Gå til innhold

Er islamkritikererne høyreekstremister?


Anbefalte innlegg

Eg ser ikkje problemet. Vil du ha forbod mot ein bestemt religion så har du allereie der brote menneskerettane. Du vil finne enkeltelement i alle religionar som på ulike måtar støter an mot enkelte av menneskerettane, men dette må balanserast og menneskerettane vernast ved hjelp av nasjonale lovverk og internasjonale konvensjonar, ikkje ved forbod mot religionar. Nasjonal rett skal uansett alltid stå over religiøs jurisdiksjon når det kjem for domstolane.

Underlig nok er likevel sharia innført i rettssystemet i England:

The government has quietly sanctioned that their rulings are enforceable with the full power of the judicial system, through the county courts or High Court. Previously, the rulings were not binding and depended on voluntary compliance among Muslims.

Artikkelen er 4 år gammel, noen som vet om disse domstolene fortsatt opererer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Eg lurer på kva ein meiner med "quietly sanctioned". Uansett er dette å rekne som voldgiftsdomstolar, der begge partar samtykker i at den aktuelle domstolen har dømmande makt for dei. Med andre ord kan ein ikkje trekke ein motpart for retten viss motparten ikkje samtykker. Utfordringa er jo, som det framgår i artikkelen, at kvinnene si stilling fort vert krenka. Og dessutan er nok den sosiale kontrollen sterk, så det er ikkje så lett å motseie seg å bruke denne domstolen om ein sjølv er muslim. Ikkje-muslimar vil vel aldri samtykke i å få si sak med ein muslim som motpart behandla i ein slik domstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasist?!Flere "afrikanere" (nordmenn) fra ulike deler av Afrika (Marokko, Nigeria, Rwanda, Eritrea og Kenya), "asiatere" (nordmenn) fra ulike deler av Asia,

eller jøders trusler om hellig krig og verdensovertakelse.

Bare for å få en liten oppklaring- HVA legger du i ordet "afrikanere" (nordmenn) og "asiatere" (nordmenn)?

Betyr dette at det er "nordmenn" fra de landene? I såfall så er det ikke nordmenn. Norske statsborgere ja.

Du skriver også jøder, men du kaller dem ikke nordmenn- hvorfor skulle det være forskjell med dem når du kaller andre etnisiteter for nordmenn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig nok er likevel sharia innført i rettssystemet i England:

Artikkelen er 4 år gammel, noen som vet om disse domstolene fortsatt opererer?

Ja de eksisterer fortsatt. England har nå 84 shariadomstoler som idømmer kvinner halv arv, pålegger dem å tilfredsstille mannen seksuelt, uavhengig av egne lyster, tillater polyamori kun for menn, og gir svært skjeve skilsmisseregler for menn og kvinner. Kvinner må overlate privatøkonomien sin til ektemannen, og får faktisk ikke skille seg med mindre mannen utøver grov og "uberettiget" vold. Mannen kan i følge Koranen skille seg når som helst om han føler for det, f.eks. om han får lyst på en femte kone og derfor må kvitte seg med en av de gamle. Menn idømmes alltid foreldreretten til barna, uavhengig av omstendighetene. Sharia i rettssystemet og religiøse hodeplagg i politiet er hele fundamentet for EDLs eksistens. De mener islamifiseringen har gått for langt. Er det høyreekstremistisk å være enig?!

Shariadomstoler er riktignok "frivillige". Det er lett å forstå at for hjernevaskede, hijabkledde kvinner som har blitt opplært til å tro på koranen som den eneste sannhet fra de var bittesmå fortoner det seg ikke helt sånn. De tror sharia er lover fra Gud, og at det er haram å benytte seg av "de troløse"s rettssystem. Straffen for frafallenhet er grusom. De troløse betraktes i islam omtrent slik Hitler betraktet jøder. Det hele er absurd. Jeg skjønner ikke at folk ikke ser det. Les Koranen! (på engelsk)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få en liten oppklaring- HVA legger du i ordet "afrikanere" (nordmenn) og "asiatere" (nordmenn)?

Betyr dette at det er "nordmenn" fra de landene? I såfall så er det ikke nordmenn. Norske statsborgere ja.

Du skriver også jøder, men du kaller dem ikke nordmenn- hvorfor skulle det være forskjell med dem når du kaller andre etnisiteter for nordmenn?

"Jøde" er da ingen etnisitet, det er et livssyn. Mine "afrikanske" venner er kulturelt sett mer nordiske av seg, mennesker er vanligvis flinke til å tilpasse seg positive miljøendringer. Mange av mine "asiatiske" venner er adopterte, de har aldri kjent noen annen kultur enn den norske. Jeg gadd ikke skrive (norskkulturell) bak hver eneste opprinnelige nasjonalitet/etnisitet. De eneste jeg kjenner som dyrker opprinnelig "nasjonalitet" er kurderne, som med rette kjemper for å oppnå en selvstendig stat. Misforståelse oppklart?

Synes du "rasist" er en passende beskrivelse av meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du "rasist" er en passende beskrivelse av meg?

Nei. Rasist er man kun når man mener en annen rase er underlegen ens egen.

Rasismebegrepet er forøvrig såpass utvannet at jeg mener det har mistet all sin betydning, og jeg vil si at det betyr ikke noe idag. Det er jo det ordet alle bruker for å få "makt" over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags lite politisk prosjekt? Kilder, foruten subjektiv journalistikk?

Jeg har ikke satt meg noe videre inn i det. Men google er din venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er temmelig fordomsfull. Du kjenner ikke meg i det hele tatt, men tillater deg allikevel å komme med slike karakteristikker.

Rasist?! Nei, jeg har både venner og bekjente, samt flere adopterte familiemedlemmer av alle mulige etnisiteter. Flere "afrikanere" (nordmenn) fra ulike deler av Afrika (Marokko, Nigeria, Rwanda, Eritrea og Kenya), "asiatere" (nordmenn) fra ulike deler av Asia, inkl. en fra Iran og en god kollega fra Irak, en fra India, samt flere tyrkiske kurdere og en fra Armenia. Jeg har også flere bekjente fra Bosnia. (Ingen av disse er muslimer).

Nazist?! Jeg har riktignok ikke noe mer til overs for jødedom enn islam, men jeg føler ikke meg selv eller mine barn truet av jødisk invasjon i nabolaget, eller jøders trusler om hellig krig og verdensovertakelse.

Høyreekstrem?! Nei, så lenge jeg kan huske har jeg stemt venstrepolitisk. Vurderte å melde meg inn i Unge Høyre etter en invitasjon i fjortenårsalderen, men det ble med den flyktige tanken. Har siden vært innom både RV (medlem) og SV (velger). Stemmer nå Venstre.

Jeg har ellers, i tillegg til å gi de vanlige donasjonene, gjort egenninnsats i størrelse flere timer i uka i lengre perioder for å skaffe midler til UNICEF, Redd Barna og Amnnesty International. Jeg synes ikke jeg passer til de skjellsordene du slenger etter meg.

Har du lest hele Koranen? (I norsk, avstumpet reklameversjon eller en av de engelske som er mer direkte oversatt?)

Har du noen kjennskap til SIAN utenom hva du _tror_ om organisasjonen fra fremstillingen i norsk media?

Har ennå ikke fått noe svar på hva det er som gjør EDL til en rasistisk, nazistisk, høyreekstrem organisasjon. Sist jeg sjekket var de først og fremst interesserte i å fjerne islams innflytelse i politi og rettsvesen i England, og i å hindre utviklingen mot et muslimsk flertall i befolkningen. Er det høyreekstremt?

Nå er det vel ikke akkurat sånn at partiet Venstre er regnet for å drive "venstresidepolitikk" (det jeg legger i venstrepolitikk - dvs at man ligger til venstre hva gjelder politisk ideologi = Ap, SV, Rødt), men om du mener at det å stemme "politisk til Venstr" er det samme som å stemme liberalistisk, så kjør på.

