AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #41 Skrevet 9. juni 2012 Ei jeg kjenner var ute og kjørte(noen år siden dette,men samme det )da hun fikk en bil i ræva.Og det som skjedde da var at ruta hennes bak knuste og babysetet blei fullt av glasskår.Heldighvis var ikke babyen med på 4 mnd med da.Det hadde ikke gårr bra..Så skal en tenke så er det søren ikke sikkert med bare bakovervendte seter heller.Men klart sikrest ved tanke på og fått slengt hodet fremover. Dette er jo bare dumt. Man kan ikke beskytte seg mot alt, men det er viktig å beskytte seg mot det som kan skade mest, dvs en frontkollisjon. Det er da (forhåpentligvis) ingen som er mer redd for glasskår i barnestolen enn frontkollisjon. 2
ablaze Skrevet 9. juni 2012 #42 Skrevet 9. juni 2012 Nå skal det også sies at rutene i bilen er laget slik at de pulveriseres til små biter. Ikke store skjær, men små biter som gir små kutt. Det ser nok værre ut enn det gir konsekvenser. Men å bruke glass som et argument for ikke å ha bakoverlent stol?! Hva skal du gjøre ved en sidekollisjon da? Snu stolen mot senter av bilen?! Igjen et dårlig argument for fremoverlent sete.. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #43 Skrevet 9. juni 2012 Sett at du kjører i 50 sone med din datter på 2 år i forovervendt barnesete. Så kommer din sønn på 7 løpende ut i veien rett foran bilen. Hva gjør du? Hvem ofrer du? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #44 Skrevet 9. juni 2012 Oppstår det en kollisjon har barnet 90% høyere sjangse til å overleve ved å ha setet bakoverlendt. Dette lærte jeg på kurs for tre uker siden av en ambulansesjåfør. Viste oss filmer av dette. At dere vil satse livet til deres små! Skjønner meg ikke på folk.. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #45 Skrevet 9. juni 2012 Oppstår det en kollisjon har barnet 90% høyere sjangse til å overleve ved å ha setet bakoverlendt. Dette lærte jeg på kurs for tre uker siden av en ambulansesjåfør. Viste oss filmer av dette. At dere vil satse livet til deres små! Skjønner meg ikke på folk.. Hva hvis barnet blir bilsyk eller hyler som besatt hvis det sitter bakovervendt? Det finnes litt andre ting som påvirker valget om bakovervendt/forovervendt
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #46 Skrevet 9. juni 2012 Hva hvis barnet blir bilsyk eller hyler som besatt hvis det sitter bakovervendt? Det finnes litt andre ting som påvirker valget om bakovervendt/forovervendt Jeg ville heller hatt en bilsyk skrikebaby enn en baby med knekt nakke jeg men... 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #47 Skrevet 9. juni 2012 Jeg ville heller hatt en bilsyk skrikebaby enn en baby med knekt nakke jeg men... Du hadde latt barnet ditt sitte å kaste opp hver gang dere kjørte bil fordi den skulle absolutt sitte bakovervendt?
