Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013

Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Her bestilte i alle fall jordmor time til overtidskontroll på sykehuset syv dager etter termin på timen jeg hadde dagen før termin. Trengte heldigvis ikke møte til den timen. :) Og jeg hadde ingen tegn på forestående fødsel heller, så man kan visst bli overrasket også!

Vi planlegger å prøve tran med sånne Easy Tran-sprøyter, men gruer meg litt til evt flekker. Hun er ingen utpreget gulpebaby heller, men litt kommer det jo alltids...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Baby sovende på brystet og jeg holder på å tisse på meg. Pokker! :bond::ler:

Jakter på et fargerikt aktivitetsteppe, finner bare duse farger i butikkene. Rop ut om noen vet om noe! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.riktigeleker.no/?product=1896

:vetikke:

Fin denne da, men ikke utpreget billig. Vi også må ha et nytt teppe, ettersom det gamle har mistet nesten alle lekene sine, og da er det ikke mye moro igjen. Får ta turen ned til Riktige Leker og se om det er verdt pengene...

Her sover babyen søtt, og det gjør jammen far også... bare mor som er for dum til å ikke utnytte sjansen. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

http://www.riktigele...o/?product=1896

:vetikke:

Fin denne da, men ikke utpreget billig. Vi også må ha et nytt teppe, ettersom det gamle har mistet nesten alle lekene sine, og da er det ikke mye moro igjen. Får ta turen ned til Riktige Leker og se om det er verdt pengene...

Her sover babyen søtt, og det gjør jammen far også... bare mor som er for dum til å ikke utnytte sjansen. :riste:

Tips: Den der koster mye mindre på Barnas Hus ;) Hvis de fremdeles har den da... De har i hvert fall lignende til halve prisen. Det var stor sats her da småen var liten!

Endret av pysepusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Det var vanskelig det der med sånne tepper! Klarer ikke å bestemme meg, og når jeg endelig finner noe jeg liker så sender de ikke til Norge eller så er frakta dyrere enn teppet! :ler:

Ble så positivt overrasket da jeg var innom Barnas Hus i stad! Hadde S med meg i bilstolen for å fikse litt småting, og så hjalp de meg med å justere den riktig, for jeg hadde visst surret litt med putene! Knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med god service da, Tekola! Får ta turen innom Barnas Hus jeg også og se etter det teppet. Riktignok fikk vi et krabbeteppe (nydelig patchwork sådan!) av min ste-bestemor, men det er kun teppe uten noen leker, og jeg husker at å ligge og daske etter lekene var fryktelig populært sist ;)

I dag er det klart for fireukerskontroll! Spent på hvordan Smule ligger an på vekta. Hun tisset seg ut i natt igjen og bollekinnene vokser stadig, så jeg er ikke spesielt bekymret- men det skal bli moro å se.

Må faktisk pakke vekk (merk: pakke vekk. Ikke gi bort!) de aller minste sparkebuksene snart... Sukk, at tiden skal gå så fryktelig fort da... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høh høh. Opp 600 gram på to uker, totalt nesten en kilo siden fødselen :daane:

Ikke rart hun er i ferd med å bli ei lita bolle!

Og nå: kjøkkentjeneste for tenåringen, som på vei ut døra i morges ropte at vi måtte huske og lage en middagsrett til kafeen før foreldremøtet i kveld, som de har til inntekt for klasseturen. Barn er så nydelige atte... :sur::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Såpass! Er'e rein milkshake i Dolly Parton-jura dine eller? :nigo:

Lite søvn i natt også. Men når måltider fort tar halvannen til to timer så... Dumme amming som ikke vil samarbeide :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med bollebaby, Mafalda. :nigo:

Me var på 6-vekerskontroll i går. Krabaten har òg matvett, og eg har fløyte i puppene. Han er nå 4,5 kg, har gått opp nesten 2 kg sidan minstemålinga. 250-300 gram opp i veka. :tommelsmil: Hadde berre mora gått ned tilsvarande... *drømmer* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite søvn i natt også. Men når måltider fort tar halvannen til to timer så... Dumme amming som ikke vil samarbeide :sukk:

Slitsomt og vanskelig når det ikkje går på skinner. :kose: Har du hatt kontakt med helsestasjon, ammepoliklinikk e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Slitsomt og vanskelig når det ikkje går på skinner. :kose: Har du hatt kontakt med helsestasjon, ammepoliklinikk e.l.?

Nei, har i grunn ikke tenkt så langt. Men kanskje det hadde vært en idé? Skal bort på helsestasjonen i morgen på barselgruppe, kan go forhøre meg litt da :)

Gubben jobbet overtid i går kveld, så jeg lameg da hun sovnet etter flaske og litt pupp halv elleve og sov til nå. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir bedring for dere snart, Tekola. Det er bedre å søke hjelp for tidlig enn for sent! Uansett blir det jo spennende å treffe barselgruppa! :)

Føler det er en bollebaby i emninga her også - er på en måte litt lei meg for å miste den lille babyen min, men samtidig så skal de jo legge på seg og vokse. Det får bli mest mulig kos mens sjansen fremdeles er her... Apropos pakke vekk ting og ikke gi bort... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Øydis- jeg kom litt i prat med en dame på helsestasjonen i går, som beundret Smule fordi hun var så liten og søt. Selv hadde hun en... monsterbaby på fanget. Diger og siklende og med giga-hode, han var ikke søt i det hele tatt, og jeg ble helt flau over reaksjonen min (selv om jeg selvsagt ikke sa noe annet enn at han var nydelig. Og det var han også, objektivt sett! Men for meg som satt med en knøttliten en virket han helt vanvittig diger og laaangt fra "liten og skjønn"). Hvor gammel han var? Seks måneder! :ler::klaske:

Men det er håp! Mammaer blir helt blinde for sånne ting selv, og så vidt jeg husker var vår nest yngste husets "baby" til hun begynte å skrive navnet sitt, da gikk det opp for meg at hun kanskje ikke var fullt så liten og søt som jeg trodde. Så vi kommer nok til å synes at våre små er aldeles nydelige og små, selv når de etter hvert vokser skikkelig til.

Såpass! Er'e rein milkshake i Dolly Parton-jura dine eller? :nigo:

Hehe, jeg ville tippet fløte! Men antagelig er det nærmere kaffe latte :fnise:

Mistet jo store deler av kaffe-lysten under svangerskapet, men den er tilbake for fullt gitt...

dreia: det er jo nå amme-effekten virkelig begynner, nå som de spiser mer og mer. Så det kan hende vektnedgangen er på vei.

Morsomt at det er flere som ikke gir bort, men pakker ned :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veeel, kaloriinntaket mitt er ikkje akkurat forenelig med vektnedgang, så eg har berre meg sjølv å skylda på viss vekta held seg. :sjenert: *skjerpings*

Og å kasta/gi vekk for små klær vs. å ta vare på. Joda, det meste blir pakka ned her òg. Eg klarer liksom ikkje sjå for meg at dette er sistemann. Men så har eg "alltid" sagt minst 3 ungar, då. ;)

Her i Barteby er det herlig vêr i dag òg - :sol: og varmt. Me har møtt ei venninne og jenta på snart året. Så herlig - sjølv om dei er små og søte nå, gleder eg meg til neste sommar, når krabaten stabbar rundt i graset. :rodmer: Han har for øvrig vore ei fryd å ha med seg i dag. Har sove i vogna nesten heile turen, berre avbrutt av ein matpause og litt tid over skuldra mi for å sjarmera fleire gamle damer på bytur. :fnise: Det er stas å visa han fram når dei gamle damene å-ar og "dikkar". Og ikkje minst når dei skryt av navnevalget. (Me har valgt eit stødig, norsk navn, som nok fell mest i smak hos den generasjonen. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er moro å få komplimenter for babyen, gamle damer eller ei :ler:

Nok en bonus med å ha sommerbaby... det blir ikke like mye turer og sitting i sola om vinteren, og dermed færre gamle damer til å beundre skjønningene.

Men apropos sommerbaby... jeg føler meg nesten litt sær når jeg sammenligner med andre vogner som triller rundt i området her. Folk har jo på babyene både lue og dyne og det som verre er... og temperaturen ligger godt over 20. Er det bare mine unger som er veldig varme av seg, eller er andre i overkant glad i å kle på ungene sine? Smule ligger ofte bare i body (legger over et helseteppe hvis vi går i skyggen), og jeg slår ned kalesjen for å få både luft og sol, men det virker ikke som det er så vanlig.... Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det er vanligare å kle på babyen for mykje enn for lite. Eg er streng på alltid å ha på hue, men så er eg livredd for ørebetennelse. Eg var sjølv "øyrebarn", så ungane våre er ekstra utsatt. I tillegg har heile gjengen veldig lys hud, så eg vil ha minst mulig bar hud i sola. Men ingen tepper eller dyner når det er varmt, med mindre det blir brukt som solskjerming på beina i staden for bukse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me har forresten nettopp kjøpt eit uv-telt for solskjerming og mulighet til å sprella omtrent i nettoen. Men kva hjelper det når babyen ikkje vil ligga stort for seg sjølv. :roll: *nye forsøk snart*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Som førstegangs synder nok jeg fort litt med for mye klær. Men trøndelag er vanskelig! Men det går i lammeskinn i bunn, og så body og helseteppe med kalesje opppe og myggnetting over. Med rødt hår selv og rødlig hår på baby tør jeg ikke ta sjanser. Og så skal de vel ikke ha solkrem på seg før tre måneder? Eller? Føler alle sier ulike ting :bond:

Er alle uv-telt enorme? Hadde sett for meg noe mye mindre enn det jeg kræsjet i på Barnas Hus i går :ler:

Det er så vaaaarmt og klamt med en må-ligge-på-noen-baby! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører nok til skeptikerne når det er snakk om solkrem... tenker det er like greit å sette vogna i skyggen eller rigge til skygge på annen måte dersom det skulle bli for mye. Føler ikke at vi har hatt det problemet i Norge hittil, egentlig :fnise: men i Spania blir det nok mye fokus på skygge. Her hjemme har jeg latt henne sprelle i sola i korte stunder, men nå har hun en ganske god pigmentering i utgangspunktet, pluss at vi fikk beskjed om å sole henne litt fra helsesøster.

Men solkremen blir med på ferie uansett, med alle de eldre søsknene som løper rundt iført minst mulig klær :ler: Ører og nakke er spesielt lette å glemme, men har du gjort den tabben en gang gjør du det aldri igjen...

At du er påpasselig med lue når du har potensielle "ørebarn" skjønner jeg godt, dreia. Her har bare en av dem hatt ørebetennelse- og jeg skjønte det ikke før trommehinna sprakk og det lå puss i vogna. Da følte jeg meg som en god mor, da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sjølv hadde stadig ørebetennelsar i oppveksten. Deriblant ein runde som varte frå juni til august (etter ei veke på sjukehus, med sterk antibiotikakur - eit opphold som gjorde at eg gjekk glipp av dei første dagane i første klasse :sukk: ), på tross av at eg på den tida hadde dren, så det er ikkje noko slækk på huereglane for mine små. Men eg lar pjokken gå huelaus i sommar, då. Han er tross alt 3. :ler:

Eg er òg skeptisk til solkrem. Er det ikkje fram til 6 mnd ein ikkje skal smørja dei? :klo:

Eg har ikkje greie på uv-telt. Eg raska berre med meg eitt eg fann på tilbud på Obs. ;)

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...