Gå til innhold

Breivik vil virke veldig kald under rettssaken


lille_lam

Anbefalte innlegg

Det var hans måte å protestere på det de sto for. Det var HANS måte å vise det på. Jeg skulle ønske han hadde valgt en annen måte. Men det gjorde han ikke.

Men hvis det å henrette sine meningsmotstandere ikke er et angrep på ytringsfriheten - hvordan skal det i så fall gjøres? Finnes det noen særlig mer effektiv metode?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en "syklubb" på 12 jenter/kvinner. 3 av oss ble seksuelt misbrukt som barn. 2 er voldtatte i alder mellom 15 og 20, 1 er mishandlet og voldtatt i voksen alder (av ektemann). Gjerningsmennene? 100% norske, kristne. Kom gjerne med statistiske fakta, Gjest. PS. Vi bor alle i en stor by, med forholdsvis høy andel innvandrere og muslimer.

Vondt å høre... Hvor mange av dere har anmeldt...?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt å høre... Hvor mange av dere har anmeldt...?

:klem:

Ingen. Og det forteller vel sitt om "mørketallene" som Gjest snakker om.

Det er nok enklere å anmelde en overfallsvoldtekt av en mørkhudet mann på gata i Oslo enn å anmelde at "onkel" voldtok deg som 7-åring. Eller at din ektemann slo deg helseløs og voldtok deg med div. redskaper. Dette var jo norske, gode, kristne, hvite mennesker :ironi:

(Venter fortsatt spent på statistiske "fakta" fra Gjest)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne "måten hans å protestere på", er også grunnen til at 77 mennesker er døde. Det er over min fatteevne at du forsøker å redusere handlingene hans til en uttrykksmåte.

At noen uttaler det, endrer ikke på det faktum at de fleste av oss tolererer utsagn vi er uenige i. Jeg for min del merker meg at mange spiller på denne offerrollen.

Det er dine ord. Jeg reduserer ikke hans handlinger. Det var et svar på at det var et angrep på ytringsfriheten. Thats it.

Jadda, jeg fått med meg hvor mange det var som døde, og jeg vet også at det var hovedsakelig barn og unge. Dere trenger ikke nevne det lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Det er dine ord. Jeg reduserer ikke hans handlinger. Det var et svar på at det var et angrep på ytringsfriheten. Thats it.

Jadda, jeg fått med meg hvor mange det var som døde, og jeg vet også at det var hovedsakelig barn og unge. Dere trenger ikke nevne det lenger.

Du rasjonaliserer et terroranslag til å være Breiviks måte å uttrykke seg på. Det han gjorde var et angrep på ytringsfriheten. Ikke bare sliter jeg med å forstå denne rasjonaliseringen, jeg synes også at det er en ganske merkelig ting å gjøre i en tråd om rettssaken der han skal stilles til ansvar for sine handlinger.

Man må få nevne omfanget i en tråd om rettssaken, spesielt når noen tydeligvis forsøker å gjøre Breivik til en slags hverdagslig fyr som bare markerte motstanden sin. Om enn på en litt spesiell måte.

Endret av Søgni
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen. Og det forteller vel sitt om "mørketallene" som Gjest snakker om.

Det er nok enklere å anmelde en overfallsvoldtekt av en mørkhudet mann på gata i Oslo enn å anmelde at "onkel" voldtok deg som 7-åring. Eller at din ektemann slo deg helseløs og voldtok deg med div. redskaper. Dette var jo norske, gode, kristne, hvite mennesker :ironi:

(Venter fortsatt spent på statistiske "fakta" fra Gjest)

Takk for at du tok deg tid til å svare, det illustrerer nemlig poenget mitt ganske godt.

Tror du har rett i at det er langt enklere å anmelde en overfallsvoldtekt (uavhengig av om han/hun er "hvit" eller "svart"). Tror at det som oftest er mye vanskeligere når det er en man har en relasjon til som er gjerningsmannen (eller kvinnen). Synes det er trist at det skal være sånn, og ekstra trist om det fører til at relasjonsvoldtekter blir nedgradert som problem.

Endret av cornflake_girl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen. Og det forteller vel sitt om "mørketallene" som Gjest snakker om.

Det er nok enklere å anmelde en overfallsvoldtekt av en mørkhudet mann på gata i Oslo enn å anmelde at "onkel" voldtok deg som 7-åring. Eller at din ektemann slo deg helseløs og voldtok deg med div. redskaper. Dette var jo norske, gode, kristne, hvite mennesker :ironi:

(Venter fortsatt spent på statistiske "fakta" fra Gjest)

Samme AB her. Jeg føler behov for å oppklare litt. Jeg synes selvfølgelig også det er skremmende med alle overfallsvoldtektene de siste årene, spesielt i Oslo.

