Gå til innhold

Sessa's verden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

06-01-2005, 21:38

--------------------------------------------------------------------------------

Hun er fortsatt gravid!!!! Babyen lever og alt er bare bra!!!! Hun har termin 28 august, så det er bare 11 dager som skiller oss Det er helt fantastisk! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10-01-2005, 08:59

--------------------------------------------------------------------------------

I natt hadde jeg min første gyselige graviditetsmareritt Ikke for sarte sjeler...

Jeg drømte at jeg mistet spiren (som såklart viste seg å være noe større enn realiteten akkurat nå. Jeg kjente klumpen gli nedover beina, så jeg fikk tatt den i mot så den ikke skulle falle i do. Så la jeg den i en liten kurv og gikk på jobb Fortalte jentene på jobben at jeg hadde mistet og begynte å stortute. Senere kom Sessamannen og han var hvit i ansiktet for han hadde sett den lille spiren vår ligge der død, men fredelig i kurven sin. Jeg spurte om han hadde sett hva som var skjedd, og så satt vi der og stortutet begge to. Jeg våknet av at Sessamannen vekket meg fordi jeg hulket i søvne Ikke morro, men det hører desverre med...

Ellers er jeg litt kvalm i dag Håper ikke det blir noe verre enn det er nå, for da skal jeg ikke klage Jeg har med meg kvalmestillende (Afipran) i veska om jeg skulle ha behov for det, men har ikke tatt det mer enn 2 ganger (1 tablett per dag)

Og nå skal jeg komme meg avgårde på jobb. Har ikke lyst til det i dag, for jeg har en forkjølelse som har blusset opp sammen med litt halsvondt.

Skrevet

Igår 17.01.05, 09:38

På fredag var vi på Ullevål på sjekk fordi jeg hadde noen sterke rare magesmerter. Så da ble det foretatt undersøkelse fra topp til tå og en innvendig UL. Der fikk vi se den lille karamellen vår Med bankende hjerteklaffer og alt. Det var ikke store karamellen, men akkurat stor nok til at det matchet med terminen min

Så nå kan vi puste ut, for alt var helt fint! Smertene var normale...heldigvis!

Ellers så er jeg drit og kaster opp og brekker meg innimellom Så i dag skal jeg til legen for å ordne meg aktiv sykmelding så jeg kan fortsette å jobbe. har snakket med sjefen min og hun vil gjøre alt for at jeg skal få være på jobb når jeg ønsker og sånn. Hun er god hun!

PS: Jeg fikk aktiv sykmelding for 1 mnd.

Skrevet

Fra www.barnimagen.com:

God dag, Sessa!

I dag er det tirsdag 18. januar. Du går nå i 8. svangerskapsuke og har 233 dager (33 uker) til termin torsdag 8. september 2005.

Mors uke 8, fosterets uke 6: Både mens terminen og ultralyd terminen har en pluss/minus margin på 14 dager

Det lille underet er nå mellom 11 og 14 millimeter stort, på størrelse med tommelfingerneglen din, helt uvitende om hva slags forandringer den er i ferd med å sette i gang.

Fordi vi alle er litt forskjellige i størrelse vil selvfølgelig også størrelsen på fosteret variere fra person til person både i vekt og lengde, derfor blir det litt ca mål. Som barn utenfor magen vil også fostrene vokse i rykk og napp gjennom hele svangerskapet.

Fordi vi er forskjellige er også svangerskapene våre av forskjellig lengde, terminberegningen er også basert på et gjennomsnitt. Dette gjelder både termin naegele, som regnes ut etter siste mens og ultralyd termin som regnes ut i fra fosterets størrelse rundt 17. svangerskapsuke. Begge opererer med en feilmargin på pluss-minus 14 dager rundt den termindagen du får.

Det kan hende at du allerede merker at du er mer trett enn vanlig og at du trenger en ekstra hvil i løpet av dagen. Det kan være en nyttig investering fordi du også har en tendens til å bli mer kvalm når du er trett.

Begynnende morgenkvalme vil kunne være merkbar hos noen nå. Da er det viktig for deg med en rolig oppvåkning på morgenen om du kan få det til. At den første maten du spiser er mild og ikke tungt fordøyelig. Det kan være lurt å vente med både te og kaffe til litt lenger utpå dagen når du har kommet skikkelig i gang. Eplemost/eplejuice utblandet i farris, kan også hjelpe mot kvalmen i tillegg til at det er en god tørsteslukker.