(og når du først stemmer sentrum/høyre, hvorfor i alle dager stemmer du på det partiet til sentrum/høyre som vil ha flest asylsøkere (i stor grad nettopp muslimer) av partiene, og som er mest innvandringsvennlige? :klo: Ikke at det er noe galt i det, langt derifra, det henger bare ikke helt på greip.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg noe videre inn i det. Men google er din venn.

Det var et retorisk spørsmål. Jeg har googlet og vet hva de står for. Les starten på tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de eksisterer fortsatt. England har nå 84 shariadomstoler som idømmer kvinner halv arv, pålegger dem å tilfredsstille mannen seksuelt, uavhengig av egne lyster, tillater polyamori kun for menn, og gir svært skjeve skilsmisseregler for menn og kvinner. Kvinner må overlate privatøkonomien sin til ektemannen, og får faktisk ikke skille seg med mindre mannen utøver grov og "uberettiget" vold. Mannen kan i følge Koranen skille seg når som helst om han føler for det, f.eks. om han får lyst på en femte kone og derfor må kvitte seg med en av de gamle. Menn idømmes alltid foreldreretten til barna, uavhengig av omstendighetene. Sharia i rettssystemet og religiøse hodeplagg i politiet er hele fundamentet for EDLs eksistens. De mener islamifiseringen har gått for langt. Er det høyreekstremistisk å være enig?!

Shariadomstoler er riktignok "frivillige". Det er lett å forstå at for hjernevaskede, hijabkledde kvinner som har blitt opplært til å tro på koranen som den eneste sannhet fra de var bittesmå fortoner det seg ikke helt sånn. De tror sharia er lover fra Gud, og at det er haram å benytte seg av "de troløse"s rettssystem. Straffen for frafallenhet er grusom. De troløse betraktes i islam omtrent slik Hitler betraktet jøder. Det hele er absurd. Jeg skjønner ikke at folk ikke ser det. Les Koranen! (på engelsk)

Ikke lenge til det blir innført sharia her i landet. Kan nesten ikke vente!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge til det blir innført sharia her i landet. Kan nesten ikke vente!

Åssen hadde du tenkt at det skulle foregå, og når tror du at det vil skje? Du er obs på at det kreves et flertall på stortinget for å forandre lovene våre? Og du er obs på at muslimene per i dag utgjør 2-4% av folketallet? Og du er obs på at om 50 år så kommer de til å (kanskje) utgjøre 4-13%? Så åssen skal det gå for seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ikke lenge til det blir innført sharia her i landet. Kan nesten ikke vente!

Ikkje hald pusten, det vil ikkje skje. Det har heller ikkje skjedd i Stor-Britannia. Dei fungerer der som frivillige voldgiftsorgan, kven som helst vil kunne bringe ei avgjerd i eit offentlegrettsleg forhold inn for domstolane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen hadde du tenkt at det skulle foregå, og når tror du at det vil skje? Du er obs på at det kreves et flertall på stortinget for å forandre lovene våre? Og du er obs på at muslimene per i dag utgjør 2-4% av folketallet? Og du er obs på at om 50 år så kommer de til å (kanskje) utgjøre 4-13%? Så åssen skal det gå for seg?

Det har vært reist relaterte forslag i Norge, men det har heldigvis ikke blitt noe av (enda?):

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7809190

Tviler på at disse sakene har kommet opp pga særlig press, det er vel mer snakk om misforstått imøtekommenhet.

Ikkje hald pusten, det vil ikkje skje. Det har heller ikkje skjedd i Stor-Britannia. Dei fungerer der som frivillige voldgiftsorgan, kven som helst vil kunne bringe ei avgjerd i eit offentlegrettsleg forhold inn for domstolane.

Da er det jo underlig at man ikke kunne bruke de voldgiftsorganene som allerede eksisterte? Må man plent ha hver sin?

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vel ikke akkurat sånn at partiet Venstre er regnet for å drive "venstresidepolitikk" (det jeg legger i venstrepolitikk - dvs at man ligger til venstre hva gjelder politisk ideologi = Ap, SV, Rødt), men om du mener at det å stemme "politisk til Venstr" er det samme som å stemme liberalistisk, så kjør på.

