Gå til innhold

Breivik funnet tilregnelig og dømt til forvaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan vi risikere at denne karen er ute etter 10 år da? Hvis han oppfører seg pent i fengslet?

Anonym poster: d6d041a317175360dea998f6c3b994ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er deres tanker om dette?

Selv synes jeg dette virker som en korrekt dom, og de fleste rettspsykiatere har jo ment at han er tilregnelig. Dette blir et skikkelig slag i trynet for de første psykiaterne da, men jeg synes det virker (uten at jeg har lest de to rapportene) som at de to siste psykiaterne hadde en mer solid rapport. Så alt i alt; jeg synes det virker som en riktig og god dom.

Han virket forresten veldig fornøyd selv; satt og gliste da han skjønte at han ble funnet tilregnelig. Kanskje vi slipper anke også da.

Red: Dette var egentlig åpningsinnlegget i en egen tråd (de ble laget samtidig). Derfor det ser litt malplassert ut.

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr 21års forvaring, vil det si at ha kommer ut etter 21år, eller at det kan forlenges veldig lenge? Kan ikke tro det hvis det er sjanse for at han kan komme ut etter 10år, det hadde vært sinnsykt...<br /><br /> Anonym poster: d77a1a963f7fd0cf9e624767830f2e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan han oppfører seg i fengsel har ikke noe å si. Det som har noe å si er om han blir funnet ufarlig for samfunnet. Er dette som er den store forskjellen på fengsel og forvaring

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr 21års forvaring, vil det si at ha kommer ut etter 21år, eller at det kan forlenges veldig lenge? Kan ikke tro det hvis det er sjanse for at han kan komme ut etter 10år, det hadde vært sinnsykt...<br /><br /> Anonym poster: d77a1a963f7fd0cf9e624767830f2e88

Han kan bli sittende så lenge han lever. Les om forvaring her: http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring (får ikke lagt inn link med iPad)

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette fører til et oppgjør innad i psykiatrien. Jeg har gått til psykolog en gang og det var for noe veldig ufarlig, allikevel syns jeg behandlingen var kritikkverdig.

Anonym poster: 7323dd425594a2ba2a96ed23761eb576

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi risikere at denne karen er ute etter 10 år da? Hvis han oppfører seg pent i fengslet?

Anonym poster: d6d041a317175360dea998f6c3b994ed

Nei, det betyr at etter 10 år så kan han begjære seg løslatt, noe som må vurderes i en rettssak, og med det sannsynlige utfall at han blir idømt nye tre år i forvaring. Rinse and repeat. Indefinitely.

Det som skal vurderes, er gjentakelsesfaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt komisk at man kan si at man finner den ene eller den andre rapporten mer solid, når man ikke har lest rapportene. Men ja, jeg har også inntrykket, gjennom det media har formidlet, at de siste rettspsykiatriske har gjort en grundig jobb. Det gjenstår jo å høre hvilke konklusjoner dommerene trekker, men det kan virke som om det er en riktig avgjørelse.

Tro om han da vil få noe psykiatrisk hjelp i fengselet for evt. aspergers eller hva annet han måtte slite med..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Breivik ble funnet tilregnelig og dømt til forvaring, er det eneste riktige i denne saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Breivik ble funnet tilregnelig og dømt til forvaring, er det eneste riktige i denne saken.

Ja, det utelukker iallfall at han på noe tidspkt skulle kunne bli "friskmeldt" slik at man måtte vurdere om betingelsene for å holde ham innesperret, fortsatt er oppfylt.

Nå sitter han på en konvensjonell forvaringsdom, og der blir han vel sittende, tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skuffende at han blir oppfattet som tilregnelig. Å godkjenne en politisk motivasjon for å gjøre noe slikt synes jeg er helt absurd. Det er helt uvirkelig at så mange mennesker mener at dette er rasjonelt. Jeg synes ikke dette kan forsvares. Han skal liksom ha gjort dette av et moralsk ansvar for Norge? Og på forhånd har han ikke holdt på med akkurat samfunnsnyttig aktivitet: svart arbeid, produksjon og salg av falske vitnemål, anabole steroider. Ikke akkurat hva jeg oppfatter som et moralsk menneske. Sannheten er vel heller at han hadde lyst til å drepe en hel masse mennesker og trengte et kvasialibi for å forsvare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Filleproletiet

Dette gav meg litt av tilitten til det norske systemet tilbake. Følte meg for første gang siden 22 juli 2011 litt stolt av landet mitt, etter alle de patetiske rosetogene o.l. ENDELIG har vi tatt noe tilbake, på virkelig.

Vi har annerkjent at å ha ekstreme politiske meninger ikke er galskap. Vi har annerkjent at det er lov å mene forskjellige ting, og at man ikke er gal for at man gjør det. Vi har samtidig stilt breivik til ansvar for handlingene han har gjort. At Breivik ønsket å bli kjent tilregnelig får bare være sånn. At han fikk en liten "seier" av det spiller liten rolle. Han vil "evig og alltid" sitte i fengsel, alene og skrive sine patetiske bøker svært få kommer til og gidde å lese. Samtidig kan folk med samme tankegods og som IKKE er massemordere få lov til å være det.

I dag synes jeg vi hyllet ytringsfriheten og rettferdigheten. Glad!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å tastilling til om er riktig at han ble erklært tilregnelig, men jeg syns det er godt atrettssaken er over. Og at det lite trolig ankes fra tiltalte.

Ellers virker det som en del tror at dette er en sak hvor det handler om å avdekke en eller annen sannhet om hva som evt. feiler ABB. Sannheten er vel snarere at ABB befinner seg et eller annet sted mellom spekteret personlighetsforstyrrelser og psykose, som så mange andre, hvor man kan se noe fra begger deler. Og så vil det være opp til den som observerer og kanskje hvilken faglig bakgrunn denne har, hva de legger størst vekt på og dermed hvilken diagnose de ender på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gav meg litt av tilitten til det norske systemet tilbake. Følte meg for første gang siden 22 juli 2011 litt stolt av landet mitt, etter alle de patetiske rosetogene o.l. ENDELIG har vi tatt noe tilbake, på virkelig.

Vi har annerkjent at å ha ekstreme politiske meninger ikke er galskap. Vi har annerkjent at det er lov å mene forskjellige ting, og at man ikke er gal for at man gjør det. Vi har samtidig stilt breivik til ansvar for handlingene han har gjort. At Breivik ønsket å bli kjent tilregnelig får bare være sånn. At han fikk en liten "seier" av det spiller liten rolle. Han vil "evig og alltid" sitte i fengsel, alene og skrive sine patetiske bøker svært få kommer til og gidde å lese. Samtidig kan folk med samme tankegods og som IKKE er massemordere få lov til å være det.

I dag synes jeg vi hyllet ytringsfriheten og rettferdigheten. Glad!

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Filleproletiet

Jeg klarer ikke å tastilling til om er riktig at han ble erklært tilregnelig, men jeg syns det er godt atrettssaken er over. Og at det lite trolig ankes fra tiltalte.

Ellers virker det som en del tror at dette er en sak hvor det handler om å avdekke en eller annen sannhet om hva som evt. feiler ABB. Sannheten er vel snarere at ABB befinner seg et eller annet sted mellom spekteret personlighetsforstyrrelser og psykose, som så mange andre, hvor man kan se noe fra begger deler. Og så vil det være opp til den som observerer og kanskje hvilken faglig bakgrunn denne har, hva de legger størst vekt på og dermed hvilken diagnose de ender på.

Du har åpenbart aldri sett mennesker med psykose. Jeg jobber daglig med folk med psykoser, og tro meg, er du psykotisk så klarer du ingenting annet enn å være ravende gal.

At han er personlighetsforstyrret og en totalt nutjob er jeg ikke i tvil om. Men han er så tilregnelig som du får dem. Han har jobbet iherdig i årevis med dette, planlagt nøye på et nivå som gjorde at han lurte etteretning og politi. Fyren er åpenbart ikke dum, han er artikulert, strukturert og ressurssterk. Problemet hans var at han isolerte seg med sine tanker. Han ble eldre, og til slutt var det ingen vei tilbake. Han hadde egentlig klart å hjernevaske seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Hvordan han oppfører seg i fengsel har ikke noe å si. Det som har noe å si er om han blir funnet ufarlig for samfunnet. Er dette som er den store forskjellen på fengsel og forvaring

jo, det har noe å si hvordan han oppfører seg i fengselet! Om han oppfører seg bra, og gjør store fremskritt i de fremtidige årene og om det ikke er grunnlag for å forlenge forvaringsdommen om han begjærer seg selv løslatt, så kan kan slippe ut... Og motsatt- oppfører han seg truende, nekter behandling og liknene, så går det negative (for alle andre i verden, positive) utfall for et videre opphold i fengselet...

Den store forskjellen på fengsel og forvaring sier du? forvaring er jo en fengselsstraff det, som bare er mer uvisst tidsmessig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Kan vi risikere at denne karen er ute etter 10 år da? Hvis han oppfører seg pent i fengslet?

Anonym poster: d6d041a317175360dea998f6c3b994ed

han slipper nok ikke ut etter 10 år, men om han noen gang slipper ut, så tror jeg ikke kan klarer å spasere langt utenfor murene før han blir henrettet av folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Du har åpenbart aldri sett mennesker med psykose. Jeg jobber daglig med folk med psykoser, og tro meg, er du psykotisk så klarer du ingenting annet enn å være ravende gal.

At han er personlighetsforstyrret og en totalt nutjob er jeg ikke i tvil om. Men han er så tilregnelig som du får dem. Han har jobbet iherdig i årevis med dette, planlagt nøye på et nivå som gjorde at han lurte etteretning og politi. Fyren er åpenbart ikke dum, han er artikulert, strukturert og ressurssterk. Problemet hans var at han isolerte seg med sine tanker. Han ble eldre, og til slutt var det ingen vei tilbake. Han hadde egentlig klart å hjernevaske seg selv.

her satt du det litt vel på spissen kanskje?

jeg har også erfaring med psykoser, og det stemmer at man ikke er seg selv, og de opplever både halliser, vrangforestillinger og mister kontakt med omverden.. men at de er ravende gale til en hver tid, stemmer ikke...personen kan bare ha sterke tankeforstyrrelser, eller ha en aggresiv atferd ved bruk av ordbruk/ trusler..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...