Gå til innhold

Svorskt liv


Furstina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Furstina' date=' jeg har ett spørsmål til deg om ett svenskt uttrykk; hva er en skräcktante?[/quote']

Skräcktante? hmmm... det känner jag inte igen men troligen är det en tant, kvinna, gumma man är rädd för, som inbringar skräck i omgivningen. En tant är inte samma sak som tante. Tante = Moster/Faster på svenska. En tant har är en äldre dam - ofta med hatt :ler:

Jag har precis duschat. Malvin har suttit utanför badet i sin babysitter, han mumsar på fingrarna, leker med ett Liberobi och skrattar åt sig själv i spegeldörren. :hjerte:

Jag har inte gjort mycket nytta i dag nej... Har lekt med Malvin, scannat en bild på Malvin och ett recept på Gorgonzolaspäckad fläskfile och skickat det till mamma (vill ha det på söndag...)

Nu väntar jag på att Malvin ska äta igen, så går vi en tur och handlar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsning Dina69

Vi ska bara vara i Trondheim som snabbast, en dag på vägen till Kristiansund och några timmar dagen då vi reser hem. Annars ska vi vara hela påsken i Kristiansund. Vi kommer nog ha jättetrevligt både i Trondheim, i Kristiansund och på resan - mannen och jag brukar ha trevligt tillsammans :klem:

Jag har laddat upp ett nytt foto på Malvin, det är "sista-fotot-på-rullen", taget i fotoaffären. Malvin ligger glad och nöjd i vagnen. Se här

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp:

:) :) :) :)....

:)..............

:) :) :) :)....:) :) :)...:) :)

:).......... :)....:)......:)...:)......:)

:) :) :) :)....:) :) :)...:) :)

:) :) :) ......:Nikke: .........:) :) :) ...:)...:)....:) :) :)

:).......:)......:)..........:)..............:)..:).....:)

:) :) :) ...:)...:)......:) :) :) ...:):).......:) :)

:)........... :) :) :)...............:).....:)..:)....:)

:).......... :)........:)....:) :) :)...:)....:)....:) :) :)

:blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
Skräcktante? hmmm... det känner jag inte igen men troligen är det en tant' date= kvinna, gumma man är rädd för, som inbringar skräck i omgivningen. En tant är inte samma sak som tante. Tante = Moster/Faster på svenska. En tant har är en äldre dam - ofta med hatt :ler:

Flott, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag gick först in i fel Forum och hittade min graviditetsdagbok... såg att det var drygt 11700 visningar :sjokk: :sjokk: Oj då :sjokk:

Nu har vi tvättstugan, mannen håller på att tvätta kläder till Norgeresan. Han var så snäll, gick upp klockan åtta (när tvätttiden startade) och tog med sig Malvin så jag fick sova lite till.. åååhh... Jag vaknade av hur Malvin "pratade" och skrattade från vardagsrumsgolvet

:hjerter:

Nu ska jag äta frukost... Malvin har redan ätit och sover nu, och mannen är och tränar.

I kväll ska vi hem till min mamma, hon fyller år i påsken när vi är i Norge och vill bli firad innan. :gratulerer: SÅ vill hon också fira mannen min, han fyller år på tisdag. Han vill INTE bli firad...

Jag tror jag ska ordna så svärmor har köpt en kransekake från mig till honom som finns i Norge, så får jag fixa ett litet ljus och frukost på "sängen" till hans födelsedag. :gratulerer: Vi vaknar nämligen på tåget till Norge på hans födelsedag, kanske en "tågbulle" med ljus i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Check av sånt som jag skulle gjort i fredags:

Att göra i dag:

:klø: dammsuga

:klø: diska

:klø: tvätta fönster

:klø: städa trapphuset (det är vår vecka)

:klø: stryka överdrag till soffan (var tvungen att tvätta då Malvin spytt i soffan) :kvalm:

:klø: ut å gå tur - kanske museum

:klø: klistra in foton i album

:klø: surfa på KG...