(og når du først stemmer sentrum/høyre, hvorfor i alle dager stemmer du på det partiet til sentrum/høyre som vil ha flest asylsøkere (i stor grad nettopp muslimer) av partiene, og som er mest innvandringsvennlige? :klo: Ikke at det er noe galt i det, langt derifra, det henger bare ikke helt på greip.)

Jeg anser Venstre som til venstre for H, FrP og KrF. Jeg stemmer Venstre på grunn av miljøpolitikken og småbedriftspolitikken. Jeg stemmer ikke AP eller SV fordi de vil flå meg økonomsik med det hatet de spiller ut mot forretningsdrivende. I deres øyne er visst alle som produserer varer og tjenester utenfor offentlig sektor egoistiske kapitalister som må straffes for forsøk på selvstendig tenkning og livsførsel, uavhengig av hva bedriften egentlig driver med. Venstre vil gi min lille miljøvennlige forretning langt bedre levekår enn det de andre partiene vil. Venstre vil også ha borgerlønn. Driver de høyrepolitikk da altså? "Venstre" er også mer enn økonomisk politikk. Det handler bl.a om menneskerettigheter og miljø foran økonomisk vinning. Jeg mener stadig at Venstre er venstre.

Hvorfor velger du å kverulere ved min personlige definisjon av mitt politiske ståsted som uansett er himmelvidt unna høyreekstremistisk? Jeg nevnte omgang med RV og SV av en grunn. Tror du jeg har gått helt bort i fra alle sosialistiske ideer fordi jeg i selvforsvar har endret "partitilhørighet"? Er det ikke mulig å ha flere tanker i hodet på en gang, og dermed ha en mer sammensatt politisk ideologi enn ren partipolitikk? Jeg befinner meg på venstresiden: for blandingsøkonomi (altså med statlig kontroll), for sosialtjenester, for menneskerettigheter og miljøvern foran økonomisk vinning, mot rasisme, mot sosialdarwinisme, mot anarki og for multikultur. Jeg befinner meg stadig til venstre når jeg er mot totalitære, undertrykkende og diskriminerende ideologier som islam og jødedom.

Hva med å svare på noe av det jeg spør om? Er det ikke flere enn en i dette forumet som har lest Koranen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det har vært reist relaterte forslag i Norge, men det har heldigvis ikke blitt noe av (enda?):

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7809190

Tviler på at disse sakene har kommet opp pga særlig press, det er vel mer snakk om misforstått imøtekommenhet.

Da er det jo underlig at man ikke kunne bruke de voldgiftsorganene som allerede eksisterte? Må man plent ha hver sin?

Det eksisterer ikkje faste voldgiftsdomstolar. Ein voldgiftsrett vert avtalt frå tilfelle til tilfelle. Sjekk voldgiftslova. Desse sharia-aktige domstolane må også avtalast frå tilfelle til tilfelle, dei har nok sannsynlegvis dei same rettsinstitutta i England som vi har. Men dei kunne brukt dei nasjonale domstolane viss dei ynskte det. Begge partar må velge å akseptere voldgiftsretten for at dommen den avseier skal vere gyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Og Libertina: Eg syns du slår inn vid opne dører. Kvifor er det så viktig å insistere på at du ikkje er høgreekstrem? Who cares? Viss du verken er høgreekstrem eller rasist så er det fint og flott. Men at du vil forby islam er uansett ikkje ein farbar veg, og det forstår du sikkert sjølv og om du tenker deg om. Å få islam meir moderat derimot, burde vere mogeleg. Det skjer "as we type", men ein vil likevel sjå tilbakeslag rundt om i verda. Eg trur nok at du vil sjå at kvinnene i Saudi-Arabia tross alt har det betre no enn for tretti år sidan. Men ofte kan det vere meir smertefullt å vite kva ein kunne ha oppnådd enn i leve i uvitenheit om kva verda kan by deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg anser Venstre som til venstre for H, FrP og KrF. Jeg stemmer Venstre på grunn av miljøpolitikken og småbedriftspolitikken. Jeg stemmer ikke AP eller SV fordi de vil flå meg økonomsik med det hatet de spiller ut mot forretningsdrivende. I deres øyne er visst alle som produserer varer og tjenester utenfor offentlig sektor egoistiske kapitalister som må straffes for forsøk på selvstendig tenkning og livsførsel, uavhengig av hva bedriften egentlig driver med. Venstre vil gi min lille miljøvennlige forretning langt bedre levekår enn det de andre partiene vil. Venstre vil også ha borgerlønn. Driver de høyrepolitikk da altså? "Venstre" er også mer enn økonomisk politikk. Det handler bl.a om menneskerettigheter og miljø foran økonomisk vinning. Jeg mener stadig at Venstre er venstre.

