Gå til innhold

- Lev på 70 kroner dagen eller jobb!


Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest Tiger

Det største problemet er vel at de som er syke og uføre stort sett klager og syter over hvor LITE de får av staten, i stedet for å være takknemlige for at de bor i et land der de faktisk får så mye utbetalt at de, uten å jobbe 1 minutt, faktisk kan leve et anstendig liv med tak over hodet, rikelig med mat i kjøleskapet, ferie 2-3 ganger i året, bil, båt og hytte etc.

Det er når disse begynner å syte over hvor lite penger de får på konto hver måned, at de begynner å bli uspiselig for de som faktisk jobber 2000 timer i året, og som faktisk er den direkte årsaken til at de som er syke faktisk kan ha det så bra som de har det, gjennom skattepengene.

Det er ikke ens egen skyld at man er syk, men det er på tide at man begynner å sile ut latsekkene som er friske nok til å jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror aldri jeg har skrevet noe sånt før, men jeg håper Drizzt og AB#197 blir rammet av alvorlig depresjon, gjerne med noen angsplager og. Så kan dere ha det sånn en stund (dvs tortureres av dere selv, som i bunn og grunn er det depresjon gjør), forhåpentligvis få litt perspektiv på ting, og så bli friske igjen.

Fy flate for et menneskesyn dere viser. Blir fysisk kvalm.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjæst

Skal man få de mange uføre med restarbeidsevne ut i inntektsgivende arbeid er NAV og arbeidsgiverne nødt til å jobbe fram langsiktige løsninger. Kanskje må man se på et samarbeid der NAV utbetaler sykepenger, mens den arbeidsgiveren som tør å satse på en ufør kun betaler lønn for den tiden den uføre faktisk kan jobbe. Kanskje kan man se på redusert arbeidsgiveravgift eller andre tiltak som reduserer den økonomiske risikoen som følger det å ansatte noen med kronisk sykdom.

Enn så lenge kan man ikke sette krav om at uføre med uforutsigbare kroniske lidelser skal jobbe på de gode dagene så lenge ingen er villig til å gi dem en jobb. Vis meg den arbeidsgiveren som tar i mot noen han ikke vet om vil jobbe 50 eller 10% den neste uka...

Det sagt er det enorme tilsig av uføre med ulne og uforutsigbare psykiske diagnoser. Jeg betviler ikke at disse er syke - men her mener jeg at store deler av behandlingen rett og slett bør være sosialisering-/jobbtrening. Dette bør det ikke være mulighet for å søke fritak for. Det er ikke lett å bli frisk fra psykisk sykdom, men det er iallfall ikke lett om man sitter mye alene, og ellers mest ser andre syke folk og psykologen sin. Da blir man iallfall aldri vant med å takle de kravene arbeidslivet stiller.

Enn videre må sviket mot ungdom som ønsker å bli fagutøvere rettes opp. Mange som i tidligere tider kunne vært snekkere eller rørleggere er i dag uføre, fordi yrkesfag de siste 15 årene er lagt opp på de teoriflinkes premisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel at de som er syke og uføre stort sett klager og syter over hvor LITE de får av staten, i stedet for å være takknemlige for at de bor i et land der de faktisk får så mye utbetalt at de, uten å jobbe 1 minutt, faktisk kan leve et anstendig liv med tak over hodet, rikelig med mat i kjøleskapet, ferie 2-3 ganger i året, bil, båt og hytte etc.

Det er når disse begynner å syte over hvor lite penger de får på konto hver måned, at de begynner å bli uspiselig for de som faktisk jobber 2000 timer i året, og som faktisk er den direkte årsaken til at de som er syke faktisk kan ha det så bra som de har det, gjennom skattepengene.

Det er ikke ens egen skyld at man er syk, men det er på tide at man begynner å sile ut latsekkene som er friske nok til å jobbe.