Te med ingefær i, eller rett og slett å slikke på en fersk ingefærrot kan også hjelpe. Noen sverger til b-vitaminer om morgenen.

Noen kan få edderkoppnett lignende rødfargete striper på bena. Disse er forårsaket av de hormonelle forandringene i svangerskapet og forsvinner etter at babyen er født.

Varicer eller åreknuter er derimot litt mer permanente. De er mer hovne og plagsomme i graviditeten og går noe tilbake etter fødselen, men vil aldri forsvinne helt. Dersom du har mye av det i familien kan det være lurt å prøve å forebygge litt. De har også en tendens til å bli verre fra graviditet til graviditet. Det er flere årsaker til at det oppstår i tillegg til at du kan være arvelig disponert. Det økte presset fra livmoren på venene i bekkenet, økt trykk på leggvenene, det økte blodvolumet og graviditetshormoner som gjør at venene utvider seg. Plagene med dette varierer fra lett smerte til en kraftig relativt kronisk smerte hos de som har det ille. Hos noen må åreknutene opereres dersom det er veldig plagsomt, men det er ikke før etter fødselen, og da blir det litt bedre for de fleste uansett.

Det du kan gjøre for å unngå å få åreknuter/varicer er:

1. Å unngå altfor kraftig vektøkning

2. Unngå å stå eller sitte i lengre perioder av gangen. Pass alltid på å ha bena høyere hevet enn hjertet når du ligger eller sitter for dette letter tilbakestrømningen av blodet.

3. Bruk støttestrømper (fåes på apotek eller hos bandagister). Disse bør tas på før du står opp om morgenen og tas av når du legger deg. Skal du ut og fly mens du er gravid, så er disse en ypperlig investering for å minke faren for blodpropp i bena.

4. Pass på at du ikke har på deg sokker som strammer av for blodsirkulasjonen i bena.

5. Å ta en rask spasertur hver dag på 20-30 minutter er også bra for sirkulasjonen.

6. En del leger mener at det kan være bra med c-vitaminer for å holde venene elastiske. Det er i tillegg bra for jernopptaket i kroppen din.

I dag er jeg altså 7 fullgåtte uker og dermed i gang med min 8'ende. Symptomer jeg har nå er:

* Kvalme og oppkast

* Ømme pupper

* Ikke så mye luft i magen nå som med en gang jeg testet positivt

* Trøtt som en sokk

* Aktivt sykmeldt frem til 18.02.05

Det er ikke lett å stå opp, kle på en snart toåring og skal kjøre han blid og fornøyd til barnehagen når man er kvalm og kaster opp Heldigvis har jeg klart meg i to dager uten å måtte kaste opp inne i bhg Men det kommer vel den dagen jeg må låne doen der også, selv om jeg ikke håper på det da. Sitter og prøver å finne ut hvor lenge jeg var skikkelig dårlig sist. Jeg håper dette ikke varer like lenge... Ut fra den gamle dagboken min var det ganske lenge. I alle fall til og med uke 20 Synes det er vel lenge, så om det gir seg fortere denne gang skal jeg lovprise den som viser meg den velviljen

Nå skal jeg finne sofaen en liten lur, før jeg må kjøre i bhg og hente lille junior'n :)

Skrevet

Gratulerer med graviditeten. :blomst:

Ser du er godt i gang alt. Lykke til! :)

Skrevet

Gratulerer nok en gang med graviditeten.

Ikke så gøy og lese du er i elendig form håper det ikke varer helt til uke 20 denne gangen.

Blir spennende om det blir en søster eller bror til Even.

Gleder meg til og følge deg i dette svangerskapet også.

Klemmer fra Pia :sjarmor::sjarmor:

Skrevet

Så koselig at det er flere som børster støvet av den gamle dagboken sin!

Velkommen etter, denne gangen er det jeg som føder først!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kvalm, kvalm og atter kvalm!

Det er det som preger hverdagen min om dagen...

I dag har jeg junior her hjemme. Han hostet så stygt og så mye i natt at jeg valgte å ha han hjemme i dag i stedet for i bhg. Sikkert ikke dumt å slappe av litt. Nå har han sovet ute i vogna i snart 2 timer så ;)

Aner ikke hva jeg skal lage til middag i dag. Mannen skal trene etter jobb i dag så han kommer ikke hjem før sent, og jeg eier jo ikke matlyst om dagen så Junior får bestemme da, om han klarer :lol:

Skrevet

Synd å høre at du er slik i elendig form. :klem:

Håper det gir seg tidligere denne gangen, slik at du kan nyte tiden med lillebrøster i magen.