Hvorfor velger du å kverulere ved min personlige definisjon av mitt politiske ståsted som uansett er himmelvidt unna høyreekstremistisk? Jeg nevnte omgang med RV og SV av en grunn. Tror du jeg har gått helt bort i fra alle sosialistiske ideer fordi jeg i selvforsvar har endret "partitilhørighet"? Er det ikke mulig å ha flere tanker i hodet på en gang, og dermed ha en mer sammensatt politisk ideologi enn ren partipolitikk? Jeg befinner meg på venstresiden: for blandingsøkonomi (altså med statlig kontroll), for sosialtjenester, for menneskerettigheter og miljøvern foran økonomisk vinning, mot rasisme, mot sosialdarwinisme, mot anarki og for multikultur. Jeg befinner meg stadig til venstre når jeg er mot totalitære, undertrykkende og diskriminerende ideologier som islam og jødedom.

Hva med å svare på noe av det jeg spør om? Er det ikke flere enn en i dette forumet som har lest Koranen?

Vis du er medlem i Siam sympatiserer med EDL og stemmer Venstre så vil jeg kalle deg politisk/ideologisk forvirret

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du er medlem i Siam sympatiserer med EDL og stemmer Venstre så vil jeg kalle deg politisk/ideologisk forvirret

Helt klart enig i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser Venstre som til venstre for H, FrP og KrF. Jeg stemmer Venstre på grunn av miljøpolitikken og småbedriftspolitikken. Jeg stemmer ikke AP eller SV fordi de vil flå meg økonomsik med det hatet de spiller ut mot forretningsdrivende. I deres øyne er visst alle som produserer varer og tjenester utenfor offentlig sektor egoistiske kapitalister som må straffes for forsøk på selvstendig tenkning og livsførsel, uavhengig av hva bedriften egentlig driver med. Venstre vil gi min lille miljøvennlige forretning langt bedre levekår enn det de andre partiene vil. Venstre vil også ha borgerlønn. Driver de høyrepolitikk da altså? "Venstre" er også mer enn økonomisk politikk. Det handler bl.a om menneskerettigheter og miljø foran økonomisk vinning. Jeg mener stadig at Venstre er venstre.

Hvorfor velger du å kverulere ved min personlige definisjon av mitt politiske ståsted som uansett er himmelvidt unna høyreekstremistisk? Jeg nevnte omgang med RV og SV av en grunn. Tror du jeg har gått helt bort i fra alle sosialistiske ideer fordi jeg i selvforsvar har endret "partitilhørighet"? Er det ikke mulig å ha flere tanker i hodet på en gang, og dermed ha en mer sammensatt politisk ideologi enn ren partipolitikk? Jeg befinner meg på venstresiden: for blandingsøkonomi (altså med statlig kontroll), for sosialtjenester, for menneskerettigheter og miljøvern foran økonomisk vinning, mot rasisme, mot sosialdarwinisme, mot anarki og for multikultur. Jeg befinner meg stadig til venstre når jeg er mot totalitære, undertrykkende og diskriminerende ideologier som islam og jødedom.

Hva med å svare på noe av det jeg spør om? Er det ikke flere enn en i dette forumet som har lest Koranen?

Vet du hva? Du kan faktisk ikke si at et parti som velger å samarbeide med Frp og Høyre ligger til venstre. Anbefaler deg forøvrig å lese dette: www.venstre.no/files/sentralt/den_sosiale_liberalismen_01042000.pdf

Du virket noe forvirret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å ha flere tanker i hodet på en gang, og dermed ha en mer sammensatt politisk ideologi enn ren partipolitikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...