Gå til innhold

hvorfor er det så mange som ikke tror på healing, spåing, spøkelser, osv.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor du spør om det. Hva pleier folk å kjøpe når de er tette i nesa og hoster osv? Nesespray, hostesaft og sånne ting som lindrer symptomene.

Det du nevner her er småtterier som jeg tviler sterkt på at legemiddelbransjen tjener noe som helst på. For de fleste er mykt papir det eneste de trenger når de er forkjølet.

En medisin som kurerte forkjølelse fullstendig, derimot, ville gitt enorme inntekter og ikke minst ære og berømmelse.

Men å kurere forkjølelse permanent er uansett ikke mulig (ikke med vanlige legemidler), så konspirasjonsteorien din slår sprekker allerede der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du nevner her er småtterier som jeg tviler sterkt på at legemiddelbransjen tjener noe som helst på. For de fleste er mykt papir det eneste de trenger når de er forkjølet.

En medisin som kurerte forkjølelse fullstendig, derimot, ville gitt enorme inntekter og ikke minst ære og berømmelse.

Men å kurere forkjølelse permanent er uansett ikke mulig (ikke med vanlige legemidler), så konspirasjonsteorien din slår sprekker allerede der.

legemiddelindustrien har aldri kurert noe som helst, selv om de er flinke til å lure oss til å tro det. De "kurerer" kreft med gift (bokstavlig talt) som gir alvorlige ettervirkninger senere. De "kurerer" urinveisinfeksjon med udyret antibiotika som over tid skaper store problemer med fordøyelsen - som er grobunn for et godt immunforsvar - som igjen gjør at man må fly til legen å få medsin for noe helt annet. Legemiddelindustrien er en eneste stor korrupt industri som lever av at vi er syke, og de gir oss medisiner som er fulle av bivirkninger - som etterhvert gjør oss syke.

Den dagen legemiddelindustrien produserer medisin som ikke inneholder noen skadelige stoffer, da skal jeg vurdere å bli kunde hos dem igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner her er småtterier som jeg tviler sterkt på at legemiddelbransjen tjener noe som helst på. For de fleste er mykt papir det eneste de trenger når de er forkjølet.

Så du har undersøkt hvor mye de forskjellige legemiddelprodusentene tjener på å selge diverse lindrende midler til ufarlige sykdommer, eller er dette en tanke som egentlig bare er basert på hvordan du syns ting er?

En medisin som kurerte forkjølelse fullstendig, derimot, ville gitt enorme inntekter og ikke minst ære og berømmelse.

Dumt han ikke fortalte det til sine overordnede, ellers hadde han jo vært rik og berømt idag.

Men å kurere forkjølelse permanent er uansett ikke mulig (ikke med vanlige legemidler), så konspirasjonsteorien din slår sprekker allerede der.

Mulig jeg har formulert meg dårlig, men det har ikke vært snakk om en permanent forkjølelseskur.

Hvilken konspirasjonsteori er det du sikter til, forresten? Jeg bare fortalte litt om hva jeg har hørt fra mennesker som jobber i helsevesenet og medisinbransjen. Er det mer rasjonelt å høre på en eller annen fremmed person på kvinneguiden, som mest sannsynelig verken jobber i helsevesenet eller driver innenfor legemiddelindustrien, bare fordi han syns at dette ikke kan stemme, syns du?

Jeg veit ikke hvordan du velger hvilken info du tar til deg, men når jeg vil lære om noe, går jeg til de som jobber med, og har god erfaring innenfor feltet jeg er nysgjerrig på. Men du mener at jeg absolutt heller burde følge din fornuft, enn de som jobber med emnet jeg vil lære noe om?

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvordan du velger hvilken info du tar til deg, men når jeg vil lære om noe, går jeg til de som jobber med, og har god erfaring innenfor feltet jeg er nysgjerrig på.

Jeg luker i hvertfall bort anekdoter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se et par episoder av åndenes makt. Det er klart det ikke er skuespillere som står og juger kameraet rett opp i linsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se et par episoder av åndenes makt. Det er klart det ikke er skuespillere som står og juger kameraet rett opp i linsa.

Ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke?

Selsvagt ikke, hvorfor tror du det? Fordi det ikke finnes offisielle bevis for slik paranormal aktivitet?

Sist var det en butikk det spøkte i. Det er veldig lett å søke opp de ansatte og spørre dem, hvis du er i tvil. Eller, de vel alle godt inn i det for pengas skyld, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist var det en butikk det spøkte i. Det er veldig lett å søke opp de ansatte og spørre dem, hvis du er i tvil. Eller, de vel alle godt inn i det for pengas skyld, tror du ikke?

Eventuelt oppmerksomheten. Det er sikkert også en del som genuint tror på det. Dette har imidlertid fint lite med sannhetsinnholdet å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

legemiddelindustrien har aldri kurert noe som helst

Hva har dette med saken å gjøre?

Legemiddelindustrien er en eneste stor korrupt industri som lever av at vi er syke, og de gir oss medisiner som er fulle av bivirkninger - som etterhvert gjør oss syke.

Vi får bivirkninger fordi vi ikke har teknologien til å begrense effekten av midlene som brukes. Dette har ingenting med konspirasjoner å gjøre, men rett og slett at forskningen har langt igjen å gå.

Den dagen legemiddelindustrien produserer medisin som ikke inneholder noen skadelige stoffer, da skal jeg vurdere å bli kunde hos dem igjen.

Den dagen vil være lenge til siden det sier seg selv at det å innta et stoff vil ikke kun ha en effekt på det man prøver å påvirke. Det er altså ingen konspirasjon men et kjemisk og biologisk faktum.

Skremmende at folk som deg, som forhåpentligvis er ferdig med barneskolen, ikke skjønner dette, og dikter opp syke konspirasjonsteorier i hodet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har undersøkt hvor mye de forskjellige legemiddelprodusentene tjener på å selge diverse lindrende midler til ufarlige sykdommer, eller er dette en tanke som egentlig bare er basert på hvordan du syns ting er?

Har du undersøkt det? Man trenger faktisk ikke alle disse stoffene når man er forkjølet. De kan muligens virke lindrende, men så koster de heller ikke særlig mye når man kjøper dem.

Dumt han ikke fortalte det til sine overordnede, ellers hadde han jo vært rik og berømt idag.

Han fortalte det ikke til sine overordnede fordi han ikke hadde noe å fortelle. Det er en skrøne du kommer med her, og den er så åpenbart tøys og tull.

Hvilken konspirasjonsteori er det du sikter til, forresten? Jeg bare fortalte litt om hva jeg har hørt fra mennesker som jobber i helsevesenet og medisinbransjen. Er det mer rasjonelt å høre på en eller annen fremmed person på kvinneguiden, som mest sannsynelig verken jobber i helsevesenet eller driver innenfor legemiddelindustrien, bare fordi han syns at dette ikke kan stemme, syns du?

Jeg sikter til konspirasjonsteorien der du mener at legemiddelindustrien ikke ønsker å tjene penger, og derfor med vilje lar være å produsere medisiner som ville gitt dem enorme inntekter og ikke minst ære og berømmelse.

Dessuten er det mange forskere som driver med dette. Flere av dem kommer ofte frem til det samme, og du må da mene at alle som forsker på dette er med på en konspirasjon der de setter all personlig ære, berømmelse og rikdom til side til fordel for arbeidsgiveren sin.

For det er ikke bare snakk om du mener at legemiddelfirmaene i seg selv ønsker å droppe ting som kan gi dem høye inntekter, men du mener at forskerne som finner frem til dette også ofrer sin personlige ære, berømmelse, rikdom og fremtidige prestisjestillinger for å tekkes sin nåværende arbeidsgiver.

Jeg veit ikke hvordan du velger hvilken info du tar til deg, men når jeg vil lære om noe, går jeg til de som jobber med, og har god erfaring innenfor feltet jeg er nysgjerrig på. Men du mener at jeg absolutt heller burde følge din fornuft, enn de som jobber med emnet jeg vil lære noe om?

Når jeg vil lære om noe så hører jeg ikke på syke konspirasjonsteorier på nettet, for eksempel konspirasjonsteorier som går ut på at alle som driver med forskning på legemidler har gått sammen om å ofre seg selv for arbeidsgiveren sin og dermed holde tett om ting som både ville gjort dem personlig rike og berømte, og som ville gitt arbeidsgiveren enorme inntekter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det mange forskere som driver med dette. Flere av dem kommer ofte frem til det samme, og du må da mene at alle som forsker på dette er med på en konspirasjon der de setter all personlig ære, berømmelse og rikdom til side til fordel for arbeidsgiveren sin.

Akkurat denne biten synes jeg også er ganske interessant, siden jeg kjenner en del forskere selv, deriblant en som jobber med immunologi. Det hender vi snakker om ting som dette, og de blir rimelig oppgitt over denne ideen om en global forskningskonspirasjon. Tidvis er det vanskelig å unngå å ta det personlig også, ettersom det impliserer at en hel yrkesgruppe er fundamentalt uærlig og uten integritet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som etterlyser vitenskapelige bevis; kan det ikke være slik at disse fenomenene ikke lar seg bevise med dagens vitenskap og teknologi? dette kan være ting vi ikke kan måle med vår type teknologi og utstyr. husk at vitenskapen hele tiden endrer seg og ting man ikke kunne bevise før, kan bli bevist i dag med dagens vitenskap og teknologi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som etterlyser vitenskapelige bevis; kan det ikke være slik at disse fenomenene ikke lar seg bevise med dagens vitenskap og teknologi? dette kan være ting vi ikke kan måle med vår type teknologi og utstyr. husk at vitenskapen hele tiden endrer seg og ting man ikke kunne bevise før, kan bli bevist i dag med dagens vitenskap og teknologi

En vanlig missforståelse angående den vitenskaplige metoden. Har det man skal teste et utfall i virkeligheten, kan det testes. Det kreves ikke at vi skjønner det påståtte fenomenet.

Det er en vanlig bortforklaring at ting ikke kan testes med vitenskap. Dette er bare tull.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til dere som etterlyser vitenskapelige bevis; kan det ikke være slik at disse fenomenene ikke lar seg bevise med dagens vitenskap og teknologi? dette kan være ting vi ikke kan måle med vår type teknologi og utstyr. husk at vitenskapen hele tiden endrer seg og ting man ikke kunne bevise før, kan bli bevist i dag med dagens vitenskap og teknologi

I utgangspunktet kan jo dette virke som et fornuftig svar, men det har altså blitt presentert en del ganger allerede, og tilbakevist hver gang. Det stemmer at man ikke har noen gudemåler eller magiometer, men nå er det ikke snakk om å konsistensen på auraen til vedkommende heller da. Slike ting er for skeptikere generelt ganske uinteressant. Det som er interessant, er å finne ut om et fenomen faktisk forekommer. Om du sier du kan lese tankene mine, er dette noe som kan testes nå, i dag, med eksisterende verktøy. Det samme kan sies om evne til å fly, trylle vekk infeksjon, og så videre. Kort og greit, dersom du påstår et fenomen forekommer, sier du indirekte at du har observert det. Det naturlige da er å prøve å gjenta observasjonen, og dokumentere den, for å forsikre seg om at du ikke lyver eller tar feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så greit det må være å være så bastant på at alt kan bevises vitenskapelig, hvis ikke kan det overhodet ikke eksistere, det er jo den mest behagelige måten å leve på da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig missforståelse angående den vitenskaplige metoden. Har det man skal teste et utfall i virkeligheten, kan det testes. Det kreves ikke at vi skjønner det påståtte fenomenet.

Det er en vanlig bortforklaring at ting ikke kan testes med vitenskap. Dette er bare tull.

hvordan skal man teste mentale utfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvordan skal man teste mentale utfall?

Kan et utfall observeres, kan det testes. Som forklart over.

Hva mener du med mentale utfall egentlig? Hvis du mener følelser er de til dels målbare i medisinske scannere. Men så er det da med subjektive oppfatninger, de tolkes stort sett i henhold til det vi ønsker at de skal bevise og sier ikke nødvendigvis noe om virkelige årsakssammenhenger.

For eksempel så viser de tester av homøopati som bare spør pasienten om de føler seg bedre som oftest positive resultater, men utfører man en blindtest der man ikke vet hva slags medisiner man skal ta, virker placebo likt som homøopatiske midler noe som viser at homøopatisk medisin ikke er noe annet enn placebo.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så greit det må være å være så bastant på at alt kan bevises vitenskapelig, hvis ikke kan det overhodet ikke eksistere, det er jo den mest behagelige måten å leve på da

Vel, hvordan skal det ellers bevises? Finnes det noen andre metoder som er like bra, eller for en saks skyld: Finnes det noen andre metoder som fungerer i det hele tatt? Det er en grunn til at det er geologer, biologer og ingeniører som finner olje, nye medisiner og bygger skyskrapere, og ikke prester, sjamaner og astrologer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så greit det må være å være så bastant på at alt kan bevises vitenskapelig, hvis ikke kan det overhodet ikke eksistere, det er jo den mest behagelige måten å leve på da

Det er en stråmannsrepresenatsjon av motargumenter og ikke det vi sier.

For det første, en påstand om observert effekt er etterprøvbar per definisjon.

Ikke-etterprøvbare påstander er og blir et trosspørsmål, og ikke en del av vitenskapen inntil de er etterprøvbare. Alt man kan gjøre er å si noe om hvor sannsynlig påstanden er i henhold til nåværende kunnskap.

Guds eksistens for eksempel faller i den kategorien. Påstanden om at guder finnes fordi verden rundt oss ikke ser tilfeldig ut (teleologiske argument) gjøres usannsynlig fordi vitenskapen har en relativt god forståelse av hvordan disse prosessene foregår, og det er ingen tegn til at noen styrer dem.

Endret av Jadzia626
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva hvis det ikke kan observeres i forhold til våre termer av hva som er virkelighet? det er jo slik at det ikke kan observeres, men er det da det samme som at det ikke finnes, men da utenfor vår fatteevne slik den er, i evolusjonsmessige og historisk sammenheng, kanskje er det slik at dette aldri vil kunne forstås slik vitenskapen ønsker. Men jeg er helt enig at det er mange som skor seg på denne industrien og utnytter folk i sårbare situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...