Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på snart 18 mnd. Vi har kjøpt Forovervendt bilsete og han elsker det. (han hatet det andre og gråt uansett hvor lenge vi kjørte) jeg vet det ikke er anbefalt, men dette sete skårer høyt på alle tester inn kollisjon forfra og bakfra.

Noen andre med Forovervendt sete?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi kjøpte forovervendt sete til storebror da han var litt over 2.5, fordi lillebror skulle arve hans gamle og han hadde uansett veldig dårlig plass i det siden han er veldig lang. (ikke interesert i å høre at vi burde kjøpt en nytt bakovervendt til han)

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte forovervendt sete da frøkna var litt over året, og hun har storkost seg i det! Kan følge er med og sitter som en prinsesse:)

Men nå kjører hun ikke bil mer en 7-8 ganger i året da:(

AnonymBruker
Skrevet

At setet er godkjent og gjør det godt i alle tester betyr ikke at barnet tåler noe bedre å sitte framovervendt. Det får belastningen og skadene uansett.

som, ja, gjør det bra i tester. Men det ser ikke ut som at det er særlig heldig for barnets hode og nakke å bli slynget slik.

Og

i samme test. Hva ser tryggest ut?

Vi tar alle de valg vi vil, enten de er gode og dårlige. Men tar man dårlige er man vel forberedt på å ta konsekvensene.

Dette var vel ikke det svaret du ønsker, men jeg klarte bare ikke la være. Beklager.

• Liker 16
Skrevet

Kun 20% hører på ekspertene, og 100% av de er helt klart her inne på KG :D

Og inne på andre baby og barn realterte forum....

Skrevet

Ja, vi har forovervendt barnesete. Vi kjøpte det nå på mandag faktisk etter å ha sjekka ut den nyeste testen av beltestoler.

Han blir 4 år nå til søndag!

Hadde det ikke vært fordi han vokste ut av stolen sin hadde han nok vært bakovervendt enda.

• Liker 1
Skrevet

Det som et "morsomt" med disse testene er at de KUN tar høyde for frontkollisjoner. Så hvis man blir påkjørt bakfra er Forovervendt bedre. Blir man påkjørt fra sidene er det likegyldig. Men jeg er fullstendig klar over anbefalingene. Vi kjører også bil kun 10-15 ganger i året som noen andre skrev.

Skrevet

Jeg har også undret meg på hvorfor så mange går imot det ekspertene anbefaler.

Og jeg ser det sies, dersom man blir påkjørt bakfra eller fra sien..., men jeg vil anta at de som forsker på dette og kalles eksperter, kanskje har en viss oversikt over hvilke kræsj som faktisk er farligst, og dermed anbefaler utifra de farligste situasjonene.

Om lille frø liker best å sitte slik eller sånn, føler jeg blir lite relevant så lenge jeg som voksen får informasjon om at det tryggeste for barnet er noe annet en barnet ønsker.

barnet ville sikker aller helst fått sittet på fanget til mor under bilturen.... men vi gjør jo ikke det heller bare fordi barnet blir så glad av det?

• Liker 7
Skrevet

For oss handlet det ikke om hva barnet ville, men hva som fungerte for oss foreldre... Vi har en liten bil med bare tre dører, så å sette inn to unger med bakovervendte seter var helt uakttuelt for oss.

Og vi kan leve med valgene våre, hvis dere lurer på det. Med en så liten bil spiller det nok liten rolle hvordan vi sitter hvis vi krasjer med alle disse store suv`ene som er ute på veiene nå for tida....

AnonymBruker
Skrevet

For oss handlet det ikke om hva barnet ville, men hva som fungerte for oss foreldre... Vi har en liten bil med bare tre dører, så å sette inn to unger med bakovervendte seter var helt uakttuelt for oss.

Og vi kan leve med valgene våre, hvis dere lurer på det. Med en så liten bil spiller det nok liten rolle hvordan vi sitter hvis vi krasjer med alle disse store suv`ene som er ute på veiene nå for tida....

Venninna mi har en liten Opel (den minste, vet ikke hva den heter) Baki der har de to bakovervendte stoler. Mannen hennes er 1.80 høy og har helt grei plass i framsetet. Vil man, får man det til :) Og ja, de har bare tre dører.

• Liker 2
Gjest hilde
Skrevet

Til deg som skriver at forovervendt er best ved kollisjon bakfra: Ved frontkollisjon kommer begge kjøretøy i fart og sammenstøtet er mye større enn ved kollisjon bakfra der den ene bilen enten står stille eller kjører i samme retning. Altså er kollisjoner bakfra mindre alvorlige enn frontkollisjoner, derfor er frontkollisjoner i fokus.

Bakovervendt er best samme hva dere måtte syns og mene!!

• Liker 7
Skrevet

Det som et "morsomt" med disse testene er at de KUN tar høyde for frontkollisjoner. Så hvis man blir påkjørt bakfra er Forovervendt bedre. Blir man påkjørt fra sidene er det likegyldig. Men jeg er fullstendig klar over anbefalingene. Vi kjører også bil kun 10-15 ganger i året som noen andre skrev.

Det er jo en grunn for at det ikke er så mye fokus på påkjøring bakfra, nettopp som nevnt over her at en ved en kollisjon bakfra er farten mindre da man gjerne står i ro eventuelt kjører i samme retning så sammenstøtet blir mindre.

Det er i frontkollisjon man ser de alvorlige skadene.

Og det skjer fler frontulykker en ulykker bakfra. Og sidekollisjon har noe å si, om du ser på testene får de poeng for det også, i forhold til stødighet og støtte til barnet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

merkelig at folk bekymrer seg over spekemat og katteklapping når de samtidig kjører med fremovervendt sete. Gir ikke mening.

• Liker 17
Skrevet

Venninna mi har en liten Opel (den minste, vet ikke hva den heter) Baki der har de to bakovervendte stoler. Mannen hennes er 1.80 høy og har helt grei plass i framsetet. Vil man, får man det til :) Og ja, de har bare tre dører.

Ja, det er akkurat det som var poenget mitt; vi vil ikke!! Jeg skrev absolutt ikke at det ikke var mulig, det fungerte helt greit, men jeg er utålmodig av meg, og ble sur hver gang, så da byttet vi. Men for andre som er mindre hissige av seg, funker det sikkert fint.

Og nei, vi bekymret oss ikke for spekemat og mindre småting heller, jeg lar barna sitte i bilen når jeg tar en rask tur på butikken, vi har latt guttene våre gjennomgå skrikekurer, og vi har generelt en høy toleranse for gråt, så sånn har vi det :D og trives med dette.

• Liker 1
Skrevet

merkelig at folk bekymrer seg over spekemat og katteklapping når de samtidig kjører med fremovervendt sete. Gir ikke mening.

Haha...sant nok. Passer veldig godt på inni magen, men utenpå er det "ikke så viktig lengre"! (vet at det ikke er det de tenker)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er akkurat det som var poenget mitt; vi vil ikke!! Jeg skrev absolutt ikke at det ikke var mulig, det fungerte helt greit, men jeg er utålmodig av meg, og ble sur hver gang, så da byttet vi. Men for andre som er mindre hissige av seg, funker det sikkert fint.

Og nei, vi bekymret oss ikke for spekemat og mindre småting heller, jeg lar barna sitte i bilen når jeg tar en rask tur på butikken, vi har latt guttene våre gjennomgå skrikekurer, og vi har generelt en høy toleranse for gråt, så sånn har vi det :D og trives med dette.

Stakkars, stakkars barn :(

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et forovervendt sete som har fått 4 av 5 på frontkollisjon, så alle forovervendte seter er ikke helt ubruklige.

Skrevet

Dere som skriver at dere kun kjører på "små turer en sjelden gang" - bruker dere setebelte? Det er jo akkurat den unnskyldningen en hører fra folk som ikke bruker belte.. Eller som lar barna sitte på fanget når en kjører hjem fra barnehagen.. Bare en kort tur.. Hvorfor skulle ikke noe uventet skje på denne turen? Dere sier jo at det er mindre sjans at noe skal skje siden dere kjører sjeldent - hvorfor skulle sannsynligheten være mindre? Jeg synes det er en egoistisk holdning å ikke gidde ha riktig sete fordi det er stress...?! ..for bilen kun har tre dører..?! Da bør en heller vurdere en større bil å frakte det mest verdifulle en har i.. My two cents..

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...