Hallo? :lete:

Med ca 10k utbetalt i måneden, HVORDAN skal man da ha råd til ferie 2-3 ganger i året, bil, båt, hytte, hus/leilighet, betjene lån, betale behandling, betale medisiner ++++

Man lever faktisk ikke fett på penger fra NAV, man lever virkelig på et minimum!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man få de mange uføre med restarbeidsevne ut i inntektsgivende arbeid er NAV og arbeidsgiverne nødt til å jobbe fram langsiktige løsninger. Kanskje må man se på et samarbeid der NAV utbetaler sykepenger, mens den arbeidsgiveren som tør å satse på en ufør kun betaler lønn for den tiden den uføre faktisk kan jobbe. Kanskje kan man se på redusert arbeidsgiveravgift eller andre tiltak som reduserer den økonomiske risikoen som følger det å ansatte noen med kronisk sykdom.

Enn så lenge kan man ikke sette krav om at uføre med uforutsigbare kroniske lidelser skal jobbe på de gode dagene så lenge ingen er villig til å gi dem en jobb. Vis meg den arbeidsgiveren som tar i mot noen han ikke vet om vil jobbe 50 eller 10% den neste uka...

Det sagt er det enorme tilsig av uføre med ulne og uforutsigbare psykiske diagnoser. Jeg betviler ikke at disse er syke - men her mener jeg at store deler av behandlingen rett og slett bør være sosialisering-/jobbtrening. Dette bør det ikke være mulighet for å søke fritak for. Det er ikke lett å bli frisk fra psykisk sykdom, men det er iallfall ikke lett om man sitter mye alene, og ellers mest ser andre syke folk og psykologen sin. Da blir man iallfall aldri vant med å takle de kravene arbeidslivet stiller.

Enn videre må sviket mot ungdom som ønsker å bli fagutøvere rettes opp. Mange som i tidligere tider kunne vært snekkere eller rørleggere er i dag uføre, fordi yrkesfag de siste 15 årene er lagt opp på de teoriflinkes premisser.

Veldig saklig og godt innlegg, med forslag om flere konkrete tiltak som kan være med på å få ned antallet personer som er avhengige av nav.

Og jeg synes spesielt det siste avsnittet er viktig. Jeg har også vært inne på det selv tidligere i tråden. Det med å ta tak i den yrkesfaglige opplæringen. Slik den delen av utdanningen er lagt opp i dag skaper den mange skoletapere. Det er mange teorisvake elever som dropper ut av skolen. Og av de som på et vis kommer seg gjennom skolen, er det veldig mange som rett og slett ikke får lærlingeplass. For mange bedrifter vil ikke ha lærlinger lenger. For elevene som kommer ut av skolen mangler den praktiske kunnskapen de trenger for å jobbe med faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler synet til Drizzt og AB#197, dette til tross for at jeg faktisk har vært alvorlig deprimert og slitt som faen. Jeg sov 18 timer i døgnet, spiste ingenting, stoppet å glede meg over alt jeg hadde funnet glede i før (filmer, bøker, venner, etc.) og slet med selvskading. Til tross for dette, dro jeg meg opp av sengen og på jobb 3-4 timer hver dag, mønstret alt jeg klarte av positivt følelser og kom meg gjennom det. Båden legen og psykologen min tilbød meg sykemelding flere ganger, men jeg er så glad for at jeg takket nei hver gang. Hvis det ikke var for jobben hadde jeg blitt sengeliggende 24/7 og brukt langt mer tid på å komme meg gjennom depresjonen.

Ikke alle takler det slik, og ikke alle hadde klart det. Det er jeg fullt klar over. Men jeg tror det er mange flere som kan klare det enn de som prøver. Man trenger ikke gå til NAV først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner selv ei som går på aap. hun har en skade i skulderen som hun fikk fra tidligere arbeidsplassen sin... nå har hun gått et lite studie og kan fint jobbe med noe som ikke ødelegger skulderen hennes. Men hun har valgt å ikke stresse med jobbsøking, og heller bli hjemme. Samboeren hennes tjener ganske bra, og hun lider absolutt ingen nød.

Jeg ble litt forskrekka da hun fortalte det, men så enkelt er det jo......

og utenom alle de syke menneskene, så er det mange som bare går på sosialen også, og ikke orker å gjøre noenting. Jeg vet om flere av disse... spesielt folk på min egen alder (20-årene).. de har ingen fremtidsutsikter i det hele tatt.... og i byen der jeg bor nå er det jævli høy arbeidsledighet, og alle vet at de det gjelder ikke gidder å gjøre noe med det...... de råner bare rundt, mekke bil klarer de... Men ikke jobbe?

Man kan fint ta de som snylter, det kan jo være enkelt å plukke ut de verste av de.... er man så ekstremt syk at man absolutt ikke klarer å jobbe så skal det vel ikke være så vanskelig å legge frem en legeerklæring. Når hun jeg kjenner fikk aap pga skulderen sin, så skal nok de med ME få det og..... men har du litt vondt i ryggen et par ganger i året, så kan du jobbe altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? :lete:

Med ca 10k utbetalt i måneden, HVORDAN skal man da ha råd til ferie 2-3 ganger i året, bil, båt, hytte, hus/leilighet, betjene lån, betale behandling, betale medisiner ++++

Man lever faktisk ikke fett på penger fra NAV, man lever virkelig på et minimum!

Halle til deg sier jeg bare! På tide å finne virkeligheten? Nav pengene skeal faktisk IKKE betale for flere ferier i året, hus/bil/hytte o.l. Det skal hjelpe deg å leve i hverdagen. det passer på at du har tak over hodet og mat i magen, og det er det. Resten er det faktisk meningen at man skal jobbe for å ha råd til. Når medisiner/legeutgifter overstiger 1840 kr får du frikort. Skjerpings!!

Til info jobber jeg 100 %, har råd til en utenlandsferie i året, ellers blir det å reise på besøk til folk og utnytte nærområdet. Jeg har ikke hytte, ikke bår, ikke bil, kun en gammen scooter. Jeg har en liten leilighet som jeg eier, men det er fordi jeg jobber. Det medfører privilegier, det merker du den dagen du kommer ut igjen i jobb.

Helt rystet over at du mener NAV skal betaler fler ferier i året og masse gode i tillegg, du er absolutt en som før miste litt gode for å forstå hvor godt du har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halle til deg sier jeg bare! På tide å finne virkeligheten? Nav pengene skeal faktisk IKKE betale for flere ferier i året, hus/bil/hytte o.l. Det skal hjelpe deg å leve i hverdagen. det passer på at du har tak over hodet og mat i magen, og det er det. Resten er det faktisk meningen at man skal jobbe for å ha råd til. Når medisiner/legeutgifter overstiger 1840 kr får du frikort. Skjerpings!!

Til info jobber jeg 100 %, har råd til en utenlandsferie i året, ellers blir det å reise på besøk til folk og utnytte nærområdet. Jeg har ikke hytte, ikke bår, ikke bil, kun en gammen scooter. Jeg har en liten leilighet som jeg eier, men det er fordi jeg jobber. Det medfører privilegier, det merker du den dagen du kommer ut igjen i jobb.

Helt rystet over at du mener NAV skal betaler fler ferier i året og masse gode i tillegg, du er absolutt en som før miste litt gode for å forstå hvor godt du har det!

Mener på ingen måte at NAV skal betale ferie, hytte +++ Men det virket som personen jeg siterte trodde man levde så fett på trygd at man hadde råd til alt dette. Det har man altså ikke.

Ja, frikortgrensa er på 1840. Hva med de som trenger fysioterapeut? Medisiner man kun får på hvit resept? Tannlege? Er mye som ikke dekkes av HELFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Jeg håper nesten at karma biter enkelte folk i ræva.

De som har såpass lite forståelse for mennesker som er uføre - håper jeg selv opplever å bli bli midlertidig uføre selv.

Er da måte på hvor trangsynte det går an å være.

" uføre burde vært bedre til å velge sine foreldre og ha valgt seg bedre gener "

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper nesten at karma biter enkelte folk i ræva.

De som har såpass lite forståelse for mennesker som er uføre - håper jeg selv opplever å bli bli midlertidig uføre selv.

Er da måte på hvor trangsynte det går an å være.

" uføre burde vært bedre til å velge sine foreldre og ha valgt seg bedre gener "

Du er klar over at dette forslaget omhandler sosialhjelpsmottakere ig ikke uføre? Det er det som er diskusjonen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at dette forslaget omhandler sosialhjelpsmottakere ig ikke uføre? Det er det som er diskusjonen her.

Tydeligvis ikke for alle! Les litt bakover i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Du er klar over at dette forslaget omhandler sosialhjelpsmottakere ig ikke uføre? Det er det som er diskusjonen her.

Vel - da burde folk slutte å bruke begrepet "ufør". Fru. Solberg også

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - da burde folk slutte å bruke begrepet "ufør". Fru. Solberg også

Ikke alle uføre er egentlig uføre. Derfor kan man bruke begrepet uføre for de som har fått status som uføre, men egentlig er ganske friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Poppins

Veldig bra forslag, MEN Staten/kommunene må sørge for arbeidsplasser før dem kjører igjennom noe som dette.

For det er vel egentlig Der probleme ligger.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig få som har en falsk ufør-diagnose.

Å kreve at noen skal leve for 70kr dagen er idioti, det er rett og slett ikke mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få som har en falsk ufør-diagnose.

Å kreve at noen skal leve for 70kr dagen er idioti, det er rett og slett ikke mulig.

Da skal du se det er mange "syke" som blir kurert da jo.

"Se, et mirakel, han kan jobbe!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger

Hallo? :lete:

Med ca 10k utbetalt i måneden, HVORDAN skal man da ha råd til ferie 2-3 ganger i året, bil, båt, hytte, hus/leilighet, betjene lån, betale behandling, betale medisiner ++++

Man lever faktisk ikke fett på penger fra NAV, man lever virkelig på et minimum!

Ja, men fortsatt har man tilstrekkelig med mat, klær, varme og tak over hodet ikke sant? Jeg vet derimot om MANGE som er ufør og andre som ikke har jobb, og som har utbetalt nok pr. måned til å leve rimelig bekymringsløst, både med tnke på ferier og materielle goder.

10k utbetalt i måneden sier du? Ja er det så dårlig? Våkn opp! En sykepleier har i dag kanskje utbetalt rundt 20.000,- i måneden. Og her snakker vi om noen som har høyskoleutdannelse og jobber 100% stilling.

Skulle pinadø bare mangle at de som har flere års høyere utdanning og jobber både 100% og 120% skulle ha VESENTLIG høyere utbetaling enn de som ikke gjør noe som helst. Jeg blir rett og slett forbanna når man leser at syke og uføre forventer å ha like mye å rutte med som de som jobber i fulltidsjobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men fortsatt har man tilstrekkelig med mat, klær, varme og tak over hodet ikke sant? Jeg vet derimot om MANGE som er ufør og andre som ikke har jobb, og som har utbetalt nok pr. måned til å leve rimelig bekymringsløst, både med tnke på ferier og materielle goder.

10k utbetalt i måneden sier du? Ja er det så dårlig? Våkn opp! En sykepleier har i dag kanskje utbetalt rundt 20.000,- i måneden. Og her snakker vi om noen som har høyskoleutdannelse og jobber 100% stilling.

Skulle pinadø bare mangle at de som har flere års høyere utdanning og jobber både 100% og 120% skulle ha VESENTLIG høyere utbetaling enn de som ikke gjør noe som helst. Jeg blir rett og slett forbanna når man leser at syke og uføre forventer å ha like mye å rutte med som de som jobber i fulltidsjobber.

Jeg sier ikke at det er dårlig, men jeg sier at man ikke lever fett på det (dvs har råd til hytte, bil, flere ferieturer i året etc) som personen jeg siterte tydeligvis trodde.

Er forsåvidt enig med deg, som ufør skal man ikke ha bedre betalt enn de som jobber. Men 10k i måneden er ikke bedre betalt enn de som jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...