Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er mine personlige (og sikkert alt for lange) erfaringer etter noen år på universitetet:

Lytt til råd om studieteknikk, men finn en metode som passer deg. Mine personlige erfaringer fra jeg studerte et fag med mye lesing var at jeg ikke rakk å ta fine notater underveis, da havna jeg bare langt bak og klarte aldri å komme a jour med forelesningene. Så da leste jeg bare gjennom det og markerte alt jeg tenkte var viktig. Var det noe jeg ikke rakk å lese til en forelesning dreit jeg i det, og plasserte det i "restebunken" min som jeg tok etter at forelesningene var ferdige. Dette var et studie der man gikk gjennom ulike temaer, slik at man ikke var avhengig av å lese alt i kronologisk rekkefølge. Etter at forelesningsrekka var over og alt pensum var lest begynte jeg for alvor å notere. Dette var tungvindt, men det lønte seg. La notater fra forelesning sammen med notater fra relevant pensum. Gjorde mitt for å trekke linjer i pensum, lagde oversikt over ulike ting (f.eks "oversikt over ulike teoretiske tilnærminger til internasjonal politikk"). Kollokvie underveis fikk jeg begrenset utbytte av, men på slutten før eksamen satt vi sammen hver dag og prata. To dager før eksamen gikk vi gjennom "alt" - dvs vi gikk gjennom alle temaer fra forelesninger for å nøste opp i alle løse tråder. Noen forelesere var helt elendige, og da droppa jeg forelesningene. Min "måte" er sikkert ikke anbefalt av ekspertene, men jeg fikk gode karakterer, og følte jeg lærte mye.

Nå går jeg på et annet studie som krever en helt annen tilnærming. Her leser jeg ingenting bare for å lese, leser pensum kun mens jeg løser oppgaver. Seminaroppgavene er gull verd, og da prøver jeg førstpå egenhånd, så går vi gjennom det i kollokvie, før jeg går på seminar. Etterpå går jeg gjennom oppgavene på egenhånd igjen for å være sikker på at jeg skjønner det. NB! Klassisk selvbedrag er å komme uforberedt til seminar, se seminarleder gå gjennom oppgaven og tenke "det var ikke så vanskelig, det hadde jeg klart selv". Det stemmer som regel IKKE! Derfor synes jeg det er lurt å gå gjennom oppgavene i ettekant også. På dette studiet er kollokvie helt essensielt i flere av fagene.

Selv om jeg er et rotehode deluxe har jeg god bruk for å organisere alt i permer. Sorterer forelesningsnotatene for seg, seminaroppgaver for seg, og eksamensoppgaver for seg. Struktur er bra, men det viktigste er fortsatt å jobbe godt med faget, så jeg gidder ikke bruke for mye tid på å gjøre det pent med ulike farger.

Dette er jobben din, så gå dit hver dag. Noen ganger sliter jeg med motivasjonen, og jeg får ikke jobbet effektivt. Kanskje er jeg der en hel dag uten å få gjort stort i det hele tatt. Jeg synes likevel det er viktig at jeg faktisk drar dit fremfor å bare bli hjemme og loke. I ny og ne kan selvfølgelig en fridag gjøre godt, men jeg tror samtidig man må presse seg litt de dagene man har mest lyst til å bare bli under dyna.

Man trenger ikke overdrive innkjøpet av fargerike permer, filofaxer og alskens stæsj, men så lenge pengebruken ikke går over alle støvleskaft synes jeg det er helt greit - det er jo lov å glede seg til studiestart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er:

Tren.

Gjerne tidlig på morgenen.

Og:
Bruk mer penger på ordentlig mat.



Anonymous poster hash: 19096...c34
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kollokviegrupper. Her har jeg funnet ut at det er best om gruppa er på samme "plan" hva angår ambisjoner og evner. Om ikke blir det fort noen som bare henger på, uten å bidra noe til gruppa selv. I tillegg synes jeg det er bedre om man ikke er for mange, max 4-5.

- Almanakk. Her der skriver jeg alt fra forelesningstidspunkt og sted, frist for innleveringer, avtaler utenom. Ikke minst så skriver jeg hva jeg skal lese hvilken dag, noe som funker bra så lenge jeg greier å holde meg til det.

- Skolesekk. Prøvde med veske første ukene, men fant ut at det ble for mye å bære til og fra hver dag, og fikk vondt i ryggen/skuldrene av tung veske.

- Tankekart. Gull verdt før eksamen, ett tankekart for hvert store tema, kjempebra måte å lære/huske visuelt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg skolestart snart. Kom gjerne med flere tips! :laugh:



Anonymous poster hash: 73f78...b60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notability er en genial app hvis man bruker ipad på forelesninger. Jeg har fått veldig mye ut av å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notability er en genial app hvis man bruker ipad på forelesninger. Jeg har fått veldig mye ut av å bruke den.

Hva går den ut på da?

Anonymous poster hash: ed65d...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Gå eller sykle til skolen. Dette gir deg en frisk start på dagen!
  • Tren! Det er godt å røre på seg etter lange dager på forelesning og lesesal
  • Lag deg god matpakke! Ikke gjør "kantinemat" til en vane. Dette blir ofte dyrt og ikke like sunt. En matpakke trenger ikke være brødskive med brunost, bruk fantasien! Ta også med små enkle mellommåltid.
  • Ha det morsomt! Studietiden skal ikke bare være stress, men et minne for livet :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kassycat

Tips til gode almanakker?

Fikk en fra studentorganisasjonen (eller noe slikt), men det er så sykt lite plass, og det står klokkeslett i den (og bare til kl 18...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til gode almanakker?

Fikk en fra studentorganisasjonen (eller noe slikt), men det er så sykt lite plass, og det står klokkeslett i den (og bare til kl 18...)

Personligalmanakk.no!!!!!!!!!!!

Elsker min. Har hatt 2 tidligere, samt en treningsdagbok. Anbefaler den virkelig. Egendesign og greier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slette kontoen på Kvinneguiden er mitt beste tips i hverdagen.

:)

Dette er det mest fornuftige du har skrevet her inne. Jeg er helt enig. Kvinneguiden er veldig spennende når en skal lese til eksamen.

Anonymous poster hash: ed65d...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Dette er det mest fornuftige du har skrevet her inne. Jeg er helt enig. Kvinneguiden er veldig spennende når en skal lese til eksamen.

Anonymous poster hash: ed65d...758

Uff...

I semesteret er jeg faktisk ekstremt disiplinert. Går rett på skole uten å først gå på internett og jobber som regel med skole til rundt 5-6 før jeg i det hele tatt er på Facebook.

Problemet for min del oppstår som regel om man engasjerer seg i en diskusjon ganske tidlig på dag og da vil man gjerne følge med og kanskje også svare. Dropper man det på morgenkvisten er det mye enklere å være fokusert.

Det er nå i sommer jeg har kastet vekk mye tid her inne.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva studerer du?

Uff...

I semesteret er jeg faktisk ekstremt disiplinert. Går rett på skole uten å først gå på internett og jobber som regel med skole til rundt 5-6 før jeg i det hele tatt er på Facebook.

Problemet for min del oppstår som regel om man engasjerer seg i en diskusjon ganske tidlig på dag og da vil man gjerne følge med og kanskje også svare. Dropper man det på morgenkvisten er det mye enklere å være fokusert.

Det er nå i sommer jeg har kastet vekk mye tid her inne.

:)

Anonymous poster hash: 4fb4b...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på HIB nå til høsten, og gleder meg veldig! ser mange skriver her at man ikke må gå på alle forelseninger osv.. jeg lurer bare på om det er for universitet, eller høyskoler også? og er det ingen form for fravær, men man er der når man vil på en måte? så lenge du lærer deg pensum og møter til eksamen så er det i teorien greit?
jeg er jo av typen som vil være mest mulig på skolen, men synes det er greit å vite.

lurer også på om noen vet når vi som skal gå lærer 5-10 klasse får vite hvilket fag som valgfag 2 vi har fått? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på HIB nå til høsten, og gleder meg veldig! ser mange skriver her at man ikke må gå på alle forelseninger osv.. jeg lurer bare på om det er for universitet, eller høyskoler også? og er det ingen form for fravær, men man er der når man vil på en måte? så lenge du lærer deg pensum og møter til eksamen så er det i teorien greit?

jeg er jo av typen som vil være mest mulig på skolen, men synes det er greit å vite.

lurer også på om noen vet når vi som skal gå lærer 5-10 klasse får vite hvilket fag som valgfag 2 vi har fått? :)

På lærerutdanningen må du ha minst 80% oppmøte for å kunne gå opp til eksamen :)

Anonymous poster hash: 467f3...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På lærerutdanningen må du ha minst 80% oppmøte for å kunne gå opp til eksamen :)

Anonymous poster hash: 467f3...4ec

tusen takk for svar! :)

jeg er ikke selvdisiplinert nok til å bare sitte hjemme å lese heller, så det er bare bra. Men da gjør det heller ingenting om jeg er borte et par dager .. for jeg skal nemlig ut å reise litt.. :)

Har man oversikt over "fraværet" på en side? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! :)

jeg er ikke selvdisiplinert nok til å bare sitte hjemme å lese heller, så det er bare bra. Men da gjør det heller ingenting om jeg er borte et par dager .. for jeg skal nemlig ut å reise litt.. :)

Har man oversikt over "fraværet" på en side? :)

Nei, vi har det ikke. Du må selv holde orden, men kan selvfølgelig spørre lærerne hvordan du ligger an. Vi kunne være vekke 2 ganger i hvert fag per semester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! :)

jeg er ikke selvdisiplinert nok til å bare sitte hjemme å lese heller, så det er bare bra. Men da gjør det heller ingenting om jeg er borte et par dager .. for jeg skal nemlig ut å reise litt.. :)

Har man oversikt over "fraværet" på en side? :)

Fraværet blir lagt ut på it's learning, men de er ofte treg med å føre det inn :) du vil uansett få beskjed om du nærmer deg grensen, og som regel vil man da få en ekstraoppgave slik at man uansett får tatt eksamen :) fag nr. 2 skal vel ligge på studentweb under utdanningsplanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraværet blir lagt ut på it's learning, men de er ofte treg med å føre det inn :) du vil uansett få beskjed om du nærmer deg grensen, og som regel vil man da få en ekstraoppgave slik at man uansett får tatt eksamen :) fag nr. 2 skal vel ligge på studentweb under utdanningsplanen?

Det skal det sikkert! jeg har fått godkjent utdanningsplanen - men det ligger ikke noe valgfag der foreløbig!

Endret av lærerstudenten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...