Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøper alltid bøker med en gang jeg begynner med et nytt fag, ikke fordi jeg kommer til å lese i dem før noen måneder senere, men for å slippe å stresse med det senere. På studiet mitt har vi en facebook "kjøp og salg" hvor det er stor omsetning av bøker - har spart mye penger der!

Med mindre jeg vet at det er en bok jeg vil beholde og ta frem senere, kjøper jeg alltid brukt eller låner av venner. Ulempen med å låne er at man ikke kan ta frem markeringstusjen!

Og ja - det tar meg tilbake til ungdomsskolen med blomster i margen, men notater er virkelig mye hyggeligere å lage hvis man setter litt farge på dem :)

Endret av isbjørnungen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som funket bra sist var å skrive alt av notater fra forelesninger for hånd, deretter finskrive de inn på dataen etterpå. Da får man det liksom inn to ganger med en gang. Samme teknikk når jeg tar notater fra bøker. Jeg bruker ikke markeringstusj i bøker, noterer heller ned.



Anonymous poster hash: 912bb...577
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ha kollokviegruppe. Men pass på at folkene på gruppa di er på samme nivå som deg. Dette året har jeg hatt kollokviegruppe, men det har alltid vært jeg som har forklart og hjulpet, og når jeg har lurt på noe har jeg aldri fått hjelp fordi de ikke "vet". Sånt er slitsomt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ha kollokviegruppe. Men pass på at folkene på gruppa di er på samme nivå som deg. Dette året har jeg hatt kollokviegruppe, men det har alltid vært jeg som har forklart og hjulpet, og når jeg har lurt på noe har jeg aldri fått hjelp fordi de ikke "vet". Sånt er slitsomt...

Jeg lærer derimot svært mye av å sitte å forklare ting til andre, så jeg liker å ha en kollokviegruppe som er godt og blandet :)

Anonymous poster hash: 12225...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bumper denne:-) Selv om det er sommerferie, fikk jeg plutselig tilbake studiemotivasjonen. Gleder meg til august!!



Anonymous poster hash: 89fa9...2b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynner på nettstudier nå til høsten, og har investert i boka "How to become a straight A student".

Den er genial! Det er en samling av tips fra de beste studentene fra Harvard, Princton o.l. Masse gode tips, og føler egentlig at studie tiden kommer til å bli lekende lett!

Den baserer seg på at man skal jobbe minst mulig, og har masse tips til å holde effektiviteten oppe. Sånn at feks man slipper å lese i dagesvis før eksamen, men tar ca tre timer hver dag. Prøvd noen av teknikkene på husarbeid ( :ler: ) og hittil funker de!:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Fantastiske gode tips! Slenger meg på etterhvert!

Noen som vet om gode sider å kjøpe/laste ned bøker som pdf fil? Tenker å gjøre det slikt på fag jeg ikke kan ha med hjelpemiddler på eksamen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å lage/kjøpe en almanakk/dagsplan. Der skriver jeg opp hva som trengs å gjøres hver dag, og hjelper meg til å være mitt best strukturerte jeg i stressende perioder. I de to siste ukene før ferier kjennes det aldri ut som døgnet har nok timer, men med denne ser jeg hva jeg bruker tiden min til. Selv har jeg laget noe ala denne til å ha på rommet mitt, men dette er selvsagt en smakssak. http://www.pinterest.com/pin/16747829836462731/

Kombinert med denne har jeg også en App som kalles iStudiez Pro som inneholder timeplan av alle fag, kontaktliste av lærere, romfordeling, oppgaver, ferier og prøver. Rett og slett en livredder, og verdt alle 21 kronene! :)

Endret av gohege
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke til å åpne linken din jeg, gohege:( men er absolutt enig angående almanakk/oversikt. Man klarer ikke å huske alt man skal altså!! Hvertfall ikke om man har deltidsjobb ved siden av.

Har begynt på høstens pensum, så vidt laget litt leseplan og sånn. Er så motivert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke til å åpne linken din jeg, gohege:( men er absolutt enig angående almanakk/oversikt. Man klarer ikke å huske alt man skal altså!! Hvertfall ikke om man har deltidsjobb ved siden av.

Har begynt på høstens pensum, så vidt laget litt leseplan og sånn. Er så motivert!

Det fikk jeg visst ikke til selv heller plutselig 😅 det er en slags tabell med timer og dager, (jeg brukte fargeprøver til dette) som er limt på en glassplate. Jeg brukte en glasshylle som har vært i et kjøleskap, men en vanlig ramme fra Europris fungerer også fint. Da kan jeg skrive på glassplaten med white board tusj, uten at grensene mellom dager og timer blir borte 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på UiO nå til høsten. Må man ha bøkene klare til første dag? Hvordan er de første dagene/ ukene? Begynner man rett på undervisning eller er det mye bli kjent greier og sosiale ting eller..? Kjenner jeg gruer meg litt:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på UiO nå til høsten. Må man ha bøkene klare til første dag? Hvordan er de første dagene/ ukene? Begynner man rett på undervisning eller er det mye bli kjent greier og sosiale ting eller..? Kjenner jeg gruer meg litt:s

Timeplaner for hvert enkelt fag ligger ute på nettsidene til UiO nå - de skal hvertfall være rimelig klare med tidspunkter og steder per nå, så da kan du se selv når første forelesning er i de fagene du skal ha. :)

Min erfaring er at det lønner seg å vente litt med bøkene - med mindre du studerer realfag. Greit å ha hovedbøkene klare ganske snarlig også, i og med at når forelesningene starter opp er man liksom ordentlig i gang. Også er det avslappende å vite at man hvertfall har en del av pensum så man kan begynne å lese litt og innarbeide noen gode vaner med en gang. Men det er en smakssak det også.

