Gjest imli Skrevet 12. juni 2012 #101 Skrevet 12. juni 2012 Problemet er jo ofte at ein får anbefalt forovervendte seter i butikkane! Og at dei bakovervendte setene ofte er store og kjempedyre.
Wanita Skrevet 12. juni 2012 #102 Skrevet 12. juni 2012 Problemet er jo ofte at ein får anbefalt forovervendte seter i butikkane! Og at dei bakovervendte setene ofte er store og kjempedyre. Har jeg aldri fått anbefalt der jeg har vært. Og som oftest ligger de rundt samme pris syns jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #103 Skrevet 12. juni 2012 Vi har en lang gutt og har idag vært å prøvd seter og det han hadde best plass i hadde han 1-2cm å gå på på skulderselene, og det betyr at han mest sannsynlig ikke får plass til han er 4(han er nå snart tre). Og da har vi faktisk ikke annet valg enn å snu han når det setet her også bli for lite..
Gjest imli Skrevet 12. juni 2012 #104 Skrevet 12. juni 2012 Har jeg aldri fått anbefalt der jeg har vært. Og som oftest ligger de rundt samme pris syns jeg... Eg fekk anbefalt eit forovervendt sete for 2-3 år sida. Barnas Hus. Det var ikkje noko vits i å ha bakovervendt, visstnok. Kva skal ein gjera då, når "ekspertane" gjev feil råd? No har eg for øvrig ikkje bil, så ungane mine køyrer sjeldan bil, berre så det er sagt (seier det før heile hønseflokken kjem og hakkar meg i hjel).
Gjest imli Skrevet 12. juni 2012 #105 Skrevet 12. juni 2012 I dei bakovervendte setene me har hatt, har eldstemann vorte for lang etter ca 3 år, og minsten er snart for stor for sitt bakovervendte. Ikkje pga beina, men rett og slett selene - det går ikkje an å få dei høgare opp, og då får dei ikkje sitti skikkeleg fast. Då er det betre med ein beltestol frå 3 år.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #106 Skrevet 12. juni 2012 Veldig rart at det ikke blir laget seter med seler høyere opp når det er så mye sikrere..
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #107 Skrevet 12. juni 2012 Eg fekk anbefalt eit forovervendt sete for 2-3 år sida. Barnas Hus. Det var ikkje noko vits i å ha bakovervendt, visstnok. Kva skal ein gjera då, når "ekspertane" gjev feil råd? No har eg for øvrig ikkje bil, så ungane mine køyrer sjeldan bil, berre så det er sagt (seier det før heile hønseflokken kjem og hakkar meg i hjel). Jeg har inntrykk av at de fleste butikkene har blitt mye bedre på det her nå! Men det er sikkert litt opp og ned fra butikk til butikk.. En venninne av meg fikk og anbefalt forovervendt sete til 1-åringen sin for noen år siden, de tenkte jo ikke over det siden butikken anbefalte det liksom!
Gjest imli Skrevet 12. juni 2012 #108 Skrevet 12. juni 2012 Veldig rart at det ikke blir laget seter med seler høyere opp når det er så mye sikrere.. Det synest eg og. Mange barn er jo høge, den eine min var 115 cm før han var 4, han hadde jo aldri i verda fått plass i eit bakovervendt sete pga lang rygg. Jeg har inntrykk av at de fleste butikkene har blitt mye bedre på det her nå! Men det er sikkert litt opp og ned fra butikk til butikk.. En venninne av meg fikk og anbefalt forovervendt sete til 1-åringen sin for noen år siden, de tenkte jo ikke over det siden butikken anbefalte det liksom! Det er akkurat det...
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #109 Skrevet 12. juni 2012 Det synest eg og. Mange barn er jo høge, den eine min var 115 cm før han var 4, han hadde jo aldri i verda fått plass i eit bakovervendt sete pga lang rygg. Nei som sagt har vi 1-2 cm å gå på med vår som snart er tre, så vi får se hvor lenge det går. Butikkdama sa at det var lover og regler for hvor høyt opp produsenten hadde lov å sette selene, men siden det er så viktig med bakovervendt burde man jo gjøre noe med disse lovene. Man trenger jo ikke vøre rakettforsker for å skjønne at det er stor forskjell på høyden til barn, og det hjelper ikke at sete går til 25kg når selene ikke er noe særlig høyere.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #110 Skrevet 12. juni 2012 Det synest eg og. Mange barn er jo høge, den eine min var 115 cm før han var 4, han hadde jo aldri i verda fått plass i eit bakovervendt sete pga lang rygg. Nei som sagt har vi 1-2 cm å gå på med vår som snart er tre, så vi får se hvor lenge det går. Butikkdama sa at det var lover og regler for hvor høyt opp produsenten hadde lov å sette selene, men siden det er så viktig med bakovervendt burde man jo gjøre noe med disse lovene. Man trenger jo ikke vøre rakettforsker for å skjønne at det er stor forskjell på høyden til barn, og det hjelper ikke at sete går til 25kg når selene ikke er noe særlig høyere. Sånn nå ble det riktig...
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #111 Skrevet 12. juni 2012 Nei som sagt har vi 1-2 cm å gå på med vår som snart er tre, så vi får se hvor lenge det går. Butikkdama sa at det var lover og regler for hvor høyt opp produsenten hadde lov å sette selene, men siden det er så viktig med bakovervendt burde man jo gjøre noe med disse lovene. Man trenger jo ikke vøre rakettforsker for å skjønne at det er stor forskjell på høyden til barn, og det hjelper ikke at sete går til 25kg når selene ikke er noe særlig høyere. Sånn nå ble det riktig... Godt poeng. Vår har lang rygg, nå ble jeg plutselig i stuss på hvor lenge han egentlig kan bruke setet. Men det nytter jo ikke å ta sorgene på forskudd. Noen som har erfaring med britax maxway og lang rygg?
Gjest imli Skrevet 12. juni 2012 #112 Skrevet 12. juni 2012 Me har eit Britax sete, two-way, trur eg. Berre og gløyme for ungar over meteren i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #113 Skrevet 12. juni 2012 Godt poeng. Vår har lang rygg, nå ble jeg plutselig i stuss på hvor lenge han egentlig kan bruke setet. Men det nytter jo ikke å ta sorgene på forskudd. Noen som har erfaring med britax maxway og lang rygg? Ja det var den vi prøvde idag på gutten vår, det passer litt til, men det er nok urealistisk å tro at de 1-2cm på skulderselen holder i over ett år til. Men det var det sete som kom til å passe lengst iallefall
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #114 Skrevet 12. juni 2012 Ja det var den vi prøvde idag på gutten vår, det passer litt til, men det er nok urealistisk å tro at de 1-2cm på skulderselen holder i over ett år til. Men det var det sete som kom til å passe lengst iallefall Ok, da har vi kjøpt "riktig" sete i hvert fall. Vil gjerne ha ham bakover til han er minst fire, men planen er uansett å bruke det setet så lenge det passer. Vi valgte bevisst et som gikk til 25 kg fordi vi har en stor gutt.
Edie Skrevet 13. juni 2012 #115 Skrevet 13. juni 2012 Kan være problemer med bredden og ikke bare høyden også. Vår 3-åring er ca 95 cm høy og sitter bakovervendt. Men i vinter var det så vidt vi fikk klipset selene på plass. Spent på hvordan det går i vinter. Ikke alltid lyst til å kle av han alle store, varme klær heller ute i minus 15. Men vi får se, kanskje det ikke er noe problem. Men utfordringen er i alle fall at selene blir for korte, ellers har han plass i setet. Og trives godt i bakovervendt, så glad for det. Når jeg ser de som henter i barnehagen er det ingen andre 2- eller 3-åringer som sitter bakovervendt..
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #116 Skrevet 13. juni 2012 Kan være problemer med bredden og ikke bare høyden også. Vår 3-åring er ca 95 cm høy og sitter bakovervendt. Men i vinter var det så vidt vi fikk klipset selene på plass. Spent på hvordan det går i vinter. Ikke alltid lyst til å kle av han alle store, varme klær heller ute i minus 15. Men vi får se, kanskje det ikke er noe problem. Men utfordringen er i alle fall at selene blir for korte, ellers har han plass i setet. Og trives godt i bakovervendt, så glad for det. Når jeg ser de som henter i barnehagen er det ingen andre 2- eller 3-åringer som sitter bakovervendt.. Man skal ikke bruke tykt yttertøy i bilstolene nettopp fordi man ikke får festet og strammet selene skikkelig. Ha heller et teppe i bilen til kalde dager. Anonym poster: 0439388ae6ea3e9c00d5265842febc65
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #117 Skrevet 13. juni 2012 Ganske off-topic: Kanskje noen smartinger kan konstruere en bil med reversible seter? Anonym poster: d5ba11cb2bff1835e9702366cdc3e932
Edie Skrevet 13. juni 2012 #118 Skrevet 13. juni 2012 Man skal ikke bruke tykt yttertøy i bilstolene nettopp fordi man ikke får festet og strammet selene skikkelig. Ha heller et teppe i bilen til kalde dager. Anonym poster: 0439388ae6ea3e9c00d5265842febc65 Joda, så er det teori og praksis da. Henter i barnehagen, har Reimadressen på. Hvor mange kler da av dressen på parkeringsplassen for å kjøre tre minutter hjem? Men som sagt, vi har bakovervendt og skal gjøre det vi kan for at han kan fortsette med det. Av ti leveringer og hentinger i uka er det bare to som er med bil, så vi er ikke blant de som bruker bil mest. Men hvis vi må kle av vinterdressen så gjør vi nok det.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #119 Skrevet 13. juni 2012 Joda, så er det teori og praksis da. Henter i barnehagen, har Reimadressen på. Hvor mange kler da av dressen på parkeringsplassen for å kjøre tre minutter hjem? Tja, alle de som vil sikre barna sine skikkelig i bilen uansett om det er 3 minutter eller 3 timer? Det er tross ikke lengden på bilturen som avgjør utfallet av en ulykke og ulykker skjer like gjerne på de korte som de lange turene. Kjenner til nok av de "som skulle bare". Anonym poster: 0439388ae6ea3e9c00d5265842febc65
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #120 Skrevet 13. juni 2012 Joda, så er det teori og praksis da. Henter i barnehagen, har Reimadressen på. Hvor mange kler da av dressen på parkeringsplassen for å kjøre tre minutter hjem? Men som sagt, vi har bakovervendt og skal gjøre det vi kan for at han kan fortsette med det. Av ti leveringer og hentinger i uka er det bare to som er med bil, så vi er ikke blant de som bruker bil mest. Men hvis vi må kle av vinterdressen så gjør vi nok det. Det tar jo et halvt minutt å ta av dressen da! Her tar jeg den alltid av før jeg setter han i bilen og det går fort! Tror egentlig det tar like lang tid å fikse selene om dressen skulle blitt på. Anonym poster: f75b97df75ba8d3cf667ca330daf1dd5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå