Gå til innhold

Svorskt liv


Furstina

Anbefalte innlegg

Hei.

Det var virkelig hyggelig å treffe deg på fredag. Nå har jeg lest hele dagboken din (hadde desverre ikke lest så mye før jeg traff deg, jeg heller..)

Lykke til på kontrollen i dag, det går helt sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei Tiny, det var trevligt med besök i dagboken och att träffas.

Kontrollen i dag gick bra. Malvin fick sitt vaccin (difteri, stelkramp, polio, x? och nån förkylningsvaccination) och var hur snäll som helst.

Han väger 8410 gram och är 68 cm lång, 3½ månad gammal

Vår store stilige kille!

Just nu (fick mess på MSN) YYYYLAR han dock hemma. :grine:

Missnöjd. Hungrig kanske? Stackars mannen som får kämpa med flasklärning och signaler som är konstiga från en liten kille som inte vet vad som sker.

märlkligt...han blev ju värre och värre...för att sedan bara sluta

Homedaddy Gundozer säger:

glad nu...med tårar i ögonvrån..sitter i babysitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvin blev lite kinkig (smågnällig) lite senare efter vaccinet. Han vaknade också ofta på natten, varannan timme för att mys-äta vid bröstet. När jagt bytt blöja vid kl 5 flyttade jag över honom till vår säng för att få lite extra närhet. Det händer annars nästan aldrig att han sover med oss.

I går gick det bra för mannen och Malvin. Lite trögt med flaskan men bättre än i tisdags - och i dag har det visst gått ännu bättre. :tommel:

Fick denna bild från mannen nyss. Malvin hade sugit i sig 100 ml rätt så snabbt. :hjerte:

Jag var hos tandläkaren i morse. :sjarmor:

Det gick väl bra men han upptäckte två små hål på kanterna mellan tänderna. Nu är jag väldigt svårbedövad och brukar få nervlugnande medel för att bedövningen ska ta - den fungerar så pass bra att jag somnade i stolen sist jag blev lagad :roll:

Jag var duktig och kom ihåg att fråga om hur medicinen och amning går ihop - och det gör de inte. Medicinen går ut i modersmjölken och påverkar barnet. Hålen behövde inte lagas med en gång, jag har ju inga besvär av dem. Jag skulle ringa när jag slutat amma ...kan man amma resten av livet tro? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skrev i albumet att: Malvin liknar mer och mer på sin pappa (som också kan äta själv :wink:)

Jag hade ganska runda kinder som barn jag också men lite mer avlångt huvud. Malvins pappa är mörk och rund, jag är ljus och smal.... det ska bli kul att se Malvin växa och utvecklas.

Malvin har mörkblå, klara, vackra ögon. Mina är blå men lite ljusare och mannens ögon är bruna. När jag var liten var jag jätteljus, nästan lysande vitt på sommaren. Senaste åren har det mörknat lite men jag är fortfarande blond. Mannens hår är svart (inte mörkbrunt; svart!) både på huvudet och andra ställen. Malvin är nu mörkhårig, inte svart (ännu). Jag tror han kommer bli jättesnygg... så klart

Jag är tunn runt bröstet, har 70-75 i BH storlek. Mannen är större, han har bred överkropp och axlar - han behöver XL eller större när vi köper tröjor. Jag tänkte på det med bröstkorgens storlek på KG träffen i Trondheim. Jag höll i Merets lilla charmtroll och tyckte att hon var smalare runt bröstet än vad Malvin är även om hon är äldre och kanske något längre... tänkte genast på mannens bringa och min...

I eftermiddag ska vi på babysim - jag tänkte smita tidigt från jobbet för att få vara med! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla vad jag skrev för snart ett år sen:

Skrevet: Tor Apr 24, 2003 08:37

--------------------------------------------------------------------------------

I går var det CD 28! Med en strikt cykel på 27 dagar var jag nervös och hoppfull hela dagen - jag fick min förra mens rätt så sent på dagen så det kanske skulle bli 28 dagar i alla fall. Har i några dagar haft lite sullna och ömma bröst och det brukar jag inte ha. Inga mensmurringar...

