EmilyRose Skrevet 22. april 2012 #201 Skrevet 22. april 2012 Ser du på selvmord som en egoistisk handling? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg ser ikke på selvmord som egoistisk. Ethvert menneske skal få kunne bestemme over sitt eget liv, også når det skal avsluttes. Når det har kommet så langt at et menneske vil ta sitt eget liv så skal de selv få bestemme dette.
Gjest Hikken Skrevet 22. april 2012 #202 Skrevet 22. april 2012 Akuratt som å lese om meg selv. Jeg vil veldig gjerne være åpen men i min familie er det ikke rom for det. Det er en vond følelse når en trenger støtte fra de rundt seg. MIne foreldre reagerte litt når jeg bodde hjemme som 20åring, mange dager stengt inne på rommet, lite sosialt liv osv.. Men ingenting ble gjort, ingen støttende ord, ingenting. Men synes du det er ok at foreldrene dine ikke vet? Jeg føler meg ofte alene og kunne trengt noen å støtte meg på, noen som oppriktig bryr seg om hvordan jeg har det iforhold til min sykdom. Huff, så leit å høre Jeg synes egentlig det er greit at de ikke vet. Jeg har ikke noe nært forhold til dem, det ble ødelagt i ungdomsårene mine. Men jeg skulle gjerne hatt andre i livet som hadde brydd seg om meg. Det er vanskelig å komme ut av når du ikke har noen å støtte deg på. Jeg har ikke hatt noe særlig sosialt liv på mange år, og på ungdomsskolen hadde jeg ikke noe sosialliv i det hele tatt. Foreldrene mine har egentlig aldri reagert 1
Lista Skrevet 22. april 2012 #203 Skrevet 22. april 2012 (endret) Nei, ikke i utgangspunktet. Men, det er egoistisk når man gjør det på en måte som direkte involverer andre mennesker (hoppe foran toget, med vilje frontkollidere med trailer etc.). Det er fryktelig egoistisk å (nærmest) ødelegge livet til en uskyldig trailersjåfør fordi man ikke orker å leve lenger. Endret 22. april 2012 av Lista 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #204 Skrevet 22. april 2012 Jeg forsøkte å ta livet av meg for to måneder siden. Hvor mange ganger fikk jeg besøk av de såkalte snille pårørende fikk jeg da? NULL. Ikke da jeg lå på sykehuset, ikke da jeg var innlagt og heller ikke nå etter at jeg kom hjem til leiligheten min. Ikke så mye som en fattig tekstmelding har jeg fått. Kjæresten kom ikke, venner kom ikke, heller ikke mamma eller pappa som bor ett steinkast unna.. Selvmord er ikke egoistisk, det er det de pårørende som er, som tvinger folk til å leve uten at de selv gidder å ta seg tid til deg..
Gjest Nuppdupp Skrevet 22. april 2012 #205 Skrevet 22. april 2012 Jeg forsøkte å ta livet av meg for to måneder siden. Hvor mange ganger fikk jeg besøk av de såkalte snille pårørende fikk jeg da? NULL. Ikke da jeg lå på sykehuset, ikke da jeg var innlagt og heller ikke nå etter at jeg kom hjem til leiligheten min. Ikke så mye som en fattig tekstmelding har jeg fått. Kjæresten kom ikke, venner kom ikke, heller ikke mamma eller pappa som bor ett steinkast unna.. Selvmord er ikke egoistisk, det er det de pårørende som er, som tvinger folk til å leve uten at de selv gidder å ta seg tid til deg.. kan hende de tror det ikke er alvorlig. om du har gjort det gang på gang mener jeg. eller at de ikke visste hva som hadde skjedd? 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #206 Skrevet 23. april 2012 kan hende de tror det ikke er alvorlig. om du har gjort det gang på gang mener jeg. eller at de ikke visste hva som hadde skjedd? Det var første gangen jeg hadde gjort noe sånt, men jeg hadde hintet litt i forveien ( noe sånt som at livet begynte å bli for tungt ). Jeg ringte og varslet alle ett par dager etterpå, men etter den korte samtalen for å fortelle at jeg lå på sykehuset verken ringte de eller tok kontakt igjen. Har prøvd å ringe kjæresten men han legger bare på.
Gjest Hikken Skrevet 23. april 2012 #207 Skrevet 23. april 2012 Nei, ikke i utgangspunktet. Men, det er egoistisk når man gjør det på en måte som direkte involverer andre mennesker (hoppe foran toget, med vilje frontkollidere med trailer etc.). Det er fryktelig egoistisk å (nærmest) ødelegge livet til en uskyldig trailersjåfør fordi man ikke orker å leve lenger. Her er jeg enig. Å kaste seg foran en trailer og ødelegge livet til trailersjåføren fordi han ikke så deg i tide er grusomt. Han kan jo også bli straffet for det.
Lista Skrevet 23. april 2012 #208 Skrevet 23. april 2012 (endret) Her er jeg enig. Å kaste seg foran en trailer og ødelegge livet til trailersjåføren fordi han ikke så deg i tide er grusomt. Han kan jo også bli straffet for det. Trailersjåføren blir da vel ikke straffet om h*n ligger i riktig fil og kjører vanlig? Hva annet kunne h*n gjort? Jeg tror også det er ganske "lett" å se om personen i bilen prøver å svinge unna når h*n oppdager at h*n ligger i feil felt, eller om h*n bare slipper rattet, gasser på og lar det stå til. Endret 23. april 2012 av Lista
Gjest Hikken Skrevet 23. april 2012 #209 Skrevet 23. april 2012 (endret) Trailersjåføren blir da vel ikke straffet om h*n ligger i riktig fil og kjører vanlig? Hva annet kunne h*n gjort? Jeg tror også det er ganske "lett" å se om personen i bilen prøver å svinge unna når h*n oppdager at h*n ligger i feil felt, eller om h*n bare slipper rattet, gasser på og lar det stå til. Jeg husker ikke hvor jeg så det, men jeg mener å huske at man kan bli straffet for det. Jeg er riktignok ikke 100% sikker. Kan hende jeg husker feil og tenker på noe fullstendig annet nå. Edit: Tenker du på folk som prøver å kjøre seg ihjel ved å treffe en trailer, eller tenker du på en fotgjenger som tar fart fra fortauet og hopper foran traileren? Endret 23. april 2012 av Hikken
Gjest happy_me Skrevet 23. april 2012 #210 Skrevet 23. april 2012 For oss som ikke selv har psykiske lidelser i så stor grad som en suicidal person, så er det lett å stemple den som tok selvmord som egoistisk. Men da må vi ta i bruk hjernene våre, og sette oss inn i hva psykisk lidelse egentlig går ut på. Og innse at en person som ønsker å ta sitt eget liv, ikke er i stand til å se annet enn hvor mye bedre verden ville være uten belastningen som er en selv. De tenker at alle vil ha det bedre, og enklere uten dem. Men så finnes jo også de som utfører såkalte "selvmordsforsøk" som egentlig er bare for å få oppmerksomhet da, og som aldri ville gjort det på ordentlig. De er jeg tilbøyelig til å kalle egoistiske.
Lista Skrevet 23. april 2012 #211 Skrevet 23. april 2012 Jeg husker ikke hvor jeg så det, men jeg mener å huske at man kan bli straffet for det. Jeg er riktignok ikke 100% sikker. Kan hende jeg husker feil og tenker på noe fullstendig annet nå. Edit: Tenker du på folk som prøver å kjøre seg ihjel ved å treffe en trailer, eller tenker du på en fotgjenger som tar fart fra fortauet og hopper foran traileren? Jeg tenker på folk som kjører bil, ja. Det er jo "ganske vanlig". Tror ikke det er så ofte noen hopper foran en trailer fra fortauet.
Gjest Hikken Skrevet 24. april 2012 #212 Skrevet 24. april 2012 Jeg tenker på folk som kjører bil, ja. Det er jo "ganske vanlig". Tror ikke det er så ofte noen hopper foran en trailer fra fortauet. Ok, da tenke vi visst på 2 forskjellige ting, for jeg tenkte på fotgjengere og ikke sjåfører
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2012 #213 Skrevet 24. april 2012 Ja, det er egoistisk å begå selvmord uten å tenke på de etterlatte. Jeg kjenner et ektepar hvis sønn begikk selvmord, og de sliter forferdelig. Ikke bare har de sorgen over en død sønn å slite med, men de bebreider også seg selv fordi de føler seg ansvarlige for at sønnen begikk selvmord. Jeg er sikker på at hvis sønnen hadde visst hvilken smerte han påførte sine foreldre, så hadde han valgt å leve.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #214 Skrevet 24. april 2012 Ja, det er egoistisk å begå selvmord uten å tenke på de etterlatte. Jeg kjenner et ektepar hvis sønn begikk selvmord, og de sliter forferdelig. Ikke bare har de sorgen over en død sønn å slite med, men de bebreider også seg selv fordi de føler seg ansvarlige for at sønnen begikk selvmord. Jeg er sikker på at hvis sønnen hadde visst hvilken smerte han påførte sine foreldre, så hadde han valgt å leve. Visste de at han var deprimert?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #215 Skrevet 25. april 2012 Nei, det er ikke egoistisk å ville ta sitt eget liv. Hvis dere hadde vist hva hun/han hadde opplevd tidligere eller pga sykdom så hadde dere skjønt det bedre... Det er ikke enkelt og leve med vonde minner, det kan jeg skrive under på! Det er forskjell fra person til person om hva man klarer og ikke klarer her i livet. Og hvorfor skal denne personen som sliter fortsette og leve hvis han/hun ikke syns det er verdt det? Skal denne personen leve bare fordi de andre i familien ikke skal oppleve sorg? Det er lettere og komme over en persons død enn et helt liv med lidelse.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #216 Skrevet 25. april 2012 Ja, det er egoistisk å begå selvmord uten å tenke på de etterlatte. Jeg kjenner et ektepar hvis sønn begikk selvmord, og de sliter forferdelig. Ikke bare har de sorgen over en død sønn å slite med, men de bebreider også seg selv fordi de føler seg ansvarlige for at sønnen begikk selvmord. Jeg er sikker på at hvis sønnen hadde visst hvilken smerte han påførte sine foreldre, så hadde han valgt å leve. Skal man leve for andres del? Er ikke det egosime fra den andre parten?
Gjest Hikken Skrevet 25. april 2012 #217 Skrevet 25. april 2012 (endret) Skal man leve for andres del? Er ikke det egosime fra den andre parten? Jo, det er akkurat det det er. Endret 25. april 2012 av Hikken
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #218 Skrevet 28. april 2012 Broren min tok livet av seg for to år siden, og jeg er litt delt på om det er egoistisk eller ikke. Han ble bare 24 år, men hadde slitt med selvmordstanker siden han var rundt 8 år. Jeg husket aldri at han smilte eller lo, han var bare trist og om nettene kunne man høre gjennom veggen at han gråt til han tilslutt sovnet. Han greide aldri å fulløre noen utdannelse eller holde på en jobb, noe som var en av de utløsende faktorne til at han tok livet sitt ( dette sto i brevet ). Jeg er så lei meg for at broren min følte seg utilstrekkelig og unyttig, noe han absolutt ikke var! Han var en veldig kreativ gutt så hvis han hadde fått leve og blitt frisk tror jeg han kunne utrettet noe stort, men deprejonene spiste han opp og han la vekk alt av interesser og hobbier til fordel for å ligge i senga hele dagen. Jeg er lei meg for at jeg aldri fortalte ham hvor viktig han var for meg mens han levde, for jeg hadde aldri trodd han ville gå så langt.. Man så jo at han ikke hadde det bra! Han har fred nå, og er på ett bedre sted, men jeg tror at hvis han hadde oppsøkt hjelp så kunne han blitt frisk tilslutt og også kanskje fått seg en jobb og ett liv han ville trivdes i.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2012 #219 Skrevet 28. april 2012 Det var første gangen jeg hadde gjort noe sånt, men jeg hadde hintet litt i forveien ( noe sånt som at livet begynte å bli for tungt ). Jeg ringte og varslet alle ett par dager etterpå, men etter den korte samtalen for å fortelle at jeg lå på sykehuset verken ringte de eller tok kontakt igjen. Har prøvd å ringe kjæresten men han legger bare på. Både foreldrene dine og kjæresten din må jo tro at de er null verdt for deg siden du forsøkte å gjøre ende livet ditt. Jeg hadde også blitt noe så inni helvete forbanna om noen jeg var kjempe glad i gjorde nå sånt
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #220 Skrevet 28. april 2012 Både foreldrene dine og kjæresten din må jo tro at de er null verdt for deg siden du forsøkte å gjøre ende livet ditt. Jeg hadde også blitt noe så inni helvete forbanna om noen jeg var kjempe glad i gjorde nå sånt Du vet ikke mye om hvordan ett suicidal sinn virker, gjør du vel? Det er faktisk en sykdom.
Fremhevede innlegg