Gå til innhold

Når er man pliktig å vise legitimasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor usaklig går det an å bli? Vektere er wannabe-cops som ikke kom inn på Politihøyskolen. Tredjesortering av folk som har som drøm å sprade rundt i uniform altså. Min eneste befatning med vektere er at jeg har lest i avisen om voldsepisoder der såkalte vektere var involvert. Bl.a. aksjeselskapet Oslo sporveier, som i årevis hadde problemer med voldelig "vektere" som gikk til angrep på trikkepassasjerer (også folk som hadde gyldig billett). Som innbygger i Oslo har det vært et problem at kriminelle elementer (vektere) gjør trikkereiser utrivelige for oss passasjerer (som forøvrig alltid har månedskort). Personlig har jeg nulltoleranse for vigilanter. Har du et problem med noen kan du ringe politiet. Eller du kan la være. Ditt valg. Du kan IKKE ta deg til rett og gå til angrep på folk, slik vektere gjorde i årevis og som var et stort problem i Oslo og mye diskutert i media.

U mad?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslos omstridte T-banevektere forsvinner. [...] En rekke av dagens Falck-vektere er blitt etterforsket for voldsovergrep. [...] blitt brukt batonger, håndjern, spark og slag mot personer som skulle bortvises fra stasjonsområdene. Nylig ble syv Falck-vektere tiltalt for vold. Den eldste saken, fra 2001, gjelder to vektere som er tiltalt for grov vold mot en 40-åring på Jernbanetorget T-banestasjon. I tillegg har det vært flere problematiske situasjoner i forbindelse med billettkontroller.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Sporveiene-velger-mykere-vektere-6544541.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U mad?

Et passende spørsmål å spørre disse "vekterne". Har de et problem med noen: Ring politiet, eller la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en blir tatt for og snike på trikken må en vise legitimasjon.

Det er bare politiet som kan kreve det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vekter holde deg inntil Politiet er på stedet. Dette skal skje med minst mulig overlast, og innenfor rimelighetens grenser.

Det er nettopp det de ikke kan, og som Oslo sporveier hadde svært vanskelig for å forstå, tullingene. :gjeiper: Til tross for gjentatt kritikk.

Det er bare politiet som kan holde personer tilbake i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det de ikke kan, og som Oslo sporveier hadde svært vanskelig for å forstå, tullingene. :gjeiper: Til tross for gjentatt kritikk.

Det er bare politiet som kan holde personer tilbake i Norge.

Det er feil. Vektere kan holde personer igjen og bl.a legge dem ned inntil politiet kommer, men de er ikke pliktige til å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp det de ikke kan, og som Oslo sporveier hadde svært vanskelig for å forstå, tullingene. :gjeiper: Til tross for gjentatt kritikk.

Det er bare politiet som kan holde personer tilbake i Norge.

Tullprat. Det er flere ganger Politiet ber vektere om å holde personer igjen. Også du har rett til å pågripe for å sikre bevis, såfremt den kriminelle handlingen er alvorlig nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så mye du legger vekt på dette med grunn. Jeg trenger ikke engang oppgi grunn. Nekter du, så fører det bare til at du bruker en masse tid til identiteten din blir kjent allikevel.

Det er en ineffektiv formulering av en lov, helt klart med noen greie finter hvordan du skal komme rundt det - men tro meg - man er alltid i en situasjon hvor Politiet kan sannsynliggjøre at de vil ha legitimasjon. Hvorfor i det hele tatt gidde krangle når du vet at det ikke fører noen veg? Hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt at "ja, i praksis er du alltid nødt til å legitimere deg ovenfor Politiet når de ber deg om det"? Hvis du føler deg ukomfortabel med det, be heller betjenten legitimere seg selv også - for DET har du rett til.

Det er jo slik loven nettopp er, da er er det jo på sin plass å poengtere dette, eller skal man gi politiet rettigheter til å gjøre som de vil? Da er man i praksis ikke langt unna politistat, men i følge din logikk så burde man bare trekke på skuldrene av den grunn, for hvorfor sette seg opp mot politiet?

Ikke misforstå meg, jeg har ikke noe i mot politiet personlig. Jeg holder meg til loven (stort sett), og de lar meg være i fred, men når det kommer til tillit så har jeg ikke mer tillit til politiet enn en nærsagt hvilken som helst annen offentlig instans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det de ikke kan, og som Oslo sporveier hadde svært vanskelig for å forstå, tullingene. :gjeiper: Til tross for gjentatt kritikk.

Det er bare politiet som kan holde personer tilbake i Norge.

Her tar du så skammelig feil. Tilbakeholdelse av passasjerer som ikke kan fremvise gyldig billett, er hjemlet i Yrkestransportloven § 33.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du så skammelig feil. Tilbakeholdelse av passasjerer som ikke kan fremvise gyldig billett, er hjemlet i Yrkestransportloven § 33.

Er vekteres vold mot passasjerer som kan fremvise gyldig billett også hjemlet i Yrkestransportloven § 33 slik Oslo sporveier hevdet i Aftenposten etter oppslag om slik voldsepisode i avisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vekteres vold mot passasjerer som kan fremvise gyldig billett også hjemlet i Yrkestransportloven § 33 slik Oslo sporveier hevdet i Aftenposten etter oppslag om slik voldsepisode i avisen?

Ahh.. herlig stråmann du kommer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke pliktig noe som helst overfor vektere. De har ingen myndighet. De bare tror det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke pliktig noe som helst overfor vektere. De har ingen myndighet. De bare tror det selv.

Det var da veldig genereliserende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne tråden: kverulanter kverulerer med kverulanter. Ingen vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Man er ikke pliktig noe som helst overfor vektere. De har ingen myndighet. De bare tror det selv.

Hvor har du det fra? Jeg tenker i alle fall ikke at jeg har myndighet, tviler på at kollegaene mine gjør det heller.Det er jo opp til den enkelte om den personen vil vise legitimasjon eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektere er wannabe-cops som ikke kom inn på Politihøyskolen.

For noe vrøvl! De er da helt vanlige mennesker i enkle uniformer. :roll:

Vektere4.jpg

xap4sl.jpg

De uniformene ligner da sannelig ikke på hverandre. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I denne tråden: kverulanter kverulerer med kverulanter. Ingen vinner.

Ikke bare denne tråden, men hele forumet og omtrent alle fora man kommer over på nettet. Spør deg selv, hvor mange ganger har du sett at folk har trukket tilbake påstander eller innrømmet at de har tatt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Jeg tenker i alle fall ikke at jeg har myndighet, tviler på at kollegaene mine gjør det heller.Det er jo opp til den enkelte om den personen vil vise legitimasjon eller ikke.

En vekter har ikke noe mer rett til å be folk om legitimasjon enn jeg har til å be folk jeg møter tilfeldig på gaten om det.

Problemet er at folk som går rundt i hjemmelagede uniformer skremmer folk. Noen lar seg lure av falske uniformer og skilt. Ikke tilfeldig at Breivik gikk i falsk politiuniform.

De private uniformene til de private vekterfirmaene ser ut som "offisielle" uniformer. Det er plent umulig for en turist å vite hvordan den ekte politiuniformen ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vennligst gi deg med å sammenligne vektere med Breivik?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe vrøvl! De er da helt vanlige mennesker i enkle uniformer. :roll:

Vektere4.jpg

xap4sl.jpg

De uniformene ligner da sannelig ikke på hverandre. :roll:

Ser du noe jeg ikke ser? Jeg ser to uniformer, en ekte politiuniform som er uttrykk for offisiell myndighet, og en helt privat "uniform" brukt av et privat firma som ser ut som en kopi av den ekte politiuniformen med bare noen uvesentlige detaljer endret. Hvordan skal en som ikke fra før vet nøyaktig hvordan den ekte politiuniformen ser ut se forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...