Men det er ikke riktig å skylde på islam eller muslimer generelt sett.

Da burde jo også mine egne og mine venninners erfaringer samtidig også tilsi at norske, kristne menn er noen udyr som voldtar barn og slår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rasjonaliserer et terroranslag til å være Breiviks måte å uttrykke seg på. Det han gjorde var et angrep på ytringsfriheten. Ikke bare sliter jeg med å forstå denne rasjonaliseringen, jeg synes også at det er en ganske merkelig ting å gjøre i en tråd om rettsaken der han skal stilles til ansvar for sine handlinger.

Man må få nevne omfanget i en tråd om rettsaken, spesielt når noen tydeligvis forsøker å gjøre Breivik til en slags hverdagsslig fyr som bare markerte motstanden sin. Om enn på en litt spesiell måte.

Nei, det er ikke det jeg gjør. Jeg vet hva han gjorde, jeg vet utfallet av det. Min tolkning er at jeg ikke så på det som et angrep på ytringsfriheten. Jeg unnskylder han ikke. Det virker som du tror jeg prøver å få han frikjent, men det gjør jeg ikke. Han fortjener straff. Men han fortjener også "godene" som enhver tiltalt her.

Uansett utfall har iallefall Breiviksaken gjort at mennesker blir mer oppmerksom på ting. Han får sitte på cella si og har mest sannsynlig en nyere og bedre tv enn det jeg har. Han legger opp dagene sine akkurat sånn han vil. Hvem betaler for at Breivik får leve i luksusen? Jo, det er vi. Håper også at dere la merke til at politet endelig hadde råd til å bruke helikoptret sitt idag. Hva synes dere om den prioriteringen? Jeg håper dere som ikke har tenke på det før gjør det nå. Breivik har på mange måter vist hvor skrudd samfunnet er, uansett utfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skremmer meg at det finnes mennesker som i disse dager kan sitte på internett og nærmest unnskylde og bortforklare de grusomme angrepene vi opplevde i fjor. Jeg får rett og slett frysninger inn i ryggmargen av enkelte av dere, og jeg er temmelig sikker på at flere allerede er blitt plukket opp av PST.

Én ting er å være smårasistisk. DET er det mange som er, og flesteparten virker mer korttenkte og smålige enn skremmende. En helt annen ting er å sammenligne overlagte drap med politikk, samt å unnskylde morderen ved å fordele skyld.

Jeg håper og tror at dere som innehar disse holdningene faktisk ikke er så mange som det kan se ut til, og at mobiliseringen man kan se på KG ikke er symptomatisk for samfunnet forøvrig. Jeg er redd for dere - mer redd enn noe annet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det jeg gjør. Jeg vet hva han gjorde, jeg vet utfallet av det. Min tolkning er at jeg ikke så på det som et angrep på ytringsfriheten.

Jeg sliter med å få tak på hva du mener her. Du har skrevet at han drepte dem fordi de hadde andre meninger enn ham. Samtidig mener du at han ikke angrep ytringsfriheten?

Kan du forklare litt nærmere hva du legger i begrepet ytringsfrihet, ettersom denne tydeligvis fortsatt er intakt når man blir henrettet for sine meninger?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al-qaida vs. Breivik, samme ulla for meg.. Ekstremister som bruker vold som virkemiddel for å nå frem med meningene sine.

Og her i tråden snakker folk om at han er en "helt" som har ofret seg for oss? Skremmende..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Ingen. Og det forteller vel sitt om "mørketallene" som Gjest snakker om.

Det er nok enklere å anmelde en overfallsvoldtekt av en mørkhudet mann på gata i Oslo enn å anmelde at "onkel" voldtok deg som 7-åring. Eller at din ektemann slo deg helseløs og voldtok deg med div. redskaper. Dette var jo norske, gode, kristne, hvite mennesker :ironi:

(Venter fortsatt spent på statistiske "fakta" fra Gjest)

***

Trist å høre hva dere har opplevd, men akkurat den diskusjonen dere fører nå er fruktesløs. Det er selvsagt et faktum at de fleste voldtekter og overgrep utføres av noen man kjenner, men det er et stykke derfra til å kunne konkludere med at nordmenn voldtar mest (prosentvis).

De fleste anmelder ikke, og vi blir sittende med mørketall vi strengt tatt ikke kan bruke som statistisk grunnlag (forøvrig kan man kun stole på den statistikken man har forfalsket selv). Hvor lav anmeldelsesprosenten enn er for norske kvinner, er det en logisk brist i det å anta at innvandrerkvinner prosentvis anmelder oftere.

Det er ikke mulig å føre bevis for, eller engang sannsynliggjøre at innvandrerkvinner voldtas sjeldnere i nære relasjoner enn norske kvinner. At terskelen for å anmelde kanskje er høyere for dem, kan jo være verdt å diskutere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skremmer meg at det finnes mennesker som i disse dager kan sitte på internett og nærmest unnskylde og bortforklare de grusomme angrepene vi opplevde i fjor. Jeg får rett og slett frysninger inn i ryggmargen av enkelte av dere, og jeg er temmelig sikker på at flere allerede er blitt plukket opp av PST.

Én ting er å være smårasistisk. DET er det mange som er, og flesteparten virker mer korttenkte og smålige enn skremmende. En helt annen ting er å sammenligne overlagte drap med politikk, samt å unnskylde morderen ved å fordele skyld.

Jeg håper og tror at dere som innehar disse holdningene faktisk ikke er så mange som det kan se ut til, og at mobiliseringen man kan se på KG ikke er symptomatisk for samfunnet forøvrig. Jeg er redd for dere - mer redd enn noe annet.

Enig! Syns også det er litt irriterendes at de bruker yttringsfrihets - kortet hele tiden. Som f.eks at aviser ikke tar med leserinnlegg de skriver, så tenker de at de ikke tar de med på grunn av meningene sine, isteden for å tenke at det kanskje er fordi det gjennomsyret av faktafeil, sitater som er tatt ut av sammenhenger osv, eller kanskje det inneholdt rasisme (som det er å tillegge en hel gruppe negative egenskaper).

Endret av mammamora90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skremmer meg at det finnes mennesker som i disse dager kan sitte på internett og nærmest unnskylde og bortforklare de grusomme angrepene vi opplevde i fjor. Jeg får rett og slett frysninger inn i ryggmargen av enkelte av dere, og jeg er temmelig sikker på at flere allerede er blitt plukket opp av PST.

Så fordi jeg tillater meg å skrive at jeg har oppfattet at han gjorde dette i beste mening, så skal liksom PST komme og ta meg? :popcorn: Ja, da får de bare gjøre det i så fall. Jeg har ikke gjort noe galt, og mener uansett at mannen har rett i en del påstander. I tillegg har han flere gode egenskaper, som å være målrettet, viljesterk og ikke minst modig.

Kanskje han burde brukt disse egenskapene på en annen måte, men uansett- han har kjempet for sitt eget land og folk i beste mening, det skal han ha for!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi jeg tillater meg å skrive at jeg har oppfattet at han gjorde dette i beste mening, så skal liksom PST komme og ta meg? :popcorn: Ja, da får de bare gjøre det i så fall. Jeg har ikke gjort noe galt, og mener uansett at mannen har rett i en del påstander. I tillegg har han flere gode egenskaper, som å være målrettet, viljesterk og ikke minst modig.

Kanskje han burde brukt disse egenskapene på en annen måte, men uansett- han har kjempet for sitt eget land og folk i beste mening, det skal han ha for!

Jeg er målløs... Hvordan kan være så trangsynt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi jeg tillater meg å skrive at jeg har oppfattet at han gjorde dette i beste mening, så skal liksom PST komme og ta meg? :popcorn: Ja, da får de bare gjøre det i så fall. Jeg har ikke gjort noe galt, og mener uansett at mannen har rett i en del påstander. I tillegg har han flere gode egenskaper, som å være målrettet, viljesterk og ikke minst modig.

Kanskje han burde brukt disse egenskapene på en annen måte, men uansett- han har kjempet for sitt eget land og folk i beste mening, det skal han ha for!

Hvis du oppfatter den verste ugjerningen begått på norsk jord siden krigen som "i beste mening", så burde du kanskje stå på en eller annens liste over terroristsympatisører. Man bør holde en viss oversikt over miljøer der de som mener at massemord er et akseptabelt virkemiddel vanker.

Og han har da vitterlig ikke kjempet for sitt folk eller land. Folk flest i dette landet er sjokkert og rystet over det han har gjort, og uenige i meningene hans og stort sett det meste han står for. Og om du ikke TROR det, så sjekk hvordan stemmene fordeler seg når det er valg. De totalitære fremmedhaterne er definitivt i mindretall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Øyvind Heian, tidligere leder for Norgespatriotene, stilte til Stortingsvalg i 2009 med mål om å stoppe innvandringen fra ikke-vestlige land, og utvise alle som ikke var integrert i det norske samfunnet. Han fikk stille på flere skoledebatter, og ytre sine meninger på lik linje som representantene fra de andre partiene, og fikk relativt bred mediedekning i Vestfold for sine radikale meninger (han er fra Larvik).

