AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #61 Skrevet 9. juni 2012 Da vil jeg få tipse deg om Britax two way elite. Ganske lett, enkelt å feste, og viktigst: det gjør det godt i gode (!) tester. Hvor mye veier dette da? Det var ikke så lett å finne informasjon om det.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #62 Skrevet 9. juni 2012 Hvor mye veier dette da? Det var ikke så lett å finne informasjon om det. 10 kilo.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #63 Skrevet 9. juni 2012 Da vil jeg få tipse deg om Britax two way elite. Ganske lett, enkelt å feste, og viktigst: det gjør det godt i gode (!) tester. Finnes resultatene av disse testene på nettet?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2012 #64 Skrevet 9. juni 2012 Jeg tror denne svenske testen er god. Jeg håper virkelig noen korrigerer meg dersom jeg tar feil. Det er noen år siden jeg selv var godt orientert i feltet. Jeg vil også vise til Trygg trafikk sine sider, der de tar opp bilsikring av barn ganske godt.
Harlekin Skrevet 10. juni 2012 #65 Skrevet 10. juni 2012 Jeg har også undret meg på hvorfor så mange går imot det ekspertene anbefaler. Det har nok noe med hva som fungerer i praksis. Teori er vel og bra, men dersom hverdagen rett og slett ikke fungerer hvis man har bakovervendt sete, skjønner jeg godt at noen velger fremovervendt sete. Vi har bakovervendt sete selv (datter på straks 3 år), men det fungerer helt fin på alle måter, så jeg vet ikke hva jeg ville ha valgt dersom det ikke gjorde det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #66 Skrevet 10. juni 2012 Jeg kjenner flere som har valgt framovervendt fordi de ser for seg en hel masse ulemper med bakovervendt. Mitt inntrykk er at det nesten er opplest og vedtatt at barn blir bilsyke, sitter dårlig og at det er vanskelig å ha oversikt i baksetet med bakovervendt. Mitt inntrykk er altså at valget i større grad er basert på fordommer enn egne erfaringer. Vi har selv bakovervendt, vurderte aldri noe annet. En av de store fordelene med dette i hverdagen er at vi har speil på nakkestøtten og med et raskt blikk i speilet framme kan se hvordan han sitter. Vi har også et ekstra speil i frontruten slik at den som sitter på passasjersiden lett kan ha full oversikt uten å snu seg. 2
Gjest solang Skrevet 10. juni 2012 #67 Skrevet 10. juni 2012 TS her. mange morsomme innlegg og kommentarer om området. jeg må bare kommentare noen små ting. for det første: den som skrev dette om at de sitter bakovervendt i Sverige til de er seks år??? er du sprø i hodet??? det er ingen lov i sverige som sier at man skal det. de har samme anbefalinger i Norge, bakover til 4 år. og alle må sitte i sete til de er 7år. veldig god kommentar ifht teori og praksis, ja det er helt klart en sammenheng her. vil anta at det er mange her som ikke bruker sykkelhjelm? krysser gaten på rød mann? drikker mer enn anbefalt dose alkohol? å sammenligne forovervendt sete med å ikke bruke bilbelte er å dra det litt langt? barnet er sikret selvom det sitter forovervendt, og det er lovlig! 1
Gjest Annaires Skrevet 10. juni 2012 #68 Skrevet 10. juni 2012 (endret) veldig god kommentar ifht teori og praksis, ja det er helt klart en sammenheng her. vil anta at det er mange her som ikke bruker sykkelhjelm? krysser gaten på rød mann? drikker mer enn anbefalt dose alkohol? Men det er valg man tar som går ut over en selv. Bakovervendt/forovervendt er valg man tar på vegne av noen andre. F.eks så er der ungen din som knekker nakken, ikke du, om du kræsjer med ungen i et forovervendt sete, til tross for at det er DU som har valgt det. Barn bør ha foreldre som tar forsvarlige valg for dem, og som følger de rådene ekspertene gir. Dessverre er det noen som mener de har så mye mer kunnskaper om diverse emner enn de som faktisk jobber med dette hver dag. Og ang den siste kommentaren din, så er det heldigvis snakk om lovendring, slik at det blir påbud med bakovervendt. Endret 10. juni 2012 av Annaires 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #69 Skrevet 10. juni 2012 Men det er valg man tar som går ut over en selv. Bakovervendt/forovervendt er valg man tar på vegne av noen andre. F.eks så er der ungen din som knekker nakken, ikke du, om du kræsjer med ungen i et forovervendt sete, til tross for at det er DU som har valgt det. Barn bør ha foreldre som tar forsvarlige valg for dem, og som følger de rådene ekspertene gir. Dessverre er det noen som mener de har så mye mer kunnskaper om diverse emner enn de som faktisk jobber med dette hver dag. Og ang den siste kommentaren din, så er det heldigvis snakk om lovendring, slik at det blir påbud med bakovervendt. Når skjer det? Det blir jo litt for dumt å bestemme at en familie ikke kan reise på tur fordi det ene barnet kaster opp etter en halvtime i bakovervendt stol.. Da må man jo veie ting opp mot hverandre, å ikke kunne kjøre lenger enn en halvtime begrenser jo mulighetene kraftig.
bush babe Skrevet 10. juni 2012 #70 Skrevet 10. juni 2012 ...og jeg regner med at alle med bakovervendt sete aldri kjører en km over fartsgrensa, for det er for meg en større fare enn ett sikret barn i forovervendt sete... Men de med bakovervendt sete har vel aldri gjort noe feil tenker jeg :D For vi med forovervendt sete gjør faktisk ikke noe ulovlig slik som det virker som på mange her...
ViljaH Skrevet 10. juni 2012 #71 Skrevet 10. juni 2012 ... Når det er sagt, så har jeg ei venninne som kjøpte forovervendt barnesete til sin datter da hun var rundt 1,5 år. Dette gjorde de fordi barnet, av natur, var nyskjerrig, og ville se forover. Istedenfor å risikere belastninger og skader på barnets nakke ved lengre bilturer fordi barnet gjerne ønsket å snu hodet rundt 180 grader, valgte de å invistere i et forovervendt barnesete. Tror ikke dette er en avgjørelse de har angret på heller. Det er tross alt andre faktorer som spiller inn på barnets ve og vel enn bakovervendte barneseter. Alle barn er nysgjerrige når de er 1,5 år det er ikke unikt her. Hvordan vet de at hun gjerne ville se fremover, og ikke bare se UT? Det er nok bare en vane sålenge hun får se noe som helst. Hvis de ikke har vært i ulykke har de jo ikke noe å angre på, det er først da man vil merke forskjell. Det er ikke skadelig for barn å sitte med knærne bøyd i bilstolen. Sålenge man ikke har seriøse problemer med kvalme og oppkast, er det ingen grunn til å velge forovervendt før 4 år. 2
ViljaH Skrevet 10. juni 2012 #72 Skrevet 10. juni 2012 ...og jeg regner med at alle med bakovervendt sete aldri kjører en km over fartsgrensa, for det er for meg en større fare enn ett sikret barn i forovervendt sete... Men de med bakovervendt sete har vel aldri gjort noe feil tenker jeg :D Nå er du bare defensiv og tåpelig. Men jeg kan love deg stor forskjell i skadeomfang i a) bakovervendt festet 2-åring i 81 km/t, og b) forovervendt festet i 80 km/t. Og det er hva det faktisk handler om. 2
ViljaH Skrevet 10. juni 2012 #73 Skrevet 10. juni 2012 Jeg ønsker lovendring som påbyr bakovervendt festing, hvor man kan få unntak med legeerklæring el.l. om bilsyke. Fordi det vil tvinge produsentene til å jobbe frem slike bilstoler for flere bilstørrelser, barnelengder osv. 5
Gjest HunterLady Skrevet 10. juni 2012 #74 Skrevet 10. juni 2012 Jeg har sete som kan monteres bakovervendt og forovervendt. Hadde det bakovervendt til han var ca 2 år, så snudde jeg det. Grunnen var at han er altfor lang og fordi jeg hadde store problemer med å få han inn i bilen. Han slo seg alltid vrang, og ved noen anledninger måtte jeg faktisk få hjelp fra fremmede til å sette han inn. Det funket ikke i lengden.
