Furstina Skrevet 28. mai 2004 Forfatter #101 Del Skrevet 28. mai 2004 Har haft mycket att göra denna vecka man har ändå inte gjort nåt... det är väl så det är att ha barn? Mannen var och vägde Malvin i går - 9035 gram och 74 cm. och inte ens fem månader gammal! Fick besked om att B&S fått en liten flicka i går. Kejsarsnitt. Vet inte mycket mer. Jag tror INTE att de hör av sig... jag ska skicka ett kort till dem och gratulera. JAG tycker man gör sånt även om de inte gör det (B som en av mina bästa vänner skickade endast ett grattis-SMS när vi gift oss. Jag är kanske lite gammaldags men tycker att man skickar kort eller kanske telegram - även om man inte är bjuden. Vi hade ju bara familje på bröllopet men det är väl värt att gratulera ändå??) I går fick Malvin mat! Potatispuré. Jag mosade en micro-kokt potatis med bröstmjölk och lite olja. Han åt glatt tre hela skedar och ville hjälpa till att peta in skeden i munnen. Ska ut med bästa vänninnan L i dag. Hon som bor på landet 35 mil från Stockholm. Hon är i stan och vi ska gå ut och äta på TGIF. Vi hade driftsättning av en ny version i går (jag är systemutvecklare) och allt har gått ganska bra i dag. Det är lungt och vi ska inte göra mer än bara vänta och dokumentera lite. NU ska jag i alla fall gå för dagen. Ska babysimma med Malvin och mannen trevlig helg alla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 29. mai 2004 Forfatter #102 Del Skrevet 29. mai 2004 Ska ut med bästa vänninnan L i dag. Hon som bor på landet 35 mil från Stockholm. Hon är i stan och vi ska gå ut och äta på TGIF. Vi hade jättetrevligt! Vi åt, snackade skit, pratade om livet på landet (hennes) och livet med barn (mitt). Jag drack en öl och var oerhört frestad att göra L & L sällskap när de beställde in varsin Frozen Margaritha stl XL till efterrätt... men jag ammar ju mer än en öl törs jag inte dricka utan att pumpa ut och kasta mjölken. Mannen och Malvin var hemma. Malvin somnade efter lite gnäll. Han brukar somna för natten vid bröstet men jag vet ju från dagarna att både Malvin och Mannen klarar av att natta. Jag var hemma kvart i tolv! då sov Malvin, jag fick mjölka ur brösten som var sprängdfyllda (bröstpumpen hade jag glömt på jobbet) I dag har jag varit jättetrött... Malvin vaknade redan klockan sex... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 29. mai 2004 #103 Del Skrevet 29. mai 2004 Så hyggelig dere må ha hatt det. Det er koselig å gå ut med venner sånn, bare for å oppdatere hverandre, spise/drikke godt, og prate "skit" Ha en fortsatt fin helg da, Furstina. (Forresten - jeg har et spørsmål som jeg trenger en "proffesjonell" norsk-svensk oversetter til å svare på: Hva heter speedometerwire på svensk? *vanskelig, jeg???* Sambo skal reparere bilen, skjønner du, men den reparasjonshåndboken han har er på svensk, og vi kan ikke finne ut av hva speedometerwiren kalles) :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 29. mai 2004 #104 Del Skrevet 29. mai 2004 Gurimalla som Malvin vokser H E R L I G ! Mine er jo bare 6,4 kg.. God Pinse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 30. mai 2004 #105 Del Skrevet 30. mai 2004 gratulerer med din aller første morsdag!! og fortsatt god pinse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 31. mai 2004 Forfatter #106 Del Skrevet 31. mai 2004 Hva heter speedometerwire på svensk? Enkelt. Hastighetsmätarvajer eller vajer till hastighetsmätare Tack för hälsningar Chiquita, Jinx och Kipa. he he he... just nu ligger Malvin på magen på golvet och slår med handen efter en leksak (tre plastringar som sitter ihop). :-D Jättekul. Så får han tag i den och vevar med armen så gott han kan så det rasslar... Vi lagade vegetarisk gratäng med getostsås i går. Recept/oppskrift på norska, ur en bok med svenska Tina. mmm så god den var. Mamma var över på middag. *kurr* Magen är visst hungrig, nu blir det frukost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 31. mai 2004 #107 Del Skrevet 31. mai 2004 Tusen takk for oppklaring, Furstina. Det var jo ikke så vanskelig, men det hjalp ikke det spor - står ikke noe om det i den reparasjons-håndboken sambo har, så da hjelper det ikke. Men takk alikvell. Så koselig det høres ut når Malvin ligger og leker seg slik. Det må være helt vidunderlig å få oppleve slikt *drømme* Ha en fin dag da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. juni 2004 Forfatter #108 Del Skrevet 2. juni 2004 I går hade vi dugnad (jag vet faktiskt inget motsvarande svenskt ord...) i huset. Det var en stor container beställd och vi röjde lite på vinden, kastade gamla cyklar, tvättade bord och stolar till grillplatsen, klippte buskar och träd på berget på baksidan, planterade några blommor, smörjde dörrar och annat bra. Fram för allt var det trevligt. En dryg timme tog det - det går fort när man är många. Min mamma tittade till Malvin medan mannen och jag jobbade, sen fick han vara med på korvgrillningen efteråt. Trevligt trevligt I dag är det annars en solig och varm juni-dag i Stockholm. jag åt lunch på takterrassen på jobbet och ville INTE gå in. Solen värmde skönt i ansiktet. Mannen och Malvin var här som vanligt för amning. Malvin glad och pigg. Det går verkligen framåt. Den senaste veckan har han börjat gripa efter saker ordentligt, letar upp dem med blicken och sträcker sig efter dem - gärna efter glas med vätska i eller färgglada frukter. Prassliga tidningar är också kul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 4. juni 2004 #109 Del Skrevet 4. juni 2004 God helg til deg og dine kjære. Håper solen skinner på dere! :D Vi får fint...besøk fra Stockholm i dag, mannens syster, sambo og barn. Kan hende neste gang Lukas møter en "stockholmare" er Malvin!! :rosasmil: :dagensrose: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. juni 2004 Forfatter #110 Del Skrevet 4. juni 2004 Tack det samma Kipa. Det låter härligt med familjebesök. Själva längtar vi till juli och Norge. Vi är inte helt klara med resplanerna ännu, hoppas få till en dag i Oslo - kanske blir det den 5 juli... I går var vi i Kungsträdgården på "smaka på Stockholm", massa restauranger, bord och folk under hela veckan. Dyr öl (40 kr). Dyr mat, det är för lite för tallrikarna för att vara en middag och för mycket för att vara smakprov. Hur som helst var det trevligt, kanske 20 grader ute och solsken. Vi (jag, mannen och Malvin) var där med några kollegor och ex-kollegor till mig men vi gick hem tidigt. Malvin (och jag) började bli trötta framåt niotiden så vi åkte hem. Malvin blir mer och mer aktiv, sista vägen hemåt i går fick han ligga på mage i liggvagnen (dypvognen) och titta framåt. Vi tog bort sufletten så han såg ordenligt - det var kul. Som han håller på måste vi nog byta till sittvagnsdelen snart. Till helgen kanske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. juni 2004 Forfatter #111 Del Skrevet 5. juni 2004 Glömde ju skriva om veckans stora händelse Min pappa ringde i onsdags (han hade visst ringt under tisdagens dugnad också) - han var i stan och ville träffas! :o Jo visst, jag bjöd över honom. Han var faktiskt trevlig och gullade med Malvin, frågade hur vi mådde och berättade lite ur sitt liv. (Det är en ny vändning från honom) Malvin såg lite skeptisk ut i början, där satt en man han inte kände (har bara mött honom en gång) - som såg ut som mamma, fast med mustasch/bart :o Malvin skrattade dock lite åt sin morfar och verkade acceptera situationen som om inget har hänt - och så vitt han vet så är ju detta helt normalt. Ja en morfar som inte är närvarande. Pappa verkar börja få rätsida på sitt liv nu. Har bestämt sig för att leta efter lägenhet med den kvinnan han bor hos nu. En gemensam lägenhet. Det betyder att han måste sälja den lägenhet han har tillsammans med psykopat-exet. ja ja... det blir nog bra. Han ville introducera den nya kvinnan och mig för varandra. Undrade hur våra sommarplaner ser ut (vi är ju i Norge hela juli) och de kommer kanske upp till Stockholm en helg snart. Ja ja, det får vi ta då. Annars berättade han att han fått bröstcancer/kreft och ska in på undersökning för operation i nästa vecka. Hmmm.. jag tänker lite på hur jag reagerade; som om det var normalt på nåt sätt. Jag blev inte chockad, inte ledsen eller "vårdande"... han hade nog lika gärna kunna sagt att han fått en fotvårta eller nåt. :-? hmm... nu ska jag ta hand om Malvin, mannen ska gå och träna. Ammningsdags... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 6. juni 2004 #112 Del Skrevet 6. juni 2004 Her kommer det en natt hilsen til deg. Håper du har hatt en bra lørdag og at søndagen blir en flott dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. juni 2004 Forfatter #113 Del Skrevet 6. juni 2004 Tack för hälsning Truselinemor Lördagen var fin... eller tja, så där OK kanske? Jag var lite trött och irriterad och gnällde lite på mannen över egentligen ingenting. Vi var med min mamma och handlade på outlet. Hon skulle ha blomlådor till balkongen (vi kom på att hon skulle få våra i stället för att köpa nya), och en tyggarderob till källaren (fanns inte). Malvin fick en liten leksakstraktor och en skallra av mamma. Vi köpte solskydd till bilen - svarta utan seriefigurer på. Det är finast så. Vi köpte också en träbänk till vår balkong. Den är lång och smal och svårmöblerad men en bänk är perfekt. Våra gamla platsstolar gav vi till husets uteplats i veckan. I dag har jag skurat balkonggolvet och lagt ut en matta - jättefint blev det. I dag vaknade Malvin klockan sju... jag gick upp - trött... Vid tio ammade han och somnade, jag la honom i sängen och gick upp. Talade om för mannen att jag ville sova en stund. Både jag och Malvin sov närmare två timmar! Åh så skönt I dag är det och Malvin är 5 månader gammal! Vi har varit i Hagaparken och haft picknick som en "riktig" familj Filt/teppe, kaffe i termos, baugette, kex och paraply (som fick fungera som solskydd till Malvin) vackert väder och härlig natur. Vi var nog ute i tre timmar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juni 2004 #114 Del Skrevet 6. juni 2004 Gratulerer med Svenska Flaggans dag Piknik høres jo så deilig ut da. Skulle vi også gjort om det ikke hadde vært 10 grader og mer eller mindre storm :-? Håper dere får en fortsatt fin søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. juni 2004 Forfatter #115 Del Skrevet 6. juni 2004 Tack monja, nu är det inte så mycket kvar av söndagen. Malvin somnade vid niotiden och jag ska bara surfa lite innan det är dags att gå i säng. Jag tror Malvin vaknar vid sjutiden i morgonbitti. Mannen tittar på Discovery, det är en dokumentär om andra världskriget och D-dagen - han är knappt kontaktbar Här har det varit varmt i dag, minst 20 grader och sol nästan hela eftermiddagen. Jag har haft en liten tight svart, kort "rockig" bomullsklänning på - och vita ben och solbriller Ska nog plocka fram kläder till i morgon redan nu... har rensat lite FÖR bra. Behöver nya ljusa, tunna byxor. Kanske i linne? Behöver vit top. Behöver,... hmmm... visst har jag redan skrivit en sån lista? För två helger sen kanske? Ska nog ta och titta på den. Att göra i veckan: Boka tid för ögonundersökning och nya linser Köpa byxor Köpa top? Hämta ut kavaj/dressjacke hos skräddaren (Ärmarna är nedlagda) Tandhygienisten på tisdag Möte på jobbet på torsdag (17-19) Årsmöte i huset (bostadsrättsföreningen/borättslaget) 19-21 Ordna gratis hotellnatt-check av bonus hos AmEx Boka hotell eller ordna övernattning i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rio Skrevet 7. juni 2004 #116 Del Skrevet 7. juni 2004 heisann 8) jeg har sniklest litt her - og jeg er så glad i svensker jeg vil bare si at malvin er kjempenydelig! jeg er jo helt forelska i han kos deg med han! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 7. juni 2004 Forfatter #117 Del Skrevet 7. juni 2004 Tack för hälsning Rio och tusen tack. Malvin är härlig -ja. Nu ligger han på golvet och snackar med sina händer Han börjar krypa mer och mer, i dag var han nästan uppe på alla fyra. Nu kan jag inte sluta le... mannen satte sig och pratade med Malvin på golvet och han skrattar så han nästan kiknar. Jag vill också leka... *gone* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 7. juni 2004 Forfatter #118 Del Skrevet 7. juni 2004 Det har varit fullt upp i kväll - jag har hunnit massor. Lagade kyckling, både till sallad som vi åt och gjorde i ordning i ugn med creme fraiche/römme-sås till i morgon. Jättegott blev det. Träffade ordförande i bostadsrättsföreningen och förberedde papper till årsmötet på torsdag. Det var mycket att ta reda på och skriva i ordning men jag tror att allt ska vara OK. Måste bara komma ihåg att posta lite papper i morgon. Malvin är nattad och nu ska jag också i säng. Kort och snabbt inlägg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 7. juni 2004 #119 Del Skrevet 7. juni 2004 Det virker som om du får gjort mye i løpet av en dag du, Furstina. Si ifra nestegang du kommer til Trøndelag da, så jeg får hentet deg slik at du får gjort noen slike "småtterier" her hos meg også *drømmer om kylling* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. juni 2004 Forfatter #120 Del Skrevet 9. juni 2004 Jag får kanske mycket gjort - det känns så i alla fall. Jag tycker det är skillnad nu när jag har barn. Det är mycket tid som går åt till att bara vara där för barnet och så när han är glad och nöjd, eller sover, DÅ kan man passa på att göra alla de där sakerna. Förut kunde jag ju skjuta på det eftersom jag kunde göra det när som helst... och då var jag nog inte lika effektiv. I dag exploderade glödlampan i hallen. :o Jag tände lyset för jag skulle klä på mig och *poof* - glas över allt och bränd lukt, säkringen gick... jag gick till jobbet och mannen fick fixa. Skönt att han är hemma ibland, en del saker är bara tråkiga att fixa. Mannen har föresten fått räkning på mobilchatt från Norge. På över 6000 kr! Kundnumret är samma som hans gamla kontantkort - som han inte använt sen han flyttade till Sverige. Enligt Netcom är mobiltelefonen stängd i augusti 2002 (= ett år efter sista refill). Chatten ska ha varit kring årskiftet förra året enligt specifikationen. NetCom sa att det är inte ovanligt att de använder oregitrerade kontantkortsnummer och skickar räkning till tidigare abonnent. Mannen har försökt ringa till firmorna (det är vanliga Oslo-nr) men kommer naturligtvis inte fram, de finns också omnämnda på Förbrukernet? eller nån sån site som skojare. Vi vet ju att vi har rätt - det är ju inget som vi har ringt men allt måste ju bestridas och fightas via brev. *suck* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg