Gå til innhold

hvilken oppfinnelse savner du?


palle

Anbefalte innlegg

Robot som legger sammen nyvasket tøy, for så å putte de på riktig plass.

Ja! Og ta oppvasken, lage middag, støvsuge, vaske gulv, rydde, bære meg opp i senga... :icon_lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fairydust

Ja! Og ta oppvasken, lage middag, støvsuge, vaske gulv, rydde, bære meg opp i senga... :icon_lol:

Det fins. Og den oppfinnelsen heter _hushjelp_ :tommelsmil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins. Og den oppfinnelsen heter _hushjelp_ :tommelsmil:

Hushjelp som bører meg opp i senga? :fnise:

Men hushjelp koster jo penger, hver måned, ække så rik vel. Og ville helst hatt en personlig butler/hushjelp som stiller opp når som helst på døgnet. Må jo være en robot, uten følelser selvfølgeli, stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Hushjelp som bører meg opp i senga? :fnise:

Men hushjelp koster jo penger, hver måned, ække så rik vel. Og ville helst hatt en personlig butler/hushjelp som stiller opp når som helst på døgnet. Må jo være en robot, uten følelser selvfølgeli, stakkars.

Oi, nei. En som bærer deg i senga - det kalles samboer/kjæreste ;)

Hehehe... kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, et klesskap som kommer med forslag til passede antrekk for dagen som tar med i beregningen både hva og hvor du skal, og hva slags vær det er og blir utover dagen. Og hva som ser bra ut selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nei. En som bærer deg i senga - det kalles samboer/kjæreste ;)

Hehehe... kanskje.

Hahaha, har prøvd et par ganger, men gubben bare ler av meg.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Og ta oppvasken, lage middag, støvsuge, vaske gulv, rydde, bære meg opp i senga... :icon_lol:

Har faktisk en fantastisk robotstøvsuger som både støvsuger og underholder babyen samtidig og vurderer å finne meg en gulvvaskerobot, er så utrolig deilig at noen støvsuger, mens jeg drikker morgenkaffen eller smårydder. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Now we're talking. Hvis i tillegg et par fingeravtrykk kan brukes som identifikasjon så begynner vi å snakke praktiske saker her.

Biometrisk identifikasjon er djevelens verk, sier jeg dere!

Hva skal du gjøre hvis noen rapper fingeravtrykkene dine? Få deg nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teknologi som lar oss bruke en ren fornybar energikilde som kan erstatte bensin og diesel motoren iløpet av et tiår.

Det kunne gjøres med solceller. Det finnes noen interessante utviklinger av solceller som gjør det lett å påføre dem på overflater som man tidligere ikke tenkte på som potensielle. Det er oppfunnet "printbare" solceller som lett kan påføres en husvegg eller et hustak. Prototypen kom for flere år siden, så det må da nærme seg noe som er kommersielt utnyttbart. Det var ekstremt billig, så det eneste aberet må evt være virkningsgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne gjøres med solceller. Det finnes noen interessante utviklinger av solceller som gjør det lett å påføre dem på overflater som man tidligere ikke tenkte på som potensielle. Det er oppfunnet "printbare" solceller som lett kan påføres en husvegg eller et hustak. Prototypen kom for flere år siden, så det må da nærme seg noe som er kommersielt utnyttbart. Det var ekstremt billig, så det eneste aberet må evt være virkningsgraden.

Hva om man skal male huset? Eller kan man kanskje male på ett nytt lag med solceller?

Solceller er veldig kjekke dingser, siden de ikke har noen bevegelige deler. Solid-state strøm. Om man klarer å hoste opp noen produsere-strøm-direkte-fra-varme-nanogreier kan det lokale el-verket kysse meg i ræva.

Flywheel for å lagre strøm er kanskje litt gammeldags, men de hadde vært greie som ett tillegg i ett sol/varme fyrt hus, siden de kan levere mye strøm over kort tid - f.eks til å varme opp varmtvann etter behov.

Biometrisk identifikasjon er djevelens verk, sier jeg dere!

Hva skal du gjøre hvis noen rapper fingeravtrykkene dine? Få deg nye?

Mye greiere med en haug nanobots svømmende i blodomløpet. Da har man milioner av backups. Bare passe på å ikke blø. Da kan noen stjele identiteten din. Paper cuts ville blitt en veldig aktuell sikkerhetsrisiko.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fremtiden må jo privatpersoner ha sin egen forbrenningsanlegg for og produsere strøm. Små hendige for privatpersoner. For en revolusjon det ville gjort for verdens u-land og for søppelfyllingene rundtomkring.

Dessverre vil det vel aldri la seg gjøre, for jeg aner ikke hvor mange søpleposer man trenger for og lyse en lyspære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke vært tillatt og selge batterier som ikke kan lades opp igjen. Er oppladbare batterier så mye dårligere enn batterier som ikke kan lades opp?

(ps, snakker om vanlige AA-batterier og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skulle ikke vært tillatt og selge batterier som ikke kan lades opp igjen. Er oppladbare batterier så mye dårligere enn batterier som ikke kan lades opp?

(ps, snakker om vanlige AA-batterier og slikt).

Kommer litt an på teknologi og slikt. Opp til nå har f.eks ni-mh (de vanligste til standard sylinderbatterier), hatt høy selvutladning, så de går tomme etter ca en måned. Veldig dårlig egnet til fjernkontroller og brannvarslere mm. De har også ofte noen lavere batterispenning en de som de skal erstatte (1,2 mot 1,5). De har vel heller ikke kunnet levere like mye kapasitet (Wh/mAh) som f.eks alkaliske. Så er de jo også dyre, om man vil ha noen gode. Men man burde helt klart få fingeren ut, og få noe bedre på markedet. Oppladbare li-ion er jo markedsstandard til pc, og det fins slike også i AA form bl.annet. Eneste problemet er at de er 3,6volt! Så produsentene må bygge om produktene om det skal funke til mer enn å lage hvit røyk...

Edit:Skriveleif.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biometrisk identifikasjon er djevelens verk, sier jeg dere!

Hva skal du gjøre hvis noen rapper fingeravtrykkene dine? Få deg nye?

Heller rappe fingeravtrykk enn iris.... Kan jo ikke satse på ørti pinkoder når jeg blir gammel og senil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller rappe fingeravtrykk enn iris.... Kan jo ikke satse på ørti pinkoder når jeg blir gammel og senil.

Når du er blitt gammel og senil, testamenterer du bare bort alle pengene du har til indremisjonen uansett! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du er blitt gammel og senil, testamenterer du bare bort alle pengene du har til indremisjonen uansett! :sjarmor:

For det første skal de til "hjem for gamle katter" og ikke til indre- eller ytremisjonen. For det annet - hvis Mann42 får det som han vil og de må bruke den implanterte chip'en for å få kloa i pengene etter at jeg har pakket sammen, så tror jeg de må slite litt (på meg) :opplyser: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne smarte hus som de driver og utvikler nå, som utnytter solenergi, og som ventilerer, lufter, varmer, åpner/lukker vinduer og persienner helt av seg selv etter behov :) Men jeg tror jeg hadde blitt litt redd for at ikke bare telefonen, men til og med HUSET mitt hadde blitt smartere enn meg :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne smarte hus som de driver og utvikler nå, som utnytter solenergi, og som ventilerer, lufter, varmer, åpner/lukker vinduer og persienner helt av seg selv etter behov :) Men jeg tror jeg hadde blitt litt redd for at ikke bare telefonen, men til og med HUSET mitt hadde blitt smartere enn meg :overrasket:

Jeg begynner bare å tenke på de persiennene i "Etaten", når jeg leser smarthus! :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner bare å tenke på de persiennene i "Etaten", når jeg leser smarthus! :Hehe:

Hmmm? *google* Åh, jeg bodde ikke i Norge da det gikk, så det fikk jeg ikke med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...