Sushi Skrevet 10. juni 2012 #75 Skrevet 10. juni 2012 for det første: den som skrev dette om at de sitter bakovervendt i Sverige til de er seks år??? er du sprø i hodet??? det er ingen lov i sverige som sier at man skal det. de har samme anbefalinger i Norge, bakover til 4 år. og alle må sitte i sete til de er 7år. Om jeg er sprø i hodet? Hyggelig kommentar, du. Nei, ikke sist jeg sjekket. Men det svenske setet jeg har kan brukes til ungen er (opp til) 6 år, og det er kun bakovervendt. Da jeg kjøpte det sa de på butikken at det var vanlig å ha dem bakovervendt så lenge i Sverige. Om det er en lov vet jeg ikke, kanskje de bare er smartere enn nordmenn. 4
Montefalco Skrevet 10. juni 2012 #76 Skrevet 10. juni 2012 Om jeg er sprø i hodet? Hyggelig kommentar, du. Nei, ikke sist jeg sjekket. Men det svenske setet jeg har kan brukes til ungen er (opp til) 6 år, og det er kun bakovervendt. Da jeg kjøpte det sa de på butikken at det var vanlig å ha dem bakovervendt så lenge i Sverige. Om det er en lov vet jeg ikke, kanskje de bare er smartere enn nordmenn. Problemet er at de tnesten ikke finnes bakovervendte seter for barn over 18 kilo. Jeg har funnet et fra Britax. Sønnen vår veide over 18 kilo da han var tre år, så jeg måtte bytte til nevnte Britax-sete. Tror derfor de fleste blir sittende forovervendt på grunn av at de veier for mye. Argumentene om at barna blir for lange, er ikke gode nok. Vår sønn er ca 110 cm, og har sittet greit bakover.
Montefalco Skrevet 10. juni 2012 #77 Skrevet 10. juni 2012 Når det kommer til barnet, skal man vel først og fremst tenke sikkerhet foran komfort. Når det er sagt, så har jeg ei venninne som kjøpte forovervendt barnesete til sin datter da hun var rundt 1,5 år. Dette gjorde de fordi barnet, av natur, var nyskjerrig, og ville se forover. Istedenfor å risikere belastninger og skader på barnets nakke ved lengre bilturer fordi barnet gjerne ønsket å snu hodet rundt 180 grader, valgte de å invistere i et forovervendt barnesete. Tror ikke dette er en avgjørelse de har angret på heller. Det er tross alt andre faktorer som spiller inn på barnets ve og vel enn bakovervendte barneseter. Men for all del, ha barnet i bakovervendt barnesete så lenge det er mulig og barnet har det bra. Men se på det med litt åpne øyne. De hadde kanskje angra dersom de var innblandet i en ulykke og det hadde skjedd noe med barnet. 3
Sushi Skrevet 10. juni 2012 #78 Skrevet 10. juni 2012 Problemet er at de tnesten ikke finnes bakovervendte seter for barn over 18 kilo. Jeg har funnet et fra Britax. Sønnen vår veide over 18 kilo da han var tre år, så jeg måtte bytte til nevnte Britax-sete. Tror derfor de fleste blir sittende forovervendt på grunn av at de veier for mye. Argumentene om at barna blir for lange, er ikke gode nok. Vår sønn er ca 110 cm, og har sittet greit bakover. Ja, det er kjempesynd, derfor støtter jeg en lovendring slik en over her nevnte. Det er Britax vi også har, og håper å kunne bruke det lenge!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #79 Skrevet 10. juni 2012 Problemet er at de tnesten ikke finnes bakovervendte seter for barn over 18 kilo. Jeg har funnet et fra Britax. Sønnen vår veide over 18 kilo da han var tre år, så jeg måtte bytte til nevnte Britax-sete. Tror derfor de fleste blir sittende forovervendt på grunn av at de veier for mye. Argumentene om at barna blir for lange, er ikke gode nok. Vår sønn er ca 110 cm, og har sittet greit bakover. Hva slags britax sete? Vi har nemlig samme problem som dere
Montefalco Skrevet 10. juni 2012 #80 Skrevet 10. juni 2012 Hva slags britax sete? Vi har nemlig samme problem som dere Britax Multi-Tech
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå