Gå til innhold

Hvorfor er det rett og rettferdig at kvinner kan ta abort å slippe unna uønsket barn når menn ikke har denne retten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne

..men som kvinne hadde du ikke brukt femidom... er ikke det litt selvmotsigende? :klo:

Hun kan da bruke alle andre tilgjengelige prevensjoner for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvor mange menn som hadde brukt kondom hvis de kunne fraskrive seg hele ansvaret ved graviditet...

Da legger du faktisk HELE ansvaret på kvinnen. Imponerende umodent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Si meg, er du så tett i pappen som du fremstår her?

Er du littegrann sinna? :icon_lol:

Vi snakker ikke om kjønnssykdommer her, vi snakker om graviditet. Kvinner har opptil flere måter å forhindre en graviditet på, dere menn har en.

Så det er du som bestemmer hva TS egentlig mener ettersom du er en tankeleser og jeg er som sagt bare en pappskalle. La oss se...

Bruk kondom sier dere. Men en gravid kvinne trenger ikke det, for hun har nemlig RETTEN til abort! En kvinne som finner ut at hun ikke vil ha barnet får støtte og hjelp til å slippe det - en mann får beskjed om at han selv ikke brukte kondom og plent må ta konsekvensene. Hvor er rettferdigheten?!?!

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Jeg tolker dette som at vi også snakker om prevensjon, angående graviditet så handler det om konsekvenser og jeg trekker frem også en annen.. kjønnsvorter/ livmorhalskreft, som så mange kvinner er aldeles et offer for uten at de egentlig vet hvorfor ettersom de overlater ansvaret til mannen når man kommer til dette punktet som omhandler prevensjon. Altså... jeg trekker opp en parallell og "snakker" om temaet som jeg trodde kvinner virkelig var kløppere på skjønne, men hva vet jeg... jeg som er en pappskalle.

Valget er jo veldig enkelt for dere. Det skulle ikke være så vanskelig å hindre en uønsket graviditet.

Du vet at all prevensjon inkl. sterilisering ikke er 100% sikker, så da går'n i eksosen :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Hvis vi plutselig snakker om kjønnssykdommer så har kvinnen selvfølgelig like mye ansvar som mannen for å sørge for riktig prevensjon.

Snakker vi om graviditet er det kun en prevensjon som gjelder for menn.

Og ja, jeg vet at prevensjon ikke er 100 % sikker. Men om prevensjonen svikter så mener jeg altså at begge er ansvarlig for konsekvensene. Men det er jo her dere mener at mannen bare kan si "nei takk" og forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle menn, hvis dere ikke vil bli far, TRE EN JÆVLA DONG PÅ STAKA DERES, vanskeligere er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når vi snakker om graviditet så er det kun kvinnen som blir gravid i følge dere, mannens ansvar er å nøre oppunder denne offerrolen og den lidelse en eventuell graviditet tydeligvis er.

Vi har beveget oss fra et patriarkat til en barnekultus, der det å være i nærheten av barna er blitt den største verdien. I livmorsfeminismens perspektiv har kvinnen også klart å gjøre seg til den naturlige samværspartner til barnet. Konsekvensen er matriarkens selvfølgelige styrke og rettigheter. Mors plikter og rettigheter er ikke blitt underlagt samme maktanalyse som patriarkatet.

Allerede i leketøysbutikkene er fremtiden fordelt. Gutter leker krig, jenter med dukker. Jenter sosialiseres inn i et naturlig liv med kontroll over avkommet, mens mannen sosialiseres til en komisk anakronistisk figur. Skolen er blitt jentenes arena. De som har barn på skolen vet utmerket godt at "problem" er synonymt med gutt. Foreldrene med jentebarn kan gå etter den første informasjonen på foreldremøtene. Foreldrene til guttene må bli igjen for å diskutere problemene. 80 % av dem med adferdsproblemer er gutter. 7 av 10 som trenger ekstrahjelp er gutter.

Samtidig som kvinnen har fått en selvstendig seksualitet, er mannen blitt en trussel. Pedofili er et marginalt fenomen. Likevel har samfunnet klart å skape en redsel for menn som gjør at alle menn må bære skammen, og resultatet er fravær av kontakt med barn. Menn er vurdert som skumle seksuelle vesener, som kan og bør kontrolleres og overvåkes.