På SV og (særlig) HF har jeg opplevd at det har blitt endringer i pensum flere ganger i begynnelsen av semesteret, og det å da ha kjøpt inn dyre bøker man ikke får brukt (ei heller solgt igjen..) er ganske surt. Det er stort sett fadderuke uka før forelesningene starter, typ fra rundt 15.-22. august, og så starter forelesningene som oftest den siste uka i august (altså uka etter fadderuka). Det er valgfritt hva du vil være med på i fadderuka; men jeg vil anbefale å være med på hovedgreiene de første par dagene, for det er da folk blir kjent og det sosiale er i fokus. Så kan du heller velge ut hva du vil og ikke vil være med på av arrangementer osv. underveis - det er overhodet ikke noe å grue seg for! :):blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Kjente jeg ble litt roligere nå:-) da skal jeg sjekke timeplanen jeg;-)

Timeplaner for hvert enkelt fag ligger ute på nettsidene til UiO nå - de skal hvertfall være rimelig klare med tidspunkter og steder per nå, så da kan du se selv når første forelesning er i de fagene du skal ha. :)

Min erfaring er at det lønner seg å vente litt med bøkene - med mindre du studerer realfag. Greit å ha hovedbøkene klare ganske snarlig også, i og med at når forelesningene starter opp er man liksom ordentlig i gang. Også er det avslappende å vite at man hvertfall har en del av pensum så man kan begynne å lese litt og innarbeide noen gode vaner med en gang. Men det er en smakssak det også.

På SV og (særlig) HF har jeg opplevd at det har blitt endringer i pensum flere ganger i begynnelsen av semesteret, og det å da ha kjøpt inn dyre bøker man ikke får brukt (ei heller solgt igjen..) er ganske surt. Det er stort sett fadderuke uka før forelesningene starter, typ fra rundt 15.-22. august, og så starter forelesningene som oftest den siste uka i august (altså uka etter fadderuka). Det er valgfritt hva du vil være med på i fadderuka; men jeg vil anbefale å være med på hovedgreiene de første par dagene, for det er da folk blir kjent og det sosiale er i fokus. Så kan du heller velge ut hva du vil og ikke vil være med på av arrangementer osv. underveis - det er overhodet ikke noe å grue seg for! :):blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

De fleste i "klassen" min har vanlig PC, men på forelesningene ser man 50/50 mac og vanlig pc... Men de aller, aller fleste hos oss noterer for hånd!

Selv har jeg PC og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe en mac. Har hatt min PC i 2,5 år og den fungerer veldig bra ennå. Bruker den både til studierelaterte ting og mye på fritiden... Det eneste jeg ikke er fornøyd med er størrelsen og tyngden, så jeg tar den som regel ikke med på universitetet, og neste gang jeg kjøper PC skal jeg vurdere å heller kjøpe en som er litt mindre. Støtter de som sier at vekt er det viktigste, det er kjedelig å dra på >2 kg ekstra! (Fordelen med å ha stor PC (da tenker jeg ca 15,6") er jo at en stor skjerm er god og oversiktlig å se på og at PCer i den størrelsen gir veldig mye "bang for the buck", altså du får en rask og kraftig PC som takler mye til prisen av en svakere mindre PC eller halve prisen av en mac...)

Jeg ville i alle fall ikke stresset med å kjøpe en Mac FØR studiene begynner, du bør heller se hvordan det er og vurdere behovet ditt.

Til dere som klager over at PCene deres har blitt trege i løpet av kort tid: hvordan klarer dere det? Hvor mye drit legger dere inn på den?! Jeg har ikke gjort noe spesielt for å bevare PCen som den var da jeg fikk den (som å bevisst slette ting, søke gjennom på leting etter virus eller spyware, defragmentering eller noe som helst), jeg har stappet den full av programmer og musikk/tv-serier/filmer (600 gb harddisk som nesten er full) og den fungerer altså akkurat som den skal, nå etter 2,5 års bruk...

Du er klar over at det er forskjeller mtp. PC'er? Alle PC'er er ikke like. For min del brukte jeg nesten ikke PC'en, men plutselig var batteriet ødelagt og måtte byttes. PC'en min ble også ekstremt varm etter en stund den hadde kjørt et program. Jeg hadde verken musikk, filmer eller bilder på PC'en. Jeg hadde heller ikke fått virus eller trykket på noe suspekt. Det eneste jeg hadde installert var Sims 2 og Tarzan (spill). Likevel ble den så ekstremt treg (både på internett og med å starte opp, etc) etter en kort periode.

Så nei. Jeg har ikke lagt inn "mye drit".

Anonymous poster hash: ed65d...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest frk_Molly

Almanakk. Dette er livsnødvending for meg! Bruker den til å holde orden i forelesninger, innleveringer, møter og hva jeg skal lese.

Markeringstusjer i mange farger. Jeg fargekoder feks navn, år og sitater og syns det lager mer orden.

Og en god termokopp som holder kaffen varm lenge på lesesalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frk_Molly

Jeg lærer også best visuelt, så jeg pleier å tegne tankekart for å få bedre oversikt over stoffet. Et lite tips hvis man lærer bra visuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden her siden jeg selv blir student nå til høsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Mitt aller beste tips er å komme seg opp tidlig om morgenen!

:)

Det vil jeg si er nokså individuelt og man må finne utav hva som fungerer best for seg selv. Jeg fungerer best onsdag-søndag fra 10-20. Og det er også periodene jeg får best utbytte av lesing. Ingen skam å starte sent i uka men da må du også avslutte sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...