennom fingrene og tatt deg inn i varmen igjen. Jeg hadde ikke kutta deg ut av livet ditt på grunn av en tabbe som du angrer på at du gjorde.

Anonym poster: e9fc3c6ea37c5e7254b121347b0bac5b

Hva er et "seriøst miljø" egentlig?

Ikke ute etter å starte en kjempediskusjon, jeg ble bare nysgjerrig :)

Anonym poster: 7df81fe06ee455cdd3ef82c90479b9cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert på samme måte, jeg er 100% i mot narkotiske stoffer og vil ikke ha folk i omkretsen min som holder på med narkotiske stoffer. Heldigvis så er jeg i et seriøst miljø hvor slikt er helt uakseptabelt å holde på med. Så jeg forstår godt hvorfor hun vil ta avstand og mister respekt for den personen, for det hadde jeg også gjort. Men, hvis jeg visste at det kun var en engangsforeteelse og at du aldri ville rørt narkotiske stoffer igjen, så hadde jeg sett det gjennom fingrene og tatt deg inn i varmen igjen.

Anonym poster: e9fc3c6ea37c5e7254b121347b0bac5b

hvilken da jævla varme??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke "in" lengre å si hasj, er det kulere med weed liksom?

Hasj og weed (gress/marijuana) er strengt tatt ikke helt det samme da.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Om man ønsker å ha nær tilknytning til folk som driver med narkotika er et personlig valg, og det er ingenting galt i å velge å ta avstand fra narkotika på den måten. Narkotika er sikkert et ganske sårt tema for henne fra før av, i og med at hun har sett det på så nært hold, og erfart hvor jævlig det kan være og hvor mye det går ut over èn person og familien hans.

Jeg syns ikke venninna di overdriver.

Var omtrent akkurat det jeg skulle skrive.

Kanskje hun er redd for at det samme skal skje med deg, og hun orker ikke se på at det skjer. Jeg tror deg når du skriver at du bare har prøvd det noen ganger, men kanskje det var det broren hennes sa også i begynnelsen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Samme har jeg også opplevd. Har et par gamle klassevenner og en tante og onkel som røyker marihuana, de er alle sløve, trege i oppfatningen og de mestrer ikke livet så bra som de kunne gjort.

Anonym poster: e9fc3c6ea37c5e7254b121347b0bac5b

jeg kjenner en del som røyker ,de jobber fulltid alle sammen. og flere av de har en jobb de må tenke raskt og være tilstede. jeg har jobbet sammen med flere av dem. å jeg vet de gjør en god jobb. noen jeg kjenner som røyker er student og jobber. han hr gode karakterer og jobber bra . det er ikke alle om røyker hver dag,men noen gjør det og. opplever absolutt ikke det samme som deg. ja de blir avslappet i påvirket tilstand men når de ikke røyker er de helt vanlige mennesker.

Anonym poster: d1de5fb075dffb57467272028b0cecc7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj er fremdeles ulovlig, uansett hva man må mene om det. Du bedriver lovbrudd og hun har dårlig erfaring med rusbruk. Jeg hadde også tatt avstand til deg, for min erfaring er at hasjbrukere blir så sløve og hasjfrelste at det ikke er noe gøy å henge med dem lenger.

Anonym poster: 8b3a48ea74cc5361dcf3b7cc1cff2683

Hadde du hatt like stor forståelse dersom det dreide seg om en person som hadde mistet et familiemedlem i en trafikkulykke, som deretter kuttet kontakten med venner fordi de tidligere har kjørt over fartsgrensen?

Jeg synes det er absurd å kutte kontakten med gode venner man er glad i på bakgrunn av at vedkommende har prøvd narkotika noen ganger, da stikker ikke vennskapet spesielt dypt i utgangspunktet. Saken hadde vært en helt annen dersom det var snakk om regelmessig bruk.

Endret av Iah
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner en del som røyker ,de jobber fulltid alle sammen. og flere av de har en jobb de må tenke raskt og være tilstede. jeg har jobbet sammen med flere av dem. å jeg vet de gjør en god jobb. noen jeg kjenner som røyker er student og jobber. han hr gode karakterer og jobber bra . det er ikke alle om røyker hver dag,men noen gjør det og. opplever absolutt ikke det samme som deg. ja de blir avslappet i påvirket tilstand men når de ikke røyker er de helt vanlige mennesker.

Anonym poster: d1de5fb075dffb57467272028b0cecc7

Nå er det slik med cannabis at hvis du røyker det regelmessig og ofte, så blir rusen lengre og mye dypere, den kan bli en kronisk tilstand - noe jeg tror skjer ofte med cannabisrøykere. De er nesten alle trege og sløve. Tro det eller ei (hvis du selv røyker så vil du motsi alt som er negativt med cannabis) - så gjør det noe med hjernen din som kan\er skadelig over lengre periode. Å bruke google og lese alle tolkningene skrevet av kvasimennesker, er aldri lurt - det er så mye vås som cannabisrøykere skriver, de leser forskningsartikler, men har ingen bakgrunn for å forstå hva som står der, og dermed starter tolkningene, som det er så pinlig å lese at du får hodepine av det.

Anonym poster: bc2db81a34f89c885b6e43bc8c3ddb5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venner støtter hverandre, ikke utstøter hverandre. Helt patetisk å "ta avstand" fra en venninne fordi hun har røyket litt marijuhana. Var hun så ekstremt opptatt av at narkotika er så skadelig så ville hun som god venninne bedt deg om å ikke gjøre det igjen grunnet x,y og annen god grunn hun har for at naturens grønne gress er så gresselig farlig. Gjerne over en giftig drink...

Anonym poster: 7e5dedaf711a9140dec3fff9f2fdc0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke venninnen din og synes at hun overreagerer veldig.

Jeg hadde forstått det bedre om du røyket mye og fast, og ble veldig preget/sløv av det. Det er ikke noe gøy å være rundt slike mennesker. Men at man har prøvd det et par ganger, eller røyker i ny og ne, ser jeg ikke helt problemet med. Ja, det er ulovlig, det er jo et argument. Men det vil da ikke gå utover venninnene?

Hasj er fremdeles ulovlig, uansett hva man må mene om det. Du bedriver lovbrudd og hun har dårlig erfaring med rusbruk. Jeg hadde også tatt avstand til deg, for min erfaring er at hasjbrukere blir så sløve og hasjfrelste at det ikke er noe gøy å henge med dem lenger.

Anonym poster: 8b3a48ea74cc5361dcf3b7cc1cff2683

Det er veldig mange som røyker hasj relativt sjeldent. Dem vil du aldri merke noe som helst på, unntatt akkurat når de røyker.

Akkurat som at man ikke vil merke forskjell på en person som er avholds og en person som tar en fest noen ganger i måneden. Det er først ved overdrevent bruk/misbruk av man merker personlighets-forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts, jeg hadde gjort det samme. For det sier alt om din dømmekraft, eller ,,, mangel å det. Det går på integritet.

Sånn e venner som ikke løfter en opp, som man ikke ser opp til eller blir et bedre menneske av, de kuter jeg ut. Cold turky.

Og nå har jeg kremen av kremen av venner!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kinkylita

Ser at du nærmer deg 30 år.

Kanskje like greit at venninna di føler hun må "holde avstand". Det begynner å bli noen år siden andre kunne bestemme over oss og vi måtte høre snakk, er det ikke? Syns det er uvesentlig at hun har dårlig erfaring med broren sin (som forøvrig rusa seg på et annet narkotisk middel enn det du bruker).

Hva du gjør er ditt valg, og så lenge du ikke gjør det mens du er sammen med henne og er til henne mens du er påvirket, har hun strengt tatt ingenting med det å gjøre. Hva du gjør i ditt eget hjem, og hva du generelt gjør i livet ditt er ditt valg. Du vet selv virkningen av narkotika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinkylita

Nå er det slik med cannabis at hvis du røyker det regelmessig og ofte, så blir rusen lengre og mye dypere, den kan bli en kronisk tilstand - noe jeg tror skjer ofte med cannabisrøykere.

Anonym poster: bc2db81a34f89c885b6e43bc8c3ddb5b

Feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik med cannabis at hvis du røyker det regelmessig og ofte, så blir rusen lengre og mye dypere, den kan bli en kronisk tilstand - noe jeg tror skjer ofte med cannabisrøykere. De er nesten alle trege og sløve. Tro det eller ei (hvis du selv røyker så vil du motsi alt som er negativt med cannabis) - så gjør det noe med hjernen din som kan\er skadelig over lengre periode. Å bruke google og lese alle tolkningene skrevet av kvasimennesker, er aldri lurt - det er så mye vås som cannabisrøykere skriver, de leser forskningsartikler, men har ingen bakgrunn for å forstå hva som står der, og dermed starter tolkningene, som det er så pinlig å lese at du får hodepine av det.

Anonym poster: bc2db81a34f89c885b6e43bc8c3ddb5b

Er dette noe du kan dokumentere med gode kilder (ikke wikipedia), eller er det også påstander fra din side på lik linje med det du kaller pinlig på nett?

Anonym poster: 1bec3b35469bab0547478248613015ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd å ha noen i familien min som har fått livet ødelagt av ulovlige rusmidler, så jeg kan ikke si hva jeg ville gjort, men jeg tror det er noe av det mest jævlige et menneske kan oppleve. Det å se noen du elsker bli ødelagt og forandret av sykdom/psykisk sykdom/vold/rus over tid vil jeg ikke unne min værste fiende. Dette gjør noe med deg som person.

Hadde jeg vært deg, TS, så hadde jeg blitt såret, men jeg hadde nok tenkt litt over det venninnen har gjennomgått. Det du har sett av hennes situasjon er bare toppen av isberget, det en familie ikke klarer å sjule fra omverden av følelser. Hun tar avstand fra ulovlige rusmidler pga det hun har opplevd, og ditt forhold til det går på tvers av hennes.

Noen ovenfor sammenlignet dette med å kjøre over fartsgrensen. Det blir ikke helt det samme, men jeg hadde ikke blitt overrasket over at en person som hadde mistet noen på det viset ikke ville sitte på med meg dersom jeg brøt trafikkreglene, eller endret sitt syn på meg dersom jeg regelmessig gjorde det. Det handler ikke om meg, men venninnen min og hva hun har gjennomgått. Som sagt, det gjør noe med et menneske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...