Gjest Stemor Skrevet 11. juni 2012 #81 Skrevet 11. juni 2012 Jeg nektet å kjøre barnet til samboeren min i det fremovervendte setet som foreldrene hans har kjøpt. Så jeg kjøpte et bakovervendt selv. Barnet er 2,5år og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Det hender det er hyl og skrik hele veien, da gjerne når vi skal kjøre 2-3timer. Tar vi barnet ut av bilen underveis så er det ikke snakk om å få barnet inn i bilen igjen. Så vi må høre på det hele turen. Ruster oss med god musikk og paracet. Ungen sitter i alle fall trygt! Dessuten følger jeg fartsgrensene slavisk når jeg kjører med barnet.
Vibi Skrevet 11. juni 2012 #82 Skrevet 11. juni 2012 Det er da en god del seter som er bakovervendt til 25 kg. Britax multitech er nevnt, men også britax maxway, Britax hiway, Britax toway elite, Maxi Cosi mobi og Brio Zento. 1
bush babe Skrevet 11. juni 2012 #83 Skrevet 11. juni 2012 Jeg nektet å kjøre barnet til samboeren min i det fremovervendte setet som foreldrene hans har kjøpt. Så jeg kjøpte et bakovervendt selv. Barnet er 2,5år og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Det hender det er hyl og skrik hele veien, da gjerne når vi skal kjøre 2-3timer. Tar vi barnet ut av bilen underveis så er det ikke snakk om å få barnet inn i bilen igjen. Så vi må høre på det hele turen. Ruster oss med god musikk og paracet. Ungen sitter i alle fall trygt! Dessuten følger jeg fartsgrensene slavisk når jeg kjører med barnet. Paracet??? Håper det ikke er til ungen?
Gjest Annaires Skrevet 11. juni 2012 #84 Skrevet 11. juni 2012 Jeg nektet å kjøre barnet til samboeren min i det fremovervendte setet som foreldrene hans har kjøpt. Så jeg kjøpte et bakovervendt selv. Barnet er 2,5år og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Det hender det er hyl og skrik hele veien, da gjerne når vi skal kjøre 2-3timer. Tar vi barnet ut av bilen underveis så er det ikke snakk om å få barnet inn i bilen igjen. Så vi må høre på det hele turen. Ruster oss med god musikk og paracet. Ungen sitter i alle fall trygt! Dessuten følger jeg fartsgrensene slavisk når jeg kjører med barnet. Har dere prøvd med DVD-spiller? Da kan jo bilturen brått bli litt koseligere.
Gjest pysepusen Skrevet 11. juni 2012 #85 Skrevet 11. juni 2012 Har dere prøvd med DVD-spiller? Da kan jo bilturen brått bli litt koseligere. Det har vi på langturer og han storkoser seg! Dessuten så sitter en av oss bak sammen med han
Vibi Skrevet 11. juni 2012 #86 Skrevet 11. juni 2012 Det har vi på langturer og han storkoser seg! Dessuten så sitter en av oss bak sammen med han Samme her, DVD-spiller er supert! Men vi sitter ikke bak med han da, det er det ingen grunn til her iallefall. Så har han jo lillesøsteren sin bak med seg.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #87 Skrevet 11. juni 2012 Problemet er at de tnesten ikke finnes bakovervendte seter for barn over 18 kilo. Jeg har funnet et fra Britax. Sønnen vår veide over 18 kilo da han var tre år, så jeg måtte bytte til nevnte Britax-sete. Tror derfor de fleste blir sittende forovervendt på grunn av at de veier for mye. Argumentene om at barna blir for lange, er ikke gode nok. Vår sønn er ca 110 cm, og har sittet greit bakover. Det finnes da mange bakovervendte til 25 kilo, men da må du droppe isofix. Det er isofixfestene som er det svake punktet, for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #88 Skrevet 11. juni 2012 Det finnes da mange bakovervendte til 25 kilo, men da må du droppe isofix. Det er isofixfestene som er det svake punktet, for å si det sånn. Ja men de er flere av dem som har kommet dårlig ut på test, og det er jo ikke vits å kjøpe et bakovervendt sete som er dårlig.
-Englefjes- Skrevet 11. juni 2012 #89 Skrevet 11. juni 2012 Datteren vår på 2 år sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det fram til hun er rundt 3,5 år. Da regner vi med at lillebror som kommer i august/september har vokst ut av babysetet, og blir det nok ikke til at han får hennes bakovervendte sete. Ideelt sett bør vi nok kjøpe nytt sete til ham, slik at hun kan sitte bakovervendt til hun blir fire, men jeg tror nok ikke vi kommer til å velge den løsningen. Pga. lang vei til familie, og med bil someneste transportmulighet når vi skal på besøk, kjører vi ofte svært lange turer (65-70 mil). Datteren vår har ofte blitt bilsyk og kastet opp på disse turene, men vi ser heldigvis at vi kan forhindre dette ved å ta det roligere i svinger etc. Men jeg ser absolutt at det er svært slitsomt for de som har barn som kaster opp på selv korte turer, og jeg forstår at man bytter til forovervendt sete. Jeg kan heller ikke skjønne hvordan en seksåring kan få plass i bakovervendt sete, det må da bli fryktelig ukomfortabelt å sitte med beina så til de grader bøyd i mange timer på lengre turer? 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #90 Skrevet 11. juni 2012 Vi måtte bytte sete nylig, sønnen min er straks 3,5 år.. Da fikk han rett og slett ikke plass i britax twoway-setet! Hadde regnet med at han skulle sitte slik hvert fall til han var 4 år, så syns det er skikkelig kjipt at han sitter forovervendt nå :-( Han sitter i beltestol, og iom. at han er så stor så sitter han heldigvis veldig bra i det, men allikevel.. Syns det er ganske dårlig utvalg med bakovervendte til de store barna! Da vi kjøpte twoway-setet før jul (da hadde han vokst fra besafe-setet sitt og var nådd 18 kilo) prøvde vi alle setene som gikk opp til 25 kilo, men de var rett og slett for trange, bortsett fra twoway som var litt romsligere! Tror vi er blant de eneste i gjengen med unger på samme alder som faktisk har hatt ungen bakovervendt så lenge, og vår er definitivt størst av vekst i forhold til de andre.. De fleste bruker unnskyldninger som at det ser ubehagelig ut for barna osv., så syns egentlig det er litt rart! Det værste jeg ser er små ettåringer som sitter i eldgamle, slitte forovervendte seter!! Ja, bilseter er dyre, men altså, det er da virkelig verdt å prioritere det for å si det sånn!!
Concertina Skrevet 11. juni 2012 #91 Skrevet 11. juni 2012 Ja men de er flere av dem som har kommet dårlig ut på test, og det er jo ikke vits å kjøpe et bakovervendt sete som er dårlig. Du må nesten lese testene bedre, som oftest så kommer bakovervendte seter dårlig ut i tester nede i Europa fordi "de er så vanskelige å montere", og det teller like mye som hvor sikre de er. Et bakovervendt sete er sikrere enn hvilket som helst forovervendt. Det er ingenting å diskutere. Ang seter til 25 kg så er hvertfall 3 av de Plus-godkjente, som er en ekstra testing fra Sverige som går på belastning på nakken. Kun rene bakovervendte seter kan få denne godkjenningen. Britax Maxway, Britax Hi-Way II og Akta Graco Belogic er alle Plus-godkjente. I tillegg så finnes jo som nevnt over flere andre seter som kan brukes til 25 kg: Britax Multitech, Britax Two Way (som har lengst rygg og som jeg vet 6-7 åringer får plass i), Maxi Cosi mobi og Brio Zento. Begge mine sitter bakovervendt i Britax Hi-Way, eldste er 3,5 år/19 kg/103 cm og hun sitter kjempefint. Joda, bøyde ben, men setet står litt opp og ut fra baksetet slik at hun kan nesten sitte som på en stol (vi har en helt vanlig stasjonsvogn, Subaru Legacy, og det er likevel god plass i passasjersetet).
Concertina Skrevet 11. juni 2012 #92 Skrevet 11. juni 2012 Vi måtte bytte sete nylig, sønnen min er straks 3,5 år.. Da fikk han rett og slett ikke plass i britax twoway-setet! Hadde regnet med at han skulle sitte slik hvert fall til han var 4 år, så syns det er skikkelig kjipt at han sitter forovervendt nå :-( Han sitter i beltestol, og iom. at han er så stor så sitter han heldigvis veldig bra i det, men allikevel.. Må være en veldig stor 3,5-åring? Min datter ER en stor 3,5-åring (ligger over 95 percentilen) og hun har god plass i Britax Hi-Way. Og jeg kjenner flere 5-6-åringer som sitter greit bakovervendt i TWE. Man må godta bøyde knær, men unger sitter jo gjerne på huk eller med bøyde knær ellers og det plager de sjelden.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 11. juni 2012 #93 Skrevet 11. juni 2012 Dersom du skal ha fremovervendt sete, så vil jeg anbefale Kiddy Guardin Pro, eller Kiddy Energy pro. Vi har dette til eldstejenta, og det kan vokse med ho i mange, mange år. Men dersom du ikke må ha fremovervendt, så vil jeg anbefale at du kjøper bakovervendt. I vårt tilfelle var det ikke andre alternativer, for vi måtte ha en annen festeløsning til ungen (ho har brutt seg ut av tre forskjellige typer seter med fempunktsele, og med Kiddy blir de festet med pute. Umulig for ho å bryte seg løs..), men jeg kjenner til stadighet på egen samvittighet. Ho er tryggere i ett fremovervendt sete, enn løs i ett bakovervendt, men jeg kjenner jo på at det beste hadde vært om ho var trygt festet i ett bakovervendt sete, om du skjønner? Men som fremovervendt sete kan jeg anbefale Kiddy. Og det var vel egentlig det du var ute etter
Harlekin Skrevet 11. juni 2012 #94 Skrevet 11. juni 2012 Jeg nektet å kjøre barnet til samboeren min i det fremovervendte setet som foreldrene hans har kjøpt. Så jeg kjøpte et bakovervendt selv. Barnet er 2,5år og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Det hender det er hyl og skrik hele veien, da gjerne når vi skal kjøre 2-3timer. Tar vi barnet ut av bilen underveis så er det ikke snakk om å få barnet inn i bilen igjen. Så vi må høre på det hele turen. Ruster oss med god musikk og paracet. Ungen sitter i alle fall trygt! Dessuten følger jeg fartsgrensene slavisk når jeg kjører med barnet. Dette synes jeg faktisk ikke er greit. Barnet må hyle og skrike i timesvis uten at dere reagerer eller stopper bilen for å la barnet få luft? Det var kanskje bare en talemåte? Håper det. Vet dere hvorfor barnet ikke trives i bilen?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #95 Skrevet 11. juni 2012 Du må nesten lese testene bedre, som oftest så kommer bakovervendte seter dårlig ut i tester nede i Europa fordi "de er så vanskelige å montere", og det teller like mye som hvor sikre de er. Et bakovervendt sete er sikrere enn hvilket som helst forovervendt. Det er ingenting å diskutere. Ang seter til 25 kg så er hvertfall 3 av de Plus-godkjente, som er en ekstra testing fra Sverige som går på belastning på nakken. Kun rene bakovervendte seter kan få denne godkjenningen. Britax Maxway, Britax Hi-Way II og Akta Graco Belogic er alle Plus-godkjente. I tillegg så finnes jo som nevnt over flere andre seter som kan brukes til 25 kg: Britax Multitech, Britax Two Way (som har lengst rygg og som jeg vet 6-7 åringer får plass i), Maxi Cosi mobi og Brio Zento. Begge mine sitter bakovervendt i Britax Hi-Way, eldste er 3,5 år/19 kg/103 cm og hun sitter kjempefint. Joda, bøyde ben, men setet står litt opp og ut fra baksetet slik at hun kan nesten sitte som på en stol (vi har en helt vanlig stasjonsvogn, Subaru Legacy, og det er likevel god plass i passasjersetet). Jeg har lest flere som har fått dårlig på sikkerthet i frontkollisjon, så ikke kom her å si at det er fordi det kun er fordi de er vanskelige å montere.
charactouy Skrevet 11. juni 2012 #96 Skrevet 11. juni 2012 Jeg leste om en test der et sete hadde fått totalt stryk - etter gjennomgang av testen viste det seg at de hadde montert setet fullstendig feil i bilen. Det burde være flere uavhengige tester av bilstolene, for å få et mest mulig nyansert bilde.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #98 Skrevet 11. juni 2012 Hvis dere først skal sette barn under 4 år fremover, så vent til det kan sitte i beltestol. Det er bedre enn å sitte i 5 punktsele når man sitter forover for da får kroppen en liten framoverslenging før det stopper helt. Det er bedre for nakken. Jeg får helt vondt inni meg når jeg ser 1 åringer sitte fremovervendt. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #99 Skrevet 12. juni 2012 Må være en veldig stor 3,5-åring? Min datter ER en stor 3,5-åring (ligger over 95 percentilen) og hun har god plass i Britax Hi-Way. Og jeg kjenner flere 5-6-åringer som sitter greit bakovervendt i TWE. Man må godta bøyde knær, men unger sitter jo gjerne på huk eller med bøyde knær ellers og det plager de sjelden. Jepp, er en stor treåring, men allikevel innenfor normalen, så ikke vet jeg hvorfor han ikke får plass! Bøyde bein har ikke vært problemet, det har han jo sittet med i flere år egentlig.. Men setene har vært for korte og ikke brede nok! Fikk tips om britax hi-way av noen andre som hadde 5-åringen sin i et sånt med god plass.. Men da vi var i butikken og prøvde så var det ikke sjans! Så da var britax twoway det beste alternativet plassmessig, frem til det ble for lite nå nylig og da hadde ikke butikkene noe annet sete som passet bortsett fra beltestol!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #100 Skrevet 12. juni 2012 Litt OT, men dere som nevner at dere bruker DVD-spiller i bilen. Har dere da skjermer som er testet ut på å festes sikkert når barnet sitter bakovervendt? Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært på jakt etter det selv, men bare funnet skjermer som jeg føler at det er stor fare for at løsner fra nakkestøtten og dermed havner i hodet på barnet i en kollisjon. (Og en slik skjerm blir VELDIG tung i en kollisjon i f.eks 80 km/t) De fleste skjermer er jo beregnet på å festes på nakkestøtten foran når barnet sitter forovervendt, og man får jo en helt annen belastning på festene da enn ved å feste det motsatt vei, ved en kollisjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå