Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NozMonster

Ryggsekk ser lame ut, men er et must hvis du har mye å bære på!

ser lame ut? :klo:

det synes jeg da virkelig ikke... jeg ønsker meg en god gammeldags skinnransel, slik som man hadde på 90tallet jeg :) noen ideer hvor jeg kan få tak i det?

ellers, for å svare på tråden: jeg er så urolig og engstlig for å begynne på høyskolen atte jeg ikke helt vet hvilke spørsmål jeg skal begynne å stille en gang :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Jeg har aldri likt Apple-produkter, og har kjøpt meg en ny Asus til studiestart. Blir litt bekymra nå når jeg leser i denne tråden at "alle" studentene har Mac...

Jeg har en liten mini-laptop fra Samsung som jeg er storfornøyd med og bruker når jeg trenger å ha med meg pc på skolen! Ser ikke så mange Macer egentlig.

ser lame ut? :klo:

det synes jeg da virkelig ikke... jeg ønsker meg en god gammeldags skinnransel, slik som man hadde på 90tallet jeg :) noen ideer hvor jeg kan få tak i det?

ellers, for å svare på tråden: jeg er så urolig og engstlig for å begynne på høyskolen atte jeg ikke helt vet hvilke spørsmål jeg skal begynne å stille en gang :bond:

Sekk er gull verdt, og det er hva man gjør det til!

Det ser teitere ut å gå på seg ryggplager med skuldervesker, spør du meg :fnise:

Spør når du kommer på ting, du, Noz! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt Apple-produkter, og har kjøpt meg en ny Asus til studiestart. Blir litt bekymra nå når jeg leser i denne tråden at "alle" studentene har Mac...

Vet du, det er ingenting å bekymre seg for!

Kullet vårt teller nesten 150 stykker, og på forelesninger pleide det i forrige studieår å være kanskje 4-5 personer med Mac og 1 person med PC, og iblant en og annen iPad eller mini-PC. Jeg tror at de som har Mac er mer tilbøyelige til å ta den med på forelesning enn de som ikke har det, slik at det virker som at det er det flest har. Men under gruppearbeid, kollokvier, labrapportskriving osv. har jeg nærmest aldri sett en eneste Mac, men en drøss med PC'er! Så det er nok det de fleste har :)

Selv bruker jeg ikke PC på forelesningene og har den sjelden med meg på skolen, men skriver en del notater på den hjemme. På mange studier trenger man egentlig ikke å ha en PC i det hele tatt, ettersom man de få gangene man faktisk trenger den har tilgang til drøssevis av PCer på datasalene. Noen studier er mer "tekstbaserte" og har innlevering av mange skriftlige oppgaver, og da er det kanskje både lurt og nødvendig å ha egen PC/Mac og å ha den med på forelesningene. Hos oss er det en god blanding av tekst, formler og figurer, og å skrive på PC på forelesningene synes jeg virker litt trøblete i forhold til det å bare notere pent ned med blokk og fargeblyanter ;)

Anonym poster: 1810c4be8019513ff1e258ea2c0baa35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd, kjøp en kindle - også laster du bare ned alle bøkene du trenger i pdf-format. Så kan du lese hvorhen du vil uten å drasse på et tonn med bøker. :) Det var mange av medstudentene mine som gjorde dette og jeg synes det virket ganske smart. Men kommer sikkert også ann på faget, der jeg studerte lå de fleste bøkene ute på nett.

Når du leser, ta masse notater - og skriv alltid ned sidetall, forfatter og bok ved siden av - så slipper du å være nødt til å bruke unødvendig lang tid på å finne tilbake til informasjonen igjen!

Google er et godt verktøy, men blir enda bedre om du sjekker ut de forskjellige funksjonene og søkeinnstillingene som er litt gjemt bort. Google Scholar er fantastisk. I tillegg kommer du ofte frem til mer pålitelige kilder om du retter søkene inn mot dokumenter, artikler og nyheter - og ikke alt-i-hele-verden som er standardmåten google søker på.

Det kan også gjøres på iPad (med iBooks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne PC vs Mac - diskusjonen, er det at dere er redd for å ha noe "annet" enn det de andre studentene har, eller hva er det egentlig å diskutere?? Jeg mener ikke dette negativt, jeg har bare ikke skjønt oppstyret i denne tråden angående akkurat det... :)

Anonym poster: 7008aead2955b50bc02b733f10271bd3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fairydust

Høres bra ut!! :) Godt å vite at det er flere enn meg som velger noe annet enn Mac. Vanligvis bryr jeg meg ikke så forferdelig mye om hva andre mener, men hadde jeg sittet i en lesesal med 200 studenter og jeg var den eneste med en PC, ville jeg jo følt meg litt... utenfor :fnise:

Endret av Fairydust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Om det skjer, må du ikke se på deg selv som en som er "utenfor", men at alle andre er så utrolige like - mens du er unik. :)

(Jadda, alle er unike, men det hjelper å tenke slik.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke laptop en gang jeg :fnise:

Men en gigantisk stasjonær som lyser blått.

