Gå til innhold

Jenter... Hva tar dere i markløft, knebøy og benkpress?


Cherie

Anbefalte innlegg

Inspirerende tråd! Jeg har ganske nylig begynt å leke litt med vekter (litt i høst og mer jevnlig etter nyttår) og synes det er fryktelig gøy. Trener ikke maksstyrke, da, det gir ikke særlig mening i forhold til det jeg ønsker meg med treningen. Er 1,62 og ca 52 kg.

Benkpress har jeg så langt ikke prøvd meg på - men å dømme etter pushups'ene mine hadde jeg nok ikke tatt stort (greier såvidt 6-7 strake pushups med bredt grep). Markløft har jeg heller ikke gjort ordentlig ennå, men har lyst til å komme igang. Prøvde det ut med 20 kg her om dagen, 6-7 reps, bare sånn for å smake på teknikken. Vektmessig var det uproblematisk, men jeg venter til jeg har selskap med å prøve med noe tyngre.

I knebøy tar jeg 3x12, dype, med 20 kg. Hadde nok greid litt til, men dét er så mye jeg greier å løfte over hodet. Dere som tar mye i knebøy: Hvordan gjør dere det, sånn rent praktisk? Bruker dere smithstativ (takk til tråden for et nytt ord i vokabularet mitt :) ), eller fri stang? Jeg antar at det ikke er snakk om å løfte stanga over hodet først når dere løfter 70-80-90 kg, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I knebøy tar jeg 3x12, dype, med 20 kg. Hadde nok greid litt til, men dét er så mye jeg greier å løfte over hodet. Dere som tar mye i knebøy: Hvordan gjør dere det, sånn rent praktisk? Bruker dere smithstativ (takk til tråden for et nytt ord i vokabularet mitt :) ), eller fri stang? Jeg antar at det ikke er snakk om å løfte stanga over hodet først når dere løfter 70-80-90 kg, eller...?

Jeg trener på treningssenter med tilgang til knebøyrack. Da er det bare å legge stanga på passende høyde før jeg har på vekter, og når jeg skal løfte stiller jeg meg bare i posisjon under stanga, tar tak og vipper den ut av racken. Deretter er det bare å ta et par skritt bak før jeg begynner. Noe slikt som dette:

squat-rack.gif

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på treningssenter med tilgang til knebøyrack. Da er det bare å legge stanga på passende høyde før jeg har på vekter, og når jeg skal løfte stiller jeg meg bare i posisjon under stanga, tar tak og vipper den ut av racken. Deretter er det bare å ta et par skritt bak før jeg begynner. Noe slikt som dette:

Sånn har vi og, veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkpress: Trener med 40-45 kg.

Markløft: Trener med 70 kg.

Knebøy: Akkurat startet med igjen det pga problematisk kne, så kun 40 kg (dype).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Markløft: 60 kg 10x3

Knebøy: 75 kg 10 x3

Benkpress: *host* 30 kg maks, og da trenger jeg hjelp på slutten. Trenger definitivt å trene litt mer der, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 måneder senere...

Drar opp denne tråden siden jeg nettopp har begynt å trene styrke (3 uker siden?).

Jeg er så svak i overkroppen at dere vil ikke tro det, klarer knapt å ta én strak armheving. Har faktisk turt å prøve benken og tok 25 kg i går. :ler:

Har kneproblemer (PFPS) så må være veldig forsiktig i knebøy, men har tatt sjansen på å prøve med stanga (20 kg) og det har gått helt fint, så skal prøve å legge på litt mer vekt her.

Forsøkte markløft for første gang i går, tok bare et par løft med vekta kjæresten holdt på med - han utfordret meg og sa "du kommer aldri til å klare det!", så da tok jeg 55 kg. Det er jeg bittelitt fornøyd med! :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy: 45 kg, makser nok på 55 kg (problemer med hofter og rygg)

Mark: 45 kg, makser på 50 kg pga grepsstyrken.

Benk: 35 kg, makser på 40 kg.

Trent mye "styrke", men ikke mye styrke, altså baseøvelser med tunge vekter og få reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flaut. gutt 18 knebøy 20kg. :0



Anonymous poster hash: 275fb...4f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flaut. gutt 18 knebøy 20kg. :0

Anonymous poster hash: 275fb...4f6

Det er noen som bare ikke kan bli gode i knebøyen. Jeg har aldri kommet meg over 70 kilo, så jeg har vært nødt til å bytte til andre øvelser. Det er trist å se jenter som er en god del mindre enn meg, løfte 20 kilo mer, når beina mine er såpass muskuløse som de er. Nå skal jeg gråte og trøstespise litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen som bare ikke kan bli gode i knebøyen. Jeg har aldri kommet meg over 70 kilo, så jeg har vært nødt til å bytte til andre øvelser. Det er trist å se jenter som er en god del mindre enn meg, løfte 20 kilo mer, når beina mine er såpass muskuløse som de er. Nå skal jeg gråte og trøstespise litt.

:fnise:

Her :sjokolade:

Anonymous poster hash: f6739...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Her :sjokolade:

Anonymous poster hash: f6739...a2a

Håner du meg med 71 kilo sjokolade, fordi du veit at jeg ikke kommer til å greie å løfte den? :sad:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å trene styrke, så er ikke så sterk enda. Men jeg merker fremgang for hver gang, så det er motiverende :)

Knebøy: 25 kg

Benk: 25 kg

Markløft har jeg ikke tatt enda, da jeg ikke er helt sikker på teknikken. Skal få med meg en kompis neste uke som skal vise meg hvordan det gjøres.. ;)



Anonymous poster hash: 13d01...251
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica

Tok knebøy idag med vekter for første gang etter meniskoperasjon. 30 kg 3 x 10.

Blæ. Sånn er det å bli skadet, trening er jaggu ferskvare. Herfra går det bare oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkpress: 27,5kg 6x3

Markløft: 60kg 6-8x3

Knebøy: 50kg 6-8x3

Endret av Casall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkpress: 42,5 kg 3x6

Knebøy: 55 kg 3x8

Markløft: 50 kg 3x8

Har aldri testet maks.

Er det forresten noen som har noen tips til markløft? Armene begrenser meg sånn, får krampe i hendene og underarmene mot slutten av hvert sett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...