Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men er det virkelig sånn at sikkerheten er mindre med vinterdress på om alt er festet riktig? Vi fester jo selene korrekt i bakovervendt må vite.

I så fall, gjelder det voksne også? Er man bedre sikret med jakka av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Jo nærmere selene er kroppen, jo tryggere er man. Jeg leste en begrunnelse på dette for ikke lenge siden, som gikk noe som dette:

I en kollisjon, har man flere sammenstøt. Først støter bilen sammen med hindringen, deretter støter kroppen sammen med beltet, og til sist støter organene sammen med innsiden av kroppen. Dersom beltet sitter stramt inntil kroppen, vil kroppen stanse tidligere og dermed organene ikke opparbeide like stort momentum som dersom selen er slakkere. I tillegg er faren for at selen skal komme ut av posisjon mye mindre når den ligger inntil kroppen og ikke utenpå tykt tøy.

• Liker 1
Skrevet

Da har jeg faktisk lært noe nytt. Jeg som hele tiden har trodd stramme seler er stramme seler. Og jeg har gått rundt i god tro på at vi har sikret ungen trygt i bilen. Da blir det avkledning før sikring i bil til vinteren igjen.

Takk for forklaring!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også lært noe nytt i dag mht yttertøy i bilen. Takk for info, AB!

Skrevet

Me har eit Britax sete, two-way, trur eg. Berre og gløyme for ungar over meteren i alle fall.

Det synes jeg høres veldig rart ut, for min 3,5-åring som er over meteren har veldig god plass i Britax Hi-Way. Og Britax Hi-Way er kortere i ryggen enn TWE. Jeg vet om 5-6 åringer som sitter i TWE. Klart, man kan få en utfordring dersom man har lange barn som har lang rygg. Samtidig er 97 percentilen på en 4-åring 110/111 cm (gutter er litt lengere), dvs at 97% av 4-åringer er kortere enn 110/111 cm. Og når man legger til at barn opptil 120 cm sitter godt i TWE så skal det mye til for at det setet blir for lite for de aller fleste. (det ligger bilder av flere store barn i bakovervendte seter på Nybaktmamma)

Husk at selene til et bakovervendt sete kan gå litt bak skulderen (mens det på forovervendt sete med 5-punktssele IKKE kan det). Trygg trafikk sier at 1-2 cm bak skulderen er greit, noe mer betyr at setet er for lite.

Skrevet

Greitt nok, men min 4-åring er ikkje ein av dei 97 prosenta. Selane går ikkje høgare opp, rett og slett. Festet er mykje lenger ned enn 1-2 cm. Så får du berre la ver å tru på meg.

Skrevet

Greitt nok, men min 4-åring er ikkje ein av dei 97 prosenta. Selane går ikkje høgare opp, rett og slett. Festet er mykje lenger ned enn 1-2 cm. Så får du berre la ver å tru på meg.

Grunnen til at jeg stiller spørsmål ved det er fordi du kategorisk sier at setet ikke passer etter at barnet er passert meteren, men for de aller fleste så passer det jo. Det er barn avbildet i TWE på det galleriet som er 115-120 cm lang, så for de alleraller fleste så vil det TWE passe til barnet er godt passert 4 år.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg Imli, er det for lite så er det for lite..

Jeg har sett alle bildene med de store barna i britax-setene, så jeg tenkte at selvfølgelig får min store 3,5-åring og plass, men nei, så han er nok fryktelig unormal i formen eller noe ;-) Vi har prøvd alle bakovervendtsetene som både babyshop og barnas hus hadde og tilby, uten hell for vår del!

Anonym poster: 755af1829a6936810e6d579debfdb7b5

Skrevet

Grunnen til at jeg stiller spørsmål ved det er fordi du kategorisk sier at setet ikke passer etter at barnet er passert meteren, men for de aller fleste så passer det jo. Det er barn avbildet i TWE på det galleriet som er 115-120 cm lang, så for de alleraller fleste så vil det TWE passe til barnet er godt passert 4 år.

OK. No har me ikkje Two Way Elite, men Two Way. Og 2,5-åringen på 96-97 cm har ikkje veldig mykje å gå på når han sit i det setet, synest eg. 4-åringen nærmar seg 120 cm og er uaktuell i det setet. Så får eg heller vera dårleg mor sidan han sit i beltestol.

Gjest Annaires
Skrevet

Unger er forskjellig bygd da.

Vi har ei frøken på rundt meteren, med tydeligvis lang overkropp, for setet hennes holder nok bare over sommeren, pga hun kommer mye høyere enn selene med skuldrene.

Andre unger på en meter har kanskje kortere overkropp og lengere bein.

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg høres veldig rart ut, for min 3,5-åring som er over meteren har veldig god plass i Britax Hi-Way. Og Britax Hi-Way er kortere i ryggen enn TWE. Jeg vet om 5-6 åringer som sitter i TWE. Klart, man kan få en utfordring dersom man har lange barn som har lang rygg. Samtidig er 97 percentilen på en 4-åring 110/111 cm (gutter er litt lengere), dvs at 97% av 4-åringer er kortere enn 110/111 cm. Og når man legger til at barn opptil 120 cm sitter godt i TWE så skal det mye til for at det setet blir for lite for de aller fleste. (det ligger bilder av flere store barn i bakovervendte seter på Nybaktmamma)

Husk at selene til et bakovervendt sete kan gå litt bak skulderen (mens det på forovervendt sete med 5-punktssele IKKE kan det). Trygg trafikk sier at 1-2 cm bak skulderen er greit, noe mer betyr at setet er for lite.

Vi var å prøvde seter til var lange (snart) treåring her om dagen. HUn vi snakket med i butikken hadde akkurat vært på seminar ang sikring bakovervendt og sa at selen IKKE skulle gå bak skuldra uansett. Så min kommer kanskje til å få plass bakovevendt i han er 3,5 hvis vi er heldige. 4 år kan vi bare glemme!

Anonym poster: aefe4d9a2b8e3bea557d7354e8e8fa6c

Skrevet

Vi var å prøvde seter til var lange (snart) treåring her om dagen. HUn vi snakket med i butikken hadde akkurat vært på seminar ang sikring bakovervendt og sa at selen IKKE skulle gå bak skuldra uansett. Så min kommer kanskje til å få plass bakovevendt i han er 3,5 hvis vi er heldige. 4 år kan vi bare glemme!

Jeg har mailet med Trygg Trafikk og fikk beskjed om at når barnet sitter bakovervendt så er 1-2 cm bak skulderen greit. Forovervendt er det ikke greit.

Og klart det er forskjell på unger, noen få er veldig lange og lange i overkroppen og da kan det bli et problem. Men for de aller fleste så går det greit så lenge man velger rett sete.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mailet med Trygg Trafikk og fikk beskjed om at når barnet sitter bakovervendt så er 1-2 cm bak skulderen greit. Forovervendt er det ikke greit.

Og klart det er forskjell på unger, noen få er veldig lange og lange i overkroppen og da kan det bli et problem. Men for de aller fleste så går det greit så lenge man velger rett sete.

Da er det vel delte meninger om det også,som alt annet.

Men det går ikke bare på å velge rett sete, for produsentene har visst en regel om hvor høyt oppe de kan sette selene. Så hvis barnet er lang i overkroppen finnes det ikke seter som passer helt opptil 4 år.

Syns det er på tide å tenke litt nytt når det er såpass viktig med bakovervendt, slik at tilogmed lange barn kan sitte bakover til minst 4 år.

Skrevet

Denne tråden er veldig nyttig! Jeg liker jo ikke å bli fortalt på at jeg er dust som har snudd toåringen min fremover, uansett hvor gode grunner jeg mener å ha - men jeg vil jo gjerne vite hvor farlig det faktisk er, slik at jeg kan prøve å gjøre noe med det!

Har nå lest rundt på trygg trafikk sine nettsider og ser at vi er nødt til å kjøpe nytt bilsete, selv om vi kjøpte (det vi fikk anbefalt som) det beste setet for under ett år siden (til 4500,- - auch...)

Hjelp! Dette visste jeg ikke. Kjøpte som sagt BeSafe Izi x3 kombi isofix ifjor. Nå er knerten 2 år og selene er under skuldrene allerede. Har ikke lest hele tråden, kanskje det har blitt nevnt, men jeg spør likevel: Er det noen som har tips om hvilke stoler som er lange i ryggen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er veldig nyttig! Jeg liker jo ikke å bli fortalt på at jeg er dust som har snudd toåringen min fremover, uansett hvor gode grunner jeg mener å ha - men jeg vil jo gjerne vite hvor farlig det faktisk er, slik at jeg kan prøve å gjøre noe med det!

Har nå lest rundt på trygg trafikk sine nettsider og ser at vi er nødt til å kjøpe nytt bilsete, selv om vi kjøpte (det vi fikk anbefalt som) det beste setet for under ett år siden (til 4500,- - auch...)

Hjelp! Dette visste jeg ikke. Kjøpte som sagt BeSafe Izi x3 kombi isofix ifjor. Nå er knerten 2 år og selene er under skuldrene allerede. Har ikke lest hele tråden, kanskje det har blitt nevnt, men jeg spør likevel: Er det noen som har tips om hvilke stoler som er lange i ryggen?

Vi var og prøvde alle mulig seter her om dagen og det som var best med tanke på selene over skuldrbladet var britax maxway. Det var andre modeller som var lenger i ryggen, men selene gikk ikke noe høyere av den grunn.

Skrevet

Husk at på izi combi kan du justere hvor selene kommer ut. Greit at ungen har vokst fra øverste hakket, og ikke bare nederste ;)

Ifjor vinter var det oppslag i avisen fra trygg trafikk(?) om at voksne ikke burde ha på dunjakke under bilsele fordi selen mistet mye effekt. Det samme gjelder jo barn. Så det er ikke noe kategorisk ja/nei her, må se an hvor tjukke klærne er.

Skrevet

Husk at på izi combi kan du justere hvor selene kommer ut. Greit at ungen har vokst fra øverste hakket, og ikke bare nederste ;)

Vi justerer selene ved å flytte nakkestøtten/sidebeskyttelsen rundt hodet opp og ned. Selene følger med den. Har den på det høyeste nå... Skal prøve å sjekke bruksanvisningen for å være sikker på at de ikke kan flyttes på andre måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...