En del har jag hunnit med ialla fall

Så... i går var vi hemma hos mamma på för tidig födelsedagsmiddag. hon fick ett silverhalsband och en glascylinder som jag planterat tulpanlökar i. Hon blev jätteglad.

Mannen såg dock till att hon sabbade den bästa överraskningen. :( Han ville ha ett drinkglas och hon började leta i sina skåp... och innan jag han föreslå att hon skulle ta ett vanligt köksglas hittade hon presenten jag gömt!

Jag hade ju tänkt ringa från Norge och be henne titta i sina skåp... och så skulle hon hitta det lilla extra paketet. Nå ja. det blev lyckat ändå

Nu ska jag börja packa. Vi åker till Norge i kväll!!

Malvin har så mycket fint att jag inte riktigt vet var vi ska börja...

Resruten ser ut så här:

5/4 23:15 Tåg till Trondheim (byte i Storlien)

6/4 11:15 Framme i Trondheim, tar buss ut till mannens syster

7/4 10:00 Hurtigruten till Kristiansund

påskeferie

16/4 8:00 ? Kystekspressen från Kr.sund t. Trondheim, framme 11:15

16/4 12:00 KG träff på café längst ner på Byhaven!

16/4 16:42 Tåg hem till Sthlm (byte i Storlien)

näe nu måste jag börja packa innan mannen kommer tillbaka - han är och röntgar ryggen...

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samma jinx gleder meg til å treffe alle dere.

Jag ær hos sværmor och sværfar nu. Njuter av att vara ledig och dricker en massa kaffe!

Vi hade en trevlig resa. Natttåget gick bra och båtresan med Hurtigruten var lugn och trevlig. Lite folk och vackert tak (Malvin var førtjust nere från vagnen... speglar, lampor och færger/farver - vad mer kan en baby ønska)

Vi har tagit en massa bilder både med vanlig och digital kamera.

I morgon ska vi ut på trilletur i byn :-)

Mannen vill køra Malvin i barnvagn i butikerna och ta en kaffe på kafé (nja, det ær væl Jag som vill ha kaffe då...)

Hei hei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Furstina og velkommen tilbake til Stockholm.

Jeg hadde ikke lest noe om deg annet enn det du har skrevet hos enkelte andre. Da la jeg merke til at du har en veldig fin avatar og at signaturen din bærer preg av et lykkelig liv.

Enkelte ganger møter jeg mennesker som får meg til å tenke:

"wow -hun/han der likte jeg!!"

En sånn opplevelse hadde jeg med deg i dag. Jeg synes det er skikkelig tøft å møte jenter som jobber i et mannsdominert yrke. Som går på tvers av de vanlige rollemønstrene og som sier høyt: "Jeg tjener mer enn min mann, derfor går jeg på jobb mens han er hjemme."

Nå har jeg lest litt av begynnelsen og slutten av graviditets dagboka di, pluss denne dagboka. Du virker som en sånn person som jeg gjerne skulle vært. Også virker du så lykkelig.

Jeg kommer til å følge deg framover, men jeg er ikke så flink til å legge igjen spor etter meg.

Lykke til med jobbstart på mandag.

Du er heldig!

-kiri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi är hemma nu ja...

tåget kom fram 05:50 men vi fick vara kvar på det fram till 7. Malvin sov hela vägen hem, vi bar bara ut vagnen ur tåget och rullade vidare mot tunnelbanan. Nu sitter han i babysittern och leker. Jag undrar om han egentligen förstår att vi varit på resa? :-?

Tack kiri, jag fick en liknande känsla jag också. Det var lätt att prata med dig. Det var trevligt med hela träffen. Jinx med tvillingarna, Merete och baby, Tiny och Skarv.

:bukke:

Vi har haft en bra ferie, verkligen slappat. Läst böcker, lekt med Malvin, druckit kaffe och gått små turer. Det är rätt så enkelt att resa med baby på det sättet. Tåg och båt.

Jag var lite orolig för min del vad det gällde båtresan - jag blir ju så fruktansvärt lätt sjösjuk :kvalm: - så jag bad mamma kolla med Malvins sjuksköterska om jag kunde äta mina sjösjuketabletter när jag ammar. Det var inga problem.

Nu har jag flera dagböcker att läsa i kapp. Jag har bara kollat det mest nödvändiga från svärmors dator.

och ja... jag ÄR lycklig :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Furstina.

Veldig hyggelig å møte deg, og Malvin var en så utrolig søt og fin baby. En sjarmør. :-)

Håper vi kan møtes på et senere treff en gang.

Gi Malvin en kos fra meg.

Merete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trevligt att möta dig också Merete... och att möta lilla Anna. Så vaken, glad och härlig. Jag hade aldrig vågat hålla i nån annans baby innan jag fick Malvin - nu är det bara härligt.

Fler KG träffar - ja det måste det bli. Jag får försöka komma till Norge oftare.

Nu sitter jag med Malvin i knät - han har fått olivolja på huvudet. Han är torr i hårbotten och får en lyxig hemma-spa behandling med olivolja och kökshandduk :)

Jag har inte hunnit runt i alla dagböcker... jag får se om jag hinner senare i kväll. Det är så mycket att läsa, mycket ren tvätt att ta hand om och kort om tid.

I morgon börjar jag jobba igen! :o

Hu vad tiden går fort.

Jag vill egentligen inte jobba alls längre - bara vara hemma... för alltid typ.

men det håller ju inte

inte ekonomiskt

och inte praktiskt.

På det långa loppet blir jag nog less av att vara hemma, jag trivs ju med mitt jobb. Det är bara det är Malvin är så härlig och blir ju så mycket MER för varje dag...

Jag tror inte heller att jag kunde stoppa mannen heller. Han ser så himla mycket fram emot att vara med Malvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en rask klem før jeg legger meg!

:klem:

Høres ut som en deilig påske, akkurat slik det skal være, bare koooos, og treff og allting..jeg er litt misunnelig på det, skulle gjerne møtt deg og dere, men har lært av Lillen at man ikke skal være misunnelig, bar lykkelige på andres vegne... :wink: Men en gang du er i Oslo så kanskje..ellers er jo jeg noen ganger i stockholm..

Begynner du å jobbe allerede, har dere delt permisjonen da eller er det andre regler i Sverige en her...?? Lykke til med jobb igjen i hvertfall"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för klem Kipa

Vi har lite annorluna permisionsregler i Sverige men det är inte så stor skillnad. Man ska nog inte vara missunerlig på andra nej, men man kan glädjas åt dem och sträva efter egen lycka med drömmar och önskningar. Det är viktigt att tänka på vad man själv har att glädjas för - för det brukar vara rätt så mycket - i stället för att önska att man har det andra har. (jag vill också ha nybyggt hus föresten...)

Vi får 480 dagars betald permision, 390 dagar som ger 80% av lön (med maxgräns) och 90 dagar där vi bara får 60 kr.

Av dessa 480 dagar får mamman och pappan hälften var.

Vi kan överlåta dagar till varandra - allt utom 60 dagar som är bundna till mamman respektive pappan.

Mannen kommer nog vara ledig resten av året. Vi får se om vi kanske delar på tiden i höst, det beror på vad jag har för uppdrag och hur han tycker det går.

Jag sitter på jobbet nu, håller på att uppdatera mig och datorn på diverse nyheter sen sist.

Jag trodde det skulle kännas konstigt att gå hemifrån i morse men det var inte så annorlunda. Jag har ju lämnat mina pojkar för några timmars träning och bowlingspel på helgerna och det här kändes ungefär likadant. Det blir nog värre mot eftermiddagen och slutet av veckan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vad gör jag på jobbet???