charactouy Skrevet 9. juni 2012 #48 Skrevet 9. juni 2012 Jeg ville heller hatt en bilsyk skrikebaby enn en baby med knekt nakke jeg men... Så at babyen kaster opp hvert femte minutt er helt greit? Også at dere krasjer (babyen har jo større sjanse til å overleve) fordi du blir ukonsentrert pga støynivået i bilen? OK. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #49 Skrevet 9. juni 2012 Så at babyen kaster opp hvert femte minutt er helt greit? Også at dere krasjer (babyen har jo større sjanse til å overleve) fordi du blir ukonsentrert pga støynivået i bilen? OK. Og ikke minst følelsen av å være så bilsyk at man kaster opp er ikke særlig behagelig, snakker av erfaring.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #50 Skrevet 9. juni 2012 Jeg blir litt overrasket over hvor mange babyer som kaster opp "hvert 5 minutt" her i Norge jeg. I Sverige hvor reglene er enda strengere enn i Norge så er ikke det et problem for foreldrene. Rart. 11
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #51 Skrevet 9. juni 2012 Vi hadde bakovervendt til de var 2, Jeg er 182, og pappan er 201, cm store og ungene satt med beina langt opp langs seteryggen ved den alderen, å putte de i bilen var et mareritt, ungene hylte uansett hvor langt vi kjørte, og de spydde. Vi hadde ikke mulighet til å kjøpe større bil, av økonomiske grunner, vi hadde hus men det var fulllånt og vi fikk ikke mer lån til noe som helst så da valgte vi å bytte setene til ungene. Fra den dagen var det ikke noe bråk, og vi kunne dra på lange turer. Og for dere som lurer, vi er begge i ambulansetjenesten 1
charactouy Skrevet 9. juni 2012 #52 Skrevet 9. juni 2012 Jeg blir litt overrasket over hvor mange babyer som kaster opp "hvert 5 minutt" her i Norge jeg. I Sverige hvor reglene er enda strengere enn i Norge så er ikke det et problem for foreldrene. Rart. Er det så mange som kaster opp hvert 5. minutt da? Jeg snakker om ekstremtilfeller, for det er kun ekstremtilfeller bakovervendt-naziene snakker om også. 1
Sushi Skrevet 9. juni 2012 #53 Skrevet 9. juni 2012 Her skal jenta mi sitte bakovervendt så lenge som mulig, gjerne over 4 år hvis hun fortsatt har plass. Hvis hun blir bilsyk så får vi heller kjøre mindre... Stå opp tidligere og gå til barnehagen, for eksempel. Jeg vet hvor ille det er å være bilsyk, men heller det enn død eller invalid... 3
Gjest Gjæst Skrevet 9. juni 2012 #54 Skrevet 9. juni 2012 Jeg blir litt overrasket over hvor mange babyer som kaster opp "hvert 5 minutt" her i Norge jeg. I Sverige hvor reglene er enda strengere enn i Norge så er ikke det et problem for foreldrene. Rart. Bare av nysgjerrighet: Hva er reglene i Sverige? Skjønner det ikke er så greit dersom man har et barn som er svært bilsykt, og man MÅ bruke bil som transportmiddel...
Sushi Skrevet 9. juni 2012 #55 Skrevet 9. juni 2012 Bare av nysgjerrighet: Hva er reglene i Sverige? Bakovervendt til 6 år er det vel...? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #56 Skrevet 9. juni 2012 Vi bruker forovervendt barnesete til poden vår. Dette grunnet at vi ikke har bil selv. De gangene vi reiser må det gå an å bære med seg denne i tillegg til å ha med seg ungen, en sekk med ekstra skift og gjerne andre saker. Det er begrenset hvor mye vi kan bære.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #57 Skrevet 9. juni 2012 Når det kommer til barnet, skal man vel først og fremst tenke sikkerhet foran komfort. Når det er sagt, så har jeg ei venninne som kjøpte forovervendt barnesete til sin datter da hun var rundt 1,5 år. Dette gjorde de fordi barnet, av natur, var nyskjerrig, og ville se forover. Istedenfor å risikere belastninger og skader på barnets nakke ved lengre bilturer fordi barnet gjerne ønsket å snu hodet rundt 180 grader, valgte de å invistere i et forovervendt barnesete. Tror ikke dette er en avgjørelse de har angret på heller. Det er tross alt andre faktorer som spiller inn på barnets ve og vel enn bakovervendte barneseter. Men for all del, ha barnet i bakovervendt barnesete så lenge det er mulig og barnet har det bra. Men se på det med litt åpne øyne.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #58 Skrevet 9. juni 2012 AB 20:07 her. Underforstått: Vi har ikke funnet noe bakovervendt bilsete som ikke veier 100 kg.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #59 Skrevet 9. juni 2012 AB 20:07 her. Underforstått: Vi har ikke funnet noe bakovervendt bilsete som ikke veier 100 kg. Da vil jeg få tipse deg om Britax two way elite. Ganske lett, enkelt å feste, og viktigst: det gjør det godt i gode (!) tester. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #60 Skrevet 9. juni 2012 AB 20:07 her. Underforstått: Vi har ikke funnet noe bakovervendt bilsete som ikke veier 100 kg. Da har du ikke lett så godt. Britax maxway veier 7 kg... det er mindre enn forovervendte seter fra samme produsent. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå