Binta Ba Skrevet 12. april 2012 #81 Skrevet 12. april 2012 Melder meg også inn.. Jeg har forøvrig dreads, men sparer som en helt alikevel. Har tenkt å la de gro til det blir for tungt å ha de samlet i en ball oppå hodet.. Elsker håret mitt mer og mer jo lengere det blir, kjenner jeg. Nå er de lengste dreadsene til ca midt på ryggen, de korteste er bare 6-7cm lange. Fine, fine håret mitt. Jeg gjør slik: * Vasker ca 1 gang i uka, med Herbal Shampoo fra Scorpius. Pleide å bruke Hemp Shampoo, men den selges visst ikke i Norge lenger=/ * Går med håret opp i sjal så og si hver dag, beskytter mot skitt og støv, og morsommere å se lengda de få gangene håret henger løst * Tar en eddik-kur i ny og ne..aaaltfor lenge sida nå! 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #82 Skrevet 12. april 2012 Jeg har langt hår som er pent og velstelt. Hårstråene er tynne og "nordiske", men det er mange av dem, så håret er passe tykt. Min "oppskrift": Bruker aldri hårprodukter (hårspray, gel etc.), bruker heller aldri krølltang/rettetang o.l. Jeg føner aldri håret, heller ikke hos frisør, men lar det lufttørke og sover med vått hår (uavhengig av årstid). Vasker håret ca. tre ganger i uka, noen ganger mer, avhengig av behov. Jeg tror det er det viktigste, altså gjøre minst mulig med det. Jeg har alltid brukt billigsjampo/-balsam, innimellom hårkur fra frisør, bruker hårstrikk fra HM, ingen kosttilskudd. Bader i klorvann, men skal jeg bade mer enn én gang i uka bruker jeg badehette slik at kloren ikke ødelegger håret så mye. + vær tålmodig. Klipp tuppene innimellom slik at håret ser friskt ut. Ingenting er værre enn langt hår med 15-20 cm slitte tupper. Håret mitt er nå lenger enn jeg kler, og frisøren skal ta 15 cm i morgen. Lykke til alle sammen! Hvordan ser man at man har slitte hårtupper egentlig? Har langt hår, men vet ikke om det er slitt nederst.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #83 Skrevet 12. april 2012 Jøss. Jeg har langt hår og har nesten aldri kuret, massert hodebunn, sovet med fletter, hårnett eller spist ølgjær. Det virker som mye styr for å få håret til å gro. Ikke tolk meg feil nå, jeg vet vi alle er ulike fra naturens side. Men min "hemmelighet" er å ikke bruke for mye produkter i håret, tidvis har jeg ikke brukt annet enn shampo og balsam (fra dagligvarebutikken), jeg føner aldri og bruker sjelden sletting/krølltang for å style håret. Alle slike ting er med på å slite på håret. Jeg tror kanskje det er bedre for tidsbruk og pengebruk om man heller gjør mindre som sliter på håret, enn å jobbe hardere for å ikke slite på det. Lykke til med hårgroingen, jenter! 1
Gjest BabyBlue Skrevet 13. april 2012 #84 Skrevet 13. april 2012 Hvordan ser man at man har slitte hårtupper egentlig? Har langt hår, men vet ikke om det er slitt nederst. Når tuppene blir så smått "gjennomsiktige" og rue i teksturen. Når håret er nyklippet er tuppene ganske like i teksturen som håret på toppen av hodet, men etter noen måneder blir det mer ... slitt, om det gir mening? :gjeiper: Du burde kunne se og kjenne det i hvert fall. Et annet tegn er at det ikke ser så symmetrisk ut i lengdene lenger. Når jeg sparer klipper jeg ikke håret før jeg ser at tuppene splitter seg, men hvor ofte man stusser seg er opp til hver enkelt og hvor nøye de er på hårkvaliteten =) HER er et godt bilde som viser slitte tupper. Når håretuppene splitter seg og får en hvit tupp i endene MÅ man klippe seg, hvis ikke kan håret begynne å spise av lengdene, og det er noe av det verste som kan skje med hår man sparer ut.
Portvinpiken Skrevet 13. april 2012 #85 Skrevet 13. april 2012 (endret) Hvordan i alle dager finner man en frisør som bare stusser LITT!?? Jeg har slitt med det i alle år - til den grad at jeg har "frisørskrekk". "Litt" er alltid alt for mye. For et par år siden sjekket jeg ut dette litt nøyere... Jeg var nemlig hos en frisør og ba om å få klippet tuppene (de var ikke veldig slitte). Så, kun 2 uker etterpå gikk jeg til en annen frisør og spurte om jeg burde klippe tuppene. Svaret var naturligvis ja, og jeg ba hun ta så mye hun mente var nødvendig. Håret ble ikke kort, men jammen klarte hun å ta et par-tre cm hun også. Lider frisører av klippegalskap??? Hvor tydelig er det mulig å være for meg som kunde når jeg viser fysisk hvor mye jeg ønsker å ta - men de mener alltid man bør ta mer!? Forøvrig har jeg bestandig hatt langt hår. Til midt på ryggen ca, med en god del fall. Unntaket var da jeg måtte ta en operasjon i hodet og ble liggende i 5 uker uten å få lov til å løfte hodet. Jeg kan love at håret ble rart! Det ble knusktørt (overhode ikke fett), og samlet seg i en slags "Marge Simpson" sak på toppen. Jeg fikk som sagt ikke løfte hodet, så de fikk ikke gredd eller vasket det på sykehuset. I tillegg barberte de endel på ene siden i fronten. Håret var jo helt ødelagt etterpå, og jeg satt 4 timer i en frisørstol med 3 heltinner av frisører som forsiktig fikk opp alle flokene så jeg slapp å barbere hele hodet - jeg var livredd for at det måtte skje! Håret ble klippet i en ganske kort bob, men har siden det vokst ut igjen. Har ikke siden 1980-tallet brukt føner, krøll-eller rettetanger. Dårlig på å bruke (huske) på å ta kurer. Bruker både billig butikksjampo og balsam og noen ganger fra frisør. Bruker ingen ekstra produkter. Lufttørker alltid, og grer det ikke før det er tørt. Endret 13. april 2012 av Portvinpiken
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #86 Skrevet 13. april 2012 Når tuppene blir så smått "gjennomsiktige" og rue i teksturen. Når håret er nyklippet er tuppene ganske like i teksturen som håret på toppen av hodet, men etter noen måneder blir det mer ... slitt, om det gir mening? :gjeiper: Du burde kunne se og kjenne det i hvert fall. Et annet tegn er at det ikke ser så symmetrisk ut i lengdene lenger. Når jeg sparer klipper jeg ikke håret før jeg ser at tuppene splitter seg, men hvor ofte man stusser seg er opp til hver enkelt og hvor nøye de er på hårkvaliteten =) HER er et godt bilde som viser slitte tupper. Når håretuppene splitter seg og får en hvit tupp i endene MÅ man klippe seg, hvis ikke kan håret begynne å spise av lengdene, og det er noe av det verste som kan skje med hår man sparer ut. Uff da, da har jeg visst noe slitte hårtupper. Jeg klipper meg veldig sjeldent, er det det som kan være grunnen? Det er noen hår som har sånne hvite tupper ja, men de er i "forskjellige lengder" i håret, hvis du skjønner, hvordan skal man klippe de da? Splittede hårtupper har jeg ikke så mye av, men pleier å stusse de - men av en eller annen grunn kommer de fort tilbake. Problemet med de er også at de kan være slitte i "forskjellige lengder" av håret, så er ikke så lett å skjønne hva jeg kan gjøre med de. Skjønner det ikke helt. Det er litt sånn som du sier, at når jeg akkurat har klipt tuppene nederst så føles de "glatte", men etter noen måneder blir de sånn slitte igjen. Slitt hår kjennes vel litt sånn "tørt" ut også, altså at det ikke glir helt glatt gjennom fingertuppene? Tross dette ser håret mitt faktisk greit ut, oppe på hodebunnen og øvre deler av håret(altså unntatt tupper og litt mer) så er håret mitt mykere. Men jeg sliter med at jeg aldri føler håret mitt blir helt "glatt". Har mye volum og det ser greit ut, men når jeg ser nøyere på det ser jeg at det er noe slitt. Ble langt innlegg her med beskrivelse av mitt hår. Men jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Har ikke råd til å gå til frisør nå, er student. Hva slags saks pleier dere å klippe håret med(kanskje det er der feilen min ligger)?Og hvordan får dere det jevnt, altså at det ikke blir asymmetrisk? Og er håret deres helt vått når dere klipper det, alltid? Vil ikke klippe håret noe særlig da, liker langt hår. :gjeiper: Ble litt stresset angående håret mitt nå. :gjeiper: Tips og hjelp tas godt i mot, det trenger jeg!
Belle de Jour Skrevet 13. april 2012 #87 Skrevet 13. april 2012 Bra med litt inspirasjon nå som jeg har lekt med tanken om å klippe bob. Denne gangen skal jeg ikke falle for fristelsen, og håret er nå lengre enn det har vært før (nedenfor puppen). Håper det kan bli enda lengre, ble litt i betatt av inspirasjonsbildene som ble lagt ut her i tråden Synes håret ser sunt og velstelt ut, selv om jeg regner med å måtte ta litt mer enn jeg vil neste gang jeg er hos frisøren, er litt slitt nederst nå. For min del har dette vært "oppskriften" de siste årene: Økologisk sjampo og balsam (har brukt forskjellige fra Aveda, men skal teste Einerlåg neste gang). Vasker det ca to ganger i uka, noen ganger tre, og skyller alltid med kaldt vann etterpå. En sjampo varer i ca et halvår til meg. Av hårkurer har jeg prøvd uendelig mange, og ingen har egentlig gitt meg en wow-effekt, så når den jeg har fra KMS tar slutt skal jeg kjøpe arganolje. Kurer en gang i uka. Farger ikke, og bruker sjelden varmebehandling. Jeg har sånn middels tykt hår, men det blir litt vel tungt i hodebunnen, så jeg må style det litt. Akkurat nå bruker jeg hårpudder fra Aveda, og jeg kommer nok aldri til å slutte helt med skum/hårspray. Bruker også stylingkrem fra KMS for å roe ned alle småhårene mine, men skal erstatte dette med olje også. Også lurer jeg litt på effekten av eplecidereddik, siden jeg ser at flere skyller håret med det - er det bra for håret, eller er det bare for ekstra glans?
Gjest Vodka Skrevet 13. april 2012 #88 Skrevet 13. april 2012 jeg har langt hår. Men synes ikke jeg kler det. Så skal klippe meg kort, tenker å klippe en halvlang bob.
SoftKitty Skrevet 13. april 2012 #89 Skrevet 13. april 2012 Hvordan i alle dager finner man en frisør som bare stusser LITT!?? Jeg har slitt med det i alle år - til den grad at jeg har "frisørskrekk". "Litt" er alltid alt for mye. Si det, jeg vil jo tynne mitt + kanskje stusse LITT men har erfaring med at LITT på frisørspråk gjerne er ganske mye.. Men andre ganger har jeg gått inn med langt hår og sagt at jeg vil ha ganske kort og da har de aldri klippet av nok.. Trodde jeg var flink til å uttrykke meg klart men muligens ikke 1
Tyah Skrevet 13. april 2012 #90 Skrevet 13. april 2012 Jeg har ganske langt hår nå, omtrent slik bare mørkere: http://data.whicdn.com/images/19568239/tumblr_lwde121QZo1qk9wm7o1_500_large.jpg Men vil ha det slik: http://data.whicdn.com/images/14608064/tumblr_lr0r0a7cxn1qaofnoo1_500_large.png Det jeg gjør for å spare er at jeg: - Bruker shampoo og balsam fra frisørsalong - Bruker biosilk i tuppene, og klipper tuppene når de er veldig flisete - Bruker naturbørste - Grer ikke håret når det er vått - Holder meg borte fra rettetang, hårføner o.l. Bruker det en sjelden gang om jeg skal noe spesielt. - Bruker lite hårprodukter. Bare en hårspray fra sexyhair om jeg skal noe spesielt. Sover med løst hår fordi jeg har hørt at det er det beste man kan gjøre, for da får håret ''puste'' og fordi det er behagelig 1
Månestråle** Skrevet 13. april 2012 #91 Skrevet 13. april 2012 Bra med litt inspirasjon nå som jeg har lekt med tanken om å klippe bob. Denne gangen skal jeg ikke falle for fristelsen, og håret er nå lengre enn det har vært før (nedenfor puppen). Håper det kan bli enda lengre, ble litt i betatt av inspirasjonsbildene som ble lagt ut her i tråden Synes håret ser sunt og velstelt ut, selv om jeg regner med å måtte ta litt mer enn jeg vil neste gang jeg er hos frisøren, er litt slitt nederst nå. For min del har dette vært "oppskriften" de siste årene: Økologisk sjampo og balsam (har brukt forskjellige fra Aveda, men skal teste Einerlåg neste gang). Vasker det ca to ganger i uka, noen ganger tre, og skyller alltid med kaldt vann etterpå. En sjampo varer i ca et halvår til meg. Av hårkurer har jeg prøvd uendelig mange, og ingen har egentlig gitt meg en wow-effekt, så når den jeg har fra KMS tar slutt skal jeg kjøpe arganolje. Kurer en gang i uka. Farger ikke, og bruker sjelden varmebehandling. Jeg har sånn middels tykt hår, men det blir litt vel tungt i hodebunnen, så jeg må style det litt. Akkurat nå bruker jeg hårpudder fra Aveda, og jeg kommer nok aldri til å slutte helt med skum/hårspray. Bruker også stylingkrem fra KMS for å roe ned alle småhårene mine, men skal erstatte dette med olje også. Også lurer jeg litt på effekten av eplecidereddik, siden jeg ser at flere skyller håret med det - er det bra for håret, eller er det bare for ekstra glans? Jeg skyller håret med eplecidereddik jevnlig og gjør det mest fordi det øker balsameffekten. Altså, jeg kan bruke mindre balsam (eller kutte den helt ut) med eplecidereddik. Det er både sunnere for håret og lommeboka Mitt hår blir blankere og jeg får nesten ikke floker når med eddiken. Jeg har for øvrig lys brunt/mørk blondt nordisk hår til korsryggen. Om det har noen dyptgripende effekt på håret tror jeg ikke, men jeg liker veldig godt tanken på at jeg bruker naturlige ting i håret. Ikke testes eddiken på dyr, den er drøy i bruk, billig, håret blir fint osv. Anbefales
Gjest BabyBlue Skrevet 13. april 2012 #92 Skrevet 13. april 2012 Ble litt stresset angående håret mitt nå. :gjeiper: Tips og hjelp tas godt i mot, det trenger jeg! Ingen grunn til å stresse! Husk: det er bare hår Uansett hva folk sier så er det ikke så nøye om man går noen måneder med litt slitt hår. Alt kan fikses da det vokser ut til slutt. Men siden du vil spare det ut kan det kanskje være en idé å stusse det litt og kjøpe inn en god fuktighetskur (hvis du ikke har det fra før av da). Om du har veldig behandlet hår kan proteinkur også være en god investering. Om du er en student med tynt budsjett kan jeg anbefale deg å kjøpe deg en basic saks ment for klipping av hår. Vi har en hjemme som jeg har brukt noen ganger, og det funker helt fint. Etter stussing bare skyller jeg håret med kaldt vann, bruker balsam, og tar i en eller annen olje etterpå for å pleie tuppene. Jeg vet at mange frisører er ganske nøye på det med saks. Spesielt proffene kan bruke sakser som er verdt flere tusen, men så lenge den ikke er sløv burde det gå bra. Du kan forresten kjøpe mange billige på ebay, om det er vanskelig å finne noe her til lands =) Om du vil lære hvordan du kan stusse håret ditt uten å få et skeivt resultat kan du sikkert finne noe på youtube. Men om du er redd for å klippe det selv allikevel kan du alltids klippe deg billigere hos en lærling... selv om de også kan ta blodpriser fra tid til annen
Gjest badeand1 Skrevet 13. april 2012 #93 Skrevet 13. april 2012 Ferdig med å spare men jeg: Bruker shampo bare i hårrøttene og på toppen av hodet. Balsam i lengden og lar det virke til jeg er ferdig med å dusje. Hårkur en gang i uka. Grer aldri vått hår. Sover med håret i en flette. Grer det en gang om dagen. Bruker bare vanlig og billig shampo, balsam og hårkur fra butikk. Var hos frisøren igår og fikk skikkelig skryt for håret mitt. ^^
Okapi Skrevet 13. april 2012 #94 Skrevet 13. april 2012 Flette, det burde man vel lære seg, men det virker så vrient. 1
Belle de Jour Skrevet 13. april 2012 #95 Skrevet 13. april 2012 Jeg skyller håret med eplecidereddik jevnlig og gjør det mest fordi det øker balsameffekten. Altså, jeg kan bruke mindre balsam (eller kutte den helt ut) med eplecidereddik. Det er både sunnere for håret og lommeboka Mitt hår blir blankere og jeg får nesten ikke floker når med eddiken. Jeg har for øvrig lys brunt/mørk blondt nordisk hår til korsryggen. Om det har noen dyptgripende effekt på håret tror jeg ikke, men jeg liker veldig godt tanken på at jeg bruker naturlige ting i håret. Ikke testes eddiken på dyr, den er drøy i bruk, billig, håret blir fint osv. Anbefales Takk for tips, må prøves! For å ta det med teskje: skyller du før eller etter balsam?
Gjest badeand1 Skrevet 13. april 2012 #96 Skrevet 13. april 2012 Flette, det burde man vel lære seg, men det virker så vrient. Er så lett atte.
Gjest Dagdrømmer Skrevet 13. april 2012 #97 Skrevet 13. april 2012 Jeg er også med! Jeg hadde langt hår helt frem til februar, men klippet en kort bob hos frisøren da hun sammenlignet det slitte håret mitt med manen på hester I dag kjøpte jeg en kur fra L'oreal, men så først nå at den er beregnet på tynt hår og jeg har skikkelig tykt hår. Det har vel kanskje ikke noe å si, eller burde jeg bytte den?
akrich88 Skrevet 13. april 2012 #98 Skrevet 13. april 2012 HAR SÅ LYST Å KLIPPE MEG!! Kan noen si til meg at det er dumt og at jeg kommer til å angre??
Gjest badeand1 Skrevet 13. april 2012 #99 Skrevet 13. april 2012 HAR SÅ LYST Å KLIPPE MEG!! Kan noen si til meg at det er dumt og at jeg kommer til å angre?? Det er dumt og du kommer til å angre! 2
Månestråle** Skrevet 13. april 2012 #100 Skrevet 13. april 2012 Takk for tips, må prøves! For å ta det med teskje: skyller du før eller etter balsam? Eplecidereddik sist! Jeg bruker først shampoo, litt balsam, så 1 liter kaldt vann med 2 spiseskjeer eplecidereddik. Skyll over (jeg legger av og til håret opp i literspannet jeg har eddikvannet i først) og la være i et halvt minutt. Skyll ut. Det lukter ikke blomster, men eddiken er vannløselig så lukten forsvinner når du skyller det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå