Gå til innhold

Lillah's graviditetsdagbok :-)


Lillah

Anbefalte innlegg

stakkars, jeg syns skikkelig synd i deg! det høres ut som den verste fødselen ever! og det høres jo helt på trynet ut å la deg ha pressrier i 3,5 timer uten at du får ekstra hjelp :S Håper jordmora har dårlig samvittighet.Hun trodde nok at det hun gjorde var riktig, men alikevel.

Nå får du bare kose deg med lille Jonas! Tenk at du og mannen din har laget han! Skikkelig rart å tenke på egentlig. Har du hatt en fin julefeiring eller var du på sykehuset? Du mistet jo ganske mye blod!!

Og jeg lurte på om alt 'der nede' blir sånn ca som før igjen siden du revnet i endetarmen? det høres helt forferdelig ubehagelig ut.

Kos deg masse lillah!

Ja, det er skikkelig rart å tenke på.. At VI har greid å lage noe så nydelig og perfekt! :hjerte:

Julaften ble tilbringt hjemme, fikk reise hjem på formiddagen på julaften. Utrolig godt å komme hjem! :)

Hvordan går det med dere og lillegull da? :)

Lurte litt på akkurat det der jeg også, men legen sa at når ting har fått grodd, så blir visst ting som før. Heldigvis!! :)

Endret av Lillah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var lillegull blitt 1 uke! :hjerte:

I natt har han vært veldig rolig, sov fra 23:30 til 03:30, da våknet han - uten å gråte. Så stod vi opp slik at han fikk spise, før vi la oss igjen. :) Da ble han liggende i vugga si med koselyder fram til pappaen stod opp med han litt over 7, så jeg også fikk sove. :)

Jeg føler meg så utrolig heldig som har fått denne lille herlige krabaten, tenk at det er vi som har laga han.. Noe så perfekt!! :rodmer: Jeg er forelska!! :)

Tenkte å ta litt bilder etterpå (har tatt maaange allerede ja!), men bilder vi skal bruke til takkekortene og avisa :) Må bare få våkne først :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er skikkelig rart å tenke på.. At VI har greid å lage noe så nydelig og perfekt! :hjerte:

Julaften ble tilbringt hjemme, fikk reise hjem på formiddagen på julaften. Utrolig godt å komme hjem! :)

Hvordan går det med dere og lillegull da? :)

Lurte litt på akkurat det der jeg også, men legen sa at når ting har fått grodd, så blir visst ting som før. Heldigvis!! :)

Det var no deilig at dere fikk dra hjem på julaften da:) Har du hatt noe julestemning i det hele tatt eller? Det har nemlig ikke vi. vi bor i vår egen babyboble og har ingen julestemning. hehe. Her går det veldig bra. Han legger veeeldig godt på seg (begynner å få skikkelig bollekinn) og de første to ukene sov han veldig mye. Nå har han begynt å få litt magetrøbbel. Mye luft og det har blitt en del skriking i går og i natt og i dag. Vi har laga fennikel te som han får mot luft og jeg laga sukkervann som apoteket anbefalte å gi til urolige kolikkbarn. Så da får han 2 ml når han er veldig urolig og grinete. Håper vi får mere søvn i natt:)

Da var lillegull blitt 1 uke! :hjerte:

I natt har han vært veldig rolig, sov fra 23:30 til 03:30, da våknet han - uten å gråte. Så stod vi opp slik at han fikk spise, før vi la oss igjen. :) Da ble han liggende i vugga si med koselyder fram til pappaen stod opp med han litt over 7, så jeg også fikk sove. :)

Jeg føler meg så utrolig heldig som har fått denne lille herlige krabaten, tenk at det er vi som har laga han.. Noe så perfekt!! :rodmer: Jeg er forelska!! :)

Tenkte å ta litt bilder etterpå (har tatt maaange allerede ja!), men bilder vi skal bruke til takkekortene og avisa :) Må bare få våkne først :-)

ååå så deilig at han sover såpass lenge! Bare nyt det <3 vi har helt glemt å sende bilde og tekst til avisa så det er bra at jeg ble minnet på det her i boka di.

Hvordan går det med amminga? :) Skal du døpe jonas eller ha navnefest eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hopp og t'løkk me jula ;)

Ja, julaften var fin. Hadde endel besøk på formiddagen, "alle" ville innom for å se på gullet :) Men på kvelden var det bare vi 3.. Skulle egentlig feire jul hjemme hos søstra mi sammen med henne og familien, samt mamma, pappa og bestemor - men tanteungen min hadde omgangssyka 3 dager før julaften, så tok ikke sjansen på å dra dit, i fare for å bli smittet.

Hva med deg, hadde du en fin julekveld?

Skal ta meg på tak å lese gravidboka di en dag også, men har ikke tid til å være så mye på nett for tiden ;) Han sover jo mye også, men da blir jeg sittende å bare glane på han.. :P

Ble heldigvis bare med de 3 rundene med oppkast. :) Håper det er lenge til neste gang, for det var skremmende!!

Hvordan går det med deg og babymagen da?

Ønsker deg en fin kveld! :)

:klemmer:

Høres ut som dere fikk ei god og rolig feiring! Det hadde vi også, men det var så varmt hos svigers at hele kroppen så ut som ei låvedør. :fnise: Men veldig koselig, altså! Men enda bedre å komme hjem ;)

Nei, greit å holde seg unna alt som er smittefarlig nå. Jeg prøver det selv, så håper jeg ikke opplever noe nevneverdig sykdom før fødselen. Alt annet er tungt nok ;)

Tassen vokser godt, og jeg venter fortsatt på at han skal snu seg. Han koser seg på tvers, desverre. Så det blir spennende å se hva som skjer med den saken.

Skjønner godt at du er forelsket i lille Jonas, ja :) Mener og tror de fleste blir nokså tussete etter babyen sin! Jonas høres ut som et stille og rolig barn. Så deilig det må være at alt går så fint! Del gjerne noen erfaringer :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var no deilig at dere fikk dra hjem på julaften da:) Har du hatt noe julestemning i det hele tatt eller? Det har nemlig ikke vi. vi bor i vår egen babyboble og har ingen julestemning. hehe. Her går det veldig bra. Han legger veeeldig godt på seg (begynner å få skikkelig bollekinn) og de første to ukene sov han veldig mye. Nå har han begynt å få litt magetrøbbel. Mye luft og det har blitt en del skriking i går og i natt og i dag. Vi har laga fennikel te som han får mot luft og jeg laga sukkervann som apoteket anbefalte å gi til urolige kolikkbarn. Så da får han 2 ml når han er veldig urolig og grinete. Håper vi får mere søvn i natt:)

ååå så deilig at han sover såpass lenge! Bare nyt det <3 vi har helt glemt å sende bilde og tekst til avisa så det er bra at jeg ble minnet på det her i boka di.

Hvordan går det med amminga? :) Skal du døpe jonas eller ha navnefest eller noe sånt?

Har ikke hatt julestemning i det hele tatt! Mamma var innom å tok julevasken når jeg var på sykehuset, så det var fint og rent. Juletreet og pynten kom opp før jeg drog på sykehuset. Alt lå tilrette for julestemning, men neeeida ;)

Godt å høre at alt står bra til med dere 3! :hjerte: Men dumt å høre at han har magetrøbbel.. Det er så fælt når de små skriker og har vondt.. Får vondt langt inni mammahjertet av slikt! Hjalp med med te og sukkervann da?

Amminga gikk skeis fra første stund omtrent.. Lillemann blir hysterisk når jeg legger han ved puppen, virker ikke som han får ordentlig tak.. Ble bare grining, og ikke noe kos i det hele tatt. Så jeg pumper meg, så gir vi på flaske. Litt mer arbeid med det, men mye koseligere både for meg (oss) og han :)

Vi skal ha dåp ja :) Har ikke helt bestemt oss for når tid ennå, men regner med det blir i løpet av mars/april :) Hva med dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere fikk ei god og rolig feiring! Det hadde vi også, men det var så varmt hos svigers at hele kroppen så ut som ei låvedør. :fnise: Men veldig koselig, altså! Men enda bedre å komme hjem ;)

Nei, greit å holde seg unna alt som er smittefarlig nå. Jeg prøver det selv, så håper jeg ikke opplever noe nevneverdig sykdom før fødselen. Alt annet er tungt nok ;)

Tassen vokser godt, og jeg venter fortsatt på at han skal snu seg. Han koser seg på tvers, desverre. Så det blir spennende å se hva som skjer med den saken.

Skjønner godt at du er forelsket i lille Jonas, ja :) Mener og tror de fleste blir nokså tussete etter babyen sin! Jonas høres ut som et stille og rolig barn. Så deilig det må være at alt går så fint! Del gjerne noen erfaringer :nigo:

Hehehe :D Ja, er vel noe med det.. Borte bra, men hjemme best ;)

Oi, han ligger på tvers ja.. Får håpe han snur seg selv snart! Skal du føde uansett, eller blir det snuing/ ks om han ikke snur seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ligger heldigvis med hodet ned nå. Så skal nok få festet det med endel yogaøvelser, så da blir det vanlig fødsel :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ligger heldigvis med hodet ned nå. Så skal nok få festet det med endel yogaøvelser, så da blir det vanlig fødsel :Nikke:

Åh, det var bra å høre!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det blitt nytt år og nye muligheter. :) Ikke så veldig aktiv innpå her for tiden, men det har da sine naturlige årsaker ;)

Livet er fantastisk - meeen det skorter litt på søvnen. Gruer meg litt til mandag, for da begynner Bjørn (samboeren min) på jobb igjen. Vanligvis tar jeg meg av Jonas på natta, så vekker jeg Bjørn mellom 7 og 8 på morran, så står han opp med han, så jeg får sove noen timer på morgenkvisten - men det blir det slutt på herretter! Sover utrolig dårlig på natta, bare 10 - 15 minutter av gangen, og våkner av den minste lille lyd. Håper dette går seg til etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er opptatt :nigo: S

kjønner at det blir en overgang å bli alene nå, ja.. Kan hende det går mye bedre enn du tror :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er opptatt :nigo: S

kjønner at det blir en overgang å bli alene nå, ja.. Kan hende det går mye bedre enn du tror :jepp:

Ja, det må da gå på et vis :) Er da mange som faktisk er alenemødre til både 1 og 2 og 3 barn, og det går da det også. Samboer er bare borte fra 08 til 16 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel bittelitt om fødselen i et tidligere innlegg, men her er iallefall fødselshistorien min for de som måtte ønske å lese den :)

Våknet kl. 03, natt til 20.desember med mensmurringer som kom med 10 minutters mellomrom og varte i omlag 30 sekunder. De var ikke vonde, bare ubehagelige. Regnet med at det var modningsrier, som jeg hadde hatt endel av tidligere, så gikk opp å tok 1 g Paracet, for så å tappe meg et varmt bad. Etterpå lå jeg med rispose og varmeflaske, noe som lindret litt..

Blundet av i en liten time, og før jeg våknet rundt kl. 06:45, da kom de med 5 til 8 minutters mellomrom og varte i ca. 1 minutt. De hadde nå begynt å bli vonde, som mensensmerter. Jeg stod opp på ny, og tok atter en gang Paracet og et varmt bad, men det hjalp ikke!

Gikk å vekte samboeren min, for skjønte at det kanskje var noe på gang.. Etterhvert som timene gikk så ble riene kraftigere, og kom med 4-5 minutters mellomrom og varte i 1-2 minutter.

Ringte til føden i 14- tiden, og fikk beskjed om å komme med en gang - noe som ble midt under vaktskiftet. Så jordmoren som tok i mot oss målte rier, BT osv.. Før det kom ei ny jordmor å tok over. Verdens koseligste, vel og merke!! :)

Fikk utdelt rom, og riene tok seg kraftig opp og varigheten på de var lengere enn pausene. Fikk etterhvert tilbud om varmt bad, men lå der bare i ett kvarter, hadde 0 effekt. På dette tidspunktet var riene så vonde at jeg hadde mest lyst til å trekke meg fra hele greia!

Så fikk vi beskjed om at vi kunne ankomme fødestua, smertene var uutholdelige, riene ble målt og jordmora lurte på hvilke tanker jeg hadde rundt smertelindring, og kunne anbefale epidural.. Som sant var hadde jeg ikke tenkt noe over smertelindring eller fødselen i det hele tatt, annet enn at jeg var sikker på at jeg ikke ville ha epidural (hadde hørt altfor mange skrekkhistorier om det!) - Men der og da var det så vondt at jeg tenkte at ingenting kan bli værre - så jeg takket ja til det. Etter en liten stund kom det anestesilege og sykepleier opp. Epiduralen ble satt, og jeg kjente absolutt INGENTING!! Verken at de satte den, eller riene! Jeg var i himmelen i 4 herlige timer!! :)

Så ble det vaktskifte på nytt, og ei ny jordmor kom inn... Hun mente jeg hadde ligget lenge nok med epiduralen, og slo den derfor av, og satte meg på drypp, da riene ikke var effektive nok... Pressriene kom og jeg trodde seriøst jeg skulle dø.. Tryglet og ba om smertelindring, men fikk ingenting. Der og da ønsket jeg at det hadde vært skuddpremie på jordmora. Hun var utrolig masete.. Først skulle jeg ligge sånn og sånn, så skulle jeg ligge sånn og sånn, så skulle jeg opp på alle 4 for å bruke tyngdekraften, men det var jo så forbanna vondt at jeg ikke greide å røre på meg!! Jeg hylte som en stukken gris, sikker på at hele sykehuset hørte meg..

Etter 3.5 timer med pressrier der lillemann kun lå å stanga med hodet, så kom det lege opp, og Jonas-gullet ble forløst med vakum. Revnet "hele veien", og ble sydd både inn og utvendig. Mistet over 1 liter blod..

Men kl. 03:42 den 21. desember kom verdens vakreste lille gutt til verden, 3325 gram og 50 cm. Hodeomkretsen var på 36 cm :)

Dagen etter fødselen var jeg sengeliggende hele dagen, pga. jeg ikke greide å fote meg. Hadde vondt i stingene, og var svimmel etter blodtapet.. Så fikk blod og væske intravenøst, samt kateter.

I dagene som fulgte var jeg oppe å gikk små turer med prekestol, men var så utmattet at jeg gikk ikke lengere enn fra rommet til toalettet og tilbake. Hadde også problemer med tissinga, greide ikke å tømme meg ordentlig, så måtte scanne blæra og tømme den med engangskateter et par ganger om dagen.. Heldigvis gikk dette seg til på ettermiddagen på dag 3 (lillejulaften)!! - Ellers har vi måttet tilbringt jula på sykehuset..

Julaften på formiddagen fikk vi reise hjem, noe som var utrolig herlig!! :)

Hadde samtale med samme jordmora som skrev oss inn, før vi drog og hun kunne fortelle at legene hadde sagt at jordmora som hadde den siste "etappen" under fødselen hadde gått for langt, når hun hadde latt meg ligge med pressrier i 3,5 timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel bittelitt om fødselen i et tidligere innlegg, men her er iallefall fødselshistorien min for de som måtte ønske å lese den :)

Våknet kl. 03, natt til 20.desember med mensmurringer som kom med 10 minutters mellomrom og varte i omlag 30 sekunder. De var ikke vonde, bare ubehagelige. Regnet med at det var modningsrier, som jeg hadde hatt endel av tidligere, så gikk opp å tok 1 g Paracet, for så å tappe meg et varmt bad. Etterpå lå jeg med rispose og varmeflaske, noe som lindret litt..

Blundet av i en liten time, og før jeg våknet rundt kl. 06:45, da kom de med 5 til 8 minutters mellomrom og varte i ca. 1 minutt. De hadde nå begynt å bli vonde, som mensensmerter. Jeg stod opp på ny, og tok atter en gang Paracet og et varmt bad, men det hjalp ikke!

Gikk å vekte samboeren min, for skjønte at det kanskje var noe på gang.. Etterhvert som timene gikk så ble riene kraftigere, og kom med 4-5 minutters mellomrom og varte i 1-2 minutter.

Ringte til føden i 14- tiden, og fikk beskjed om å komme med en gang - noe som ble midt under vaktskiftet. Så jordmoren som tok i mot oss målte rier, BT osv.. Før det kom ei ny jordmor å tok over. Verdens koseligste, vel og merke!! :)

Fikk utdelt rom, og riene tok seg kraftig opp og varigheten på de var lengere enn pausene. Fikk etterhvert tilbud om varmt bad, men lå der bare i ett kvarter, hadde 0 effekt. På dette tidspunktet var riene så vonde at jeg hadde mest lyst til å trekke meg fra hele greia!

Så fikk vi beskjed om at vi kunne ankomme fødestua, smertene var uutholdelige, riene ble målt og jordmora lurte på hvilke tanker jeg hadde rundt smertelindring, og kunne anbefale epidural.. Som sant var hadde jeg ikke tenkt noe over smertelindring eller fødselen i det hele tatt, annet enn at jeg var sikker på at jeg ikke ville ha epidural (hadde hørt altfor mange skrekkhistorier om det!) - Men der og da var det så vondt at jeg tenkte at ingenting kan bli værre - så jeg takket ja til det. Etter en liten stund kom det anestesilege og sykepleier opp. Epiduralen ble satt, og jeg kjente absolutt INGENTING!! Verken at de satte den, eller riene! Jeg var i himmelen i 4 herlige timer!! :)

Så ble det vaktskifte på nytt, og ei ny jordmor kom inn... Hun mente jeg hadde ligget lenge nok med epiduralen, og slo den derfor av, og satte meg på drypp, da riene ikke var effektive nok... Pressriene kom og jeg trodde seriøst jeg skulle dø.. Tryglet og ba om smertelindring, men fikk ingenting. Der og da ønsket jeg at det hadde vært skuddpremie på jordmora. Hun var utrolig masete.. Først skulle jeg ligge sånn og sånn, så skulle jeg ligge sånn og sånn, så skulle jeg opp på alle 4 for å bruke tyngdekraften, men det var jo så forbanna vondt at jeg ikke greide å røre på meg!! Jeg hylte som en stukken gris, sikker på at hele sykehuset hørte meg..

Etter 3.5 timer med pressrier der lillemann kun lå å stanga med hodet, så kom det lege opp, og Jonas-gullet ble forløst med vakum. Revnet "hele veien", og ble sydd både inn og utvendig. Mistet over 1 liter blod..

Men kl. 03:42 den 21. desember kom verdens vakreste lille gutt til verden, 3325 gram og 50 cm. Hodeomkretsen var på 36 cm :)

Dagen etter fødselen var jeg sengeliggende hele dagen, pga. jeg ikke greide å fote meg. Hadde vondt i stingene, og var svimmel etter blodtapet.. Så fikk blod og væske intravenøst, samt kateter.

I dagene som fulgte var jeg oppe å gikk små turer med prekestol, men var så utmattet at jeg gikk ikke lengere enn fra rommet til toalettet og tilbake. Hadde også problemer med tissinga, greide ikke å tømme meg ordentlig, så måtte scanne blæra og tømme den med engangskateter et par ganger om dagen.. Heldigvis gikk dette seg til på ettermiddagen på dag 3 (lillejulaften)!! - Ellers har vi måttet tilbringt jula på sykehuset..

Julaften på formiddagen fikk vi reise hjem, noe som var utrolig herlig!! :)

Hadde samtale med samme jordmora som skrev oss inn, før vi drog og hun kunne fortelle at legene hadde sagt at jordmora som hadde den siste "etappen" under fødselen hadde gått for langt, når hun hadde latt meg ligge med pressrier i 3,5 timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig at du fikk så god opplevelse med epiduralen! Det skal jeg ta med meg. De fleste sier jo at det er herlig, men de fleste blir jo satt på drypp igjen etterpå, fordi kroppen har satt seg på pause.

Utrolig synd at jordmora trakk strikken for langt, og jeg er glad for at du fikk beskjed om det også - at det var feil. Dette kan du jo ta med deg deg til eventuell neste fødsel. Kanskje du er i den posisjonen at du kan be om KS neste gang? (Jeg så at du skrev at du aldri skulle føde igjen, men.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at du fikk så god opplevelse med epiduralen! Det skal jeg ta med meg. De fleste sier jo at det er herlig, men de fleste blir jo satt på drypp igjen etterpå, fordi kroppen har satt seg på pause.

Utrolig synd at jordmora trakk strikken for langt, og jeg er glad for at du fikk beskjed om det også - at det var feil. Dette kan du jo ta med deg deg til eventuell neste fødsel. Kanskje du er i den posisjonen at du kan be om KS neste gang? (Jeg så at du skrev at du aldri skulle føde igjen, men.. :) )

Ja, det var himmelsk godt! Jeg var jo tilkoblet ei slik maskin som målte riene mine, å da var det herlig å ligge der å se at tallene ble høyere og høyere, uten å merke en damn shit til de ;)

Veeeldig usikker.. Når jeg har fått det hele litt på avstand, kan det jo hende at jeg finner ut at jeg har lyst å føde mitt neste barn også. Kan ikke si at KS frister så veldig heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hopp! :)

Tenkte at det var på sin plass å skrive et lite innlegg her også. Er jo nesten aldri innom KG lengere.. Ikke på nett i det hele tatt egentlig, forutenom Facebook da, for da bruker jeg mobilen, så kan sitte med den mens jeg bysser på lillemann, men sjeldent jeg tørker støv av pcen og drar fram den for tiden gitt...

Men nå ligger lillegull atmed meg her i sofaen å sover søtt.. Samboer ligger nede å sover søtt.. Og jeg sitter her! Samboer stod opp med lillegull i dag, siden jeg tar han om nettene, og det er helg (og han har fri).. Så da var det bare å sove i vei da.. Så joda.. klokka 15:35 våknet jeg!! :) Er veldig underernært på søvn for tiden, så trengte det sikkert, men takka er vel at jeg ikke blir trøtt før utpå morgenkvisten ;)

Koser oss veldig om dagene! Det er så utrolig herlig å ha lillegull på utsiden :) Men lurer på om han har kolikk.. Gråter til tider veldig mye (særlig på kveldene), men han har nå begynt å fått Minifom (mot kolikk) og har merket litt bedring. Har også kontaktet kiropraktor, men de behandler ikke babyer som er under 4 uker, så da får vi bare vente ei ukes tid, før vi ringer tilbake å bestiller time..

Er bare så utrolig fælt når han gråter, og ingenting hjelper.. Føler seg ganske hjelpeløs da! :( Så får håpe noen kiropraktor- behandlinger kan hjelpe han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har vi fått booket dåpen til lillegull, både kirke og lokale etterpå. :) Skal døpes på Palmesøndag, den 24/3 :) Har også funnet dåpskjole og lue som vi skal kjøpe :) Så da gjenstår bare resten.. Aner ikke hva vi skal servere, men lurer på å lage koldtbord. :)

post-52998-0-10776000-1358202027_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin kjole :)

Har du vært hos kiro med mini?? :)

Nei, ringte for å bestille time, men han var for liten. Men etter vi begynte med minifom og byttet mme, så er lillegull en helt annen. Gråter ikke mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt ut bilde av gullet mitt ennå her, siden jeg ikke vil ha så mye bilder av han liggende på nett. Han er på FB da, men har lukka profil :)

Men må nesten vise fram stoltheten min til dere som leser dagboka mi, så får jeg heller slette det igjen senere :)

Endret av Lillah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...