Gå til innhold

Breivik funnet tilregnelig og dømt til forvaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig. Men jeg håper at myndighetene tar en lærdom av denne saken, og gjør noe med lovene vedr tilregnelighet. Det bør ikke være mulig å dømmes som utilregnelig med mindre man var blomstrende psykotisk i gjerningsøyeblikket, og ute av stand til å skille mellom rett og galt.

Alle andre som ikke er mer forstyrret enn at de kan skille mellom rett og galt, bør dømmes som vanlige forbrytere og evt tilbys behandling under soningen. Men soningen kan ikke gjøres avhengig av om de fortsetter med å være syke.

Eller hva med å følge oppfordringen til Husby selv som uttalte i 2009 at hvis en person skal dømmes som psykotisk, så bør det være opplagt for alle og enhver som møter personen at han er psykotisk. Han møtte seg riktignok kraftig i døra når han måtte forsvare sin egen rapport etter at en drøss andre som hadde møtt ABB avviste psykose.

Det er kun i Norge det i det hele tatt kunne bli en debatt og spenning om at han ikke skulle dømmes som strafferettslig ansvarlig for sine handlinger.

Anonym poster: 97a76aa3beda3a455422c80cde54c578

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tror jeg ikke at det som drev nasistene var et ønske om å drepe mange. De mente nok ærlig at jødene var et problem. Om ikke annet kunne de brukes for å skape en fiende til å samle folket mot. Nå har jeg ikke sagt at Brevik skal dømmes utilregnelig fordi han hadde lyst til å drepe. Han er utilregnelig fordi han isolerer seg selv og genererer et slikt verdensbilde. Det er ikke fornuftig at en relativt sett vellykket vestkant gutt handler slikt. Hadde han levd i en krigssituasjon med voldatte og drept foreldre og søsken og hvor flere av kameratene hadde gjort noe tilsvarende så hadde det vært forståelig om han handlet slik.

Hvordan vellykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor mange av massemorderne som sendte millioner til dødskamre hadde sett sine døtre bli voldtatt av jøder?

Skulle Hitler bli erkjent utilregnelig fordi han hadde en vanskelig barndom hvor faren slo han hele tiden?

Dine argumenter for å dømme folk som utilregnelige er helt bak mål. De fleste eksperter innen terror mener de personlige motivene i ABB sitt tilfelle er påfallende lite fremtredende, sammenliknet med de fleste andre terrorister.

Anonym poster: 97a76aa3beda3a455422c80cde54c578

Hvordan er de personlige motivene lite fremtredende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr 21års forvaring, vil det si at ha kommer ut etter 21år, eller at det kan forlenges veldig lenge? Kan ikke tro det hvis det er sjanse for at han kan komme ut etter 10år, det hadde vært sinnsykt...<br /><br /> Anonym poster: d77a1a963f7fd0cf9e624767830f2e88

Uansett så skal han jo bli trukket fra det året han allerede har sittet inne, så om tyve år ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest det som er skrevet her, mener jeg at ut i fra dommer sin forklaring, høres det heller ut som om de første psykiaterne kanskje ikke helt har truffet Breivik riktig i forhold til diagnoser.

Personlig mener jeg at det bør være noe som skurrer for at man virkelig skal gå inn for å drepe så mange ungdommer. En heftig ideologi er i mitt hode ikke nok til å kunne bevisst gå og drepe så mange mennesker, så nøye planlagt. Det kunne aldri falle meg inn.

Uansett så vet vi jo ikke hva eller hvordan han tenker og dermed blir det vanskelig å si om han er beregnelig eller uberegnelig. Spesielt når vi ikke er psykiatere eller psykologer.

jeg tør ikke helt å uttale meg for mye om hva som er rett, da jeg føler at jeg ikke kan nok om psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor mange av massemorderne som sendte millioner til dødskamre hadde sett sine døtre bli voldtatt av jøder?

Skulle Hitler bli erkjent utilregnelig fordi han hadde en vanskelig barndom hvor faren slo han hele tiden?

Dine argumenter for å dømme folk som utilregnelige er helt bak mål. De fleste eksperter innen terror mener de personlige motivene i ABB sitt tilfelle er påfallende lite fremtredende, sammenliknet med de fleste andre terrorister.

Anonym poster: 97a76aa3beda3a455422c80cde54c578

Det virker som om du forsøker å argumenter mot meg men argumentene dine virker helt absurd i forhold til det jeg skriver. Jeg tror svært få av massemorderene som sendte jødene i gasskamerene hadde opplevd at deres døtre ble voldtatt. Men det er da også fullstendig irrellevant for min argumentasjon. Hvorfor skulle Hitler bli vurdert utilregnelig på grunn av barndommen? Har dette sammenheng med hva noen som helst har skrevet her? Mulig mine argumenter for å bedømme folk utilregnelig er feil. Men din argumentasjon mot meg viser at du ikke forstår hva jeg skriver så din vurdering blir forholdsvis irrelevant. Ellers er jeg selvfølgelig veldig enig i at Breviks personlig motiviasjon for terrorhandlingene er særdeles svak i forhold til andre terrorister. Det er nettopp et av mine hovedpoeng. Den er så svak at jeg opplever den nærmest søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om hele folket ønsket en tilregnelighetsdom og ikke ville akseptert noe annet. Det virket slik fra det øyeblikk den første psykiatriske undersøkelsen ble offentliggjort selv før folk hadde rukket å sette seg inn i dommen. Jeg tror Brevik er et spesialtilfelle og at hverken det ene eller andre svaret er opplagt. Det har egenlig ikke særlig stor betydning - innstengt resten av livet blir han uansett. Mulig han er tilregnelig men jeg tror dessverre ikke at dommen er tatt på så nøytral basis som den burde ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr personlig motivasjon og hvorfor svak?

Hvis han hadde følt dette veldig på kroppen så hadde det vært en mer forståelig motivasjon. Det han fortalte om konflikter med innvandrere og muslimer var forholdsvis ubetydelig. Ubehag han hadde opplevd fra AP er også svakt. Hvis folk går til terrorhandlinger når de har opplevd vold, drap og alvorlige overgrep så er det mer forståelig hvis han hadde angrepet de. Men å angripe AP p.g.a. innvandrere og muslimer er å rette skytset feil vei. Ennå verre er det når han ikke retter skytset mot politikerene som har stått for politikken men mot ungdom som ennå har svært lite makt, innflytelse og ansvar.

Jeg kunne også ha trodd litt på han hvis han var en ansvarlig samfunnsborger som forsøkte seriøst som politiker på forhånd men som gav opp. Hans foretningsaktivitet og annen aktivitet vitner mer om et umoralsk menneske blottet for ansvarlig moral. Det er dermed mer nærliggende å tro at hans motivasjon var at han hadde lyst til å drepe enn at han hadde lyst til å gjøre noe positivt for folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer med bygget de bygget til han på Ila fengsel? Var ikke det et slags sykehus? Hva vil skje med det?

Anonym poster: 40f4ac4606bea8882f43d7e078d1e32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål som naturlig kommer opp nå er forholdet til tvil. Det har hittill vært et prinsipp at tvil skal komme tiltalte til gode. Selv om det vel neppe har vært slik i Norge så har man sagt at det er bedre at ti skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt. Denne rettsaken setter en ny standard for hvor mye tvil man skal tillate og samtidig dømme noen til straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Mener forsatt at han er en massemorder, ikke en terrorist. Politisk vold er f.eks når femnazier terroriserer folk som jobber med illustrasjon av fysisk kjærlighet, erotisk dans eller lignende. Også mener jeg at 22.Juli var forårsaket dårlig oppvekst og en uheldig familiestruktur.

@dommen;

haha...kos deg i fengsel din abrahamittiske frimurerfaen. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gnækvåg

Han tror forresten på den samme himmelguden som muslimer. :tongue::roll:

egentlig burde jeg ikke skrive dette, for det kommer sikkert til å misforstås, men jeg tar sjangsen for det:

Jeg synes bare det er litt...."ironisk" at han drepte så mange hvite/etnisk nordmenn... hadde det ikke vært mer logisk mht meningene hans å plassere en bombe på grønnlandstorg , en på tøyen og en på stovner?

Jeg mener bare at jeg finner det litt merkelig at han velger å utrydde etniske nordmenn, når det er dem han vil ha flest av i landet her..

mhm, hva slags "nasjonalist" går til krig mot egen nasjon forresten? :lete:

Synes det er en stor mangel på rasjonalitet og logisk tenkning å hente hos denne ultranarsisistiske femidotten.

Slik jeg har observert er heller ikke jøder (som Fjordmann er) de mest populære blant de norske nasjonalistene. Tror han har lengtet etter å høre til... men det er ikke første gang at grensepsykotiske skoleskytere og lignende personer retter hatet sitt mot folk på den måten.

Endret av Vanemagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også mener jeg at 22.Juli var forårsaket dårlig oppvekst og en uheldig familiestruktur.

Mobbing og trakkasering tror jeg også har hatt mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror dessverre ikke at dommen er tatt på så nøytral basis som den burde ha vært.

Nei, man er nokså naiv og heller lite intelligent dersom man faktisk tror dommen er gitt på en nøytral basis. I samme sekund det ble kjent at gjerningsmannen var en norsk nasjonalist/innvandringsmotstander, har hele prosessen vært ekstremt sterkt preget av politikk både i og utenfor retten. Ganske enkelt fordi det politiske sprengstoffet i det Breivik gjorde var svært mye kraftigere enn bomben hans.

Anonym poster: 57cf90bbf80e0209ce36bfa8400ffd53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...