I morse på CD 29 skulle vi testa, det hade vi bestämt. I natt så vaknade vi vid 4-tiden av att en full kille ringde på dörren - han hittade inte tillbaka till fest han varit på och ringde på alla dörrar. Han ringde på vår två gånger för säkerhetsskull. *suck*

Jag passade på att titta efter om tante var på gång, men fann inget.

Så. I morse. Trötta. Väckte min man och jag tog testet, gick in på muggen/do och tog det. Gick tillbaka till sängen för att vänta de där 5 minutrarna och prata med mannen.... spännande att vänta. Min man undrade hur det hela fungerade och jag visade bruksanvisningen och förklarade.

5 minuter gick... vi gick tillsammans in i badrummet. Och... inga två blå streck... ... men TVÅ RÖDA! (RFSU Test) Det ena lite svagare än det andra men klart och tydligt. Jag tänkte på alla på KG som undrar över sina svaga streck och intalade mig att ett streck är ett streck.

Min man tittade på mig och sa, "Ett sånt svagt streck. Är det säkert då.Är vi gravida? Vi ska inte ta ett nytt test om några dagar för att vara riktigt säkra?"

Jo då, vi är gravida!

Termin på nyttårsaften...

Min man var rysligt glad, han sa att det var säkert därför han tyckt jag varit så extra sexig i några dagar nu...

Nu gäller det bara att hoppas att allt går bra.

Det känns som en eeeevighet sen... och nu är Malvin här! :hjerte:

skulle jag jobba i dag? läsa lite till?

har jag problem att fokusera på jobbet i dag? näääe, bara lite va? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alt går bra med dere Furstina. Syns du er tøff som er på jobben allerede :o .

Jeg går hjemme med bebis på 4 måneder nå, og gruer meg alt til å begynne i 50% stilling i september. Men det går vel... Akkurat nå har jeg lyst til å si opp jobben og bli hjemme forever, men det går jo ikke. Håper jeg er klar for jobben når den tid kommer...

Og så stoor som Malvin er :-) . Jenta mi er 59 cm og 5400 gram nå hun - 4 måneder gammel. Malvin veide det 1 måned gammel :o :-) (men snuppa mi var liten da hun kom til da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå har jeg lyst til å si opp jobben og bli hjemme forever' date=' men det går jo ikke. [/quote']

Så känner jag också ibland. Vilken mening har alla andra aktiviteter när man har världens härligaste baby hemma? Jag vill egentligen inte jobba alls. Bara vara hemma med man och barn - för alltid - i en bekymmerlös tillvaro. Har egentligen inte behov av så mycket mer.

I går deppade jag lite. Undrade över vad vi gör, varför och vart vi är på väg. Jobb, hem, bil, semester, boende, vänner och ovänner, lön och karriär, familj... i bland går det att snurra in tankarna rejält.

Og så stoor som Malvin er :-) . Jenta mi er 59 cm og 5400 gram nå hun - 4 måneder gammel. Malvin veide det 1 måned gammel :o :-) (men snuppa mi var liten da hun kom til da...)

Malvin är stor ja. På gott och ont. Han är stor och kräver mycket energi - som jag som tur är har gott av. Han är stadig, stabil och frisk. Har lite nytta av att vara stor där.

Antagligen kommer han vara "sen" med att vända sig, med att krypa och att gå eftersom det är mycket som ska förflyttas. Det är ju inte så att han är tjock, han är bara stor för sin ålder. Det finns också en risk att han kommer vara större än sina jämnåriga när han börjar på dagis/barnehage och att personalen behandlar honom som äldre än vad han är. Här gäller det att vara uppmärksam så han får vara "sin" ålder.

Allt eftersom tiden går kommer andra barn att växa ikapp men han har ju ett litet försprång nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen var vänninna A över med sin sambo och dotter på 7 år.

Det var hemskt! ursäkta, men det var det... De är så upptagna i status och prylar att det nästan är sjukligt.

