Gå til innhold

Sessa's verden!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da var svangerskaps GU'en overstått. Innmari deilig å vite at ingen skal nedi å rote før jeg skal føde. Jeg var nemlig skikkelig øm i eggstokkene når legen klemte der... Huff! Men men! Nå går det jo greit igjen da :)

Ingen kontroll nå før 22 mars og det er første timen min hos jordmor :wink: Og så drar vi på ferie 1 april og blir borte til siste helg i april :D Digg!!!!!!!

Megler nr 2 (dame) kommer og skal ta prisvurdering kl 14 i dag. Og etter det har vi bare en megler igjen!!! Det skal bli deilig ja! Håper det ordner seg med banken og sånn da. Har ikke fått svar på første vurderingen ennå, men håper den ligger i posten i morgen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God formiddag Sessa!

I dag er det tirsdag 8. mars.

Du går nå i 15. svangerskapsuke og har 184 dager (26 uker) til termin torsdag 8. september 2005.

Mors uke 15, fosterets uke 13: Nå kan du kjenne livmoren din fra utsiden også

Av Jordmor Siri von Krogh

Fosteret ditt veier nå ca 80g og er ca 12,5cm langt. Nå er livmoren omtrent så stor som hodet til en nyfødt baby, når det bare er ett barn der. Du vil kunne kjenne din egen livmor godt med hendene utenpå maven, særlig hvis du ligger.

Babyens hjerte pumper 28 liter blod i døgnet.

Hvis du legger deg ned på ryggen og kjenner med fingrene inn i navlen, så vil du kunne kjenne at muskulaturen begynner å dele seg slik at du kan kjenne livmoren innenfor. Det er bare nå når du er gravid og i noen få dager etter fødselen at du kan kjenne den. Ellers ligger den godt beskyttet nede i bekkenet og kan ikke kjennes gjennom magemuskulaturen.

Det er veldig forskjellig hvordan vi reagere fysisk på en graviditet, men alle får endringer i kroppen som de merker i større eller mindre grad.

Hår er noe av det vi merker det mest på. Mange blir mørkere for hvert barn, noen blir tynnere andre blir tykkere i håret. Noen får krøller og andre mister dem, så her er det fritt frem!

Nå har den lille blitt lengre fra topp til tå enn det som er diameteren på hodet når man har kommet til termin.

Fosterets blodlegemer er slik laget at det tar lettere opp surstoff enn det en voksens blodlegemer gjør.

Skrevet

Første time hos fysio

Så var første time hos fysio overstått. Det var en kjempe koselig dame som skal ha meg fast. Gleder meg egentlig til jeg skal dit på torsdag igjen, til tross for sterke smerter når hun holder på. I dag fikk vi ikke gjort så mye siden det ble litt papirarbeid før vi startet og litt undersøkelse hvor smertene var verst og sånn. på torsdag skal jeg ha med meg et håndkle og komme 5-10 minutter før jeg skal "bankes" og legge meg på et sånt varmepledd (så lenge jeg klarer å ligge på ryggen da), sånn at jeg er god og varm til hun skal mørbanke meg. Jeg er glad jeg har kommet i gang med dette nå, for det er ikke noe som går over før etter fødselen uansett.

*Klapper litt for fysio'n min!!!*

Skrevet

Ikke noe brev fra megleren i dag... Da Må det bare komme i morgen! :roll:

Gjest Chica
Skrevet

Du kan jo ringe megleren og høre? Vi fikk verdivurderingen på mail morgenen etter megleren var her. (Men han var kanskje så kjapp i håp om at vi skulle by på en leilighet vi hadde vært på visning på...)

Skrevet

Hvis ikke brevet fra megler kommer i dag blir jeg nødt til å ringe og etterlyse det ja :-? Håper det dukker opp i posten i dag. Det hadde vært strålende på en sånn strålende flott dag! :D

Skrevet

Ordinær UL: 17/3 ( Er 15+2 etter egen regning, 16+0 etter legetermin)

Privat UL: 31/3 (Er 17+3 etter egen regning, 18+1 etter legetermin)

Fødeplass: A-HUS

Får brev i posten fra sykehuset antakelig i dag eller i morgen sa dem. Synes dem har brukt lang tid, men jeg eier ikke tålmodighet når det gjelder slike ting... Håper jeg får tilbud om samtale og omvisning på sykehuset, ellers får jeg bare skrive nok et brev til sykehuset da ;)

Skrevet
Noen har tatt solen bort igjen fra meg i dag. Her som det var sååå nydelig vær når jeg stod opp. Det er urettfrekt synes jeg! :evil:
Skrevet
Noen har tatt solen bort igjen fra meg i dag. Her som det var sååå nydelig vær når jeg stod opp. Det er urettfrekt synes jeg! :evil:

Er ikke meg..... Her er det regn/sludd.... :ler:

Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen takk for koselig hilsen.

Jeg kan bare stille meg sammen med deg i snikleser klubben...

Men det tar tid å være her inne, så ofte bare skummer jeg fort over alle med nye innlegg, og legger igjen hilsner hos "de faste".

Da er det koselig med hilsner fra andre...

Nærmer seg ultralyd for deg nå.

Vil dere vite kjønn eller er dere av den tålmodige typen?

Klem fra Mayamor :klem:

Skrevet

Mayamor: Takk for koselig "snikleser-hilsen" :klem:

Tålodig? Jeg? Nei det skal jeg vel love deg at jeg ikke er :ler: Vi må så langt det går an å se det, få vite straks hva slags kjønn det er. Mannen har bestemt seg for at denne gang er det jente, mens jeg tror det er en gutt som sist :wink: Men det gjenstår jo å se om hvem som får rett :kul:

Skrevet

Hei :) Jeg leser, men er dårlig på hilsener om dagen. Her er en liten en til deg i alle fall :D

:klem:

Skrevet

Takk for kos hilsen Jolie! :klem:

Skrevet

Sitter her og venter nok en gang på posten. Skjønner ikke hva som har skjedd, men nå om dagen dukker ikke postbudet opp før i 15 tiden. Det synes jeg er litt sent når man venter på viktige ting... Rekker jo ikke ringe til offentlige kontorer da blant annet fordi det da er stengt. Tåpelig! :evil:

Kynnerne har begynt. Nå er det ingen tvil lengre. Begynte å merke det spesielt godt i går. Vel jeg tar det som et positivt tegn :)

Bare 1 uke igjen til ultralyd på AHUS i dag! (men kommer til å ringe i morgen å spørre om å flytte timen... Er jo altfor tidlig med ordinær UL neste uke...

Skrevet

Verdivurderingen var ikke kommet i posten i dag, så jeg ringte regelrett megleren (som var såååå frempå med sitt flotte tilbud som man må benytte 12 mars) og brukte dette mot han. Jeg sa til han at det begynner å bli litt knapp tid å bestemme seg på om vi skal selge eller ikke, til 12 mars, så vi bør vel få den vurderingen snart. Hehehe!!! Skal si mannen la seg flat og tok det til etteretning. Han skal ringe meg i kveld og si summen og sende meg det skriftlig på mail i morgen :D Sessa ordner opp! Så da kan vi forhåpentligvis kontakte banken i morgen før 16 og få papirmølla i gang.

Skrevet

Nå har jeg kjent liv i magen i ca en uke :D

Skrevet

Nå har banken gitt oss et tilbud på refinansiering,

som gjør at den økonomiske floken vår løser seg :hoppe:

Hvilken herlig dag, hvilken nydelig dag!!!! :danse:

Jeg er så glad så glad!!! :D

Skrevet

God morgen Sessa!

I dag er det tirsdag 15. mars.

Du går nå i 16. svangerskapsuke og har 177 dager (25 uker) til termin torsdag 8. september 2005.

Mors uke 16, fosterets uke 14: Nå er fostrene likest i utviklingen, uansett foreldrenes størrelse

Av Jordmor Siri von Krogh

Babyen er 14 centimeter lang og veier 105 gram. Ultralyd screening, som er helt frivillig, foretas mellom uke 16 og 18. Det er på dette utviklingstrinnet at fostrene er likest i utviklingen, og det er derfor lettere å sette en riktig termin ved hjelp av ultralyd.

Det som måles på ultralyd-undersøkelsen er diameteren på hodet omtrent i ørehøyde, diameteren over brystkassen og lengden på lårbenet. Disse samholder man og med en tabell, og ut fra dette regner legen eller jordmora ut hvilken termin dato du skal få.

Det er omdiskutert om det har noe for seg å få gjort denne undersøkelsen, fordi det ikke er noen beviser for at denne terminen er riktigere enn mens terminen. Nyere undersøkelser har vist at mors termin stemmer oftere bedre enn ultralydterminen. Ultralydterminen operer med pluss minus to uker, akkurat som termin Naegele gjør (den terminen du får beregnet ut fra siste menstruasjons første dag).

De fleste av oss syns jo det er ganske fantastisk å se det lille vidunderet på skjermen, og kanskje særlig fedrene fordi de ikke kan kjenne barnet bevege seg. Far kan nå muligens begynne å kjenne babyens bevegelser fra utsiden av mors mage. Legg en flat hånd på den ene siden av limoren og dytt med den andre, kanskje det kommer små bevegelser inne i håndflaten din?

Dersom det blir funnet misdannelser på barnet ditt ved ultralydundersøeklsen, så vil du kunne få et valg når det gjelder senabort. Finner jordmora eller legen som gjør screeningen noe som gir mulighet for bekymring, vil dere bli undersøkt av en person til, en spesialist på området. Dette kan det være fornuftig å ha diskutert med kjæresten din før dere går til undersøkelsen, slik at dere vet om dere vil stilles overfor dette valget eller ikke.

Skal du bli alenemor kan det være lurt å ha med deg en god venn/venninne til å dele gleden med og til å diskutere eventuelle problemer med. Det kan være tøft nok å ha bestemt seg for å bli alene med babyen, og fornuftig for din egen del å ha en nær person du kan dele store og små sorger og gleder med også videre fremover i svangerskapet.

Skrevet

Nå har junior og jeg vært ute en lang tur (hehe, ned til butikken og opp igjen. Langt nok for små bein og en mor med bekkenløsning) Solen skinner, fuglene kvitrer, det er nesten vår i luften. Begynner det å smelte litt av all snøen som ligger ute nå, så blir det straks litt påskestemning :) Inne har jeg satt opp noen gule og oransje lys, funnet frem et påskeegg og satt på bordet og to av plantene mine har fått påskepynt på seg. Jeg er ikke så veldig glad i for mye påskedill dall, men gutta mine skal i alle fall få hvert sitt påskeegg i år som jeg skal fylle opp med litt godis. Men det får vente litt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...