Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Annaires
Skrevet

Vi har et forovervendt sete som har fått 4 av 5 på frontkollisjon, så alle forovervendte seter er ikke helt ubruklige.

Det er jo fortsatt ikke trygt med forovervendte! Når skal folk forstå det?

Om man setter seg litt inn i anatomi, og kroppens reaksjon ved en frontkollisjon forstår man det.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fortsatt ikke trygt med forovervendte! Når skal folk forstå det?

Om man setter seg litt inn i anatomi, og kroppens reaksjon ved en frontkollisjon forstår man det.

Du syns ikke 4 av 5 er bra? Hvis sete hadde vært utrygt hadde det fått lavere enn 4..

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Du syns ikke 4 av 5 er bra? Hvis sete hadde vært utrygt hadde det fått lavere enn 4..

De testene går mer på hvor enkelt det er å feste o.l.

Ikke hvovidt ungen knekker nakken i ulykken.

Siden du tydeligvis ikke har mye kunnskaper om emnet, anbefaller jeg www.sikringavbarnibil.blogspot.com eller trygg trafikk sine sider.

For meg er det ikke viktig at setet er enkelt å feste, men at det hindrer mest mulig skade ved en kollisjon.

Endret av Annaires
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De testene går mer på hvor enkelt det er å feste o.l.

Ikke hvovidt ungen knekker nakken i ulykken.

Testen går ut på hvor sikkert sete er i en frontkollisjon, sidekollisjon osv. De gode bakovervendte fikk 5 i testen, det vi kjøpte fikk 4 og et meget bra resultat til å være forovervendt.

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Testen går ut på hvor sikkert sete er i en frontkollisjon, sidekollisjon osv. De gode bakovervendte fikk 5 i testen, det vi kjøpte fikk 4 og et meget bra resultat til å være forovervendt.

Anbefaller deg å lese litt om emnet jeg. Ikke lese deg blindt på tester.

Forovervendte er ALDRI bedre enn bakovervendte for de små.

Endret av Annaires
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja for testen er nok helt sikkert bare tull... :ironi:

AnonymBruker
Skrevet

Forovervendte er ALDRI bedre enn bakovervendte for de små.

Nei men det har jeg vel aldri heller påsått, nå må du gi deg. Men sete vi har er et godt alternativ når bakovervendt ikke er så gunstig.

Gjest Annaires
Skrevet

Ja for testen er nok helt sikkert bare tull... :ironi:

Vet ikke helt hva jeg skal svare seg her, men igjen, om tilegner det litt grunnleggende kunnskaper om emnet, vil du forstå at å komme godt ut i en slik test ikke sier det samme som at det er et godt sete.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal svare seg her, men igjen, om tilegner det litt grunnleggende kunnskaper om emnet, vil du forstå at å komme godt ut i en slik test ikke sier det samme som at det er et godt sete.

Men kan du da forklare meg hvordan det har fått 4 av 5 hvis det ikke er noe bra? Hadde det ikke vært bra hadde det jo fått lavere.

Gjest Annaires
Skrevet

Men kan du da forklare meg hvordan det har fått 4 av 5 hvis det ikke er noe bra? Hadde det ikke vært bra hadde det jo fått lavere.

Har det f.eks tatt høyde for at barnets nakke ikke klarer å holde vekten av hodet ved en frontkollisjon? Når de er små veier hodet opp til 25% av kroppsvekten.

Det spiller jo liten rolle at kroppen blir holdt på plass i setet når nakken knekker, eller?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har det f.eks tatt høyde for at barnets nakke ikke klarer å holde vekten av hodet ved en frontkollisjon? Når de er små veier hodet opp til 25% av kroppsvekten.

Det spiller jo liten rolle at kroppen blir holdt på plass i setet når nakken knekker, eller?

Nå snakker ikke jeg om sete for de aller minste, det er fra 15 kg.

Og sete har en "greie" som spretter ut i kollisjon for at ikke hodet skal slå tilbake igjen.

Skrevet (endret)

Annaires har rett her. Det er bare å lese linkene hennes og tenke fysikk. Edit: Ser det er nevnt beltestoler (dvs fra 15 kg), dette er for større barn. Var vel ikke de som opprinnelig var trådens emne.