Det första sambon säger när de kommer in genom dörren är om jag är intresserad av en ny motorcykel. (Vi har redan två; min Yamaha Diversion 600 från -92; mannens Kawasaki 750 från -02)

Han känner en kille som har en HD sportster med futuristiskt motivlack. Den hade gjort jättesuccee när de hade haft den i en monter på en mässa/kongress. Vi har ju knappt behov av de två motorcyklar vi har... nu med Malvin.

Sen fortsätter han prata om mp3-spelare till bilen och hemmet som kan synkas trådlöst med datorn och ministereo de köpt till landet/hytta...

Min man nämner att vi tittat på bil på lördagen då vi funderar på att byta upp oss. Det var inte så mycket kommentarer kring det annat än att hennes sambo måste berätta att han ska plocka ut en firmabil snart och att den måste kosta si och så mycket eftersom han ska ha bättre bil än de han är chef över. Han får dessvärre ta över en Volvo S40 så i några månadre först men den får duga så länge... bla bla bla...

Jag försökte prata musik med A (vi har helt olika musiksmak) och nämnde att vi laddat ner George Riedels Astrid Lindgren sånger som sjungs av svenska kända artister. Då försökte hon övertala mig att hennes dotter fick den i doppresent. Det var hon säker på. Bombsäker.

- Skivan kom ut för ett halvår sen eller nåt i den stilen

*suck*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilar och motorcyklar

Vi har ordnat och fixat med våra fordon och deras försäkringar. Mannen har varit duktig och ringt en del.

Vi har min Yamaha Diversion 600 från -92, den ska vi ha kvar. Jag ska köra den till jobbet nu i maj och juni. Vi tjänar inte mycket på att sälja den, särskilt inte om vi vill ha en liknande om något år.

Vi har mannens Kawasaki R7 750 från -02, den ska vi ha kvar. Mannen har köpte den ny och vi har fortfarande lite lån på den. Det är också dumt att sälja den nu när den värsta värdesänkningen precis har varit. Den är avställd i år och vi ska inte köra den.

Vi har en Seat Cordoba från -98 som jag ärvt från min farfar. Den är trist och "billig", vi önskar oss en stor amerikansk bil med automat. Men Seaten har gått väldigt lite, bara 25 000 km... och vi har inga kostnader för den. Mannen har gått med på att behålla den åtminstone ett år till (av kostnadsskäl). När vi flyttar till större, kanske till hus, om ett år, DÅ blir det bilbyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Hvordan er det på babysvømming? Vi skulle også gå på det, men så var det fullt. Må vente helt til høsten igjen..tror du det er for sent å begynne da?

Ha en fin kveld med din lille store skjønning! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kipa

Babysim var OK - Malvin var lite trött och aningen seg när vi kom dit, han sov i vagnen och blev väckt. Och så var det mycket nytt att titta på...

Det var tio barn + föräldrar. Ca hälften mamma+pappa och hälften bara mamma - och barn förstås. Eftersom vi missade första gången (vi var i Norge då) fick vi bara bada, låta Malvin glida omkring på mage och rygg, och låta honom plaska. De andra testade korta dyk (tillsammans med instruktören - det får vi göra nästa gång. Mot slutet började Malvin plaska med armarna, att smälla dem neråt så det skvätte i ansiktet - vilket gjorde att han skvätte ännu mer :ler:

sen blev han trött... när vi kom hem ammade han och sov sedan i tre timmar.

Jag tror det är någon "gräns" vid 8-9 månader där den här dykreflexen försvinner. Jag är osäker på när det är, kanske ställa en fråga i Barn og Familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så känner jag också ibland. Vilken mening har alla andra aktiviteter när man har världens härligaste baby hemma? Jag vill egentligen inte jobba alls. Bara vara hemma med man och barn - för alltid - i en bekymmerlös tillvaro. Har egentligen inte behov av så mycket mer.

Ikke sant? Sånn har jeg det også. Men så må jeg vel innrømme at det kanskje ikke hadde vært så stas om vi da måtte flyttet til mindre hus, solgt en bil og båten, og aldri reist på ferie... Så da er jeg vel litt materialistisk allikevel? Men jeg skulle gjerne vært hjemme til snuppa er minst 3 år....

Tror jeg skal gå i 1. maitog under parolen "3 års betalt fødselspermisjon" på lørdag :ler::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är nog lite materialistisk jag också. Fast inte statusjagande som vänninna A.

:D Jag vill ha en motorcykel,

:D jag vill äga min bostad och drömmer om ett litet hus.

:D Jag vill ge min son (och man) möjligheterna att åka till Norge på ferie utan att vara tvungen att äta nudlar varje dag.

:D Jag vill nog på en semesterresa till medelhavet också. Inte varje år men nån gång ibland.

:):):):):):)

Det är dock mer viktigt att UPPLEVA saker och ha möjligheten till det - än att uppleva dem i en BMW, i "fin-bostadsområdet", jag behöver inte bo femstjärnigt utan kan gärna bo på vandrarhem på semestern. Hade gärna varit hemma med Malvin för alltid men det går inte riktigt ihop. Förhoppningsvis har vi planerat permissionsdagarna så att vi kan korta ner på arbetstiden under hans första halvår på dagis för att inte få så långa dagar...

I onsdags fick jag föresten veta att min far är i stan. Han hade varit nere på bowlinghallen i tisdags - flera timmar. Hörde han av sig till oss? näe :(

Han har hört av sig en gång sen han flyttade tillbaka från Kanada till Göteborg. Jag vet att han bor inneboende hos en kvinna men inte mycket mer... trist trist

I eftermiddag är det babysim igen! Malvin ska få dyka! :D

I dag får vi vara lediga (det är valborgsfirande i Sverige idag), jag jobbar men använder timmarna till "komptid" för veckan. Har inte jobbat fulltid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på en prikk likt som deg når det gjelder økonomi!

Ja, jeg vil ha en del penger sånn at jeg kan leve uten økonomiske problemer. Ja, jeg vil ha materielle ting som koster penger. Ja, jeg vil reise på ferier. Poenget er at jeg ikke trenger den ekstra LUKSUSEN og STATUSSYMBOLET ved disse tingene.

Vi bor alltid billig når vi er ute og reiser, vi kommer til å kjøpe en billig bil, men som oppfyller alle de funksjonelle kravene vi stiller. Jeg trenger ingen bil til 650 000kr sånn som min søster. Jeg vil også ha mitt eget sted å bo og gjerne greit med plass. Men jeg mener at det materielle jeg ønsker meg og jobber for, skal gjøre det praktisk enklere for meg å være lykkelig. Det er ikke følelsen av å kjøre dyr bil som gjør meg lykkelig, men alle de stedene jeg kan dra med bilen og de praktiske problemene jeg slipper ved å ikke ha bil. Skjønner?

Ja, jeg er materialistisk, men likevel ingen statusjeger. Jeg vil ha et pent og praktisk hjem for å trives, men jeg vil ikke ha et pent hjem for å være bedre enn naboen. Jeg vil reise masse og langt vekk, men ikke for å imponere noen, bare for å oppleve ting selv. Jeg mener det er en vesentlig forskjell her. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jag vill ha en motorcykel,

:D jag vill äga min bostad och drömmer om ett litet hus.

:D Jag vill ge min son (och man) möjligheterna att åka till Norge på ferie utan att vara tvungen att äta nudlar varje dag.

:D Jag vill nog på en semesterresa till medelhavet också. Inte varje år men nån gång ibland.

:):):):):):)

Det är dock mer viktigt att UPPLEVA saker och ha möjligheten till det - än att uppleva dem i en BMW, i "fin-bostadsområdet", jag behöver inte bo femstjärnigt utan kan gärna bo på vandrarhem på semestern. Hade gärna varit hemma med Malvin för alltid men det går inte riktigt ihop. Förhoppningsvis har vi planerat permissionsdagarna så att vi kan korta ner på arbetstiden under hans första halvår på dagis för att inte få så långa dagar...

:Nikke:

Tenker som deg Furstina, jeg er glad i endel materialistiske ting, men det er ikke behovet for å skryte, eller se bra ut ovenfor andre som gjør at jeg bruker penger hus og bil.. Det er mer praktiske hensyn! Trenger ikke å ha det flotteste og dyreste, da vil jeg heller bruke pengene på opplevelser!

Det er kjempekoselig å lese i dagboken din og følge med på hvordan dere har det!

Tusen takk for koselig hilsen hos meg!!!

GOD HELG :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så härligt eniga vi är Kiri och Bizzy Tack för hälsningar :)

Jag kan räkna upp en massa saker liknande bilexemplet (datorer, stereo, tv etc) men jag tror ni förstår hur jag tänker ändå.

I eftermiddags var vi på babysim. Malvin fick göra tre dyk. Det såg ut som han gillade det. Vaken och glad. Målet med babysimmet är att de ska vänja sig vid vatten och lära sig hålla andan på kommando. Man säger "å dyk" och så för man dem sakta framåt ned under vattenytan med hela huvudet. Tanken är att de ska höra orden "å dyk" och stänga ögon och mun i förväg.

Den här dykreflexen som små babys har försvinner nån gång mellan 4 och 6 månader. Det är INTE den som vi "använder" nu. Den "slår till" efter ca 4 sekunder under vatten. Här ska de lära sig att hålla andan.

Nu ska vi ta en promendad med vagnen, gå till en majbrasa och titta lite och sen gå hem. Det är valborgsmässoafton i dag.

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gick en tur i går, till det villa område där jag vuxit upp, och tittade på majbrasan. Vi var lite tidiga dit och stod och tittade på folk medan vi väntade. Nästan direkt efter elden var tänd gick vi hem. Mannen var trött och sliten... och i natt blev han dålig :(

kastade upp :kvalm: och var varm. Han har legat i sängen hela dagen. Malvin och jag lämnade honom ensam några timmar, vi var ute och gick en tur. Nu sover båda mina pojkar igen... och jag sitter här :oops:

Borde diska lite så jag har gjort nåt vettigt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för omsorgen Jinx

Jag fick inte mycket gjort i går - annat än att leka med Malvin.

Jag gick en lång tur med barnvagn så mannen fick sova i lugn och ro. Mannen ville bara sova hela dagen i går. När jag kom hem gjorde jag en smoothie med banan och hallon/bringebär+blåbär till honom för att få nånting i sig.

Han bättrade på sig lite och jag lagade morotssoppa (hittade recept på det) och vi åt.

Kvällen blev lugn, en liten promenad tillsammans så mannen fick lite luft, och så en DVD och varsin kopp te senare på kvällen.

I dag har vi varit ute och gått i två timmar, fantastiskt väder. Solen skiner och det luktar vår! :kul:

Jag ska ta en kaffe, sen ska disken få sig en "omgång" ;)

mannen ska tvätta kläder på eftermiddagen - det är hans "jobb"

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen fick vi ett trist besked. C och S som väntade sitt andra barn nu i maj förlorade det. C upptäckte att det var tyst och lugnt i magen och fick reda på att barnet har dött. I söndags fick hon åka in för att föda fram det döda barnet. En liten flicka var det. Hon hade strypts av sin egen navelsträng... :cry:

De har verkligen inte haft det lätt... deras första son föddes i 25+5 och de hade några tuffa månader på sjukhuset innan han fick komma hem. Hela första året hade han extra syrgas. De har också haft en MA sedan dess... båda två gladde sig så åt graviditeten som verkade normal och hon gick ju dessutom på extra kontroller eftersomsonen kom så mycket för tidigt...

:grine:

Jag är så glad för Malvin. Ibland blir man uppmärksammad på hur lyckliga vi har anledning att vara. Nu ligger han på golvet med mannen. De snackar och tittar på hockey VM.

I går började Malvin vända på sig och i dag har han snurrat över på mage flera gånger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...