Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min løsning er kalender på mobilen, det funker helt strålende. Og det viktigste, jeg slipper å bære med meg noe ekstra. Mobilen har jeg alltid med meg.

Liker å være offline jeg:-) blir forstyrra av å ha tlf tilgjengelig hele tiden

Anonymous poster hash: 7e855...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et snitt på 4.9/5 i en bachelor økad. Utenom dette har jeg en 80% stilling. For at jeg skulle kunne prioritere skole har jeg derfor tatt grep som jeg mener er enkle og effektive.

Les alltid de kapitlene foreleseren skal gå gjennom før undervisningen (på denne måten har man en anelse om hva hva man skal lære seg, og det blir enklere å følge med i forelesningen.)

Skru mobilen av under timen, skru også lyden av når du jobber med skole. Dette for å unngå å bli distrahert.

Gjør alle oppgaver og tidligere eksamensoppgaver flere ganger, slik at man har full kontroll på alle tidligere oppgaver.

Ikke ta med nettbrett eller PC uten det er ytterst nødvendig.

Få nokk søvn om nettene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips etter 5 år som student:

  • Almanakk.
    Her skrev jeg inn hele livet mitt: skole, jobb, ting jeg skulle, avtaler, eksamen, innleveringer osv.
  • Hadde 2 permer.
    1 "Hovedperm" hvor notater fra alle fag ble satt inn når semesteret var ferdig. Dett har vært gull verdt i senere studier, for da kan jeg gå tilbake å se på ting jeg måtte trenge til andre oppgaver.
    1 "Fagperm" hvor faget ble delt inn i notater fra bøker, forelesninger, artikler og annet. Hjalp meg med å holde en god orden i sakene mine.
  • Markeringstusjer og fargetusjer.
    Viktige ting ble markert, mens fargetusjer brukte jeg til å skrive overskrifter og annet med. Hadde også fargekoder for ulike ting som jeg ønsket å utheve.
  • Skrev notater for hånd.
    På denne måten var det "jeg" som hadde skrevet noe og dermed følte jeg det ble lettere å lese over senere også. Lagde også mine egne forklaringer i forelesninger slik at jeg selv skulle skjønne hva det dreide seg om.
  • Matpakke.
    Ha med deg en stor matpakke, frukt og yoghurt.
  • Når du skriver notater.
    Skriv ned Forfatter, Bok, Årstall øverst på arket. I margen så skriver du sidetall på det du eventuelt noterer deg. På den måten kan du hele tiden finne tilbake til gode argumenter eller annet du kan trenge senere. Dessuten kan du lettere spore eget arbeid.
  • Sosial.
    Det er faktisk viktig å ha det gøy i studietiden også! Å bare sitte å lese er fint det, men plei det sosiale også. Greit med avveksling.
  • Penner.
    Ha alltid flere penner. Det er kjedelig når en penn slutter å fungere på en forelesning.
  • Pensum.
    På første forelesning får du som regel en oversikt av foreleser om hva som er viktig og mindre viktig. Får du ikke det; SPØR foreleser om han/hun kan ta det opp. Dessuten pleier som regel pensum å gjenspeiles i forelesningsplan. Følger du forelesningsplanen, så finner du det du trenger å vite der. Jeg har aldri opplevd at noe har kommet på eksamen som vi ikke har gått gjennom på en forelesning. Med andre ord er det TULLETE å kjøpe alt av pensum før skolestart, fordi du vet ikke nødvendigvis hva du egentlig trenger. Det er liten vits å kjøpe en bok til 900 fordi du trenger ett kapittel. Da er det bedre å låne denne på biblioteket tidlig og notere grundig fra denne/kopiere de sidene du trenger. Som regel så har skolen en god kopieringsmaskin, så trenger du kun ett kapittel anbefales dette.

Da tror jeg at jeg har fått med det meste :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...