Får mange kommentarer om den når jeg får besøk av medstudenter. Så jeg må nok være super sær og teit haha. Men sånn er nå det! Ingenting å bry seg om. Jeg har uansett ikke behov for å drasse med meg noe laptop på skolen. Notatblokk er ganske populær hos meg!

Også har jeg den styggeste sekken og da :P Bergans skolesekk som jeg brukte på ungdomsskolen. Som mange også har kommentert. Men jeg vil ha en behagelig sekk med god plass, og jeg klarer meg fint med den stasjonære. Det er en PC. Den funker.

Sålenge man er fornøyd selv så får man bare le med de andre når de kommenterer den teite pc-en din :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke laptop en gang jeg :fnise:

Men en gigantisk stasjonær som lyser blått.

Får mange kommentarer om den når jeg får besøk av medstudenter. Så jeg må nok være super sær og teit haha. Men sånn er nå det! Ingenting å bry seg om. Jeg har uansett ikke behov for å drasse med meg noe laptop på skolen. Notatblokk er ganske populær hos meg!

Også har jeg den styggeste sekken og da :P Bergans skolesekk som jeg brukte på ungdomsskolen. Som mange også har kommentert. Men jeg vil ha en behagelig sekk med god plass, og jeg klarer meg fint med den stasjonære. Det er en PC. Den funker.

Sålenge man er fornøyd selv så får man bare le med de andre når de kommenterer den teite pc-en din :fnise:

...men så er det da også nokså stor forskjell på en svær, blålysende stasjonær PC, og en snerten liten Asus! Kan vel knapt sammenlignes.

Ryggsekk vs. ikke ryggsekk: hos oss bruker de fleste ryggsekk, men det er selvfølgelig noen med veske også. Problemet med veske er bare at den enten ikke har plass til alt du trenger å ha med deg (kommer såklart an på hvordan/hvor du leser og hva slags bøker du har) eller det blir forferdelig tungt å bære all vekten på én skulder. På mitt studium er det ingen som ser rart på deg om du kommer med en svær tursekk på skolen (eller en helt normal, liten ryggsekk for den saks skyld). Vet at flere bruker Bergans Helium, det er en 55 liters sekk... vi HAR mange tunge bøker xD

Hva som er normalt og "akseptert" varierer sannsynligvis veldig fra studium til studium. Tipper at på BI er det pene klær og veske som gjelder, mens feks. på fysioterapi der jeg studerer (jeg studerer ikke det) er folk veldig sporty og møter opp med både sekk og i treningsklær ;)

Anonym poster: 1810c4be8019513ff1e258ea2c0baa35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bokstativene mine (jepp, jeg har to!) er også trofaste følgesvenner. Veldig praktisk dersom jeg tar notater, jobber med å oversette noe eller leser en originaltekst parallelt med en kommentar.

Bilde?? Jeg skjønner ikke helt :P Har du de med deg på lesesalen?

Anonym poster: d5a060ca2f5d66a1148298414837f55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men så er det da også nokså stor forskjell på en svær, blålysende stasjonær PC, og en snerten liten Asus! Kan vel knapt sammenlignes.

Ryggsekk vs. ikke ryggsekk: hos oss bruker de fleste ryggsekk, men det er selvfølgelig noen med veske også. Problemet med veske er bare at den enten ikke har plass til alt du trenger å ha med deg (kommer såklart an på hvordan/hvor du leser og hva slags bøker du har) eller det blir forferdelig tungt å bære all vekten på én skulder. På mitt studium er det ingen som ser rart på deg om du kommer med en svær tursekk på skolen (eller en helt normal, liten ryggsekk for den saks skyld). Vet at flere bruker Bergans Helium, det er en 55 liters sekk... vi HAR mange tunge bøker xD

Hva som er normalt og "akseptert" varierer sannsynligvis veldig fra studium til studium. Tipper at på BI er det pene klær og veske som gjelder, mens feks. på fysioterapi der jeg studerer (jeg studerer ikke det) er folk veldig sporty og møter opp med både sekk og i treningsklær ;)

Anonym poster: 1810c4be8019513ff1e258ea2c0baa35

Jeg har en Bergans Sport Alpin-sekk på 40 liter. Av og til er den ikke stor nok... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gulfugl

Bilde?? Jeg skjønner ikke helt :P Har du de med deg på lesesalen?

Anonym poster: d5a060ca2f5d66a1148298414837f55f

Er det kanskje en sånn en AB mener?

DSCF1409.jpg

Virker jo litt smart, er kjedelig med digre bøker som lukker seg av seg selv hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HeiSveis

ser lame ut? :klo:

det synes jeg da virkelig ikke... jeg ønsker meg en god gammeldags skinnransel, slik som man hadde på 90tallet jeg :) noen ideer hvor jeg kan få tak i det?

Ja, jeg har også lyst på sekk. Har brukt pcbag/veske og det anbefales ikke om man har en lang vei til skolen. Klarte å komme hjem igjen med brannsår på skuldrene :P

Det er en butikk i Svinesund som selger nesten alt av skinn stuff. Kan hende de selger skinnransel der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Her var det mye nyttig! Har bestemt meg for at dette semesteret skal jeg ha orden i notatene. Samle alt i store permer. Gull verdt i eksamensperioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Her var det mye nyttig! Har bestemt meg for at dette semesteret skal jeg ha orden i notatene. Samle alt i store permer. Gull verdt i eksamensperioden!

Har bestemt meg for det hvert semester, men får det aldri til. Hvorfor skal det være så vanskelig? Ender med at jeg bare rabler ned fort i forelesningene ettersom alt gjennomgås så fort, og da blir det bare stress å skulle skrive over til ordentlig notater senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fairydust

Så jeg fortalte tidligere i tråden at jeg nettopp hadde kjøpt meg ny PC til å bruke under forelesninger, o.l. Nå viser det seg... jeg trenger jo ikke ny PC. Det er så mye bedre å ta notater for hånd :gjeiper: Og hjemme har jeg stasjonær til å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Dette semesteret noterer jeg mye på pc, fordi jeg nå er pendler og ikke kan drasse med meg for mye permer til hver forelesning. Men en gang pr uke printer jeg ut notatene mine, da gjerne i litt bearbeidet form, og etter hver forelesning laster jeg dem opp på dropbox så jeg ikke mister dem. Disse settes inn i perm kronologisk etter forelesning, og alfabetisk etter artikler/bøker. Noterer også artikler/bøker på pc, som jeg kan printe ut og markere over det aller viktigste med igjen. Mindre plass, raskere tid for meg å skrive på pc, mer leselig. Eneste ulempen er at jeg lærer mest ved håndskrevne notater (få det inn i hånda :)), men det er tidsmessig umulig mine neste semestre.

Ellers, les det du skal til hver gang. Begynner man å henge etter er det vanskelig å ta det igjen, snakker av erfaring her.

Jobb det du kan og må, men ikke for mye. Ikke vær redd for å si nei til sjefen, har man en innlevering eller eksamen skal det faktisk prioriteres over jobb uansett hva sjefen sier. Respekterer ikke sjefen at du først og fremst er student, ville jeg funnet en ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er vi blitt hakket klokere og noen tips rikere - som vi kan dele videre? :-)



Anonymous poster hash: 7c2da...506
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt system er så mye som organisert kaos. Eller OK. :fnise: Jeg har ellers vært en langtids-regjerende mester i skippertak-metoden. Altså å åpne boka eller kapittelet kvelden før. Men dette har varierende resultater, så det prøver jeg å legge av med.

Min studieteknikk er å skrive ut alt av planer og henge det i synshøyde. Dette gjelder også ting som tabeller, fonetiske alfabeter, faktalister og oversikter som det generelt skulle vært greit å få til å sitte.
Post-it lapper med påminnelser, oppfordringer og motivasjoner er også dekorasjon rundt i leiligheten. Blir morsomt å se hvordan den jeg skal dele dublett med tar det.

Gruppearbeid fungerer ikke for meg, fokuset mitt blir fullstendig på alt av småting som foregår der og da rundt meg. Heller sitter jeg hjemme og leser mange timer i strekk. Føler jeg lærer bedre av det enn 20 minutter på, 20 minutter av metoden mange bruker. Jo mindre forstyrrelser, jo mer lærer jeg.

Etter å ha lest, leser jeg høyt inn på lydopptaker, som forresten er verdt investeringen, og hører på det nå og da hvis jeg er trøtt, har vondt i øynene, må gjøre noe annet samtidig eller vil ha avveksling. Så plukker jeg opp bøkene (eller hva enn pensum er) og ser på temaene det er delt opp i og prøver å snakke litt for meg selv om hva det står om det og ser på den måten om jeg husker noe.

Viktige poenger skriver jeg ned, rett og slett fordi det er lettere å huske da.

Har jeg et foredrag eller sånt gjennomfører jeg det for meg selv hjemme et par ganger først og forandrer på ting om jeg føler det høres dumt ut.

Viktigst av alt: Interesser deg for faget ditt!

Jeg kjøper alle bøkene klare på akademika, eller "studentbutikken", ganske enkelt fordi da vet jeg hva jeg får, jeg slipper å være avhengig av andre, risikere å sitte i anfall noen dager før eksamen fordi det ikke er å få tak i, eller måtte lete og vente på flere forskjellige steder. Altså synes jeg det er verdt det.

Håper jeg klarer å ta vekk nødvendigheten ved skippermetoden det neste året nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...