Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor ofte syns dere det er hensiktsmessig at at man har samvær når det tar ca 3.5 timer å kjøre en vei til samværsforelder. Barnet er 3 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GGlemte å si at barnet ikke blir hentet på bostedet før fredag kveld ca kl20.

Gjest Marmot
Skrevet

Det kommer jo helt anpå hvor lenge samværet varer.

Skrevet

Det er snakk om fra fredag til søndag.

Skrevet

Kl20 var feldig sent å hente en tre-åring da! Er de ikke fremme før halv tolv da?

Skal dere begynne med ordningen nå eller har dere hatt det slik en stund?

Gjest Marmot
Skrevet

Hvorfor blir barnet hentet så sent, og er det mulig for bostedsforelder å kjøre halvveien slik at man kan møtes tidligere?

Jeg synes hyppige samvær er viktig, spesielt for små barn, så jeg synes man skal forsøke å opprettholde annenhver helg så godt man klarer. Men i dette tilfellet bør man også se på muligheter for å gjøre reiseveien enklest mulig for barnet, f.eks. ved å møtes på halvveien.

• Liker 3
Skrevet

Bostedsforelder har en særlig plikt til å tilrettelegge for barnets rett til samvær, så jeg mener at du bør strekke deg så langt det er mulig i din situasjon for å gjøre dette så enkelt som mulig for barnet. Det kan være ved f.eks å kjøre barnet til samvær eller å møte på halvveien.

Kjører du til samvær så kan f.eks far kjøre fra samvær, og på den måten deler dere reisinga effektivt i to.

Jeg har en venninne som i 11 år (!!) tok tog i 5 timer hver vei 2 ganger i måneden for å følge guttungen på samvær.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Må vel si meg mye enig med løvetanten her. Bostedsforelder plikter å bidra med samvær selv om det er samværsforelder som står ansvarlig. Bostedsfordelder skal koste reisen etter inntektsbrøk som ved bidrag. Så henter bidragsforelder kan denne kreve bostedsfordelder for dens andel av transport kostnader . Det kommer ikke fram om det er slik her i dette tilfellet. Har jeg vært bostedforelder ville jeg møtt på halvveien av reisen. Da ville jeg heller ikke skyldt noe for reisen og samtidig sørget for at barnet fikk mer samvær og bedre samvær. Det samme ved levring tilbake etter samvær.Annenhver helg føler jeg ville være natulig med samvæer om det passer inn i jobbsituasjonen. Jobbsituasjon til samværsforelder plikter bostedsforelder inndirekte ta hensyn til ved samvær og bidra til å gjøre samvær lempligere.

Tror der er en gjengs holdning blant en del bostedsforeldre at transport av barn ved samvær er noe som samværesforelder skal stå for helt alene. Dette er feil og legger ved en link.

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Samvær/ENDELIGVERSJONReisekostnader%202009.pdf

• Liker 1
Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg hadde også kjørt enten ene veien, eller hatt en avtale om å møtes på halvveien.

Skrevet

Det har ikke vært samvær ennå, men det blir kanskje. Jo, jeg kan nok kanskje kjøre halve veien og møtes der ca kl 1830. Da er de hjemme hos pappa ca kl 19.30-20.00. Jeg har ikke mulighet til å kjøre hele veien, da er jeg ikke hjemme igjen før

22-23 og jeg har andre barn hjemme. Jeg har heller ikke økonomi til det.

Søndagene må hun reise fra pappaen sin ganske tidlig på dagen, om hun ikke gjør det, så sover hun i bilen, blir umulig å legge og umulig å få opp mandag morgen kl 06.

Jeg har tilbudt pappaen at han kan få komme hit og ha henne også, skjønner jo at han ikke vil det, men syns det blir så mye kjøring på barnet.

Gjest Marmot
Skrevet

Utgiftene til transport ifm. samvær skal dere uansett dele på etter samme brøk som bidrag.

Om hun må reise tidlig fra faren på søndagene, er det vel desto viktigere at samværet begynner tidligere på fredagene.

• Liker 1
Skrevet

Joda, men her betaler ikke far bidrag. Han tjener dårlig og har en del feil prioriteringer. Jeg tjener bedre, men har mer å bruke de på også.

Gjest Marmot
Skrevet

Krev bidrag via NAV, så får han bare betale, eller så får du bidragsforskudd.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det kunne blitt tredjehver helg i stedet for annenhver helg? Hvordan er innstillingen til barnefar for å få til samvær?..

Skrevet

Han vil gjerne ha henne så ofte som mulig, og det er jo bra. Men jeg syns det er vanskelig når det er så langt. Men vi må jo få det til på et vis.

AnonymBruker
Skrevet

da vi var yngre. så bodde pappa ca 2 timer unna..ofte møtes mamma og pappa på halv veien ,eller mamma kjørte oss til pappa og pappa kjøre oss hjem igjen. men synes det var litt seint klokkeslett da men.

Skrevet

Ja, det er problematisk med denne avstanden.. Mange timer å kjøre for et lite barn. Samtidig så får hun tilbrakt så lite tid der. Blir jo bare lørdagen liksom.

Skrevet

Jeg synes det høres veldig slitsomt ut. Jeg hadde ikke selv orket å reise så langt i bil annenhver helg, og jeg er voksen.

Jeg ville ha sjekket om ikke pappaen kan reise til der dere bor innimellom også, for å spare ungen for reising. Komme tidlig lørdag morgen og ha henne hele dagen til kvelden f.eks. Så reiser pappa hjem igjen.

De gangene ungen skulle reise, ville jeg passet på å kjørt i barnets sovetid. Dvs starte å kjøre kl 19, i pysj, og puttet ungen rett i seng. Dette for at ikke ungen skal måtte oppleve all den kjøringen. Jeg ser ikke at foreldrene kjører halve hver, gjør noe som helst forskjell for ungen. Det hjelper bare foreldrene.

Hva om dere starter med at ungen drar på helgebesøk 1x måneden, og pappaen kommer på besøk til ungen 1 lørdag i måneden? Slik får de sett hverandre annenhver helg, og kan bygge et forhold. Uten at ungen må slepes rundt som et slips.

• Liker 1
Skrevet

Pappaen dessverre ikke interessert i å være hos oss. Han ser heller ikke problemet.med kjøring.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg ser ikke at foreldrene kjører halve hver, gjør noe som helst forskjell for ungen. Det hjelper bare foreldrene.

Selvsagt vil det hjelpe barnet. Om begge foreldre starter til samme tidspunkt og det er 3 timer hver vei, vil jo barnet være fremme halvannen time tidligere enn om samværsforelder skal kjøre hele veien og så tilbake igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...