Endret av Soul
  • Liker 2
Skrevet

Vi har et forovervendt sete som har fått 4 av 5 på frontkollisjon, så alle forovervendte seter er ikke helt ubruklige.

Bakovervendt og forovervent har to forskjellige kriterier når det kommer til tester.

Og når man velger forovervent er det jo bra å se på tester og hva som kommer godt ut, men det betyr ikke at de sikrer barnet like godt mot f.eks. nakkeskader som et bakovervendt i en frontkollisjon.

Men det er jo også stor forskjell på hva en 4 åring vil tåle (som forovervent er anbefalt fra) og en 1 åring i et fremovervent sete. Testene tar ikke høyde for hva slags alder foreldrene velger å snu dem på, men de veileder jo til hva som er best.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Annaires har rett her. Det er bare å lese linkene hennes og tenke fysikk. Edit: Ser det er nevnt beltestoler (dvs fra 15 kg), dette er for større barn. Var vel ikke de som opprinnelig var trådens emne.

Min veide 15kg da han var 2 år..

AnonymBruker
Skrevet

Min veide 15kg da han var 2 år..

Men selv om du har en stor toåring er nakken likevel ikke så sterk som hos en fireåring. Man kan ikke se utelukkende på vekt. En fireåring på 15 kg tåler en bilulykke i forovervendt bilstol betydelig bedre enn en toåring på 15 kg gjør. Det er egentlig helt ufattelig at noen bruker tid på å argumentere FOR å sette barna forovervendt. Det er da helt logisk at absolutt alle, også voksne (men det er selvsagt praktisk at sjåføren ser i kjøreretningen), har det tryggere om de sitter bakovervendt. Jeg forstår ikke at det finnes folk som ikke skjønner dette når det er så åpenbart.

• Liker 4
Skrevet

Skaderisikoen reduseres med hele 95% i et bakovervendt sete, mot 55% i et forovervendt sete.

Det er ikke så mye å diskutere da spør du meg..

• Liker 7
Skrevet

Det er til og med bevist at sjansen for å overleve en flystyrt øker betydelig dersom man sitter i steward-setet som er festet med ryggen mot flysnuten i veggen mellom kabin og cockpit.

Forøvrig lar jeg andre gjøre som de vil med ungene sine i så henseende - så lenge de følger loven.

• Liker 1
Skrevet

Bare for å illustrere hvor lite godkjenningsnormen fra EU betyr, med merking med enten ECE 44-04 og ECE 44-03, så er det laget et OPPBLÅSBART sete som har fått denne godkjenningen!!!!!! den scorer så lite som 7 poeng av en skala på 100 og er absolutt ikke sikkert som barnesete.

Så argumentet om at "så lenge det er godkjent" er rett og slett ikke holdbart. Hvis man setter seg bare litt inn i godkjenningsnormen vil man oppdage at det overhodet ikke betyr at setet er bra (nok). Godkjenningsnormen er felles for hele EU, og der er det mange land som ikke har samme standard og økonomi som de vestlige landene, og man kan ikke kreve at de skal prioritere å bruke like mye penger på å sikre barna sine som vi gjør. Dette tar EU hensyn til når de setter en form for minimum som setene på oppfylle. Dessverre har det ofte vist seg at det er en viss sammenheng mellom sikkerhet og pris. det betyr ikke at alle dyre seter er bra, men det betyr at de fleste gode setene er dyre.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Forovervendte seter vektes ikke negativt mot bakovervendte i slike tester, det er en stor mangel ved slike tester som hevder å sammenligne seter på tvers. De er heller ikke tydelige på denne mangelen.

Endret av ViljaH
  • Liker 2
Gjest starligt
Skrevet

Ei jeg kjenner var ute og kjørte(noen år siden dette,men samme det )da hun fikk en bil i ræva.Og det som skjedde da var at ruta hennes bak knuste og babysetet blei fullt av glasskår.Heldighvis var ikke babyen med på 4 mnd med da.Det hadde ikke gårr bra..Så skal en tenke så er det søren ikke sikkert med bare bakovervendte seter heller.Men klart sikrest ved tanke på og fått slengt hodet fremover.

Jeg sjøl har sete til han lille på straks 2 som bare er bakovervendt opp til 4 år.Men kjøper ikke nytt bakovervendt etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...