Ha en fin tirsdagskveld!

Skrevet

Tusen takk Pondusa!

Det samme ønskes deg :klem:

Skrevet

Qlio: Ja det var koselig! Gnagde bare litt kylling spiste oppskjærte tomater jeg da. De andre spiste pølse i brød og lompe :)

I dag har jeg junior her hjemme med meg fordi det er planleggingsdag i bhg. Så her blir det ingen avslapningsdag ;) Kvalmen er noelunde i sjakk akkurat nå, så jeg håper det holder seg utover dagen. Starter jo hver dag med oppkast så...

Gjest Anonymous
Skrevet

Gratulerer så mye, Sessa! :)

Hvordan er det å skulle bli tobarnsmor?

Skrevet

Hm, jeg som trodde jeg hadde vært her inne og gratulert deg, men så hadde jeg ikke det likevel. Hvor gjorde jeg det da? Msn? :klø: Jaja, samme kan det være, for jeg gjør det nå :wink:

:babysmokk: Gratulerer så mye med liten spire i magen! :babysmokk:

Hvor langt er du på vei nå? Dette er spennende altså! :hoppe:

Håper kvalmen ikke holder på like lenge denne gangen..

:klem:

Skrevet

Wynja: Takk for gratulasjon! Det er merkelig å skulle bli tobarnsmor. tror ikke det går opp for meg før lenge etter nr 2 har kommet til verden :lol:

Jolie: Tusen takk for koselig hilsen! :klem:

Jeg er nå bare dårlig om dagen jeg da. Ikke så lett å kose seg så mye enda med graviditeten. Men jeg håper og håper at denne gang blir jeg fortere kvitt kvalmen. Jeg har fortsatt 13 uker på meg på å nå det ;)

Skrevet

God morgen! :)

Sitter her og prøver å få i meg noe frokost. Ikke dagens letteste oppgave, men jeg gjør mitt ytterste for å få noe i meg :roll: Har nettopp veid meg (med klær denne gang) og jeg har gått ned mellom 3 og 3,5 kg allerede. Så jeg bør vel strengt tatt få i meg litt mat da ;)

Vel vel...

Foruten kvalmenog litt småømme frontpartier (les:pupper) så kjenner jeg meg ikke spesielt gravid ennå. Kun hvis jeg nyser eller reiser meg opp litt forkjært. Da strekker det skikkelig nedi siden av magen. Sånn hadde jeg sist også.

I dag må jeg begynne å få huste til å se ut. Vi skal ha bursdag for junior her i helgen, og da bør det se noelunde pent ut her synes jeg! Familie og barneselskap på hver sine dager ;)

Skrevet

Formen er bedre og i dag skal jeg lage fiskepinner til middag. Junior er så glad i det og jeg må jo innrømme at jeg synes det er litt smågodt selv :lol: Potetene er satt på til koking og junior sitter og ser litt på tegnefilm. Han er ikke så veldig glad i tv og det er helt greit. Det er noen få ting han liker godt og det er Teletubbies, Fimlene, Byggmester Bob og Mekke Mikkel. Det er stas!

I dag er det bare en uke igjen til 12 fullgåtte uker. Da skal jeg på kontroll og det skal bli en lettelse å komme i "system" :)

Skrevet

Her var du, ja, med magen full av nummer to og morgener fulle av oppkast. :veldigsur: Håper det går seg til fort denne gangen.

Blir voldsomt spennende med nummer to, da blir man liksom ordentlig familie...

Skrevet

I dag traff jeg min gode barndomsvenninne SA på Riksen. Hun var der med datteren sin som er til behandling. Var kjempe koselig å prates. Satt en lang stund og pratet og plutselig var det gått 2,5 time!!! Det var så koselig! :)

Tok nettopp og "kastet" junior ut av badet. Jeg hørte det plasket sånn der inne og tenkte det verste og joda, der stod gutten med en svamp oppi doskåla og trykket vannet ut av svampen utover gulvet :roll: Er det mulig??? :ler: Litt av en fantasi de har disse små...

Ellers har jeg bare kastet opp en gang i dag, for jeg spiste frokost :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...