Myten om ekteskapets oppløsning er at mannen stikker av med sekretæren. Statistikkene viser at det er kvinner som oftest tar initiativ til skilsmisse, og det er kvinnen som får barnet i 90 prosent av tilfellene. Det kan de med loven i hånd, mens myten får det til å se ut som om mannen ikke vil ha barna.Kvinners juridiske overlegenhet overfor avkommet vises i alle lovene som angår forholdet mellom voksne og barn. Retten til å få barn er også utelukkende kvinnens. I skilsmisselovgivning er "det beste for barnet" og "egnet omsorgsperson" som er det sentrale juridiske argumentet, og som vanligvis blir synonymt med kvinnen.

Det er på tide å snakke om reell likestilling. Barnelovene må endres. Delt omsorg må bli en selvfølge. Mannen må være part i saken i abortspørsmålet. Skolens tilpasning må endres til også å gjelde gutter. Helseinnsatsen må organiseres slik at menn og kvinner kommer ut likt på alle levekårsindekser. Menn kan ikke lenger bli sett på som potensielle sexforbrytere.Den dag da menn og kvinner lever like lenge og det er lik rett til barna, da først kan likestillingskampen revurderes.

år man er to om å lage barn, burde mannen ha like mye rett til barnet. Selv hvis et par er gift, kan kvinnen i dag ta abort helt uten å rådføre seg med faren. Jeg mener loven må endres slik at også mannen blir part i abortspørsmålet. Hvis kvinnen i dag velger å få et barn mannen ikke ønsker, må han likevel betale for det. Han har plikter, men ingen rettigheter.

Siden det som fjernes fra kvinnen ikke har menneskeverd, kan man applikere verdien om individets autonomi - i dette tilfellet kvinnens rett til å bestemme over sin egen kropp. Slikt finner jeg veldig konservativt, innsikten vi har fått fra vitenskapen, gjør at dette ikke lenger er et intellektuelt redelig standpunkt. Fosteret er helt fra befruktningen et eget individ. Fosteranlegget er programmert til å danne morkaken, et aktivt organ som fletter seg inn i livmoren slik at stoffer kan utveksles mellom mor og barn. Slik er fosteret fullt ut avhengig av moren, men det er altså et eget individ med eget unikt DNA.

Jada, alle mennesker må få bestemme over egen kropp. Men spørsmålet er om man også skal få bestemme over sitt barns kropp. En gravid kvinne er i den situasjon at hun har et annet menneske, fosteret, i sin varetekt. Selv om det kan medføre tildels stort ubehag, plikter foreldrene å sette fosterets menneskeverd foran sin egen frihet – for et menneskes liv har større verdi enn et annet menneskes frihet.

Hvis ikke det er slik, da er det vel jeg som har blitt spik spenna gæren eller?

Ordet “frihet” kan brukes om så mangt, og de som bruker det har ikke nødvendigvis samme oppfatning om hva begrepet inneholder. Krav om frihet kan være høyst uberettiget: Frihet til å gå på en skole med bare hvite, frihet til å holde slaver, og frihet til å kjøpe sex. Når frihetsargumentet benyttes i abortdebatten, handler det gjerne om foreldrenes frihet til å forme sin fremtid og til å leve sine liv uanfektet av det nye livets behov. Den nåværende abortloven vurderer denne friheten som viktigere enn det lille menneskets menneskeverd.

Når man snakker om frihet må man spørre seg: Frihet til hva, til hvilken pris, og på bekostning av hvem? I vårt lovverk er retten til liv definert som det høyeste rettsgode.

My precious?

Som moralsk subjektivist må du leve et dobbeltliv – ett i teorien og et annet i praksis. De færreste er villige til å gi slipp på sine privilegerer, og kvinnens privilegium som den som har makt i huset vil hun ikke gi fra seg uten videre. Kvinner sutrer over at de er dobbeltarbeidende, men ser ikke makten de får i familien ved å arbeide i hjemmet.

Kvaliteten på vårt samfunn kan, vil vi hevde, måles i hvordan vi tar vare på vårt samfunns svakeste. Hos oss vil dét være demente, rusmisbrukere, kronisk fysisk og psykisk syke.

Mennesker som føler seg svake i en situasjon, bruker manipulasjon for å kompensere for sin manglende makt. Det finnes svært så stygge saker hvor mødre barnet mot faren fordi hun ikke klarer å ramme ham på en annen måte. De fleste av oss manipulerer i bestemte situasjoner, men for noen blir manipulasjon av omgivelsene et livsmønster.

Dette ser en tydelig på KG, hvor man bruker et eventuellt barn som en plog og bæljer i vei:

Unna!

Her kommer viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du glemmer barnets rettigheter her, Jalp. Barnet har en far, og bør ha rettigheter på lik linje med andre barn. Er det først satt til verden, har det krav på to foreldre. Hvordan skulle det ellers bli? Skal det gå rundt og føle seg som "second-hand barn" i forhold til de andre barna?

Nei, jeg glemmer ikke barns rettigheter. Men her er vi på et stadie der det ikke er blitt barn enda. Eller hva mener du man skal si om barnets rettigheter når kvinnen vurderer abort?

Poenget mitt er at menn ikke har rettigheter her i det hele tatt. Ikke bare i forhold til IKKE å ville bli far, men også i forhold til å ville bli far. Min kone kan med loven i hånd ta abort, uten at jeg en gang har rett til å uttale meg i saken, selv om jeg ønsker et felles barn mer enn noe i verden.

Jeg mener det er soleklart at menn/ fedre bør få styrket sine rettigheter i forhold til disse spørsmålene. Det er etter min mening den eneste farbare veien hvis man ønsker REELL likestilling mellom far og mor. Jeg regner ikke med at en eneste kvinne her inne vil argumentere mot at vi bør ha reell likestilling mellom fedre og mødre. Skal menn inkluderes i familielivet fullt ut, kan man ikke avspise menn med plikter, UTEN rettigheter. Ingen kvinne ville funnet seg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det igjen med de tåpelige, militante argumentene fra kvinner. det er som å snakke til en vegg. Lytt til oss og diskuter med oss istedet for å diktere over oss!

Er det fryktelig vanskelig å skjønne at det eneste mannen gjør er å sprute, mens kvinnen må gå i ni måneder og la en organisme spise av henne, samt at hun opplever mye fysisk ubehag, smerter, osv.?

Du ser virkelig ikke forskjellen på situasjonen disse to kjønnene er i, i forhold til graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg glemmer ikke barns rettigheter. Men her er vi på et stadie der det ikke er blitt barn enda. Eller hva mener du man skal si om barnets rettigheter når kvinnen vurderer abort?

Poenget mitt er at menn ikke har rettigheter her i det hele tatt. Ikke bare i forhold til IKKE å ville bli far, men også i forhold til å ville bli far. Min kone kan med loven i hånd ta abort, uten at jeg en gang har rett til å uttale meg i saken, selv om jeg ønsker et felles barn mer enn noe i verden.

Jeg mener det er soleklart at menn/ fedre bør få styrket sine rettigheter i forhold til disse spørsmålene. Det er etter min mening den eneste farbare veien hvis man ønsker REELL likestilling mellom far og mor. Jeg regner ikke med at en eneste kvinne her inne vil argumentere mot at vi bør ha reell likestilling mellom fedre og mødre. Skal menn inkluderes i familielivet fullt ut, kan man ikke avspise menn med plikter, UTEN rettigheter. Ingen kvinne ville funnet seg i det.

Jeg ser at det er frustrerende, Jalp. Men jeg ser ikke at det kan bli noen løsning som er rettferdig for alle parter, naturen legger rett og slett ikke opp til det.

Om andre enn kvinnen skal bestemme om hun skal ta abort eller ikke, så blir det feil. Det er og blir hennes kropp det går ut over, så den retten må hun ha.

Etter fødsel så har barnet sine rettigheter. Å fraskrive seg dem går ikke, uten at barnet lider.

Far er ikke tilgodesett av naturen her, og vi får ikke gjort noe med det. I dette spørsmålet kan likestillingen aldri bli reell.

I deandre spørsmålene du nevner så er det derimot mulig å gjøre noe. Og den diskusjonen kan vi sikkert med fordel ta en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykopater
Du ser virkelig ikke forskjellen på situasjonen disse to kjønnene er i, i forhold til graviditet?

Selv i et ekteskap kan kvinnen ta abort uten å rådføre seg med sin ektemann engang, kvinner og menn i dag kan leve selvstendige liv hver for seg. Slik er samfunnskulturen. Kvinnens liv berøres mer enn mannens av svangerskap og reproduksjon. Derfor er hun naturlig ”første­eier” av en faktisk graviditet.

Det er i dag menn, ikke kvinner, som risikerer å bli ”satt barn på”.

Fosterets biologiske far har ingen rett til å avverge en abort, og etter min mening er dette et overgrep mot menn.

Når det gjelder menn, så er det et ubestridelig faktum at en mann som skal bli far ikke har et ord han skulle ha sagt, verken for eller mot abort. Å bli påtvunget en slik munnkurv kan være en enorm psykisk belastning for en mann som kanskje har gledet seg i lang tid til å bli far, men får drømmen knust av den kvinnen han har sjenket sin kjærlighet.

Så kommer det sikkert noen å sier det er kvinnens sak "hva hun vil med sin kropp". Dette prinsippet gjelder bare, så lenge det ikke går ut over andre individer enn henne selv.

Går handlingene hennes (med egen kropp) ut over en tredjepart (f.eks. et foster eller en mann), da er det ikke lenger hennes privatsak hva hun "vil" med sin egen kropp. Nettopp derfor fins det da også en øvre grense for når i svangerskapet et foster kan aborteres på lovlig vis.

Ingen har rett til å bruke kroppen sin til det som måtte falle seg inn: drepe, stjele, terrorisere, lyve...

Jeg reagerer også på at uansett vinkling i debatten så angripes mannen! Fosteret (som ikke er sin egen kropp, men mors kropp iflg kvinnene her inne) blir sett på som en eiendom mor kan velga gjøre hva hun vil med...

..fy faen :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen på problemet heter p-piller for menn. Kommer visstnok snart på markedet. Problem solved.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg tar gjerne på en femidom, om vi i samme slengen kan fikse det sånn at menn tar gleden med 9 måneders graviditet og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tar gjerne på en femidom, om vi i samme slengen kan fikse det sånn at menn tar gleden med 9 måneders graviditet og fødsel.

Så jeg kan m.a.o. stikke hull i den og dermed tyne deg for masse ca$h moa-ha-ha :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Så jeg kan m.a.o. stikke hull i den og dermed tyne deg for masse ca$h moa-ha-ha :hoppendeglad:

Jeg er villig til å betale for å få en kid jeg slipper å ruge frem og presse ut, ja. :jepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minde09

Så jeg kan m.a.o. stikke hull i den og dermed tyne deg for masse ca$h moa-ha-ha :hoppendeglad:

Så ved å stikke hull i en femidom kan mannen bli gravid?

Selv om menn en vakker dag kan bli gravid, tviler jeg sterkt på at det skjer ved at kvinnen befrukter mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i et ekteskap kan kvinnen ta abort uten å rådføre seg med sin ektemann engang

Hva så? Det er hennes kropp.

Fosterets biologiske far har ingen rett til å avverge en abort, og etter min mening er dette et overgrep mot menn.

Tull. Det er et overgrep mot kvinner å tvinge dem til tortur (føde barn). Når menn kan føde barn kan de få samme rettigheter som kvinner her.

Går handlingene hennes (med egen kropp) ut over en tredjepart (f.eks. et foster eller en mann), da er det ikke lenger hennes privatsak hva hun "vil" med sin egen kropp.

I forhold til mannen, jo. Det er idiotisk å argumentere for at mannen skal bestemme om kvinnen skal få ødelagt kroppen eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg er villig til å betale for å få en kid jeg slipper å ruge frem og presse ut, ja. :jepp:

Selv om den genetisk ikke er din? :sjenert:

Så ved å stikke hull i en femidom kan mannen bli gravid?

Ja, i min og Vampen sin verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva så? Det er hennes kropp.

Hvis man tuter skikkelig i vei og blir ansett som helt loco så kan faktisk abortgrensen flyttes ettersom man som sagt er helt spik spenna gal.

Tull. Det er et overgrep mot kvinner å tvinge dem til tortur (føde barn). Når menn kan føde barn kan de få samme rettigheter som kvinner her.

Like så tull at fødsel = tortur og som en annen sa så er det i bunn og grunn en parasitt man kvitter seg med, men når det kommer til disse rettighetene så snakker du også om barnefordelingssaker, menns forventede levealder, skolevesenet, dette med hva som stemples som grisete seksualitet og ikke minst at menn skal kunne bruke barnet som et banesår?

Når jeg tenker etter dukker det opp et bilde fra Johannes' åpenbaring i mitt hode, der står følgende:

Ett av dyrets hoder så ut som om det hadde fått banesår, men det dødelige såret var blitt leget.

All verden undret seg over dyret og fulgte det.

I forhold til mannen, jo. Det er idiotisk å argumentere for at mannen skal bestemme om kvinnen skal få ødelagt kroppen eller ikke.

La meg si det slik.. du kjenner bare konsekvensen og virkningen av dette på et plan, men så enkelt er det ikke og så enkelt er det, men om du spør meg om hva nå jeg taler om så har jeg ikke lov til å hverken å si noe eller langt mindre peke mot noe.

Hvis du skjønner dette med det ufødte... vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Selv om den genetisk ikke er din? :sjenert:

Ja, i min og Vampen sin verden.

Gravditet og fødsel er pes. Genetikk er underordnet om man kan slippe unna.

Og en vakker verden er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like så tull at fødsel = tortur

Å tvinge noen til å gjennomføre noe som medfører ekstreme smerter er tortur. Det kan gjøre ekstremt vondt. Du har ingen rett til å tvinge andre til å gjennomgå slik smerte, din ondskapsfulle faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...