Mannen var precis här med Malvin för en amningslunch. Åh så härlig han är :hjerter:

Skrattade och var glad, tittade sig vaket omkring och kramade mig när jag lyfte upp honom. SÅ lite amning och så stoppa ner honom i vagnen på nytt... och så gick de :(

och jag har inget direkt att göra på jobbet...

sitter och läser lite teknikinfo

funderar på att installera en demo av en programvara för att testa

ska kanske testa att ringa min kollega igen... vars jobb jag ska ta över om två veckor.

och solen skiner :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en hemsk dag!

:murvegg:

Jag jobbar, Malvin hemma...

Inte mycket att göra på jobbet, har inget uppdrag förän om två veckor och hon jag ska jobba tillsammans med då är sjuk nu så jag kan inte få nån information om vad som skett och vad jag ska göra.

Min dator crashade på jobbet i går, loopade i omstartsläge och krävde ominstallation/recovery. :murvegg:

Jag fick hjälp med felsökning och gick hem och hämtade Malvin på vid fyratiden (eftersom installationen skulle ta tid och jag tänkte att mannen skulle få lite avlastning). Malvin låg nyammad och sovande i vagnen bakom mig medan jag väntade på maskinens recovery.

Först fick jag vara utan Malvin hela dagen (så närsom på när han sov bakom mig) och sen skulle mannen ha med honom på "pappagruppsträff".

Jag blev sittande hemma med microvärmd mat (sesamkroketter och tagliatelli) och funderade över hur galen jag egentligen är....

Malvin som är så glad och härlig och liten - och så ska jag jobba redan nu? Låta mannen kämpa med att få honom att vänja sig vid flaska och att somna utan bröst.

Vad gör jag på jobbet? Vad kan jag egentligen? Vad vill jag göra? Jag sitter och ska läsa lite. Funderar på att mina kunskaper känns gamla och "out dated". :forvirra: Jag har ju inte uppdaterat det jag gjort med ny teknik de senaste två åren....

Firman hankar fram, det är trögt på uppdragsfronten och jag blir lite nervös. Det ska inte vara några problem säger "alla", det är bara tufft.

Varför är jag inte hemma med Malvin och har en bekymmerlös tillvaro som mamma? :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför är jag inte hemma med Malvin och har en bekymmerlös tillvaro som mamma? :klaske:

Jag vet ju varför. Egentligen

Ska svara på mina egna frågor för att försöka inse att det är en bra idé.

:-? Malvin och mannen ska få tid tillsammans

:-? Malvin ska inte bli beroende av bara mig som mamma, hans pappa ska kunna sköta honom lika bra

:-? Vi förlorar minst 8000 netto varje månad jag är hemma jämfört med om mannen är hemma

:-? En bra ekonomi gör att vi kan skaffa hus snart

:-? En bra ekonomi gör att vi kan åka till Norge med Malvin på semester

:-? Mannen VILL vara hemma med sin son

:-? Jag gillar att jobba (när jag har något att göra)

Men att se och höra Malvin ligga och skratta och prata högt på täcket på golvet när jag går hemifrån är jättesvårt... och det smärtar i själen när jag ringer hem och hör hur han gråter för att han vill sova. Jag känner mig så elak som inte är där.

Jag vet också att det ska vara svårt att lämna sitt barn - oavsett om det är i mannens vård eller till dagis/barnehage. Men det är tufft att uppleva.

Så mycket känslor ett sånt litet liv kan väcka - det trodde jag nog aldrig :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det många inlägg...

Nu känns det riktigt bra igen. Mannen och Malvin var här på lunch.

Först fick Malvin bröst (han var alldeles nyvaken och åt bara lite innan han hittade jobbets tak med rör, lampor och fläktsystem)

Sen åt vi baguette tillsammans medan Malvin satt i vagnen (och på bordet) och var glad

Sen fick Malvin mera bröst

och så gick de...

:)

Jag älskar de sååå... :hjerter:

Det kommer gå så bra det här.

Kl 14:30 ska Malvin på 3 månaderskontroll med första Vaccinet.

Jag tänkte gå dit och vara med, trösta med bröstet om det blir otäckt. Sen går vi hem tillsammans och jag läser/studerar lite i en bok hemma någon timme till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...