Han fikk fattige 183 stemmer ved valget. Jeg er rimelig sikker på at det var pga sak og ikke person, han fremsto nemlig som særdeles velartikulert og reflektert - langt mer enn Breivik som bare taler svada i store ord.

Han er et ganske godt eksempel på at ytringsfriheten i Norge er for alle, men at man må tåle kraftig motstand om man har meninger som strider mot flertallets. Og det er faktisk ganske naturlig. Jeg er i min fulle rett til å stå på en talerstol og skrike at alle muslimer må dø fordi de er avskum. Men jeg kan ikke forvente å ikke bli hatet og kjeppjaget for det. Det er DET som er ytringsfrihet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Heian, tidligere leder for Norgespatriotene, stilte til Stortingsvalg i 2009 med mål om å stoppe innvandringen fra ikke-vestlige land, og utvise alle som ikke var integrert i det norske samfunnet. Han fikk stille på flere skoledebatter, og ytre sine meninger på lik linje som representantene fra de andre partiene, og fikk relativt bred mediedekning i Vestfold for sine radikale meninger (han er fra Larvik).

Han fikk fattige 183 stemmer ved valget. Jeg er rimelig sikker på at det var pga sak og ikke person, han fremsto nemlig som særdeles velartikulert og reflektert - langt mer enn Breivik som bare taler svada i store ord.

Han er et ganske godt eksempel på at ytringsfriheten i Norge er for alle, men at man må tåle kraftig motstand om man har meninger som strider mot flertallets. Og det er faktisk ganske naturlig. Jeg er i min fulle rett til å stå på en talerstol og skrike at alle muslimer må dø fordi de er avskum. Men jeg kan ikke forvente å ikke bli hatet og kjeppjaget for det. Det er DET som er ytringsfrihet!

Bra eksempel, virker som folk ¨glemmer¨ at det HAR vært personer som har brukt yttringsfriheten sin i det offentlige rom, men de fant vel ut at det ikke passet til deres sværtekampanje mot ¨en korrupt stat som driver sensur¨..

Men til det jeg uthevet, så er det grenser i yttringsfriheten og (heldigvis) det går på at man ikke får lov til å bruke yttringsfriheten til å diskriminere og oppfordre til drap og slikt (blant annet), så det hadde ikke vært lov å si (heldigvis). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra eksempel, virker som folk ¨glemmer¨ at det HAR vært personer som har brukt yttringsfriheten sin i det offentlige rom, men de fant vel ut at det ikke passet til deres sværtekampanje mot ¨en korrupt stat som driver sensur¨..

Men til det jeg uthevet, så er det grenser i yttringsfriheten og (heldigvis) det går på at man ikke får lov til å bruke yttringsfriheten til å diskriminere og oppfordre til drap og slikt (blant annet), så det hadde ikke vært lov å si (heldigvis). :P

Nei, den var på kanten. Men poenget mitt er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Heian, tidligere leder for Norgespatriotene, stilte til Stortingsvalg i 2009 med mål om å stoppe innvandringen fra ikke-vestlige land, og utvise alle som ikke var integrert i det norske samfunnet. Han fikk stille på flere skoledebatter, og ytre sine meninger på lik linje som representantene fra de andre partiene, og fikk relativt bred mediedekning i Vestfold for sine radikale meninger (han er fra Larvik).

Han fikk fattige 183 stemmer ved valget. Jeg er rimelig sikker på at det var pga sak og ikke person, han fremsto nemlig som særdeles velartikulert og reflektert - langt mer enn Breivik som bare taler svada i store ord.

Han er et ganske godt eksempel på at ytringsfriheten i Norge er for alle, men at man må tåle kraftig motstand om man har meninger som strider mot flertallets. Og det er faktisk ganske naturlig. Jeg er i min fulle rett til å stå på en talerstol og skrike at alle muslimer må dø fordi de er avskum. Men jeg kan ikke forvente å ikke bli hatet og kjeppjaget for det. Det er DET som er ytringsfrihet!

Interessant problemstilling. Men ikke glem at Øyvind Heian fremsto som medlem av Vigrid. Vigrid ville jo ikke bare renske Norge for muslimer, men også for homofile, funksjonshemmede og jøder. Heian skjønte at Vigrids åpenhet rundt både jødehat og dyrking av Hitler ikke falt i god jord hos de fleste så det var noe de fokuserte mindre på. Journalistene bla. omtalte Norgespatriotene som et nasjonalistisk parti, isteden for rasister og nazister. Tror at dersom Øyvind Heian hadde tatt litt mer avstand fra Vigird så hadde partiet fått større oppslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...