Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så han løp for å redde livet sitt? Big deal.

En interessant tanke er at hvis ingen på Utøya hadde løpt for livet så hadde antall drepte blitt redusert til under 10 stykker.

Skrevet

Så han løp for å redde livet sitt? Big deal.

En interessant tanke er at hvis ingen på Utøya hadde løpt for livet så hadde antall drepte blitt redusert til under 10 stykker.

Du mener kanskje at antall overlevende hadde blitt kraftig redusert?

Gjest annemor30
Skrevet

Hvem er VI som kan sitte trygt og godt foran PC og fortelle hva Eskild P skulle ha gjort i timene den 22. juli 2011? Det var unntakstilstand denne datoen og det handlet vel kun om å redde eget liv. Leder eller ikke. Vet ikke om jeg selv ville reddet andre enn mine egne og meg selv jeg.

Skrevet

Du mener kanskje at antall overlevende hadde blitt kraftig redusert?

Nei antall drepte hadde blitt kraftig redusert.

Skrevet

Hvem er VI som kan sitte trygt og godt foran PC og fortelle hva Eskild P skulle ha gjort i timene den 22. juli 2011? Det var unntakstilstand denne datoen og det handlet vel kun om å redde eget liv. Leder eller ikke. Vet ikke om jeg selv ville reddet andre enn mine egne og meg selv jeg.

Sorry. Da kan du ikke bli leder. Med mindre Nominasjonskomitèen nominerer deg og landsmøtet stemmer deg frem, da.

Gjest annemor30
Skrevet

Har ingen ambisjoner om å bli leder heller jeg;)

Skrevet

Den kritiske hendelsen ville vel vært om Breivik satte kursen mot båten. Beklageligvis så kunne han gjort dette uten at noen hadde blitt klar over det før det var for sent. Det var derfor det var så farlig å ligge ved land.

Om de ville oppdaget ham i tide kommer jo an på hvor lett han var å oppdage, og her er du visst ikke helt enig med deg selv, jfr de to innleggene jeg har quotet.

Utøya er ikke så veldig stor, og det var ingen som visste noe om Breiviks bevegelser, eller om det bare var en skytter. De hadde hørt om bombeattentatet mot Regjeringsbygget, og vi vet at flere av dem trodde at de var under et organisert angrep. Da forventer man mer enn bare en angriper.

Og som dere ser av bildet, så er det skog nesten helt ned til vannet. Breivik kunne kommet helt ned til kaien uoppdaget, og med katastrofalt resultat. De ville ikke hatt nubbesjans til å komme seg unna hvis han hadde angrepet ferjen ved land.

Og så lenge MS Thorbjørn lå ved land, var den svært sårbar. Det er forøvrig ikke sikkert at de som var ombord engang tenkte at det ville være svømmere i vannet. Dette er noe vi vet nå, men det var ikke kjent for dem da.

Vi HAR hørt det. Stor kapasitet. Men det var ingen som kom dit. Bare de 9. Resten var i dekning rundt omkring på øya, og fryktet antakeligvis de åpne områdene som måtte forseres for å komme til kaien. De visste at de var jaget av en mann med rifle og skop. Å krysse dette området ville vært ganske risikabelt. Jeg legger ved et bilde igjen, jeg, så dette aspektet blir klarere.

I første innlegg sier du altså at det var store åpne områder å forsere, ergo lett å få øye på Breivik. I andre innlegg sier du at det var skog helt ned, ergo vanskelig å oppdage Breivik.

Men uansett vil vel lyden av skuddene gi en grei indikasjon på hvor langt unna gjerningsmannen er.

At EP kunne tro at Norge var utsatt for statskupp, der PST, politi og gudvethvem var blitt fienden, sier forresten vel så mye om dømmekraften til den fyren som hva han dreiv med på Utøya den dagen.

• Liker 2
Gjest zerox_ztoleranz
Skrevet (endret)

Om de ville oppdaget ham i tide kommer jo an på hvor lett han var å oppdage, og her er du visst ikke helt enig med deg selv, jfr de to innleggene jeg har quotet.

I første innlegg sier du altså at det var store åpne områder å forsere, ergo lett å få øye på Breivik. I andre innlegg sier du at det var skog helt ned, ergo vanskelig å oppdage Breivik.

Men uansett vil vel lyden av skuddene gi en grei indikasjon på hvor langt unna gjerningsmannen er.

At EP kunne tro at Norge var utsatt for statskupp, der PST, politi og gudvethvem var blitt fienden, sier forresten vel så mye om dømmekraften til den fyren som hva han dreiv med på Utøya den dagen.

Årsbeste!

Endret av zerox_ztoleranz
  • Liker 1
Skrevet

nå er det vel en viss forskjell på å lede auf og millitære organisasjoner; vil også tro det da er naturlig at de nødvendige lederegenskapene er forskjellige...

• Liker 1
Skrevet

nå er det vel en viss forskjell på å lede auf og millitære organisasjoner; vil også tro det da er naturlig at de nødvendige lederegenskapene er forskjellige...

Lederevner er lederevner uansett arbeidsoppgave. Personer som er gode ledere i det sivile liv blir det stort sett også i krigssituasjoner og visa versa. Ens sanne prioriteringer kommer gjerne til synes når man ikke lengre slipper å offre noe som helst.

Hodejegere, bedriftsstyrer etc vil nok være svært uenige med deg i din uttalelse.

Skrevet (endret)

Kapteinen hadde nettopp fått med seg at kona hans var drept og visste datteren som var mindreårig var i fare. Avhørene viser klart at han ble forbudt av "noen" å hjelpe. Ingen vil offentlig gå gjennom om det var EP eller hans assistenter som sto bak ordren.

Jeg legger ellers merke til at de etterlatte som støtter planene og EP i stor grad er AP-topper, og de i debatten ellers som prøver å kneble kritikken slik som her - er sosialister.

Jeg merker en større saklighet og respekt fra de som er kritiske enn fra de son blindt forsvarer. EP gjorde såpass mange dårlige valg som leder at han burde for partiets skyld holdt seg borte fra politikk en god stund. Jeg tror dessverre at han ikke klarer tenke denne tanken i og med at han aldri har gjort annet enn å sikte mot toppen hele sitt liv.

Jeg har all respekt for mennesket EP og hans valg så i henseende. Hans handlinger som leder og medmenneske derimot. Takk og lov var det mange mange andre som turte ta ansvar til tross for at de ikke hadde terrortrening på Utøya slik EP faktisk hadde. Flott menneske sikkert. Dessverre strøk han som leder i ildprøven.

Pga enkelte her sine sakligheter og hersketeknikker gidder jeg ikke si mer enn som så.

Det er rart hvordan du selv gjør akkurat det du kritiserer i andre debatter; legger et automatisk negativt fortegn foran en politisk forankring.

Jeg lurer på:

Når i denne debatten har noen erklært seg for sosialister - og hva har det å være sosialist med Eskil Pedersen å gjøre - og støtte av han som leder?

Og ikke minst; hva får deg til å si at det er ukritisk støtte av ett og alt?

Det er to dimensjoner som diskuteres i denne debatten, og de er ikke forenerlige i denne tråden. Om man forener dem, da er man "ukritisk" og ifølge deg "sosialist"(som automatisk har et negativt fortegn av noe slag jeg gjerne vil du forklarer i henhold til denne konteksten).

Og siden du er inne på hersketeknikker; synes du ikke selv du faller litt for fristelsen om alle delinger av de dimensjonene er samsvarende med "ukritisk støtte, sosialisme og hersketeknikk"?

Endret av norah
  • Liker 5
Skrevet

Jeg lurer på hva foreldrene syntes om at den ansvarlige lederen stakk fra barna med den eneste båten som fantes på øya mens barna kjempet for sine liv.

Jeg regner med at det er flere foreldre enn denne moren som har reagert på det. Den kritikken hun kommer med er absolutt berettiget.

Skrevet

Lederevner er lederevner uansett arbeidsoppgave. Personer som er gode ledere i det sivile liv blir det stort sett også i krigssituasjoner og visa versa. Ens sanne prioriteringer kommer gjerne til synes når man ikke lengre slipper å offre noe som helst.

Hodejegere, bedriftsstyrer etc vil nok være svært uenige med deg i din uttalelse.

Med andre ord så burde f.eks Erna Solberg og Robert Mood (leder for FNs observatørstyrke i Syria) lett byttet jobb med hverandre?

Skrevet

Med andre ord så burde f.eks Erna Solberg og Robert Mood (leder for FNs observatørstyrke i Syria) lett byttet jobb med hverandre?

Som jeg vet har vel ingen av disse vist spesielt egnede lederskapsevner annet enn bak en skrivepult mens de brukte andres penger.

Skrevet

Jeg lurer på hva EP tenker når han ligger i sengen sin om kvelden og skal sove?

Når han tenker tilbake, er han fornøyd med egen innsats den 22/7 og tiden etterpå?

Gir han seg selv en klapp på skulderen eller skulle han ønske han hadde gjort ting litt annerledes?

Skrevet

Som jeg vet har vel ingen av disse vist spesielt egnede lederskapsevner annet enn bak en skrivepult mens de brukte andres penger.

Robert Mood har massevis av med operativ erfaring, blant annet fra Libanon. Han harikke bare sittet bak en skrivepult, nei.<br /><br /> Anonym poster: 68c22b5cdfd46522819bd35632c02784

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg lurer på hva EP tenker når han ligger i sengen sin om kvelden og skal sove?

Når han tenker tilbake, er han fornøyd med egen innsats den 22/7 og tiden etterpå?

Gir han seg selv en klapp på skulderen eller skulle han ønske han hadde gjort ting litt annerledes?

Siden det er umulig å skru tilbake til tiden, så håper jeg for hans skyld at han tenker så lite som mulig på det.

• Liker 1
Skrevet

Han ville kunne komme helt ned til brygga i dekning av en rekke med trær som OMKRANSER et av de åpne områdene ovenfor brygga. Der er det en del trær som man vil kunne utnytte til å dekke seg bak dersom man vil være usynlig fra båten.

Du ser hva jeg mener hvis du klarer å google frem noen bilder av Utøya. Eller, faen heller, jeg skal legge det opp for deg, så slipper du å forstue noe i forsøket.post-17785-0-05791700-1347304679_thumb.j

• Liker 1
Skrevet

Hvis privatpersonene i småbåter som plukket opp svømmende AUF-ere hadde spurt politiet om hva de skulle gjøre tipper jeg de også hadde blitt bedt om å komme seg i sikkerhet. Det gjorde de ikke, de viste handlekraft. En god leder viser handlekraft. At Eskild Pedersen er et menneske som handlet i panikk skal han tilgis for - absolutt! - men han viste ikke lederegenskaper den 22. juli, og da tenker jeg på det faktum at han (og de andre på fergen) ikke gjorde det samme som de i de upansrede småbåtene.

Skrevet

dokumentasjon eller er dette bare synsing tatt ut av ræva di?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...