Gå til innhold

Jenter... Hva tar dere i markløft, knebøy og benkpress?


Cherie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Får liksom ikke makset på markløft pga ikke sterk nok i klypene, men skal begynne med reimer :) Mener jeg skal klare i alle fall 70 nå .... bare jeg klarer å holde greierne..

Ikke begynn med reimer! Da blir du aldri sterk i "klypene". Du må rett og slett trene til du klarer holde mer vekt. Man er ikke sterkere enn svakeste ledd. Også i markløft.

Et annet tips om du ikke vil bruke blandet grep (som ikke har overføringsverdi til andre draøvelser) så anbefaler jeg låsegrep. Kalt "hook grip" på engelsk:

Det er litt vondt i begynnelsen, men når du får det til vil du få et mye bedre grep på stangen. Og ikke nok med det. Grepet har stor overføringsverdi dersom du skulle ønske å prøve deg på mer avanserte løft som clean eller snatch.

Ps. Veldig bra løft ellers! Regner med du har en del erfaring med å løfte. Det er rimelig tøffe løft for en jente!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cool_water

Benk: 55 kg (jeg SUGER i benk)

Bøy: 105 kg

Mark: 120 kg

Dæven døtte! Kudos :) Lurer litt på hvor lang tid det har tatt for deg å komme dit du er? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri datet ei jente som kan løfte mer enn jeg kan. Bare til advarsel.

Anonym poster: ea6f0cc3b75169dc520491042522a6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri datet ei jente som kan løfte mer enn jeg kan. Bare til advarsel.

Anonym poster: ea6f0cc3b75169dc520491042522a6e7

Men vi skakke date deg noen av oss regner jeg med .. så det går vel helt bra :pisk::ler2:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lisbeth Salander

Dæven døtte! Kudos :) Lurer litt på hvor lang tid det har tatt for deg å komme dit du er? :)

Dæven døtte! Kudos :) Lurer litt på hvor lang tid det har tatt for deg å komme dit du er? :)

Jeg tror nok jeg har lett for å bli sterk. Til sammenlikning så suger jeg i jogging og løping:D Kjørte et program over en 8 ukers-periode med mye mengdetrening. Var ganske hardt, men gøy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. gleder meg til jeg også kommer igang igjen med treningen. Vil bli sterk!! Legger ved litt motivasjon dere kan kose dere med ;)

Anonym poster: efa1b532d838a4e9bc4baccf697f5c8a

post-37809-0-61351700-1344287263_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende tall dere har!

I benk bruker jeg 22 kilo på hver arm

Knebøy er 50 kilo

Markløft er på sirka 70.

Jeg har litt problemer med ryggen og knærne, men jeg tviler på at jeg hadde greid å legge på så veldig mye mer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg makset sist i februar. Det endte opp som følger:

Bøy: 92,5

Benk: 62,5

Mark: 120

Var litt grinete da jeg ikke tok tresifret i bøy, men det får bli neste gang :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Salander

Jeg makset sist i februar. Det endte opp som følger:

Bøy: 92,5

Benk: 62,5

Mark: 120

Var litt grinete da jeg ikke tok tresifret i bøy, men det får bli neste gang :)

JÆVLI BRA!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så flinke dere er!

Går stort sett bare på saltimer og har aldri forsøkt å trene meg så innmari sterk, men ble litt inspirert nå kjenner jeg.

Jeg er veldig liten og tynn, vet egentlig ikke om det er mulig for meg å bli sterk :p

Noen som kan anbefale et styrkeprogram til meg? Det finnes så utrolig mange. Eller er det egentlig bare å gå i styrkerommet og begynne å hive på vekter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg må si jeg er veldig imponert! Men når dere trener, trener dere sammen med noen andre? Jeg trente benk og knebøy før, men da med ei annen venninne som kunne ta stanga om det ble for tungt for meg. Nå bor jeg i en by hvor jeg ikke kjenner så mange, og de jeg kjenner trener på andre senter enn meg. Så har ikke trent benk osv på over ett år for jeg tør ikke gjøre det alene.

Hvis dere trener alene, hva gjør dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si jeg er veldig imponert! Men når dere trener, trener dere sammen med noen andre? Jeg trente benk og knebøy før, men da med ei annen venninne som kunne ta stanga om det ble for tungt for meg. Nå bor jeg i en by hvor jeg ikke kjenner så mange, og de jeg kjenner trener på andre senter enn meg. Så har ikke trent benk osv på over ett år for jeg tør ikke gjøre det alene.

Hvis dere trener alene, hva gjør dere da?

Jeg har det samme problemet.. ingen å trene med :/ Hadde time med PT en gang og det hjalp veldig at det var noen som kunne ta vekta om det ble for tungt. Ser at mange trener sammen med noen i styrkerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Salander

Jeg vil råde alle som ønsker et opplegg for å bli sterkere (og bonus som lavere fettprosent,bli mer definert og stram i kroppen++) å kontakte en PT på et senter. Det gjorde hvertfall jeg, og det var veldig smart. Da slipper en å trene feil, få skader og bli demotivert på kort tid. Jeg sier ikke dette er fasiten, men det funka for meg! :smilorange:

Jeg trener ALLTID aleine, og det passer meg best. Da er jeg tusen ganger mer effektiv, men det er jo opp til hver enkelt hva som passer en! Hvis jeg trenger noen til å sikre meg på tunge løft, så er ikke folk i styrkerommet vanskelig å be altså. Det er bare å spørre, så hjelper de mer enn gjerne til mellom sine egne set:) Der har en fortrinn som dame altså :tommelopp: Mannfolka iler til for å være behjelpelig :rolleyes: Selv liker jeg best å ordne opp selv, men ber en om hjelp, no problem :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er mektig imponert! :jepp: Dere er kjempeflinke alle sammen! Kan jeg spørre hvor lang tid det tok dere å komme så høyt opp på markløft og knebøy? :)

Mitt tall er veldig lavt :fnise:

Markløft: 20

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale et styrkeprogram til meg? Det finnes så utrolig mange. Eller er det egentlig bare å gå i styrkerommet og begynne å hive på vekter?

Hvis du ikke kan øvelsene bør du lære dem av noen som kan dem. Bruk gjerne en PT. Jeg ville dog ikke hatt et treningsprogram av en PT. Det er mye bedre å bruke noe som en vet virker. Og det finnes flere anerkjente gode treningsprogrammer.

F.eks ulike 5x5 protokoller som Stronglifts, Madcow. Se gjerne etter artikler og programmeringer fra Bill Starr eller Mark Rippetoe.

Selv trener jeg etter Jim Wendlers 5,3,1-program. Det finnes mange artikler om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så flinke dere er!

Går stort sett bare på saltimer og har aldri forsøkt å trene meg så innmari sterk, men ble litt inspirert nå kjenner jeg.

Jeg er veldig liten og tynn, vet egentlig ikke om det er mulig for meg å bli sterk :p

Noen som kan anbefale et styrkeprogram til meg? Det finnes så utrolig mange. Eller er det egentlig bare å gå i styrkerommet og begynne å hive på vekter?

Kan love deg at du kan trene deg sterk selv om du er liten og tynn. Det er et hav at program som du sier, men mange anbefaler å starte med RYP. Jeg gjorde det og etter to runder så startet jeg med X-size. Anbefaler også å gå inn på fitnessbloggen. Mange flinke folk som kan hjelpe på forumet, en får tips om hvilke program som passer, du kan se på videoer av øvelser etc. Husk maten og proteiner. :tommelsmil:

Jeg er mektig imponert! :jepp: Dere er kjempeflinke alle sammen! Kan jeg spørre hvor lang tid det tok dere å komme så høyt opp på markløft og knebøy? :)

Mitt tall er veldig lavt :fnise:

Markløft: 20

:sjenert:

Det trenger ikke ta så mange måneder, men jeg tror det er viktig å ha et program og så presse seg selv. Hvis du starter med 20 kg på markløft og så tar du f.eks. 8 reps, neste trening så tar du 9 reps og fortsetter til du klarer 12 reps. Da kan du prøve å legge på 22 kg og så tar du 8 reps igjen.

Men sørg for å lære skikkelig teknikk før du hiver på tunge vekter så du ikke ender opp med skader!!

Anonym poster: efa1b532d838a4e9bc4baccf697f5c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Salander

Kan love deg at du kan trene deg sterk selv om du er liten og tynn. Det er et hav at program som du sier, men mange anbefaler å starte med RYP. Jeg gjorde det og etter to runder så startet jeg med X-size. Anbefaler også å gå inn på fitnessbloggen. Mange flinke folk som kan hjelpe på forumet, en får tips om hvilke program som passer, du kan se på videoer av øvelser etc. Husk maten og proteiner. :tommelsmil:

Det trenger ikke ta så mange måneder, men jeg tror det er viktig å ha et program og så presse seg selv. Hvis du starter med 20 kg på markløft og så tar du f.eks. 8 reps, neste trening så tar du 9 reps og fortsetter til du klarer 12 reps. Da kan du prøve å legge på 22 kg og så tar du 8 reps igjen.

Men sørg for å lære skikkelig teknikk før du hiver på tunge vekter så du ikke ender opp med skader!!

Anonym poster: efa1b532d838a4e9bc4baccf697f5c8a

Signerer den! Tren heller med lette vekter for å få skikkelig teknikk i starten! Og husk - alle er gjerne mye sterkere enn en tror! :smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...