Gå til innhold

Vi venter på det lille knøttet vårt!


My84

Anbefalte innlegg

Du er jo snart halvveis jo! :overrasket:

Strikking er blitt gøy etter jeg lærte meg det :fnise: Holder med Kakaoen at garnstudio har mye fint. Det er der jeg fant babyteppet og nederst i oppskriften står også forklaringer og linker til videoer for hvordan man gjør det som står i oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tenkt til å prøve meg på nr. 18 her: http://www.sandnesgarn.no/hefter/baby/tema-24-babytepper-og-hentesett-904tema24 , den hvite jakken bare at jeg skal strikke den i lilla. Hvis jeg får det til da. Dere som har peiling, ser det vanskelig ut? Bra jeg kan spørre dere om hjelp da. ;) Drømte i natt at jeg strikket hele jakken på 1 dag, haha! :ler:

Skal sjekke ut "Myk start", høres supert ut! :jepp: Ville dere strikket noen plagg til sommeren også, eller konsentrert dere om vår og høst/vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å prøve meg på nr. 18 her: http://www.sandnesga...esett-904tema24 , den hvite jakken bare at jeg skal strikke den i lilla. Hvis jeg får det til da. Dere som har peiling, ser det vanskelig ut? Bra jeg kan spørre dere om hjelp da. ;) Drømte i natt at jeg strikket hele jakken på 1 dag, haha! :ler:

Skal sjekke ut "Myk start", høres supert ut! :jepp: Ville dere strikket noen plagg til sommeren også, eller konsentrert dere om vår og høst/vinter?

Den var kjempefin! Blir nok nydelig i lilla. :rodmer:

Mamma driver å strikker hentesette fra tema 3 i dette hefte http://www.sandnesgarn.no/hefter/baby/0906-mandarin-baby-9040906 Hun strikker selve dressen i minste størrelse og resten i en litt større slik at vi kan bruke det litt mer mot vår/sommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint hentesett, asanti. :rodmer: Heldig du er som har noen som strikker til deg. :Nikke:

Hva betyr det når det står i en strikkeoppskrift: strikkefasthet - 27 m = 10 cm

Betyr det at man skal legge opp et vilkårlig antall masker og så strikke 27 omganger, og det skal bli 10 cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint hentesett, asanti. :rodmer: Heldig du er som har noen som strikker til deg. :Nikke:

Hva betyr det når det står i en strikkeoppskrift: strikkefasthet - 27 m = 10 cm

Betyr det at man skal legge opp et vilkårlig antall masker og så strikke 27 omganger, og det skal bli 10 cm?

Det betyr at når du har strikket 27 masker skal det tilsvare 10 cm.. Forteller deg hvor stram/løst du skal strikke. Bommer man på fastheten så blir jakka for stor eller for liten. Sliter litt med å treffe riktig selv :gjeiper:

Men prøv å legg opp 27 masker og strikk frem og tilbake noen ganger, som til en gryteklut, og når du har en del omganger måler du arbeidet ditt og ser om det er 10 cm. Tenker da 10 cm på langs av pinnen hvis du skjønner.

Og er det for stort må du strikke strammere, er de for lite må du strikke løsere :)

Litt mer oppklart??

Mamma har strikka heldress i Mariusmønster til lillegutt. http://www.sandnesga...4-aar-904tema30

modell 8.. Gleder meg sååååå til å bruke den :)

Endret av Kakaoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, nå skjønte jeg det. :jepp: åååå sånn Marius dress er superfint! :hjerte:

Men hva er glattstrikk? Og rillestrikk? :fnise:

Endret av My84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Den jakka der er nok en perfekt første-strikketøy-jakke! :) Har laget den selv noen ganger.

Glattstrikk - en omgang rett og en vrang om man strikker frem og tilbake - bare rett om man strikker rundt.

Rillestrikk - bare rett om man strikker frem og tilbake - en omgang rett og en vrang om man strikker rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vi brukte forresten en del strikkeklær om sommeren. Skal strikke litt sommerting denne gangen også (hyperemesisen må bare gi seg...), og da skal jeg strikke i Baby Alpaca Silk fra Drops. Blanding av alpakka og silke er nydelig sommergarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, pysepusen! :jepp: Hvis du har strikka den jakken først kan jeg jo spørre deg. Man bruker rundpinner på både armene og selve jakken, eller? Jeg er virkelig helt grønn på dette.

Håper formen din blir bedre snart da, hyperemesis er ikke bra..:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, pysepusen! :jepp: Hvis du har strikka den jakken først kan jeg jo spørre deg. Man bruker rundpinner på både armene og selve jakken, eller? Jeg er virkelig helt grønn på dette.

Håper formen din blir bedre snart da, hyperemesis er ikke bra.. :kose:

Har du kjøpt oppskriften?? For jeg får ikke opp selve oppskriften når jeg trykker på linken skjønner du :)

Men skulle jeg gjette så tror jeg du bruker rundpinnen til selve jakken, og strømpepinner til armene.

Og når du strikker med strømpepinner så bruker du 4 eller 5 pinner istedenfor rundpinne. Samme måte som hvis du har sett noen strikker sokker :)

Men de tinga jeg har laga fra Myk start boka er litt lettere å lage, men krever mer montering. For da strikker du frem og tilbake når du lager arm, for å så sy den sammen etterpå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Oi, her er det seriøs strikking på gang, ser jeg! Vet ikke om det er nevnt ennå, men jeg har funnet mye fine oppskrifter på Drops og på Pickles også, de har masse til barn/baby :) Ellers kan du også melde deg inn på ravelry.com, der er det enorme mengder strikkeoppskrifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Må si meg enig med Kakaoen - rundpinne på jakka og strømpepinner på armene. Med mindre du vil strikke dem fram og tilbake da. Det er kanskje det som står i oppskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å prøve meg på strikking jeg også. Desverre er jeg HELT grønn på strikking, har ikke strikket mer enn 15 cm av et skjerf i hele mitt liv. Vet ikke en gang hva rundpinner og strømpepinner er? ;)

Men jeg tenker som så at hvis jeg klarer å komme meg gjennom en økonomiutdannelse med gode karakterer, da burde jeg klare å strikke et teppe til babyen :fnise:

Endret av Frøken Vims
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt oppskriften ja. :) Når jeg kommer hjem fra jobb kan jeg si hva det står der. Det rare var at jeg fikk med to rundpinner i to forskjellige str, og to par strømpepinner i to forskjellige str. :klo: Er kanskje ikke det letteste prosjektet jeg kunne startet med dette her. :blink::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har tenkt til å prøve meg på strikking jeg også. Desverre er jeg HELT grønn på strikking, har ikke strikket mer enn 15 cm av et skjerf i hele mitt liv. Vet ikke en gang hva rundpinner og strømpepinner er? ;)

Men jeg tenker som så at hvis jeg klarer å komme meg gjennom en økonomiutdannelse med gode karakterer, da burde jeg klare å strikke et teppe til babyen :fnise:

Det klarer du fint! :Nikke: Drops har instruksjonsvideoer på alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer du fint! :Nikke: Drops har instruksjonsvideoer på alt :)

Takk for tipset, da skal jeg sette av en "studiekveld" på Drops :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på 3D UL i uke 27 :) Mest fordi jeg ville bekrefte kjønnet, men syntes det var kjempeartig å se snuppa inne i magen! Hun var i toppform og gjorde grimaser, "gjespet" og dro i navlestrengen sin foran publikumet ;) Som forøvrig var to lykkelige foreldre og ikke minst to superstolte bestemødre :rodmer:

Fikk noen fantastiske bilder og video. Da vi kom hjem lagde samboeren min en film av alle filmsnuttene og la dem inn på mobilen min. Nå har jeg videoer av snuppa mi som bakgrunn på mobilen, så jeg kan se henne "gjespe" når jeg vil :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...