Gjest loren Skrevet 1. juni 2012 #121 Del Skrevet 1. juni 2012 Å kile. Fra Nord-Trøndelag. Ca Steinkjer. Brukes over store deler av Innherred, har iallefall hørt det fra Stjørdal og Nordover Kan huske min Mormor si det, men hun kommer jo ifra Melhus i Sør-Trøndelag? Hmm, kanskje det er mere utbredt enn man skulle tro? Tatsjlåt betyr pinglete, lett/enkel. Liten rett og slett. Tatsjlåt brukes også i samme område som nevnt over ------------- Hva betyr hainnfeinn? og tjuddur? og stuggun? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #122 Del Skrevet 1. juni 2012 Ei gævv dråk kjøpt se ei grom brok Ei grei jente kjøpte seg ei fin bukse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #123 Del Skrevet 1. juni 2012 Noen som vil prøve segpå disse da? Hu va jysla annige Eg e aven på deg Det jekk i baddel for meg Han e`kje de`bitten syge Dei donta me någe heila tiå Ska sei hu va fjonge Eg e så felen Eg har ikje giddå Det va` någe inkjevetta Han holde seg på jabnå Det va` jysla løye Vannari! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjøhest Skrevet 1. juni 2012 #124 Del Skrevet 1. juni 2012 Noen som vil prøve segpå disse da? Hu va jysla annige - Hun var veldig et eller annet Eg e aven på deg Det jekk i baddel for meg - Det gikk i surr for meg Han e`kje de`bitten syge - Han er ikke syk Dei donta me någe heila tiå Ska sei hu va fjonge - Skal si hun var pen Eg e så felen - Jeg er så redd av meg Eg har ikje giddå - Jeg er giddalaus Det va` någe inkjevetta Han holde seg på jabnå Det va` jysla løye - Det var veldig morsomt Vannari! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 1. juni 2012 #125 Del Skrevet 1. juni 2012 Ei grei jente kjøpte seg ei fin bukse? Ja! Eneste er at det er morsom, og ikke grei:) Men du kjenner tydeligvis til denne dialekta her.. Her er en til "stjora stjæt på stjortå mi på stjei, de va stissjle" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #126 Del Skrevet 2. juni 2012 Noen som klarer disse: Abalæ Svang Smailler Klatter Kuråt Taus Asjælklan Bær se åt omakrejdd Pujnn Kommel Mausel Løyle Betterlæ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 2. juni 2012 #127 Del Skrevet 2. juni 2012 Kan ikke forklare alle, men tror det er nord møre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. juni 2012 #128 Del Skrevet 2. juni 2012 Jeg tror jeg klarer to. Taus er jente. Bær se åt er bære seg ad? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fasting Drue Skrevet 2. juni 2012 #129 Del Skrevet 2. juni 2012 Tælle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. juni 2012 #130 Del Skrevet 2. juni 2012 Tælle. Å rusle rundt uten noe spesielt mål (tror jeg ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fasting Drue Skrevet 2. juni 2012 #131 Del Skrevet 2. juni 2012 Ja, eller bare om det å gå (dra)? Ok. Neste: Uddi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. juni 2012 #132 Del Skrevet 2. juni 2012 Ja, eller bare om det å gå (dra)? Ok. Neste: Uddi. Uti på sørlandsk? Eller UDI (bare tuller) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fasting Drue Skrevet 2. juni 2012 #133 Del Skrevet 2. juni 2012 Hehe. Det kunne det ha vært. Men det er "ulla" i Vest-Telemark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #134 Del Skrevet 2. juni 2012 Pujnn under? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #135 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei, helgelending Noen som klarer disse: Abalæ - tungvindt Svang - skikkelig sulten Smailler Klatter Kuråt - dårlig Taus - jente Asjælklan - er ikke det noe fottøy? Husker absolutt ikke nå.. Bær se åt - bære seg ad omakrejdd - lat Pujnn - under Kommel - treig ("åh, du e så komlåt!") Mausel Løyle - artig Betterlæ - Bætterle løyle = skikkelig artig Hodet mitt er litt treigt i dag, så er sikkert noe feil osv., og så var det ikke alt jeg kom på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2012 #136 Del Skrevet 2. juni 2012 Kan ikke forklare alle, men tror det er nord møre? Feil. Jeg tror jeg klarer to. Taus er jente. Bær se åt er bære seg ad? Riktig. under? Riktig. Hei, helgelending Hodet mitt er litt treigt i dag, så er sikkert noe feil osv., og så var det ikke alt jeg kom på. Riktig sted og ellers riktig bortsett fra abalæ og asjælklan Ser at et ord har blitt feil, det skal være mauel, ikke mausel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 2. juni 2012 #137 Del Skrevet 2. juni 2012 Hva med disse: Hafeille Tyting Stågåbur Åvyrju Fipple Fyrkje Keilltåkå Jælma Løyle Sangre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JHF Skrevet 2. juni 2012 #138 Del Skrevet 2. juni 2012 Noen som vil prøve segpå disse da? Hu va jysla annige - Hun var veldig et eller annet Eg e aven på deg Jeg er misunnelig på deg Det jekk i baddel for meg - Det gikk i surr for meg Han e`kje de`bitten syge - Han er ikke syk Dei donta me någe heila tiå Ska sei hu va fjonge - Skal si hun var pen Eg e så felen - Jeg er så redd av meg Eg har ikje giddå - Jeg er giddalaus Det va` någe inkjevetta Det var noe lite/uunseelig Han holde seg på jabnå - Han holder seg på det jevne Det va` jysla løye - Det var veldig morsomt Vannari! Samma det! Utrykkene er i fra Jæren og nord-Jæren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JHF Skrevet 2. juni 2012 #139 Del Skrevet 2. juni 2012 Noen andre ord å prøve seg på Okke Dokke Ægra Rægekonge Badla Taska grævligt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 2. juni 2012 #140 Del Skrevet 2. juni 2012 Hva betyr hainnfeinn? og tjuddur? og stuggun? :-) Hainnfeinn - bestikk Tjuddur - tiur? Stuggun - stua Noen som vil prøve segpå disse da? Hu va jysla annige - hun var veldig utålmodig Eg e aven på deg - jeg er misunnelig på deg Det jekk i baddel for meg - det gikk rundt for meg Han e`kje de`bitten syge - han er overhodet ikke syk Dei donta me någe heila tiå - de driver med noe hele tiden Ska sei hu va fjonge - skal si hun var fin Eg e så felen - jeg er så redd Eg har ikje giddå - jeg har ikke lyst Det va` någe inkjevetta - det var ikke noe som betydde noe Han holde seg på jabnå - han holder seg på det jevne Det va` jysla løye - det var veldig morsomt Vannari! - whatever - ikke så nøye Noen andre ord å prøve seg på Okke - oss Dokke - dere Ægra - Rægekonge - kreps Badla - tobakk Taska - pungen/veska grævligt - veldig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå